Lenschow Skrevet Juni 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2011 En jeg kender påstår, at hendes chi har brækket en ben ved at springe ned fra sofaen.... Jeg betvivler hende ikke som sådan, men jeg må tilstå, at det ryster mig, hvis det er noget, der sker tit/af og til ved den race.... Er der nogle, der kan berolige mig med at dette var et engangstilfælde som følge af sort uheld? Ellers mener jeg racen har et alvorligt problem sundhedsmæssigt - er I ikke enige? Nok er man lille, men det behøver man da ikke være svag af... Der findes mange små racer, som kan tåle at springe ned fra ting... Jeg ved dog også, at uheld kan ske. Min veninden (ikke den samme veninde:mrgreen:) kat fx - brækkede et ben på samme måde... Og en stor hund kan jo også lande skidt, men denne ejer sagde, at det var "racetypisk fordi de er så små"... og så er det jeg bliver bekymret.... Håber nogle kan berolige mig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Kan vist ikke berolige dig som sådan. For kender ikke det store til de små racer. Men vil dog også mene, at det er noget, der må være sket som følge af en skidt landing. Godt nok er en sofa vel proportionelt høj i forhold til en lille hund, men man kan også drukne i en vandpyt (fik jeg da fortalt som lille). Så selv en rutinemæssig bevægelse fra lav højde, kan ende galt. Med mennesker sker skader tit hvis vi ikke gør bevægelsen færdig. Altså lander helt inden vi begynder at bevæge os videre. Ellers har jeg det som du. Det burde ikke være et generelt problem for de små racer. Men måske også jeg når at blive klogere i denne tråd? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Ved ikke med chi'er, men ved at det slet ikke er unormalt for de små italienske mynder Deres ben er selvføligelig også noget længere end chihuahuaernes, men mindst lige så tynde! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Min kusines border collie hvalp var på kort visit hos mig sidste sommer, hvor den hoppede ned fra sofaen i vild leg og landede forkert, så den forstuvede hoften Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Sys da også jeg kan huske en bruger herindefra hvis hund brækkede benet ved spring/fald fra sofa? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kahlia Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Jeg har hørt, at man skal passe på med de små pinchere, de skulle også have skrøbelige knogler og være ret vilde, så det skulle også være forholdsvis nemt for dem at brække noget ved spring ned fra sofa, f.eks. Jeg tror, det var om dværgpincheren de sagde det, på Animal Planet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dinah Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 godt nok er de små med tynde ben, men de vejer jo så også tilsvarende mindre, så er det sket ved et hop ned fra sofa må det være et sort uheld. Rosta faldt ned fra ryggen af sofa og direkte ned på trægulv. Hun havde ondt i forben i et par timer, men så var hun på igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret Juni 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 godt nok er de små med tynde ben, men de vejer jo så også tilsvarende mindre, så er det sket ved et hop ned fra sofa må det være et sort uheld. Rosta faldt ned fra ryggen af sofa og direkte ned på trægulv. Hun havde ondt i forben i et par timer, men så var hun på igen. Tak! Tænker du så ikke også, at det er lidt at pakke vuffer ind i vat at sige at det er noget racen tit oplever? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Sys da også jeg kan huske en bruger herindefra hvis hund brækkede benet ved spring/fald fra sofa? Det husker jeg også, det var vist en papillon hvalp? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 21, 2011 Det husker jeg også, det var vist en papillon hvalp? Den husker jeg godt! Kender til en azawahk, der rullede ned fra en sofa og en ridgeback der gled ned fra en træstamme (som bare lå på græsset), begge fik kompliceret brud og var tæt på aflivning, men klarede den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stitch Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Min svogers bror har et par chihuahuaer - og den ene brækkede benet da den hoppede ned fra sofaen. Så kan desværre kun bekræfte teorien - nu er der jo også langt ned for sådan en lille størrelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg har kendt og hørt om en del hunde, der brækkede ben, især forben. Det var små hvalpe, der løb ind i ejeren ved leg. En blev tabt , det var også en chi. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jepsen Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 De små hunde er mere udsatte for brækkede ben osv, da de ikke har den samme muskelmasse som større hunde, de har mini-knogler osv. De små hunde bliver efterhånden avlet til at være så små som muligt, og det ødelægger deres oprindelige bygning, muskelstruktur osv. De kan ikke modstå deres egenvægt på under 3 kg, da de er avlet i stykker til fordel for størrelse, udstilling, tasker, nuttet-hed osv.(personlig mening:-D) Derfor hører man også om flere små racer, der brækker det ene og det andet, fremfor store racer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 jeg kender en som havde en yorkie-hvalp som faldt ned fra sofaen med hoved først og brækkede nakken og den døde selvfølgelig pga. faldet... hvis jeg havde så lille spinkel en hund ville jeg ikke turde have den i sofaen eller sengen.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lumen Besvaret Juni 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2011 Min PK'er er faldet ned af trappen et par gange og der er aldrig sket noget. Hun springer både ned fra sofaer og skød. Hun har sågar præsteret at springe ud af cykelkurven, inden jeg nåede at få fat i hende! hun er fuld af krudt og ikke skrøbelig -hun får også et æggebæger rå mælk HVER morgen :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Juni 25, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2011 jeg kender en som havde en yorkie-hvalp som faldt ned fra sofaen med hoved først og brækkede nakken og den døde selvfølgelig pga. faldet... hvis jeg havde så lille spinkel en hund ville jeg ikke turde have den i sofaen eller sengen.... Det ville jeg nu godt, ellers kan man jo slet ikke have hund, hvis man skal gå og være bange for al ting. Skal selv have en gårdhund/pincher blanding, og hvis den tager efter pinscheren, så kan den jo godt risikere at blive ret lille. Men den skal da op i sofaen og have lov at spurte rundt når den er uden for, har da også set en masse mini pinschere løbe agillity på youtube. Kender også en mand som brækkede hoften ved at falde ned af trappen, derfor tør jeg stadig godt bo på første sal Jeg tror faktisk tværtimod at små hunde har godt af motion og bevægelse, så længe det er størrelses og alders svarende, som en anden også skriver så har man større risiko for at forstuve eller brække benene, hvis man ikke har ordentlig muskelmasse, det gælder vel også for hunde. Måske er det også der en del af forklaringen skal findes, måske kommer små hunde nemmere til skade fordi mennesker som ikke har lyst til at motionere en hund er mere tilbøjelige til at anskaffe sig en lille hund som passer i en taske? For jeg kan ikke helt få det til at passe det skulle være fordi de har mindre ben, de vejer jo også tilsvarende mindre?:hmm: [media] [/media]^hunden i klippet ser ud til at have prøvet det før, uden at være kommet til skade Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Camilla Sjelhøj Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 (rettet) Det ville jeg nu godt, ellers kan man jo slet ikke have hund, hvis man skal gå og være bange for al ting. Skal selv have en gårdhund/pincher blanding, og hvis den tager efter pinscheren, så kan den jo godt risikere at blive ret lille. Men den skal da op i sofaen og have lov at spurte rundt når den er uden for, har da også set en masse mini pinschere løbe agillity på youtube.Kender også en mand som brækkede hoften ved at falde ned af trappen, derfor tør jeg stadig godt bo på første sal Jeg tror faktisk tværtimod at små hunde har godt af motion og bevægelse, så længe det er størrelses og alders svarende, som en anden også skriver så har man større risiko for at forstuve eller brække benene, hvis man ikke har ordentlig muskelmasse, det gælder vel også for hunde. Måske er det også der en del af forklaringen skal findes, måske kommer små hunde nemmere til skade fordi mennesker som ikke har lyst til at motionere en hund er mere tilbøjelige til at anskaffe sig en lille hund som passer i en taske? For jeg kan ikke helt få det til at passe det skulle være fordi de har mindre ben, de vejer jo også tilsvarende mindre?:hmm: [media] [/media]^hunden i klippet ser ud til at have prøvet det før, uden at være kommet til skade prøv at læs mit indlæg, det var en hvalp der brækkede halsen, men jeg ville nu stadig passe meget mere på med en lille hund end en stor hund i forhold til sofaer... men jeg skal aldrig have en så lille hund så problemet er der ikke... da de helt små hunde virkelig ikke tiltaler mig men sådan er vi jo forskkelige hellere en GD eller riesen og så er jeg også meget forsigtig når jeg bevæger mig på trapper, men det er fordi jeg er så forbandet godt til at stå på snotten ned af dem men ja man skal ikke pakke hundene ind i vat, det er der jo ingen grund til, men man behøver heller ikke at "kaste" hunden op i luften og se om den lander på benene... altså = der er ingen grunden til at udsætte hunden for noget som man ved den ikke vil klare eller der er stor sandsynlighed for at den vil komme til skade ved... Redigeret Juni 26, 2011 af Camilla Sjelhøj ekstra... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret Juni 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 26, 2011 Bitten hoppede ned fra sofaen da hun var helt lille (og så vejer man jo knap et kilo) hun skreg og skreg og skreg - jeg var SIKKER på hun havde brækket noget, men var heldigvis "hel" bagefter.. Kender en anden chihuahua som brækkede et ben af sådan et hop, så det kan skam ske Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts