Hop til indhold

Fortvivlet over en ældre herrer :-(


Gæst Golden
 Share

Recommended Posts

Jeg har desværre ikke nogen gode råd, men heldigvis er de kloge mennesker herinde kommet med en masse gode råd til dig :-D

 

Bosse lyder som en rigtig dejlig hund (ældre hunde er noget af det mest charmerende der findes), så jeg håber i stadig har nogle gode år sammen :x:

 

Og så får du også lige mange af de her :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 267
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kender alt for godt til det med at have gammel hund. Min ældste blev 11 i april og der er ikke nogen tvivl om, at hun ikke længere er så energisk som hun var for bare to år siden. Al fysisk aktivitet kræver mere af hende end tidligere.

 

Og selvom jeg har sagt til hende, at hun skal leve for evigt, så ved jeg jo godt, at så heldig er jeg ikke stillet. Derfor har jeg selv brugt lang tid på at tænke over, hvornår nok egentlig er nok. Endnu er jeg ikke på det punkt, men tingene kan jo forværres ganske hurtigt. Og jeg syntes ikke det er alt i verden vi skal byde vores gamle, når det til syvende og sidst mest er for vores egen skyld. Men igen: hvornår når man til det punkt, hvor det hele skal slutte? For deres livskvalitet ændres jo som de bliver ældre.

 

For at være helt med - der tales kun om muskeltab på hunden, ikke sandt? Ikke muskeltræthed?

 

Min gamle bliver der enten cyklet eller svømmet med tre gange om ugen. Hver aktivitet er af ca. 20 minutters varighed. Hun gider det ikke, hvis hun selv kunne vælge, men jeg tvinger hende, for er sikker på, at får hun først lov at svinde ind fysisk, vil resten følge med.

 

Hun kan heller ikke længere hoppe op på sit trimmebord, som hun gjorde i gamle dage. Hun skal bedømme afstand/højde lidt mere end tidligere. Både når det gælder sofa, seng og bil. Og fejlbedømmer også til tider. Men hun er ellers frisk og rørig. Hendes livsindhold er bare lidt anderledes end det var, da hun var yngre. Hun er også stadig glad og fro og elsker stadig at træne. Selvom hun som regel har øm nakke dagen efter vi har været ude og apportere.

 

For mig at se, er der ikke noget i vejen for, at prøve smertestillende. Sådan som du sætter tingene op, virker det til, at der kun kan være noget at vinde på det? Og så i gang med at genoptræne fysikken?

 

Har i øvrigt også et par yngre hunde, hvoraf især den ene er en bullerbasse. Her har jeg været nødt til at gå ind og være opdragende tidligere, for den gamle er for sød til nogensinde at sige fra. Så når den yngste er kommet buldrende, har jeg skærmet den gamle af fysisk - uden at sige noget. Og er den yngste alligevel buldret ind i nogen, når hun altså at få et lille "knur" med på vejen. Den midterste syntes i øvrigt heller ikke det er fedt at blive tromlet, og det måtte hun også fortælle den yngste ret tydeligt ved lejlighed.

 

Og nå, ja. Min gamle gider heller ikke de helt lange gåture, der trisser hun som oftest bare med. Så dem får hun nogle gange lov at slippe for (men aldrig fra den fysiske træning) og så er jeg begyndt at bruge mere tid på at mental aktivere hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Vil lige prøve om jeg kan finde ud af at vedhæfte et billede jeg tog for et par dage siden...

 

IMG_0962.jpg

 

Bosse har været ved dyrlægen her til aften og fået en Metacam indsprøjtning. Planen er at han skal have 3 ialt med ca. 3 dages mellemrum. Derefter kommer han på de piller som er anbefalet her i tråden - og skal have lov at bade hvis han har lyst - så nu skal han ihvertfald med på camping :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige prøve om jeg kan finde ud af at vedhæfte et billede jeg tog for et par dage siden...

 

[ATTACH]45027[/ATTACH]

 

Bosse har været ved dyrlægen her til aften og fået en Metacam indsprøjtning. Planen er at han skal have 3 ialt med ca. 3 dages mellemrum. Derefter kommer han på de piller som er anbefalet her i tråden - og skal have lov at bade hvis han har lyst - så nu skal han ihvertfald med på camping :-)

 

 

Han ligner min egen dejlige Silke......:lun: Bosse har osse sådan en "rits" i panden mellem ørerne.....:hjerte:

Talte du med dyrlægen om flåter og borreliose?

Hvis Bosse har en infektion, så var det måske umagen værd at behandle den samtidig?

NÅR han bader, så sørg for at han bliver helt tør bagefter, før han ligger stille nogen steder. Hvis det ikke er muligt på stranden, så insister på, at han skal have et tæppe over sig. Det kan han godt vænne sig til, når du siger, at det er nødvendigt.

---Når Silke har svømmet, så går vi hjem og skruer op for varmeapparatet, -selv i denne sommertid.. :lun:

Jeg har set, at det hjælper, så hun faktisk meget sjældent halter nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Kære Birgitta :hjerte:

 

Tak for dit svar. Ja Bosse har ikke kun en "ritz" - han har simpelthen en antenne - og han er født med den :-)

 

Ja- jeg klippede i dine gode råd- satte det i et word dokument og tog med til dyrlægen :-)

 

Han var meget sikker på, at Bosse ikke havde en infektion - han beskrev hvilke symptomer Bosse så ville have - deriblandt noget med spring et eller andet - noget med ikke at ville støtte/gå på det ene bagben - mere husker jeg desværre ikke - men han undersøgte ham og var lidt overrasket over hans manglende muskelmasse i bagpartiet - og Bosses sitren ved berøring på bagpartiet - så han mente det lige nu ville være synd at slæbe ham til optræning - først smertedækning først og fremmest.....Og så måtte vi se...

 

Jeg spurte ind til hvad vi så gjorde efter de 6 mdr. på de nye piller hvor der skulle holdes pause - og jeg kunne godt se og høre at jeg måske skal nøjes med at tænke på nuet og nyde hver dag jeg har med ham nu her :lun:- så vi har "købt" os til lidt kvalitetstid på smertestillende...

 

Tak for dine gode og meget brugbare råd :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hjerte:ÅHHH hvor jeg kender det ! Har selv en gammel airdalehan på snart 11 år ! det er ulideligt når den tid nærmer sig , min gamle Racer får indimellem smertestillende medicin -Romefen Vet 20 mg , som han ikke har haft problemer med at tåle, da han startede med pillerne haltede han konstant og ville ikke støtte , han fik ordineret piller 2 gange daglig, det gav jeg ham til et par dage efter han holdt op med at halte, så trappede jeg ham ud af dem og nu får han kun 1 pille hvis jeg ved at vi skal gå langt eller han ser ud til at have ondt - men det er sjældent.

ps : en airdale er ca på højde med en golden og vejer 25 - 30 kg så størrelsen er vel nogenlunde den samme :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

først smertedækning først og fremmest.....Og så måtte vi se...

 

Når jeg ser sådan noget som det der, tænker jeg jo altid kiropraktor. Har ikke navnene på nogen på Fyn, men måske andre har? Syntes jeg husker, at nogle brugere herinde, har været rigtig glade for hende her: http://www.a-touch.dk/27905393

 

Har selv haft alle mine tre til kiropraktor i ny og næ, og det har udrettet mirakler hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden
Når jeg ser sådan noget som det der, tænker jeg jo altid kiropraktor. Har ikke navnene på nogen på Fyn, men måske andre har? Syntes jeg husker, at nogle brugere herinde, har været rigtig glade for hende her:

 

Har selv haft alle mine tre til kiropraktor i ny og næ, og det har udrettet mirakler hver gang.

 

Så har du ikke læst mit første indlæg fra ende til anden - got y!.:cool: 8 - det var dog også ret langt :-) Vi går jævnligt ved Tove Due - og var afsted i fredags :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg ked af at høre Dorte. Mon jeg har nerver (eller tårer tilbage) til at turde læse hele din tråd....

 

Læs du den bare. Så slem er den heller ikke.

 

Grunden til at hun er tilbage på pillerne, er at der har været småtegn, som kunne tyde på, at hun har ondt igen. Der har ikke været nogen halten eller noget i den retning denne gang.

 

Hun har det ikke værre end, at hun Kr. Himmelfart blev 1. vinder og Rallybegyndermester ved et stævne hos DKK Esbjerg :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg rører heller ikke Metacam med en ildtang mere, men der findes jo andre præparater (Rimadyl, Previcox osv), som skulle være mildere mod systemet, så synes, du skal tage en snak med din dyrlæge din tidligere erfaring med Metacam, og så bed om noget som er mildt mod slimhinderne.

 

Mit råd ville være at give de smertestillende en chance - og efter en periode, vil du kunne se, om det gør noget for ham eller ej. Hvis det gør, så kan han jo leve smertefrit i mange år. Hvis ikke så ved du nok, hvad der skal til. Men det vigtige er, at så har du prøvet - hvis du ikke prøver, så vil man måske altid gå og tænke, om man kunne have givet ham nogle flere gode år. Sådan ville jeg i hvert fald have det.

 

Men øv for dig og Bosse:ae:Håber du finder den rette løsning for ham og dig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Panel. Har lige brug for at læsse lidt af og gerne modtage gode råd.

 

Jeg har en skøn fantastisk og enormt usædvanlig Golden Han på 10 år - 11 til oktober.

 

Han hedder Bosse - og er mit et og alt. Min sjæleven. Han har givet mig de allerstørst gaver i mit liv man overhovedet kan tænke sig. Jeg kan slet slet ikke blive færdig med at beskrive på en uge hvor mange gaver han rent faktisk har givet mig i forhold til selvindsigt, anderledes tænkning, alternative måder at være på, gøre ting på og tænke på. Han er årsag til jeg idag er den jeg er. Og jeg tror aldrig nogensinde jeg møder størrer kærlighed, empati og tålmodighed end jeg har oplevet med denne hund.

 

Så er det ligesom på plads - og dermed også sagt HVOR meget det piner mig at jeg nu står i denne her situation.

 

For et års tid siden begyndte Bosse at få svært ved at hoppe ind i bilen. Kunne også se det kneb lidt med at rejse sig når han havde ligget. Kunne også se det var svært for ham at være så aktiv som vi nogengange er - tager på skovture, strandture osv.

 

Han er stiv og brugt :cry:

 

Han har haft et fantastisk liv sammen med os. Han har givet mig en hvalp. Kalle. Som nu er 1½ år. Hvilket ikke gør ovenstående situation nemmere faktisk...

 

Vi har lige været til endnu en behandling ved Tove Due (vi går der ca. 3-4 gange årligt). Og han har lige en optur som vanligt i disse dage. Men lige inden vi tog derned (måtte vente på en tid i 14 dage) var han ussel. Ligger bare og sover stort set hele døgnet. Har rigtig svært ved at rejse sig. Kan slet ikke hoppe ind i bilen. Og heller ikke op i sengen eller på det lille bord i haven jeg har til at rede hundene på.

 

Han er dog glad - spiser glædeligt og tigger - logrer med halen - kommer og beder om nus og kæl og vil som vanligt rigtig gerne børstes i timevis hvis det stod til ham. Han smider sig i græsset og gnider sig og siger sine glade gode lyde.

 

Han har ikke ændret sin adfærd på noget som helst tidspunkt.

 

Jeg tog kontakt til min dyrlæge for 3 uger siden fordi jeg pludselig synes at Bosse blev så tynd. Han så på ham og fortalte mig den nøgne sandhed. Muskeltab. Og han anbefalede mig at sætte Bosse på smertestillende medicin.

 

Men ....jeg har bare haft sådan en forfærdenligt oplevelse med det der smertestillende Metacam. Kort tid efter Bosses mor fik Metacam måtte vi aflive hende - hun blev rigtig rigtig dårlig - og medicinen havde egentlig ikke den effekt jeg havde forestillet mig og jeg må indrømme at jeg faktisk tillagde Metacamen at Bosses mor fik det så dårligt til sidst. Hun kastede op hele tiden og havde voldsom diarré i et par dage indtil hun til sidst slet ikke ville rejse sig eller gå. Hun blev 10½ år. Samme som Bosse er nu. Æret være hendes minde. :hjerte:

 

Så nu har vi altså været ved Tove Due, giver selvfølgelig joint support af foder (i flere år) og han får desuden også Glucosamin.

 

Egentlig står jeg der og ved ikke rigtig hvad jeg skal tænke eller gøre.

 

Er han "bare" en gammel hund som jeg skal erkende er på vej over broen?. Eller skal jeg finde min kampgejst frem og forsøge med forskellige ting og sager?.

 

Skal jeg give ham smertestillende og se tiden an? Tør jeg mon det?.

 

Eller skal jeg sige at hvis afskeden skal være værdig for ham skal det være nu?.

 

Det er svært at se på at Kalle "myrer ham" indimellem. Når vi går tur og Kalle kommer løbende - stopper han ikke op - Kalle er klodset og stor og tung og har en tendens til lige at skulle skubbe lidt og det kan Bosse slet ikke holde til. Han vælter simpelthen. Har flere gange faldet ned i grøften. Det gør bare SÅ ondt at se på. Min store smukke skønne elskede han ligge der og være væltet af sådan en stor bisserøv - som også er en gylden skat jo vel at mærke.....:lun:

 

Åh hvor er jeg frustreret......:vedikke:

 

Når jeg går lange ture eller tager til stranden eller i skoven er jeg nødt til at lade Bosse blive hjemme. Og det svier i mit hjerte!!! Han kan max holde til 1 km. Sakker bagud. Men er glad og vil rigtig gerne med og forsøger at holde ud....

 

Det er jo ikke længe siden det var HAM og MIG!.

 

Fandens våde øjne jeg får.....:megaked:

 

Hvad ville i gøre?.

 

Når jeg læser dit indlæg, så rammer du mig lige midt i hjertet. jeg stod selv i situationen for 3½ år siden og måtte tage afsked med min sjæleven. du beskriver så flot hvad han har givet dig, at det er som at læse om min egen hund.

 

Jeg tror at lige meget hvad vi vælger om det er aflivning eller smertestillende, så vil tvivlen altid være der, for vi vil så gerne det bedste for en trofast og elsket hund. Vi kan som menneske kun gøre hvad vi føler er det bedste for vores hund. Når man elsker vil tvivlen altid være der, for man vil så gerne gøre det rigtige og der findes ingen tabel man kan slå op i og finde en facitliste over hvad det rigtige er.

 

Ingen her kan give dig råd om hvad du skal. Du skal lytte til den følelse der sidder dybt inde i dig. Den følelse er den eneste der kan fortælle dig hvad der er bedst.Med det smukke forhold, som du beskriver at i har med hinanden, så ved du også inderst inde om det er på smertestillende din hund vil kunne få en god tid eller om det er nu tiden er inde til at sige farvel og sende ham over regnbuebroen.

 

Dengang at jeg sendtre min hund over regnbuebroen, da visrte jeg kun alt for godt at det var det eneste rigtige for ham. Men på trods af det så kan jeg stadig i dag tænke, at hvis jeg nu havde gjort sådan så.... Men jeg ved også at det er min egen egoisme der spiller ind der.

 

Jeg sender dig mange varme tanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også overveje et Back-on-track dækken

Back on Track Danmark | Hunde

 

Jeg har i dag været nede i Dalum Dyrehandel og hente Gracies Back on Track netdækken, efter det har været til reparation i hele 4 måneder.

Gracie lå i sin kurv, da jeg pakkede det ud, men da hun så hva det var, gik der kun et øjeblik før hun stod ved min side.:mrgreen:

Hun har altid elsket når hun skulle have netdækkenet på, men jeg havde ikke regnet med at hun ville huske det, efter at have gået uden i 4 måneder.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at BoT gør godt. Ikke bare på hunde med smerter, men også forebyggende på raske hunde.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Kære Jane. 1000 1000 tak for dit indlæg.

 

Det er en svær process......men det ER en process. Ikke kun en fortvivlet situation. Der ER jo ingen vej tilbage - så det er så vigtigt at følge med og mærke og være i det. På trods af det gør så forbandet ondt....

 

Hver aften sidder vi dér - Bosse og jeg - og jeg fortæller ham hvor højt jeg elsker ham, hvad han har givet mig af gaver og hvor meget jeg sætter pris på ham og det han har gjort for mig. Jeg tager stille afsked - for det gør ondt at fortælle ham det - så jeg ved i mit indre at det er et langsomt - men dog et farvel.

 

Jeg er klar over det. Han er klar over det. Men lyset er stadig i hans øjne. Han er stadig tændt. Han er ikke klar. Jeg er ikke klar. Men om lidt.......

 

Indtil da....skal vi bare nyde.....og elske....:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Jane. 1000 1000 tak for dit indlæg.

 

Det er en svær process......men det ER en process. Ikke kun en fortvivlet situation. Der ER jo ingen vej tilbage - så det er så vigtigt at følge med og mærke og være i det. På trods af det gør så forbandet ondt....

 

Hver aften sidder vi dér - Bosse og jeg - og jeg fortæller ham hvor højt jeg elsker ham, hvad han har givet mig af gaver og hvor meget jeg sætter pris på ham og det han har gjort for mig. Jeg tager stille afsked - for det gør ondt at fortælle ham det - så jeg ved i mit indre at det er et langsomt - men dog et farvel.

 

Jeg er klar over det. Han er klar over det. Men lyset er stadig i hans øjne. Han er stadig tændt. Han er ikke klar. Jeg er ikke klar. Men om lidt.......

 

Indtil da....skal vi bare nyde.....og elske....:megaked:

 

Ej! Nu sidder jeg og tuder.:megaked:

Det er så smukt og rigtigt skrevet.... men sørgeligt.:megaked:

Tror bare jeg går i seng....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i dag været nede i Dalum Dyrehandel og hente Gracies Back on Track netdækken, efter det har været til reparation i hele 4 måneder.

Gracie lå i sin kurv, da jeg pakkede det ud, men da hun så hva det var, gik der kun et øjeblik før hun stod ved min side.:mrgreen:

Hun har altid elsket når hun skulle have netdækkenet på, men jeg havde ikke regnet med at hun ville huske det, efter at have gået uden i 4 måneder.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at BoT gør godt. Ikke bare på hunde med smerter, men også forebyggende på raske hunde.:5up:

 

Liva er også glad for sit. Hun elsker at få det på

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Jane. 1000 1000 tak for dit indlæg.

 

Det er en svær process......men det ER en process. Ikke kun en fortvivlet situation. Der ER jo ingen vej tilbage - så det er så vigtigt at følge med og mærke og være i det. På trods af det gør så forbandet ondt....

 

Hver aften sidder vi dér - Bosse og jeg - og jeg fortæller ham hvor højt jeg elsker ham, hvad han har givet mig af gaver og hvor meget jeg sætter pris på ham og det han har gjort for mig. Jeg tager stille afsked - for det gør ondt at fortælle ham det - så jeg ved i mit indre at det er et langsomt - men dog et farvel.

 

Jeg er klar over det. Han er klar over det. Men lyset er stadig i hans øjne. Han er stadig tændt. Han er ikke klar. Jeg er ikke klar. Men om lidt.......

 

Indtil da....skal vi bare nyde.....og elske....:megaked:

 

Ej! Nu sidder jeg og tuder.:megaked:

Det er så smukt og rigtigt skrevet.... men sørgeligt.:megaked:

Tror bare jeg går i seng....

 

Også mig :megaked:

Måtte lige give Livsen en krammer

 

 

Men nyde og elske er en dejlig indstilling til den sidste tid - uanset hvor lang den bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kære Jane. 1000 1000 tak for dit indlæg.

 

Det er en svær process......men det ER en process. Ikke kun en fortvivlet situation. Der ER jo ingen vej tilbage - så det er så vigtigt at følge med og mærke og være i det. På trods af det gør så forbandet ondt....

 

Hver aften sidder vi dér - Bosse og jeg - og jeg fortæller ham hvor højt jeg elsker ham, hvad han har givet mig af gaver og hvor meget jeg sætter pris på ham og det han har gjort for mig. Jeg tager stille afsked - for det gør ondt at fortælle ham det - så jeg ved i mit indre at det er et langsomt - men dog et farvel.

 

Jeg er klar over det. Han er klar over det. Men lyset er stadig i hans øjne. Han er stadig tændt. Han er ikke klar. Jeg er ikke klar. Men om lidt.......

 

Indtil da....skal vi bare nyde.....og elske....:megaked:

 

Det er også det du skal.... Nyde og elske....Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at i begge ved hvornår det er tiden. Jeres kærlighed springer ud gennem skærmen. :lun::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har du ikke læst mit første indlæg fra ende til anden - got y!.:cool: 8 - det var dog også ret langt :-) Vi går jævnligt ved Tove Due - og var afsted i fredags :-)

 

Bare alt for lang tid siden jeg har læst det. Sorry, nu du siger det, kan jeg da godt huske, at du sagde du er af sted jævnligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

der er jo da også den mulighed at man må gå ture med hundene hver for sig - flere små korte ture med den gamle og længere ture med den unge hund - eller måske løbe agility , gå spor eller hvad ved jeg med den unge, noget jeg selv har benyttet mig af hvor min den gamle så har været med på " sidelinien " og været med til det han kunne klare:snusendehund: det tror jeg har været til fordel for begge mine hunde. Jeg var ikke klar over at der fandtes kiropraktorer for hunde-er der også nogen i kbh?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...