Hop til indhold

Hunde med på restaurant; Er det normalt i Danmark?


Shii
 Share

Recommended Posts

Men det er jo ikke at forbyde noget som helst, ved at lade det være op til restauranter selv, om de accepterer at hunde må komme med ind og "spise" ? Jeg forstår ikke at folk ligefrem kan undre sig over at de fleste spisesteder ikke ønsker at have hunde indendørs.

Okay, jeg troede egentlig at det var forbudt at have hunde med hvor der var madvarer. :vedikke:

 

Det forstår jeg ikke du undrer dig over at vi undrer os over. For hvorfor gider taxavognmanden have det ekstra besvær, eller indehaveren af en tøjbutik, banker osv.?.

 

Jeg forstår sagtens at folk synes det er hyggeligt at have hunden med ud at spise, men så må de vel også acceptere at det bliver ved et udendørs bord de fleste spisesteder.

Og hvad så med de resterende 300 dage om året hvor ingen har lyst til at sidde udenfor og spise?. Kan ikke forstå at det skal være sådan et stort problem herhjemme, når det tilsyneladende kan fungere i andre lande.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 156
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Pbc: Glemte at nævne at hundene også altid får en gåtur et sted inden, når jeg er på vej til Hirtshals. Der holder jeg nemlig altid ind ved en sø, hvor de lige får lavet de vigtigste ting. Så tror næppe at kræ mangler noget.

 

Rent praktisk, så er det næsten umuligt at finde en ordentlig skyggeplads i Hirtshals, så jeg ville ikke have god samvittighed med at lade hundene være i bilen i længere tid. Vindblæst by med sandjord = næsten ingen ordentlige træer.

 

I det hele taget bryder jeg mig ikke om tanken om at efterlade hunde i bilen nogen steder i længere tid med risikoen for at skyggen flytter sig og det danske vejr hurtigt skifter, så bilen står i fuld sol.

Jeg undrer mig over at så mange hundeejere har is nok i maven til at lade hundene sidde i bilen i længere tid, imens ejeren er inde alle mulige steder i både kortere og længere tid. Nok også mere fordi jeg har en sort bil, der er så lille at jeg ikke kan have et bur i baggagerummet og derfor ikke kan have bagklappen til at stå åben.

Men det er så off topic i denne tråd.

 

Ingen nordsider af større bygninger i Hirtshals? - godt jeg bor i Nyborg og oftest er steder hvor der er Skyggede parkeringspladser - eller må man jo bare køre videre. Parkere i solen med hunde i bilen er No go uanset hvad, vil jeg mene.

 

Egentlig har jeg slet ikke rigtig noget problem, for vi går ikke meget på cafe og når det sker er hundene som oftest hjemme - og vi er ude og handle eller lignende.

 

Jeg har vist aldrig haft hunde med ud og spise og kommer nok heller ikke til det. Jeg har tit hentet "take away", så kan man også få et par glas vin til og hundene ligger hvor de plejer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg troede egentlig at det var forbudt at have hunde med hvor der var madvarer. :vedikke:

 

Det forstår jeg ikke du undrer dig over at vi undrer os over. For hvorfor gider taxavognmanden have det ekstra besvær, eller indehaveren af en tøjbutik, banker osv.?.

 

 

Og hvad så med de resterende 300 dage om året hvor ingen har lyst til at sidde udenfor og spise?. Kan ikke forstå at det skal være sådan et stort problem herhjemme, når det tilsyneladende kan fungere i andre lande.

 

Nej, loven forbyder som udgangspunkt ikke kæle -og servicehunde i restauranter. Det er noget restauranterne selv må tage stilling til.

 

Pas :vedikke: Det er vel i ligeså stor grad et spørgsmål om ens personlige holdning. Større butikskæder ønsker som hovedregel ikke dyr indenfor i butikken, mens en lille privatejet biks måske ligefrem synes det er hyggeligt med hundebesøg?

 

Jamen de resterende 300 dage om året må man jo så lade hunden blive hjemme? :vedikke: Det er vel ikke anderledes end at man skal ud for at handle? Jeg kan ikke se hvordan det kan blive restauranternes problem at folk vælger at anskaffe sig dyr (og det ved jeg godt at du ikke siger det er). Har diskuteret emnet før på et andet forum, hvor folk næsten kunne blive sure på restauranten fordi Fido ikke måtte komme med indenfor... Dét stiller jeg mig uforstående overfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu havde jeg heller den tanke. At nu skulle jeg på cafe oppe i byen også tager jeg da lige hunden med.. men hvid jeg og veninden var ude og gå en tur, rundt i byen og vi så kom forbi Cafeen. at han kom med og jeg spurgte altid bestyren først..

Hvis han sagde ja så kom Bubber med ind. Folk må vel selv tage stilling til om de vil komme et sted hvor man også må tage hunden med ind eller ej....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg kan da godt se at hvis man er der hjemme, kan man lige så godt lade hundene være hjemme hvis man tager på restaurant, det ville jeg også gøre.. Men, har man hundene med på ferie, så er det altså en lidt anden sag, så er det ikke så lige til igen... Vi var selv på et par dages camping i sommers, i de aller varmeste dage, med 30-32 grader, og der lader man squ ikke sin hunde sidde alene i bilen i så meget som 2 min. om der så er nok så meget skygge, ikke hvis man er bare nogenlunde rask i hovedet i hvert fald!

 

For nogle år siden, havde vi Chivas med på en overnatning på hotel i Belgien, det faldt tilfældigvis sammen med den weekend det blev sommer i Belgien, så at sætte ham i bilen under morgenmaden var ikke en mulighed og efterlade ham på værelset, vurderede jeg heller ikke var en mulighed på det tidspunkt, det ville have stresset ham alt for meget, han var kun lige godt 1 år på det tidspunkt, i dag havde det måske gået, men ikke den gang, så der var ikke anden mulighed end at tage ham med i restauranten på hotellet, det var virkelig ikke noget problem, for hverken ham, os eller de øvrige gæster, der dårligt bemærkede ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg kan da godt se at hvis man er der hjemme, kan man lige så godt lade hundene være hjemme hvis man tager på restaurant, det ville jeg også gøre.. Men, har man hundene med på ferie, så er det altså en lidt anden sag, så er det ikke så lige til igen... Vi var selv på et par dages camping i sommers, i de aller varmeste dage, med 30-32 grader, og der lader man squ ikke sin hunde sidde alene i bilen i så meget som 2 min. om der så er nok så meget skygge, ikke hvis man er bare nogenlunde rask i hovedet i hvert fald!

 

For nogle år siden, havde vi Chivas med på en overnatning på hotel i Belgien, det faldt tilfældigvis sammen med den weekend det blev sommer i Belgien, så at sætte ham i bilen under morgenmaden var ikke en mulighed og efterlade ham på værelset, vurderede jeg heller ikke var en mulighed på det tidspunkt, det ville have stresset ham alt for meget, han var kun lige godt 1 år på det tidspunkt, i dag havde det måske gået, men ikke den gang, så der var ikke anden mulighed end at tage ham med i restauranten på hotellet, det var virkelig ikke noget problem, for hverken ham, os eller de øvrige gæster, der dårligt bemærkede ham..

 

 

Jeg har det på præcis samme måde. Jeg vil bestemt gøre mit for at tage det bedste valg for hunden. Hvis mine hunde ikke ville kunne slappe af på en restaurant, så ville jeg aldrig tage dem med. Penny kan slet ikke, jeg har aldrig forsøgt men jeg ved at risikoen for at det går galt er alt for stor, og det vil jeg hverken udsætte mig selv, hende eller andre gæster for. Dexter og de to små klare sig fint på restaurant, og smider sig under bordet med det samme. Vi har endda haft 5 løver med på restaurant engang :lol:

 

Det skal så siges at den eneste resaurant vi tager hunde med på (generelt) er et feriested. Restauranten ligger på stranden, og er kendt for at hunde er velkomne der. De har vandskåle stående fremme indenfor, og de tilbyder håndklæder til at tørre våde poter i, samt godbidder stående man kan give hundene. Der er alligevel fyldt med sand på gulvene, så det går de ikke op i...

 

Men generelt synes jeg bare det handler om respekt... Og det er om det er hund, barn eller mærkeligt menneske. Det er et offentligt rum, og man skal bare vise hensyn. F.eks. da vi havde 5 løver med, og vi rejste os op da vi skulle gå og der væltede fem hunde ud fra under bordet gispede dem ved bordet bag os: De havde ikke opdaget vi havde hunde med, og da slet ikke 5! Vi havde sat der i ca. 3 timer, og de havde ikke så meget som rykket på sig de kære små :lol: (Det er jo også så smart med den restaurant, for før man kan nå til den skal man ned og gp minimum en kilometer på stranden :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det er 32-33 grader i lufttemperatur, har hundene bedst af at være i ro eller pjaske med vand - at tage dem med på gåtur i byen eller andre steder i solen er mindst ligeså dårligt som at lade dem ligge i en bil som står i skygge og som når den efterlades i måske en time er kølet ned med aircondition til 20 grader. En smule gennemtræk, skygge og adgang til vand er langt bedre en at trave rundt på fx bytur i solen efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det er 32-33 grader i lufttemperatur, har hundene bedst af at være i ro eller pjaske med vand - at tage dem med på gåtur i byen eller andre steder i solen er mindst ligeså dårligt som at lade dem ligge i en bil som står i skygge og som når den efterlades i måske en time er kølet ned med aircondition til 20 grader. En smule gennemtræk, skygge og adgang til vand er langt bedre en at trave rundt på fx bytur i solen efter min mening.

 

Hvem sagde også at der blev travet rundt i byen, i sol, i 30 graders varme?

 

Og den der aircon afkølingen af bilen, forsvinder stortset lige så hurtigt som man standser bilen, selvom det er i skygge, det er i hvert fald min erfaring fra vores bil, fra her i sommers.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem sagde også at der blev travet rundt i byen, i sol, i 30 graders varme?

 

Og den der aircon afkølingen af bilen, forsvinder stortset lige så hurtigt som man standser bilen, selvom det er i skygge, det er i hvert fald min erfaring fra vores bil, fra her i sommers.. ;-)

 

Det var der ingen der sagde noget om, men jeg har set ganske mange og mener egentlig ikke det er noget stort problem, blot ikke bedre end at ligge i bilen. Jeg har heller ikke talt om (før du bragte det på banen) at efterlade hundene i bilen en dag hvor lufttemperaturen er 32-33 grader, vel?

 

Men er det så varmt en dag skal hundene jo altså være et eller andet sted - og sådan en dag tror jeg de har det mindst lige så godt i en bil (som beskrevet) som under bordet i en restaurant - eller på terrassen, hvor der ofte er noget varmere end den generelle lufttemperatur.

Jeg ved ikke noget om hvor lang tid det tager at få luften op på 32 grader i en bil som er kølet ned til 20 grader, men mon dog ikke det er bedre end ingenting. Og da i hvert fald mere end de 2 minutter du meldte ud med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det er 32-33 grader i lufttemperatur, har hundene bedst af at være i ro eller pjaske med vand - at tage dem med på gåtur i byen eller andre steder i solen er mindst ligeså dårligt som at lade dem ligge i en bil som står i skygge og som når den efterlades i måske en time er kølet ned med aircondition til 20 grader. En smule gennemtræk, skygge og adgang til vand er langt bedre en at trave rundt på fx bytur i solen efter min mening.

 

Det var der ingen der sagde noget om, men jeg har set ganske mange og mener egentlig ikke det er noget stort problem, blot ikke bedre end at ligge i bilen. Jeg har heller ikke talt om (før du bragte det på banen) at efterlade hundene i bilen en dag hvor lufttemperaturen er 32-33 grader, vel?

 

Men er det så varmt en dag skal hundene jo altså være et eller andet sted - og sådan en dag tror jeg de har det mindst lige så godt i en bil (som beskrevet) som under bordet i en restaurant - eller på terrassen, hvor der ofte er noget varmere end den generelle lufttemperatur.

Jeg ved ikke noget om hvor lang tid det tager at få luften op på 32 grader i en bil som er kølet ned til 20 grader, men mon dog ikke det er bedre end ingenting. Og da i hvert fald mere end de 2 minutter du meldte ud med.

 

Jeg håber jeg misforstår dig, for lige nu læser jeg det som at du mener at det kan være det samme om hunden er med på tur i sol eller sidder i en bil ?

 

Se evt. denne:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det er jo helt afgørende at bilen står i skyggen - helt i skyggen. Eller er det jo faktisk ligegyldigt om det er 20 grader ude eller 30 - hunde må ikke være i biler som står i solen - ikke engang vinterdage.

 

Det var derfor jeg skrev at de skulle være i bilen (som beskrevet) - henviste til tidligere indlæg. man må læse det hele hvis man vil debattere, synes jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var der ingen der sagde noget om, men jeg har set ganske mange og mener egentlig ikke det er noget stort problem, blot ikke bedre end at ligge i bilen. Jeg har heller ikke talt om (før du bragte det på banen) at efterlade hundene i bilen en dag hvor lufttemperaturen er 32-33 grader, vel?

 

Men er det så varmt en dag skal hundene jo altså være et eller andet sted - og sådan en dag tror jeg de har det mindst lige så godt i en bil (som beskrevet) som under bordet i en restaurant - eller på terrassen, hvor der ofte er noget varmere end den generelle lufttemperatur.

Jeg ved ikke noget om hvor lang tid det tager at få luften op på 32 grader i en bil som er kølet ned til 20 grader, men mon dog ikke det er bedre end ingenting. Og da i hvert fald mere end de 2 minutter du meldte ud med.

 

Der er nok forskel på biler, men jeg kan i hvert fald konstatere, at i vores bil, bliver det lyn hurtigt, altså inden for få minutter, rigtig lummert, når bilen og dermed dens aircon standses, på sådan en rigtig varm dag, også selvom det er i skyggen.. Og den time som du senest snakkede om og som det i det fleste tilfælde også hurtigt vil tage at spise på en restaurant, som jo egentlig er det det handler om, det er i mine øjne et fuldstændigt uacceptabelt tidsrum at efterlade hunde i bilen om sommeren...

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis der er 32 grader i luften ER det jo skyggetemperaturen, og så kan bilen da stå under et hus og det vil stadig være for varmt???

 

Præcis! Vi har parkeringskælder under Bilka i Esbjerg og fx. I de varme forårsage i påskeferien var det dejligt køligt dernede, hvor der jo aldrig kommer sol, men i sommers, hvor temperaturen konstant lå mellem 25-32 grader, var det bare lummervarmt der nede, selvom der er konstant skygge..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok forskel på biler, men jeg kan i hvert fald konstatere, at i vores bil, bliver det lyn hurtigt, altså inden for få minutter, rigtig lummert, når bilen og dermed dens aircon standses, på sådan en rigtig varm dag, også selvom det er i skyggen.. Og den time som du senest snakkede om og som det i det fleste tilfælde også hurtigt vil tage at spise på en restaurant, som jo egentlig er det det handler om, det er i mine øjne et fuldstændigt uacceptabelt tidsrum at efterlade hunde i bilen om sommeren...[/QUOTE]

 

Ikke hvis bilen står - som beskrevet i fuld skygge, med lidt gennemtræk og hundene har plads og vand. Intet problem. Temperaturen blive som udeluften 32-33 grader efter ca 15-30 minutter (jeg har faktisk termometer i bilen) afh af hvor meget det lufter og efter en time er den stadig som ude. En hund kan altså godt sove i en ventileret bil i 32-33 grader. det ville være mere behageligt at bade, men det kan man jo trods alt ikke hele tiden.

 

Kører vi i ring? Jeg hører ikke nye argumenter i hvert fald, Vi er bare uenige. Men hvis du er uenig i fakta - altså hvor varmt det bliver i bilen, må du jo efterprøve det. Andet er der ikke at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke hvis bilen står - som beskrevet i fuld skygge, med lidt gennemtræk og hundene har plads og vand. Intet problem. Temperaturen blive som udeluften 32-33 grader efter ca 15-30 minutter (jeg har faktisk termometer i bilen) afh af hvor meget det lufter og efter en time er den stadig som ude. En hund kan altså godt sove i en ventileret bil i 32-33 grader. det ville være mere behageligt at bade, men det kan man jo trods alt ikke hele tiden.

 

Kører vi i ring? Jeg hører ikke nye argumenter i hvert fald, Vi er bare uenige. Men hvis du er uenig i fakta - altså hvor varmt det bliver i bilen, må du jo efterprøve det. Andet er der ikke at gøre.

 

Uanset hvad termometeret siger, så tænker jeg bare at når jeg synes at det er for varmt at være i bilen, i skygge, med helt åbne vinduer, når det er 32 grader ude, så er det også for varmt for mine hunde! Ja, vi har en lille bil, det hjælper ikke på det, det er klart, men uanset hvor stor bilen er, så vil jeg blive svært foraget hvis jeg ser en bil, selv i fuld skygge, efterladt med hunde i, når det er 30 grader i skyggen..

 

Men vi må nok bare enes om at være uenige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi er så bare uenige. Jeg forstår bare ikke at det skulle være bedre at ligge på gulvet under et bord i 30 grader end i en bil. Det må handle mere om psykologi end om fysik :-)

 

Eller alene hjemme i en varm lejlighed - eller?-et eller andet sted skal vi jo være når det er varmt - og i visse lande er det jo 40 grader overalt - også der overlever hunde og mennesker.

 

Personligt har jeg det selv meget bedre i en bil i 30 grader end på stranden i solen sådan en dag, men smag og behag.

 

Faktisk har jeg det fint i 30 grader i skyggen, bare jeg ikke skal lave noget .-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen ved at have hunden under et bord ved en restaurant og at have hunden i bilen, er så at man ligesom har en fornemmelse af hvordan hunden har det og kan handle på det ved behov. Hvis hunden ligger ude i bilen, kan du jo ikke se om skyggen har flyttet sig fra bilen, og om den er begyndt at have det for varmt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen ved at have hunden under et bord ved en restaurant og at have hunden i bilen, er så at man ligesom har en fornemmelse af hvordan hunden har det og kan handle på det ved behov. Hvis hunden ligger ude i bilen, kan du jo ikke se om skyggen har flyttet sig fra bilen, og om den er begyndt at have det for varmt.

 

Og derudover er der en smule luftudskiftning end hvis hunden sidder i en indelukket bil. Derudover kan man sørge for noget koldt vand løbende osv. Det sker jo ikke hvis man lader hunden sidde i en bil i 3 timer....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi er så bare uenige. Jeg forstår bare ikke at det skulle være bedre at ligge på gulvet under et bord i 30 grader end i en bil. Det må handle mere om psykologi end om fysik :-)

 

Eller alene hjemme i en varm lejlighed - eller?-et eller andet sted skal vi jo være når det er varmt - og i visse lande er det jo 40 grader overalt - også der overlever hunde og mennesker.

 

Personligt har jeg det selv meget bedre i en bil i 30 grader end på stranden i solen sådan en dag, men smag og behag.

 

Faktisk har jeg det fint i 30 grader i skyggen, bare jeg ikke skal lave noget .-)

 

Det handler også meget om vind. Vinden køler og det gør den altså ikke inde i bilen. Og så kan det godt være at du har parkeret bilen i skyggen, men solen flytter sig jo altså også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja vi er så bare uenige. Jeg forstår bare ikke at det skulle være bedre at ligge på gulvet under et bord i 30 grader end i en bil. Det må handle mere om psykologi end om fysik :-)

 

Eller alene hjemme i en varm lejlighed - eller?-et eller andet sted skal vi jo være når det er varmt - og i visse lande er det jo 40 grader overalt - også der overlever hunde og mennesker.

 

Personligt har jeg det selv meget bedre i en bil i 30 grader end på stranden i solen sådan en dag, men smag og behag.

 

Faktisk har jeg det fint i 30 grader i skyggen, bare jeg ikke skal lave noget .-)

 

 

Har du prøvet at åbne en bil der har stået i 30 grader i tre timer?

 

For det første bliver der endnu varmere inde i bilen, for det andet bliver luften forfærdelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor laver I det om til 3 timer? er det fordi i løber tør for argumenter.

Man skal ikke være overmåde meget intelligent for at forudse solens bevægelser en times tid frem.

Det virker som om I bare vil være efter folk, som efterlader en hund i bilen også selvom det er fuldt forsvarligt.

 

Jeg dropper ud her. 1 time i en bil med max 30 grader, ventilation og frisk vand er ikke noget problem. Overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...