Lenschow Skrevet Juni 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2011 Hvad lærer I hvalpen, når I får den hjem? Rent træningsmæssigt. Jeg havde jo lagt en plan, for jeg skulle jo have en hvalp, før jeg faldt for Hugo:-) Og belært af erfaringer, havde jeg besluttet at gribe det helt anderledes an og indlære nogle basiskompetencer og grundfærdigheder før jeg overhovedet satte nogle øvelser sammen og satte signal på. Nu gør jeg så det samme med en voksen hund, og det fungerer supergodt - det er meget lettere at sætte de færdige øvelser sammen bagefter kan jeg se - også for hunden. Mange mener at deres hvalp skal lære sit og dæk og fri ved fod. Min skal lære target, selvkontrol, belønningskontrol, at tilbyde adfærd, at lege med mig og at udvise en del grundfærdigheder frivilligt uden signal, herunder dirigering, samle noget op, holde noget i munden, løbe ud, løbe hjem, indkald, sidde, lægge sig osv osv... I forskellige positioner omkring mig. Jeg arbejder slet ikke med sit og dæk før der er lagt et fundament. Og ih hvor virker det bare supergodt. Jeg tænker at det må virke endnu bedre på en vams, der jo som bekendt er en svamp af læring når man får dem hjem. Hvad prioritere du en ny hund/hvalp skal lære som det første? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Kort og godt, at jeg betyder sjov og tryghed. Af sådan mere specifikke ting, vil jeg først tage fat på: gå-pænt-i-snor, indkald og øjenkontakt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Af egentlig træning, indkald og ja/nej - alt andet er sekundært. Jeg koncentrerer mig mere om at opbygge et tillidsforhold. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Det kommer jo helt an på hvalpen... Med Iso kunne jeg f.eks. mærke at jeg skulle prioritere selvkontrol ret højt helt fra start, og det ville måske ikke være nødvendigt med en anden hvalp. Til gengæld har det slet ikke været brug for at træne fartfremmende ting, hvilket måske ville ha' været nødvendigt med en anden hvalp. Ellers er det for min del også basisting, der skal bruges i senere træning, sammen med rene hverdags/opdragelsesting. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Det kan godt være at det er noget racebetinget, men hvad mener I med selvkontrol? Jeg synes ikke jeg har haft nogle hvalpe, der specielt havde brug for at lære det :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 19, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 19, 2011 Det kan godt være at det er noget racebetinget, men hvad mener I med selvkontrol? Jeg synes ikke jeg har haft nogle hvalpe, der specielt havde brug for at lære det :hmm: Ja det er nok ret meget racebetinget. Forestil dig en bordercollie der bare VIL styrte efter noget, de er nødt til at lære at beherske sig, og kun styrte afsted når de får besked på det. Og det er sikkert det samme med andre racer med lignende instinkter. Modsat havde jeg ikke brug for at arbejde selvkontrol med min coton de tuléar, som bare ville være tæt på mig. Her arbejdede jeg til gengæld meget med selvstændighed og at arbejde på afstand fra mig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Det er ikke min erfaring, at selvkontrol er racebetinget. Hugo savnede det, min gamle hund måtte lære det, ja selv mine katte:-) Jeg synes det er et fantastisk redskab og jeg giver det til stort set alle ejere, som jeg er hos i hjemmebesøg. Det betyder at lade være med at handle på sin første impuls - noget som mange hunde ellers gør - det kan bruges ved hunde, der springer op, trækker i snoren, jager, slås, er bange, er aggressive og en hel masse flere problemstillinger. Endelig bruges det ved træning, hvor træneren via dette opnår belønningskontrol. MVH Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Det er ikke min erfaring, at selvkontrol er racebetinget. Hugo savnede det, min gamle hund måtte lære det, ja selv mine katte:-) Jeg synes det er et fantastisk redskab og jeg giver det til stort set alle ejere, som jeg er hos i hjemmebesøg. Det betyder at lade være med at handle på sin første impuls - noget som mange hunde ellers gør - det kan bruges ved hunde, der springer op, trækker i snoren, jager, slås, er bange, er aggressive og en hel masse flere problemstillinger. Endelig bruges det ved træning, hvor træneren via dette opnår belønningskontrol. MVH Bare af nysgerrighed, hvordan indlærer du det hos en hvalp?. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 På samme måde som hos en voksen... Du skal yde med ro før du kan nyde - kort fortalt. Der findes mange øvelser, som man kan lave plus så bruger man dagligdagen - hvis man anser det for træning altså Fx kan du lære hvalpen at tage godbidder rolig som en separart øvelse, at sidde rolig mens du svinger legetøj, for herefter at lade den få adgang til leg med dig og at holden position. Håndtering er også en god måde at indlære selvkontrol hos hvalpe. Jeg møder folk, der mener, at det kan de ikke lære, men det er nu ikke min erfaring. Jeg har lige haft en, der "ikke kunne fordi det er en hvalp"... Så han jagtede en kat rundt i hjemmet. Nu har de faktisk lært hvalpen de ting her, så nu er de to dyr bedre venner - katten er stadig sur - men den slags "kræ" skal jo have tid før de tilgiver:-) Det handler ikke om at hvalpe ikke må være hvalpe, men om gode vaner fra start. Jeg ser min hunkat lære killingerne selvkontrol... jesus! Der er vores måde altså sødere:-) Så små dyr kan også lære at vise en mindre attraktiv adfærd for at få adgang til en mere attraktiv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 PS en vams uden dårlige vaner er faktisk nemmere at lære det end en voksen bandit, der har tillagt sig vaner såsom at hoppe op osv:-) Og at vente til vams blir teenager, gør det heller ikke nemmere - de tænker jo kun hormonelt der:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Det betyder at lade være med at handle på sin første impuls - noget som mange hunde ellers gør - det kan bruges ved hunde, der springer op, trækker i snoren, jager, slås, er bange, er aggressive og en hel masse flere problemstillinger. Endelig bruges det ved træning, hvor træneren via dette opnår belønningskontrol. Jeg håber sandelig at jeg misforstår dig, for det lyder lidt som følelsestyranni i mine ører. En del af det at være "hund" er jo at være umiddelbar og spontan. Det vil jeg aldrig nogensinde tage fra mine hunde. Men selvfølgelig kan vi godt blive enige om at der er situationer, hvor det er uhensigtsmæssigt at hunden reagerer på sin første impuls. I den den slags situationer foretrækker jeg nu at ændre på impulsen/følelsen fremfor at indprogrammere en "bremsefunktion". F.eks. ved angst - fjerne angsten i stedet for at lære hunden at den ikke må reagere på sin angst. at sidde rolig mens du svinger legetøj, for herefter at lade den få adgang til leg med dig og at holden position. Det er efter min mening for avanceret for en hvalp, og jeg kan ikke se nogen grund til at de skal lære det På samme måde har jeg det med hundeejere, der forlanger at hunden skal sidde pænt og vente på værsgod, før den må spise sin mad - dominans-overkill uden formål. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Kort og godt, at jeg betyder sjov og tryghed. Af sådan mere specifikke ting, vil jeg først tage fat på: gå-pænt-i-snor, indkald og øjenkontakt. Af egentlig træning, indkald og ja/nej - alt andet er sekundært.Jeg koncentrerer mig mere om at opbygge et tillidsforhold. Helt enig :5up: Det vigtigste er, at opbygge en solid relation baseret på tillid og tryghed Af reelle øvelser: navn, dygtiiiig, ja/nej, vente/værsgo, øjenkontakt og meget gerne et stop ord - det sidste havde jeg desværre ikke held med :damn: det ville ellers være dødpraktisk med mit stress dyr :hjerte: Når hvalpen bliver lidt ældre så leg med mig, og at det at lege med mig er det sjoveste sjove i verden Det bruger jeg næsten 1 år på, er dette på plads kommer samarbejdet og lysten hertil helt gratis :klap: Ninjamor har skrevet en super artikel "Når hvalpen bliver for dygtig" - som jeg hele tiden har i baghovedet. Lad dog hvalpen være hvalp, hvalpetiden vare så kort - der er masser og masser af tid til at lære hvalpen, det den skal kunne ku'. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MiniBillen Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Lige nu går jeg op i at han skal være tryg og glad ved mig.. Og så vi øver ting som "nej", ikke at gø, gå pænt og sit navn.. Ellers så øver vi soignering.. Han bliver redt hver dag (absolut ikke nødvendigt at rede ham nu, men det bliver det,, så han skal vænne sig til det) Jeg synes faktisk han er rigtig dygtig:lun: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Jeg fokuserede ekstremt meget på at JEG var det bedste og sjoveste i hele verden - og der var intet der kunne overgå mig... Det regner jeg med, at jeg skal arbejde endnu hårdere med, med hund nr 2, eftersom der rent faktisk er en artsfælle i huset, som meget hurtigt kunne blive nr1 i hvalpens verden... Derudover er det primært kontakt og opdragelse (renlighed, alene hjemme, nej, indkald osv.) Og så til den anden diskussion der kører i tråden: Med hensyn til impulskontrol, så synes jeg det er en fin og vigtig øvelse. jeg tog selv først fat på det, da Karla var unghund - og ved hende kunne det have været en god ting at starte lidt før Så kunne vi uden tvivl have sluppet for mange tyvstarter i tidens løb :lol: Men jeg oplever tit, at folk synes jeg er verdens ondeste menneske, når jeg træner impulskontrol med hende i parken - ved fx. at lege vildt og voldsomt med hendes legetøj foran hende, uden at hun må deltage før hun får sit VÆRSGO.... Men impulskontrol er en ekstrem vigtig del af at være en god agilityhund - man kan være nok så hurtig og fremadsøgende - hvis man ikke har styr på sig selv, så hjælper det andet ikke så meget... og det er nu engang det der er vores primære mål sammen Derudover, så bruger jeg også impulskontrollen til at skabe intensitet - for forventningens glæde bliver jo enorm, imens hun venter på sit værsgo! Så når hun får lov at deltage, så kaster hun sig jo fremad som skudt ud af en kanon! hvilket er det jeg søger... Værsgo er hendes startord på en bane, så intensiteten er der fra starten.... Det kræver selvfølgelig, at man ved hvad man laver man skal jo ikke vente så længe, at hunden opgiver og melder sig ud af legen.... Det med at vente pænt på at få lov at spise kan jeg ikke se nogen grund til, men vi har jo også mad stående altid, så det er jo lidt omsonst at snakke om... men jeg bruger rigtigt meget afstandsbelønning når jeg træner, så der er det nødvendigt, at vi sammen kan gå hen og smide guffer på en tallerken og derefter forlade tallerkenen igen - og først tage guffen når man får lov - også selvom jeg træner uden snor... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Nej Ulla det er ikke sådan det skal forståes - tvært imod. Jeg er ikke tilhænger af kvasi-cesar millan teorier - bare rolig Jeg er lige midt i at forsøge at redde en hvalp fra sprøjten så denne må vente.... I kan eventuelt slå selvkontrol op - det står beskrevet i en del bøger og magasiner. Ellers vil jeg gerne forsøge at svare senere men naturligvis misforstår du mig. Det handler slet ikke om det... Nå nu må jeg rykke - snakkes Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Jeg ville starte ud med at lære hunden at jeg er den bedste i hele verden, også når vi er ude og gå tur Herefter ville jeg lære den at leg med mig er det sjoveste. Af øvelser ville jeg fokuserer på "gå pænt", "øjenkontakt" "indkald" og "ja/nej", og udover det ville jeg bare nyde min hvalp Hvad angår impulskontrol, så ville jeg indlære det i nogle bestemte situationer, og det vil hovedsageligt være i belønningssituationer hvor hvalpen skal kunne vente, dette skyldes at jeg bruger det i min træning til at lære hunden at fastholde en positioner eller så jeg kan afstandsbelønne (hvilket Luna f.eks. syntes er meget sjovere end bare at få en godbid). Min erfaring med Luna er, at denne impulskontrol ikke overføres til andre situationer end lige netop dem den er indlært i, så det er ikke for generelt at give hvalpen mere impulskontrol, men bare fordi at det er genialt i træningen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Når jeg får hvalp, så er fokus i start på: Plads+fri ved fod (at være lige ved min venstre side skal være det sjoveste i verden) Genstandsarbejde (glæde ved at lege) Leg med mig (leg uden genstand) Impulskontrol (stimulikontrol) Frishaping (for at få en kreativ og problemløsende hund) Stillingsskifte (ikke selve stillingsskiftet, men de korrekte muskelbevægelser. Trænes helt enkelt ved at lokke med godbid. Det giver et korrekt bevægelsesmønster i senere træning) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Bare af nysgerrighed, hvordan indlærer du det hos en hvalp?. Jeg har ved mine tre airedales brugt en meget nyttig øvelse, nemlig indlæring af apportering. Denne øvelser appellerer øjensynligt til dem, så for at få lov til at fræse hen og nappe apporten, har jeg - fra de var helt små (8-9 uger) og kun lige havde lært at sidde ved siden af mig i grundstilling - konsekvent gjort således: 1. Fået hund i grundstilling 2. Belønnet et par gange for at kigge op på mig 3. Pludselig kastet apporten OG LYNHURTIGT.... 4. stukket noget lækkert i gabet på dem 5. Fortsat med at stikke noget lækkert i gabet på dem 3-4 gange 6. Vist med hænderne, at der nu var fri adgang til at hente apporten. Alt sammen uden et ord fra min side, forstås, eftersom de jo ikke kendte kommandoen alligevel. Meget hurtigt medførte de lækre godbidder, at hundene, straks apporten blev kastet, kiggede op på mig. Samme fremgangsmåde har jeg brugt i samtlige selvstændige øvelser (rundering, feltsøg, eftersøgning......). Disse øvelser tænder helt vildt og så kunne jeg lige så godt prøve at lære dem at vente med at styrte afsted, til de fik lov. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 På samme måde som hos en voksen... Du skal yde med ro før du kan nyde - kort fortalt. Der findes mange øvelser, som man kan lave plus så bruger man dagligdagen - hvis man anser det for træning altså Fx kan du lære hvalpen at tage godbidder rolig som en separart øvelse, at sidde rolig mens du svinger legetøj, for herefter at lade den få adgang til leg med dig og at holden position. Håndtering er også en god måde at indlære selvkontrol hos hvalpe. Okay, jeg opfatter måske så ikke ordene "at træne selvkontrol" på samme måde som dig, for jeg ville aldrig sætte en hvalp af, for så at lokke den til at rejse sig, for på den måde at træne det. Det var sådan noget jeg troede du mente med at træne. Jeg har ved mine tre airedales brugt en meget nyttig øvelse, nemlig indlæring af apportering. Denne øvelser appellerer øjensynligt til dem, så for at få lov til at fræse hen og nappe apporten, har jeg - fra de var helt små (8-9 uger) og kun lige havde lært at sidde ved siden af mig i grundstilling - konsekvent gjort således: 1. Fået hund i grundstilling 2. Belønnet et par gange for at kigge op på mig 3. Pludselig kastet apporten OG LYNHURTIGT.... 4. stukket noget lækkert i gabet på dem 5. Fortsat med at stikke noget lækkert i gabet på dem 3-4 gange 6. Vist med hænderne, at der nu var fri adgang til at hente apporten. Alt sammen uden et ord fra min side, forstås, eftersom de jo ikke kendte kommandoen alligevel. Meget hurtigt medførte de lækre godbidder, at hundene, straks apporten blev kastet, kiggede op på mig. Samme fremgangsmåde har jeg brugt i samtlige selvstændige øvelser (rundering, feltsøg, eftersøgning......). Disse øvelser tænder helt vildt og så kunne jeg lige så godt prøve at lære dem at vente med at styrte afsted, til de fik lov. Jeg lavede en lignende øvelse med mine hunde, dog med den lille forskel at de ikke skulle se på mig. Jagthunde skal jo markere hvor dummyen falder og det kan de jo ikke hvis de skal se deres ejer dybt i øjnene, selvom det er hyggeligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Juni 20, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Helt enig :5up: Det vigtigste er, at opbygge en solid relation baseret på tillid og tryghed Af reelle øvelser: navn, dygtiiiig, ja/nej, vente/værsgo, øjenkontakt og meget gerne et stop ord - det sidste havde jeg desværre ikke held med :damn: det ville ellers være dødpraktisk med mit stress dyr :hjerte: Når hvalpen bliver lidt ældre så leg med mig, og at det at lege med mig er det sjoveste sjove i verden Det bruger jeg næsten 1 år på, er dette på plads kommer samarbejdet og lysten hertil helt gratis :klap: Ninjamor har skrevet en super artikel "Når hvalpen bliver for dygtig" - som jeg hele tiden har i baghovedet. Lad dog hvalpen være hvalp, hvalpetiden vare så kort - der er masser og masser af tid til at lære hvalpen, det den skal kunne ku'. Amen, kryds og bolle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 20, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2011 Nej det handler ikke om at dække af eller lokke.... Jeg er oprørt lige nu pga de folk med Bambus (se omplaceringer) så jeg venter lige med at svare.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Helt enig :5up: Det vigtigste er, at opbygge en solid relation baseret på tillid og tryghed Af reelle øvelser: navn, dygtiiiig, ja/nej, vente/værsgo, øjenkontakt og meget gerne et stop ord - det sidste havde jeg desværre ikke held med :damn: det ville ellers være dødpraktisk med mit stress dyr :hjerte: Når hvalpen bliver lidt ældre så leg med mig, og at det at lege med mig er det sjoveste sjove i verden Det bruger jeg næsten 1 år på, er dette på plads kommer samarbejdet og lysten hertil helt gratis :klap: Ninjamor har skrevet en super artikel "Når hvalpen bliver for dygtig" - som jeg hele tiden har i baghovedet. Lad dog hvalpen være hvalp, hvalpetiden vare så kort - der er masser og masser af tid til at lære hvalpen, det den skal kunne ku'. Jeg kan ikke rigtig følge det der med at hvalpen bliver "for dygtig". Mener du ikke at man kan lære hvalpen nogle grundfærdigheder og samtidig lade den være hvalp? Personligt mener jeg ikke at det ene udelukker det andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Jeg kan ikke rigtig følge det der med at hvalpen bliver "for dygtig". Mener du ikke at man kan lære hvalpen nogle grundfærdigheder og samtidig lade den være hvalp? Personligt mener jeg ikke at det ene udelukker det andet. Jeg er meget modstander af, at man sætter så store krav til hvalpe Der hersker en forventning om, at hvalpe, nærmest inden de sætter poten inden for døren, skal være renlige, skal sove igennem, ikke skal hoppe op, skal kunne være alene hjemme en hel arbejdsdag, skal kunne begå sig overalt, ikke må tigge, skal kunne kende forskel på dens og ungernes legetøj, skal kunne køre i bil, skal kunne gå pænt i snor uden at trække, skal kunne komme, når der bliver kaldt, ikke skal jagte katten, skal kunne håndteres i alle situationer, skal være stille (ikke gø), skal kunne omgåes alle hunde roligt, skal være vagtsom, men ikke for vagtsom OG så skal den kunne give øjenkontakt spontant, skal kunne sitte og dække og rulle rundt og give pote og meget meget mere Ja, den skal nærmest være lydighedschampion inden det 1. fyldte år Jeg synes generelt, at der stilles alt alt for store krav til hvalpe Og overtræning er et reelt problem mange steder Hvalpe og unghunde er som svampe, ja. Men hvad sker der når svampen er fuld, så trækker hver dråbe vand mere vand med ud end svampen opsuger, aflæring finder sted - ofte til stor frustration for ejeren, som ikke forstår, hvor den ellers dygtige hund, nu intet kan, og med det resultat, at hunden nu skal ligge træningsmæssigt helt stille i flere måneder for at være klar igen. Hurry up and wait altså, derfor kan man lige så godt tage den med ro fra start. Men jeg tror, ens indstilling beror på, hvilken race man har og hvilken tradition, der er i de forskellige foreninger. Før i tiden blev de store brugshunde, herunder schæferen, pacet frem, den skulle død og pine have prøverne helst samme dag som alders kravet blev opfyldt:damn: I dag er det heldigvis således - i det mindste i de kredse jeg kommer - at der slet intet lydighedsmæssigt laves med hundene inden den 1. fødselsdag, dvs. hvalpen/hunden har aldrig hørt om eksempelvis plads, sit, eller dæk :slem: I stedet æææælsker hunden sin fører og at lege med føreren, den kommer, når der bliver kaldt (for det meste), kender et nej og har fået lidt basal opdragelse, den har gået spor og leget med en figurant - og disse hunde når længere og opnår bedre prøver end de traditionelt trænede hunde Jeg "snød" med Jacki, gik på hvalpe hold 2 steder aht. socialiseringen, så hun kunne godt genkende sit og dæk og plads, men meget mere kunne hun ikke Jo, hun kunne gå et let spor og lege med en figurant. Det næste vidunder vil kunne ku' meget mindre ved 1 år end Jacki ku'. Men igen jeg tror, ens indstilling beror på, hvilken race man har og hvilken tradition, der er i de forskellige foreninger. 2 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Balance er vel kodeordet... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Balance er vel kodeordet... Selvfølgelig handler det om balance :5up: Men mellem samfundets krav til hunde og mellem førerens ambitioner, bliver hunden ofte gidsel For den vil jo gerne, men på et tidspunkt er den bare fyldt op, kan ikke rumme mere - fordi føreren blev grebet af udefrakommende krav og egne ambitioner. I dag er SÅ mange hunde fysisk og psykisk gamle før tid, fordi de er blevet brugt for meget for intenst - giv dem tid og ro, og de kan blive ved længere :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts