msici Skrevet Juni 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2011 Ja undskyld mig, men jeg er ved at være godt træt at hundeejere som har hunden løs (i byen) selvom de overhovedet ikke har styr på deres kræ... Det er 4 gang på 2 måneder at vi er blevet mødt af løse hunde og hvor ejerne overhovedet ikke fatter at ikke alle hunde i snor kan lide andre/fremmede hunde eller fatter at komme og hente deres hund. Cookie er blevet overfaldet som hvalp, og jeg har haft en adfærdsbehandler på, som mente at Cookie "lider" af line-frustration, hvilket betyder at møder hun en anden hund, når hun er i snor, føler hun sig nødsaget til at gå i kamp, da hun jo ikke kan flygte... vores arbejde med at gøre hende tryg ved andre hunde har gået så godt og så er det sgu træls at vi oplever sådan nogle episoder, som ikke lige frem hjælper og faktisk stresser Cookie mere. I dag var vi ude og gå efter aftenmaden, Cookie står og snuser og ud ad det blå kommer der en blandings Cocker som snuser til Cookies bagende og Cookie bliver selvfølgelig forskrækket og snapper efter den anden, fordi jeg heller ikke når at reagere. Heldigvis var mine forældre og deres hund med, så jeg kunne gå væk og få ro på Cookie vha. klikkeren og de råd jeg fik fra adfærdsbehandleren, fordi den anden hund var optaget af mine forældres hund, som ikke har problemer med andre hunde... For nogle uger siden var jeg i skoven (Ikke en hundeskov og hundene skal være i snor i den skov) vi går på en af stierne og den modsatte vej kommer der en løs Kleiner münsterlænder, og den er 1000gange mere interesseret i Cookie end i sin ejers kald og det viser sig at ejeren ikke engang har en hundesnor med:damn: Hvad er jeres holdning mht. løse hunde?? Jeg har selv kun Cookie fri på åbne områder, hvor jeg kan se hvis der kommer nogle og så tager jeg hende i snor, hvis der dukker nogle op. Beklager hvis det er rodet, men er godt irriteret over ligeglade hundeejere, for det kan vel ikke passe at man snart ikke kan gå en tur med sin hund uden at risikere at møde løse hunde.:stupid::hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bakker Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg er helt enig med dig! En hund skal kun gå løs hvis ejeren har kontrol over den, og kun steder hvor der er et godt udsyn. Alt andet er manglende respekt for andre mennesker og dyr, der måske ikke er glade for at have en vaps farende hen til sig - uanset hvor fredelig og ikke-aggeressiv den så måtte være. Nogle hunde og mennesker er bange for hunde, og det må vi som ejere respektere. Det er en del af at have hund, ligesom det med at samle op - en ordentlig adfærd fra os hundeelskere gør, at vi bliver set på med mildere øjne, af de der ikke deler vores kærlighed til de små/store pelsede Men kender godt problemet. Min er racist - hun kan ikke lide Schæfere og er bange for dem efter nogle grimme overfald som unghund. Ejeren af den pågældende hund forsvarede sig med, at det kun var min den overfaldt... Hmm, er det i orden at gå med sin hund løs, når bare det kun er èn af hundene i området der får psykiske mén af det :stupid: Hørte i øvrigt fra andre i området, at ejeren havde sagt det samme til dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst luna Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 min er heller ikke glad for hunde der bare kommer rendende efter 4 overfald fra andre hunde. Jeg kommenterer det ofte og da jeg bor i byen er det næsten dagligt problemet opstår for mig. Jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg ville aldrig lade min hund gå løs på stier osv inde i byen om så jeg havde 100% styr på hunden. Det har jeg ikke så det kommer aldrig til at ske da min er så super nysgerrig haha, men om hun så ikke var er der både andre dyr og mennesker, som man skal huske at respektere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Kattiie Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg er helt enig det er bare for meget. Pluto bryder sig heller ikke om at hilse i snor, han bliver faktisk vildt gal i skralden over det. Og når jeg er i (hunde)skoven så tager jeg ham altid i snor når der kommer andre hunde indtil jeg har snakket med ejeren og vi begge vurderer at vi skal slippe dem, hvis det er folk uden hund kan jeg nøjes med at kalde ham på plads og dække ham af. Men synes det er dybt reskepktløs at man ikke tager hunden i snor eller får styr på den når der kommer andre mennesker... Her i byen er problemet størs med alkoholikerenes kamphunde som de tror ejer det hele, problemet i det er bare at når Pluto skælder kamphunden ud blir kamphunden sur og i et evt. slagsmål hvem taber så? Noget andet der kan bringe mit p*s i kog er folk der tror de skal snakke med min hund når han står bundet, jeg ved godt at det er mig der vælger at lade ham stå uden foran en butik, men det er sgu da ganske almindelig sund fornuft at man ikke går hen til en hund der står bundet :damn: Jeg er kommet dertil hvor jeg siger til folk: "jeg ville sætte pris på at du ikke hilser på min hund når den står bundet, da den kan tage det som en trussel". så kigger folk på mig som om jeg er åndsvag og så går de deres vej Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Silke går altid løs. Men jeg har fuld kontrol over hende. Og hun bryder sig ikke særlig meget om andre hunde, andet end dem hun kender godt og er vokset op sammen med. Men selv om de mest irriterende unge hunde kommer vadende lige hen i hovedet på hende, så går det som regel godt alligevel. Dels snakker jeg beroligende til hende, så hun møder dem neutralt, og hvis de er meget irriterende, så sætter jeg mig på hug og snakker med dem. For de der unge hunde, de vil jo bare have accept og kontakt. Hverken Silke, unghunden eller jeg vinder noget ved at Silke hidser sig op. Ingen ønsker vel, at deres unge uforstandige og overkåde hund skal have en kraftig irettesættelse. Men mange ønsker jo, at deres hund skal lære at gå løs. Og det har jeg fuld forståelse for. Det er virkelig skønt når det efterhånden kan lade sig gøre:-D. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Der er en bestemt hund som mine hunde er blevet overfaldet af mindst 10 gange (og tallet ti er ikke bare en talemåde her). Det er en handicappet der sidder i kørestol, og som har en ansat assistent med, de træner indkald i en park hvor der er påbud om at holde hunde i snor. Kræet lyster overhovedet ikke, og er timed temmelig aggresivt. Jeg har forsøgt at får dem til at forstå hvad det er de byde randre, og at politianmelde, de er også ligeglade. Så den anden dag var jeg ude med hundene, skulle til stranden, og ville have en lerprøve med hjem fra en skrænt til noget geologihalløj. Derfor havde jeg en geologhammer med. Den er meget spids. Kræet kom fræsende,og jeg bandt mne hunde ag, og gik frem mod kræet med hammeren klar til at blive hakken i skallen på den der hund, for nu er det nok. Assistentenkom løbende, og kørestolen trillende alt det den kune. De nåede at få halet kræet væk i levende live inden jeg fik en prøve af dens hjerne. Nu har de - langt om længe - anskaffet sig en lang line til den forbandede hund. Der skulle hårde midler til, men det virkede Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst outofcontrol Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 synes måske folk dømmer meget hurtigt. En hund skal ikke skabe sig fordi der kommer en anden hund. Bliver led og ked når folks hunde skaber sig, på deres vegne. Mine to siger ikke et pip hvis vi møder andre. Og de får lov til at sætte sig pænt og vil de hen og hilse må de det, og vil de ikke kan de lade være. Fordomme i hunde verdenen er der nok af. Sørgeligt men sandt. :damn: Kan godt se løse hunde heller ikke bare skal komme løbende hen imod en og ikke lytte til ejeren, men det er tydeligvis ejeren der har lavet problemet. Og ikke lært sin hund ordenligt at høre efter. har et par gange mødt en inde i byen, råbte den skulle gå hjem, og det gjorde den I hundeskoven kommer vi slet ikke. Vi har haft mange dårlig oplevelser med andre hunde der har bidt nogle andre. Det aldrig nogen af mine det er gået ud over, men bare oplevelsen var nok. Nogle folk er så dumme og tror man bare kan slippe sin hund løs og alting er godt. Nogle hunde dur' bare ikke i hundeskove.. sukker dybt Hund i snor, mere træning til både ejer og hund. og ingen fordomme. Ja så har vi et godt land, hvor hundene er velkomne og ikke dømt Hunden bestemmer ikke selv om den vil have snor på eller ej Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Nej jeg er egentlig ikke træt af løse hunde, for jeg bliver ikke sur over det. Vores hunde er ikke robotter og det er umuligt altid at få ens hund til at lystre 100 %, men ville man have en chance for at lærer den det, ja så må man også tage chancen og lade den være løs af og til. Når man tager kørekort, kører man hellere ikke i kravlegården hele tiden, på et tidspunkt bliver man nød til at køre ude i den virkelige verden, og ja der sker fejl, og til trods for at man består og får kørekortet, gør man alligevel fejl af og til. Sådan er det også med hunde. Vi kan godt holde dem i snor evig og altid, men det lærer de ikke at være løse af. På et tidspunkt er man nød til at have dem løse for at lærer dem indkald, og selv når de har lært det og "bestået" ville der opstå situationer hvor det glipper. Så hvis jeg går med min hund i snor og der kommer en løs hund løbende, plejer jeg at tale overdrevet positivt til min hund, fordi han som hvalp blev overfaldet og bidt af 2 labrador, derfor føler han at det bedste forsvar er angreb. Jeg sætter mig på hug og snakker med den løse hund, indtil ejeren kommer, eller også går jeg videre. Jeg gider ikke hidse mig op over det, og min erfaring er at jo mere man som ejer står og skaber sig, jo mere stresset og kaotisk bliver det for hundene. Jeg er ked af at der næsten skal holdes hund i snor over alt. Hvor skal man efterhånden øve indkald?? Min erfaring er også at hunde der løber uden snor, sjælden synes andre hunde er spændene, netop fordi de kan undgå dem ved bare at løbe uden om . Sådan er min hund hvert fald. Går han uden snor, ignonere han andre hunde vi møder, men går jeg med ham i snor, så knurre og gør han hvis vi møder andre hanhunde. Jeg er blevet kaldt de væreste gloser gennem tiden, fordi min hund går løs, men jo mindre løs han går, jo større bliver problemet når han endelig bliver sluppet fri, for så gider de da slet ikke komme tilbage. NU er det at gå løs, en del af min hunds daglige rutine, og eftersom det ikke længere er noget specielt i at være løs, ja så er fungere indkaldet stort set altid. Gr han meget i snor i perioder, og bliver så endelig slupper fri, så svigter hørselen som regel, pga for meget energi. Men nu bor jeg hellere ikke i byen ( hvad menes der egentlig med byen ? ) og her er der mange der går løse med deres hund og det er der ingen der gider hidse sig synderlig op over, så længe de er fredelige og ejeren bare har en lille smule kontrol over deres hund. Jeg går ikke ind for hundeskove, jeg synes det er en sær tanke, at tro at alle hunde og køn kan indfinde sig med hinanden på små arealer. Det er meget at forlange af den enkelte hund. De er jo ikke i flok med hinanden. Desværre bliver der færre og færre steder man må have sin hund løs og det er rigtig sørgeligt. De enste hundeejer der kan sætte MIT pis i kog, er hundeejer der VED de har en aggersiv hund, og er pisse ligeglade. Der hvor jeg boede før, var der en dame som havde en satan af en hund, den farede lige i flæsket, når den mødte andre hunde, og damen orkede ikke engang at kalde på sin hund, hun gik som regel bare i den anden retning. Dengang min hund blev overfaldet, var jeg rasende, for ejeren var pisse ligeglad. Hun kom dalrende ca ti minutter efter og grinede. Hun havde slet ikke fattet alvoren i at hendes to møg labrdoer havde overfaldet min hvalp på dengang 13 uger. Min hvalp skreg og skreg og jeg troede de ville slå ham ihjel, jeg skreg også og spakede til hunden uden de flyttede sig. Jeg kastede mig bogstaveligt talt ned mellem dem, og hev min skærkslagne hvalp op, mens jeg skreg som en sindsyg på ejeren. Min hund måtte til dyrlægen med sine sår. Den ene af de to labrador overfaldede efterfølgende en lille hund, som blev bidt ihjel Sådan nogle mennesker burde bare ikke have hund. Desværre er det sådan nogle hundeejer der er med til at gøre at det snart visse steder er kriminelt at have hund, og at hunde skal føres i snor overalt. Det synes jeg er urimeligt, over for de fredelige hunde. Og de hundeejer som oprindelig lavede ravage og gjorde at hunden skal føres i snor over alt, ja de er da ligeglade, de går jo forsat med deres hund løse. Så snor påbud over det hele, får ikke de hjernedøde hundeejer til at tage deres aggersive bæster i snor. Til gengæld gør de at vi med normale hunde snart ikke har nogle steder at lade vores hunde strække ud, og hygge sig og lege med bold, og øve indkald. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mosgaard Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Min holdning er at der i dagens danmark er alt for mange regler om alt. Jeg var i Berlin for nogle måneder siden, hvor ejerne havde deres hunde løse inde i byen... og sjovt nok var det jo nogle dydsmønstre uden lige. I Århus ser man nok oftere hunde i snor komme slæbende med deres ejere. Og er hunden uden snor så skal ejeren rakkes ned, selvom hunden er lige ved ejerens side... for regler er regler... Hvad vil jer så med det? Jo flere regler der er, jo mindre skal man tænke selv, og jo mindre lydighed kræves der jo dermed desværre også... Jeg synes det er synd at man lever i et samfund hvor der ikke er plads til at hunden kan få lov at strække ryggen og løbe uden snor (i passende område selvfølgelig). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Forstår ikke jer der mener det er okay med løse hunde (fordi de skal lære det ) Det kan da ikke være rigtigt vi andre og vores hunde skal være prøveklud på nogen der måske/måske ikke har styr på deres kræ- Og slet ikke hvis man som TS har en hund med dårlige oplevelser, så jeg sys man bør have styr på sin hund inden man slipper den løs.