Hop til indhold

stress.


Jane
 Share

Recommended Posts

Jeg tror at rigtig mange gør det i den bedste mening, for som du skriver hunden ser ud til at have det sjovt, hvilket mange af dem nok også har. Problemet er når de kører så meget op at de ikke længere er i stand til at falde ned igen.

 

Jeg tror der er mange grunde til at nogle hunde nemmere får stress end andre. For jer var det for vilde aktiviteter. Men jeg er sikker på at der kan være mange andre årsager, så som at stille for store krav til sin hund og manglene konsekvens hvor hunden ikke ved hvad den må og ikke må og hunde der er understimuleret/overstimuleret.

:5up: det med grænser kan jeg også nikke genkendende til.

 

Og så er sådan en størrelse som stress-tærskel også forskellig fra hund til hund ... som Gryn skriver - så kunne Speedy sagtens tåle det - men Groa kunne ikke ...

 

Hos os lå meget af det i Tulle - ubalancer som er blevet afhjulpet med akupunktur - og så er jeg også blevet meget bedre til at "læse" Tulle og stoppe når jeg synes at hun viser tegn på, at nu er nok nok ...

Nemlig, det er vigtigt.

Jeg tror ikke, der er interesse nok for det.

 

For eksempel skrev jeg på opfordring et indlæg om stress hos hunde for et par måneder siden på dette forum og ikke en eneste reagerede på det.

 

Der er heller ingen reaktion på mit indlæg i denne tråd, udover et enkelt spørgsmål, og mon ikke dette er ret repræsentativt for interessen for emnet?

 

Jeg for ofte reaktioner på mine artikler på min hjemmeside, men jeg har til dato ingen henvendelser fået på grund af artiklen om stress.

 

Jeg tror ikke stress hos hunde generelt interesserer hundeejeren. Først når ens hund har været generet af stress lægges der mærke til fænomenet.

Og mange hundeejere "tror" ikke på, at hunde kan få stress.

 

Martina Nagel og Clarissa von Reinhardt har skrevet en lille udmærket hundeejerbog om emnet. "Stress hos hunde". De to har indsamlet uvidenskabelige observationer og lavet statistikker over disse.

 

Observationerne stemmer fint overens med mine og mine kollegers og bogen burde forefindes i de fleste hundeejeres bibliotek efter min mening

 

Efter det med Groa er stress hos hunde blevet min kæphest. Når vi er sammen med andre Pudler der er lidt for vilde prøver jeg på en pæn måde at fortække ejer at der skal passes på. Bliver ret ofte mødt med at stress hos hunde er sådan noget nymodens pjat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, der er interesse nok for det.

 

For eksempel skrev jeg på opfordring et indlæg om stress hos hunde for et par måneder siden på dette forum og ikke en eneste reagerede på det.

 

Der er heller ingen reaktion på mit indlæg i denne tråd, udover et enkelt spørgsmål, og mon ikke dette er ret repræsentativt for interessen for emnet?

 

Jeg for ofte reaktioner på mine artikler på min hjemmeside, men jeg har til dato ingen henvendelser fået på grund af artiklen om stress.

 

Jeg tror ikke stress hos hunde generelt interesserer hundeejeren. Først når ens hund har været generet af stress lægges der mærke til fænomenet.

Og mange hundeejere "tror" ikke på, at hunde kan få stress.

 

Martina Nagel og Clarissa von Reinhardt har skrevet en lille udmærket hundeejerbog om emnet. "Stress hos hunde". De to har indsamlet uvidenskabelige observationer og lavet statistikker over disse.

 

Observationerne stemmer fint overens med mine og mine kollegers og bogen burde forefindes i de fleste hundeejeres bibliotek efter min mening

 

Jeg tror du har fat i noget af det rigtige, med at hundeejere ikke interesserer sig for emnet, fordi de ikke rigtig tror på det.

 

Jeg havde en beagle på mit klasse 1 hold, der var tydelig stresset, og ejerne forstod ikke rigtig hvor jeg ville hen da jeg fortalte dem det. De sagde godt nok at han var slem til bare at sidde og pive og ikke rigtig kunne falde til ro. Men at det var stress virkede ikke til at være en plausibel forklaring for dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved at se, virkeligt SE på hunden... Studere de små bitte signaler

Hvis denne hund f.eks. snurrer om på hælen, med lav kropsholdning og hængende hale og går hen og lægger sig når den opfatter den skal efterlades (STORT signal), så har den forstået budskabet, men har det ikke nødvendigvis godt med det.

Ligger den der og følger én med øjnene, men uden at gøre andet - og hvis dette er mønstret, så kan man godt formode, at hunden har lært sig at den ikke kan stille noget op = indlært hjælpeløshed. Og denne hund har et forhøjet kortisolindhold i blodet = den "grå" stress.

Den vil ikke forsøge selv at gøre noget for at ændre sin situation, den har opgivet.

 

Men altså generelt studere hundens kropssprog, den initivtagen og hvordan man bliver modtaget ved hjemkomst.

Det er jo noget at være opmærksom på - håber der bliver sat lidt mere fokus på det. Jeg tror der går rigtig mange hunde rundt med det problem. Både i omtalte eksempel og i andre situationer.

 

Det er synd :???:

 

 

 

Det er også den første type stress der advares mod generelt.

Den anden type kræver mere viden og erfaring at gennemskue.

Ja, jeg havde aldrig overvejet, at hunden kunne være stresset, når den virker helt afslappet. Men nu, når der bliver gjort opmærksom på det, kan jeg selvfølgelig godt se at det må være yderst stressende for hunden.

 

 

Generelt lave noget med hunden som liver den op og specifikt indøve separation forfra og på en anden måde end tidligere.

 

 

 

 

Bestemt. Stress er langt fra udforsket nok og slet ikke hos hunde.

Ja, desværre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi så startede ude ved Gudrun stoppede vi fra dag til dag næsten al træning ... eneste aktivering i en periode, var de daglige gåture ... og et sjældent fodersøg ... sammen med foderskiftet og akupunkturen gjorde det tricket ... Tulle er ikke længere steresset - og hun opfører sig ikke understimuleret ... og aktivering i dag er gåturene - et fodersøg en eller to gange om ugen ... en kong et par gange om ugen ... et træningspas om dagen ca. og så selvfølgelig en masse leg med Bella ...

 

Hvorfor bor hende Gudrun helt ovre i Beder? :???: Jeg synes, at det kunne være rigtig interessant at få Tyson tjekket af sådan en som hende for at se, om han har nogle ubalancer, jeg overser. Der er vel ikke nogle, der kender en Gudrun-type lidt tættere på Storkøbenhavn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor bor hende Gudrun helt ovre i Beder? :???: Jeg synes, at det kunne være rigtig interessant at få Tyson tjekket af sådan en som hende for at se, om han har nogle ubalancer, jeg overser. Der er vel ikke nogle, der kender en Gudrun-type lidt tættere på Storkøbenhavn?

 

 

Vi er skam en del sjællændere der tager turen til Gudrun ;-)

 

Men det ville være skønt, hvis hun kunne komme til sjælland engang imellem.:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...