Hop til indhold

Ih! Det der med dominans


Ajsas
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige kommet hjem fra en ellers vellykket træningsgang. Inden vi smuttede, fik Uffe lov til at lege med et par andre hunde og deres ejere og en træner står og kigger på. Uffe er en meget ivrig 1-årig hanhund der ELSKER at lege og elsker andre hunde. Uffe snuser meget til en tæve der altid har det med at smide sig. Han kravler og hopper også lidt rundt på hende. Han er ret frembrusende. Den hanhund tæven legede med inden Uffe kom, kommer hen og brummer lidt og prøver at få Uffe lidt væk. Det virker sådan lidt gårdvagt agtigt. Men træneren forklarer de andre ejere at det er fordi Uffe er dominant og prøver at overtage tæven og det vil den anden hanhund altså ikke have.

 

Kan der være noget som helst rigtigt i det? Det håber jeg, for jeg synes det er ærgerligt hvis en træner i klubben ikke er opdateret på hundeadfærdskontoen. Jeg har aldrig set min hund som dominerende. Han lægger sig ned hver gang han møder en ny hund og har aldrig svaret igen eller sagt nej i det hele taget til nogen andre hunde. Til gengæld er han meget ivrig og stresser rigtig let. Jeg tænker derfor at det er stressrelateret og ganske enkelt fordi tæven gav ham opmærksomhed og godt ville have sådan et klatredyr hængende. Havde de fået lov at lege længe, var han garanteret begyndt at humpe hende. Men igen ser jeg det som et tegn på stress og hormoner.

 

Jeg kan ikke lade være med at diskutere al det her med træneren og kommer vist til at kalde al det med dominans for noget 80'er pjat. I virkeligheden ved jeg ikke særlig meget om det. Kan I anbefale nogle bøger der beskriver emnet godt? Jeg ville så gerne kunne dokumentere mine påstande.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes måske at trænerens tolkning er liige lidt for frisk. Det er i hvert tilfælde, sådan som jeg forstår din forklaring, at tillægge hundene nogle motiver som de ikke har i virkeligheden.

 

Dominans er virkelig et "træls" ord - der er så mange forkerte og negative ting forbundet med det. Var det mig, der overværede optrinnet, ville jeg nok bare forklare det med hormonelle teenagehunde, der lige skal markere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en tæve smider sig, vil enhver hanhund sniffe og nyde fornøjelsen; synes så det er synd for tæven, at ingen lige fjerner hanhunden, for hun er ikke lykkelig, når hun ligger der og bliver vold-sniffet ;-)

 

Jeg var skam hurtig til at fjerne ham. Jeg vil ikke have at han over-sniffer. Så sad jeg lige lidt med ham inden jeg slap ham fri igen hvorefter han spænede over mod tæven igen og hopper rundt omkring hende og kravler på hende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes måske at trænerens tolkning er liige lidt for frisk. Det er i hvert tilfælde, sådan som jeg forstår din forklaring, at tillægge hundene nogle motiver som de ikke har i virkeligheden.

 

Dominans er virkelig et "træls" ord - der er så mange forkerte og negative ting forbundet med det. Var det mig, der overværede optrinnet, ville jeg nok bare forklare det med hormonelle teenagehunde, der lige skal markere ;-)

 

Der lige skal markere? Hvad tror du han gerne ville markere? Jeg ser ham bare som meget over-ivrig der slet ikke kan styre sig og går efter den hund der er mest frisk på leg.. eller noget andet :-) Men jeg troede også at hvis man karakteriserede en hund som dominant, så ville det komme til udtryk generelt gennem hundens adfærd. Og altså ikke bare en gang i mellem ved leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg oplever af og til noget lignende med min hund og andre unge hanhunde. at min hund får skældud for at være for meget "over" en tæve. nogen gange ser jeg det som sådan lidt ressource-agtig forsvar fra den anden hund, sommetider nærmere som en henstilling til at styre sig lidt. eller bare lidt hormonbetinget "tvekamp" om adgang til damen. ser intet "dominans" eller noget som helst i den stil i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg oplever af og til noget lignende med min hund og andre unge hanhunde. at min hund får skældud for at være for meget "over" en tæve. nogen gange ser jeg det som sådan lidt ressource-agtig forsvar fra den anden hund, sommetider nærmere som en henstilling til at styre sig lidt. eller bare lidt hormonbetinget "tvekamp" om adgang til damen. ser intet "dominans" eller noget som helst i den stil i det.

 

Tak! Jeg så det også som noget i den retning du beskriver der. Og derfor var det frygtelig irriterende at en træner stod og forklarede de andre om hvad det var der skete ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! Jeg så det også som noget i den retning du beskriver der. Og derfor var det frygtelig irriterende at en træner stod og forklarede de andre om hvad det var der skete ;-)

 

generelt skal man høre på meget sludder omkring ens hund og dens tendens til enten dominans eller underkastelse eller alt derimellem. jeg lader det som regel løbe ind af det ene øre og ud af det andet. synes dog nok, at en træner burde holde sig for god til den slags letkøbte konklusioner.

 

en i vores park har i fuld alvor sagt om vores to jævnaldrende hanhunde, der lever i total harmoni uden nogen synderlig interesse for hinanden at "en dag bliver vil de to nok tage kampen for at finde ud af, hvem der skal have magten, når nu de er lige store og samme alder" :roll: ind-af-det-ene-øre-ud-af-det-andet ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LoneB
generelt skal man høre på meget sludder omkring ens hund og dens tendens til enten dominans eller underkastelse eller alt derimellem. jeg lader det som regel løbe ind af det ene øre og ud af det andet. synes dog nok, at en træner burde holde sig for god til den slags letkøbte konklusioner.

 

en i vores park har i fuld alvor sagt om vores to jævnaldrende hanhunde, der lever i total harmoni uden nogen synderlig interesse for hinanden at "en dag bliver vil de to nok tage kampen for at finde ud af, hvem der skal have magten, når nu de er lige store og samme alder" :roll: ind-af-det-ene-øre-ud-af-det-andet ...

 

Vi får samme besked, hver gang vi er til træning. Det er så anstrengende at høre på, hver gang én af vores bamser stikker næsen i nærheden af en hun. :stupid:

Vi har en "dominerende" han og en "underdanig" han...og alle de kloge hundeejere, vi går til træning med, har en mening om, at vi skal passe på, at den "underdanige" ikke bliver tromlet af den "dominerende"....

De er lige gamle (er lige blevet 1 år) og i min optik er den ene et kæmpe hormonfyldt legebarn. Altid klar til ALT, hvad der kan foregå i højt tempo.

Den anden er lidt mere tilbageholden, elsker at nusse og kæle og følger konstant i hælene på mig. Han leger også gerne, men sjældent lige så voldsomt.

Når de slås (leger) skiftes de til at jagte og møffe hinanden. De spiser kind mod kind og lader hinandens mad være.

Jeg tror ikke (en sk*d) på dominans. Jeg tror på, at hundenes sind er lige så forskelligt som vores og at de tilpasser sig hinanden...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der vil jo altid være en dominerende del i en flok, ellers ville flokken ikke kunne fungere, så dominans kan da ikke være et helt forsvundet ord :vedikke::vedikke::vedikke:

 

Det er det heller ikke.

 

Etolog Lars Fält: "Dominans sidestilles med stor selvtillid, udvist selvsikkerhed, overblik samt ro og balance.

Dominans hører til i en etableret gruppe og ikke udadtil ved tilfældige eller sjældne møder.

Det er de øvrige hunde i flokken/gruppen som dagligt bekræfter den dominante hunds "position" (forret) mere end det er denne som forlanger underkastelse."

Som jeg lige husker det...

 

Dominans vil nok altid være genstand for store misforståelser og evig diskussion og i princippet ville det nok være bedre at finde et andet ord for begrebet end at reparere på misforståelser

Link til indlæg
Del på andre sites

Der lige skal markere? Hvad tror du han gerne ville markere? Jeg ser ham bare som meget over-ivrig der slet ikke kan styre sig og går efter den hund der er mest frisk på leg.. eller noget andet :-) Men jeg troede også at hvis man karakteriserede en hund som dominant, så ville det komme til udtryk generelt gennem hundens adfærd. Og altså ikke bare en gang i mellem ved leg.

 

 

Når jeg skriver "markere", så mener jeg i stil med "aaarh - en lækker dame, se mig, jeg er lækker og har store muskler" - agtigt ;-) Hel normal adfærd for en ung hanhund, hvis du spørger mig.

Det er de færreste fertile unge hanhunde der kan modstå en lækker tæve, der oveni købet vender med numsen opad!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke på dominans sådan som ordet oftes bruges, der i mod tænker jeg i selvsikker hanhund/tæve der har overblik og som udsender signal som andre hunde respektere, de behøver ikke sætte nogle på plads, for andre hunde fornemmer helt automatisk deres ro og styrke.

 

Jeg har selv en ung hanhund med krudt i røven, han er frembrusende og respektere ikke altid de andre hundes signaler, men dominerende er han ikke, han er nærmere en lidt usikker teenager der prøver grænser af.

 

Faktisk har vi mødt en "dominerende" hanhund ( selvsikker hanhund) min hund skabte sig som sædvanligt og hoppede op ad den anden hund og lød rigtig farlig, den anden hund tog ingen notits af min hunds adfærd, den forholdt sig roligt men forsatte med det den var i gang med, det er en dominand hund i mine øjne (igen selvsikker hund) den havdde ikke brug for at skulle sætte en usikker og nærgående hund på plads den udstrålede ro og der skete ikke mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Skade

Jeg har samme opfattelse som dig,

Min ældste tæve bliver indimellem beskrevet af andre hundeejerer som dominerende,fordi nogle , især unghunde har stor respekt for hende, især når alle mine 6 hunde er sammen.

Men Molly har aldrig været i nærheden af en fight med hverken han eller hunhunde.Og ophidset adfærd er kun set , hvis hun som yngre havde hvalpe og en anden hund prøvede at kommer ind i hvalperummet.

Hun bruger aldrig sine kræfter på at hidse sig op overfor nogle, har det medfødte forkromede overblik.

Når jeg har haft græske 3-4 mdr´s plejehvalpe er hun der for dem, som beskytter og også med moderløse hvalpe fra Ammestuen, som det godt nok var hendes datter der passede, til de ikke skulle nurses med patning osv mere.

Jeg har aldrig oplevet at nogle prøvede at bestige hende til parring , uden hun selv har villet.

Jeg tror denne udstråling er medfødt,men selvfølgelig også udviklet i hendes miljø, og ville da ønske at alle hunde blev sådan, men så ville de måske bare toppes lidt mere om at være højrangerende.

Dominans er jo ikke den stressede udfarende , og usikre hund, der ikke kan finde sine ben i en flok, men den rolige afbancerede hund, som ikke stresset og kapper over.

Hendes barnebarn , min Freddy er nu 16 mdr, har da stadig sin undhundeforvirrring, kan da ophidses over meget i nye flokke , men lærer det forhåbentlig.

Molly er født i en meget seriøsavlende lille kennel med vægt på samarbejdsevne og godt temperament, dog med god vægt på udstillingshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan reagerede Uffe på den anden hanhunds brummen og kender du noget til tævens løbetidsstatus?

 

Jeg kender desværre ikke noget til tævens løbetidsstatus. Uffe har leget med hende én gang før, hvor hun smed sig nærmest med det samme og ejeren sagde "ja, sådan gør hun altid". De første par gange hanhunden brummede, sprang Uffe lidt væk hvorefter han løb hen til tæven igen. Men hanhunden blev ved med at "brumme Uffe væk" og så gik Uffe vidst hen og tog noget at drikke hvorefter jeg tog ham i snor og sagde tak for i dag :-)

 

Generelt er Uffe ikke særlig god til at forstå sådanne hentydninger. Det er helt klart blevet bedre med alderen, men når en anden hund har afvist ham, kan han godt være meget irriterende og blive ved med at lægge op til leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er trættende med al den dominans-sludder....

 

Jeg plejer at spørge folk, hvorfra den har den idé?

M/K: ulve

mig: Og hvad er en ulv?

M/K: ??

Mig: Måske du har et stereotyps syn på hvad en ulv er, tænker jeg? For der findes jo 39 kendte underarter, og de danner ikke alle sammen flokke som den store grå ulv.

M/K: Det vidste jeg ikke. Men er hunde så ikke flokdyr?

Mig: Det ved ingen, men jeg kan love dig, at uanset hvilken art, der ligger bag, så er hunden ikke en ulv men en hund.

 

Så plejer de at grine. Men måske har de fået lidt at summe over på turen videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er trættende med al den dominans-sludder....

 

Jeg plejer at spørge folk, hvorfra den har den idé?

M/K: ulve

mig: Og hvad er en ulv?

M/K: ??

Mig: Måske du har et stereotyps syn på hvad en ulv er, tænker jeg? For der findes jo 39 kendte underarter, og de danner ikke alle sammen flokke som den store grå ulv.

M/K: Det vidste jeg ikke. Men er hunde så ikke flokdyr?

Mig: Det ved ingen, men jeg kan love dig, at uanset hvilken art, der ligger bag, så er hunden ikke en ulv men en hund.

 

Så plejer de at grine. Men måske har de fået lidt at summe over på turen videre.

 

Fantastisk. Det låner jeg lige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er trættende med al den dominans-sludder....

 

Jeg plejer at spørge folk, hvorfra den har den idé?

M/K: ulve

mig: Og hvad er en ulv?

M/K: ??

Mig: Måske du har et stereotyps syn på hvad en ulv er, tænker jeg? For der findes jo 39 kendte underarter, og de danner ikke alle sammen flokke som den store grå ulv.

M/K: Det vidste jeg ikke. Men er hunde så ikke flokdyr?

Mig: Det ved ingen, men jeg kan love dig, at uanset hvilken art, der ligger bag, så er hunden ikke en ulv men en hund.

 

Så plejer de at grine. Men måske har de fået lidt at summe over på turen videre.

til følgende spørgsmål

 

M/K: Det vidste jeg ikke. Men er hunde så ikke flokdyr?

 

svarer jeg gerne: jo, men på en anden måde end den du tænker på, men er du en hund?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja haha den er go!

 

Eller: Hvis nu hunden så dig som en hund - tror du så ikke den ville vælge en leder der i det mindste kunne løbe lige så hurtigt som den?

 

:-)

 

Forleden var der en stresset hund, der parrede på en andne hund. Ejeren udbrød: Den dominerer din hund!

Jeg kunne bare ikke dy mig for at spørge:

 

Hm hm... dyrker din hund SM sex - for så går Hugo og jeg altså nu...

 

Ejeren var ved at dø af grin.

 

Jeg kan rigtig godt lide at få folk til at smågrine lidt af det - det bløder op:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til trådstarter

Meningen og opfattelser af unghundenes indbyrdes adfærd er så forskellig som de personer der ser på. Og deres mening, ofte som folk med forskellige opfattelse af verdens religioner.

Hvis din hund ikke er fuld etableret i denne træningsflok, som med tiden kan få flokadfærd mht evt nye hunde, har det nok intet med dominans at gøre. men almindelig pupertetsforvirring. Dominans er vel kun noget der forekommer i faste grupper = flokke.

For fremmede hunde danner ikke flokke, men nogengange venskaber.

Men visse lidt højtkørende hanhunde vil ofte , måske fordi de er så tændte, eller måske pga netop stor produktion af hanhundekønshormoner, udse sig en spændende tæve og så beskytte hende mod de andre hanner.

Det gjorde min forige hanhund, hvilket gjorde, han så ikke kunne gå løs med andre hanner med tæver nær dem.

Jeg ved ikke hvad dette så skal kaldes, men det virker jjo dominerende at jage alle andre hanner væk. Men rivalisering er det jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men træneren forklarer de andre ejere at det er fordi Uffe er dominant og prøver at overtage tæven og det vil den anden hanhund altså ikke have.

Alle trænerkommentarer skal man nok tage med et gran salt. De gør deres bedste, men det er ikke det samme, som at de ER de bedste trænere.

 

Nogle gange siger de noget fornuftigt, andre gange gør de ikke.

 

Bare stol på dig selv og dine egne øjne. Du er den, der kender din hund bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...