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Juni 22, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 22, 2011 Jeg må faktisk indrømme at jeg står midt imellem... Nogle gange er det dejligt folks hunde er løse, så er det nemmere for dem at lege, der hvor vi går er der 4 meter ca. til vejen.. så De får lov at lege, men det er belastende med indviklede snore.. Så at den anden part er villig til at have deres fri... Jeg har en veninde som har en hund der er fri 99% af tiden, og den ER virkelig lydig, og det har jeg intet imod.. Jeg har noget imod de folk som TROR deres hunde er så lydige, og så fiser de afsted og hopper rundt og gør af andre hunde.. Lige PT er Dexter(14uger) på det stadie, og han får stadig lov at rende fri; De steder hvor det er tilladt at hunde er fri! Hver gang der kommer en modgående bliver han kaldt ind, og får lov at vente til jeg kan se "hvad den anden hund/ejer vil"... Er den anden hund i snor kommer han i snor også, eller han får lov at vente til jeg kan spørge den anden ejer om de skal hilse... Er den anden hund uden snor antager jeg at den anden hund er "problemfri" (=Ikke aggressiv), og at han kan hilse... Vi har oplevet at folk er blevet flove fordi deres hund f.eks. har knurret af Dexter når han blev for meget, og det er jeg faktisk lidt ked af, for jeg føler at jeg skulle have stoppet Dexter før han fik drevet den anden hund så langt ud... Men igen så har jeg også bare den der "Han SKAL jo lære at den anden hund også har en grænse"... Så jeg forsøger at forklarer dem at han er en irriterende hvalp og det ikke er deres hund der er gammel og sur Igen her skal det lige pointeres han jo kun får lov at møde de andre hunde hvis den anden ejer er med på det (enten ved verbalt at give lov, eller ved at lade deres hund rende hen til Dexter) Igår aftes da vi gik vores nat-tur kom en kat løbende hurtigere end jeg nogensinde har set, tre sekunder efter kom to kæmpe store blandinger (40kg+) de rendte ud fra en sidegade lige ud og over en vej (heldigvis en ensrettet ret stille vej) jeg siger dig mit hjerte hoppede bare lige op i halsen! Det kunne have været gået SÅ galt, ikke kun hvis der havde kommet en bil, men også hvis en cyklist (Hvilke der er mange af her) havde ramt ind i en af dem! 3 min efter kom ejeren og han var da godt nok også noget gal på hundene.. Som jo så idag igen stadig gik løs samme sted :stupid::damn: Det er jo bare sådan man tænker at det er et spørgsmål om tid! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Meget enig. Vi har samme problem i CA. Er ret lige glad med lose hunde hvis deres ejere har kontrol over dem og de er venligsindet mod andre hunde, men det er oftest ikke tilfaeldet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
msici Besvaret Juni 23, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Jeg mener nu heller ikke at det skal være forbudt at have sin hund løs, men hvis man vælger at have den løs i villaområder, skal man altså have styr på sin hund og ejerne skal have respekt for at ikke alle hunde vil snakke med deres hund uanset hvor sød og rar den er... Det samme gælder også ved hunde som står bundne udenfor butikker, at folk/børn kommer over og snakker med hundene, hvilket jeg også mener er helt forkert. Den gang for mange år siden hvor jeg var barn, fik jeg altid af vide at jeg ikke måtte snakke med andre hunde medmindre jeg havde spurgt dens ejer, men sådan er det tydeligvis ikke (selvfølgelig mener jeg ikke at alle bare går hen til bundne hunde). Det er ved at blive så slemt i vores skov mht. løse hunde, at der har været læserbreve i vores lokale avis om at skoven IKKE er en hundeskov og om at børnehaver/dagplejer ikke leger med børnene deropppe, fordi de engang i mellem oplever at der lige pludselig står et ordentligt kræ af en hund uden syn af en ejer som gå langt væk og kalder på hunden. Og det er da klart at de ikke har lyst til at være i skoven, da det ikke er alle som elsker hunde. Min hund får skam også lov til at rende løs men det er som sagt steder hvor jeg har overblik over området. og, og, og, jeg ved godt at det er ejerens skyld og ikke hundens;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Forstår ikke jer der mener det er okay med løse hunde (fordi de skal lære det ) Det kan da ikke være rigtigt vi andre og vores hunde skal være prøveklud på nogen der måske/måske ikke har styr på deres kræ- Og slet ikke hvis man som TS har en hund med dårlige oplevelser, så jeg sys man bør have styr på sin hund inden man slipper den løs.. Hvordan mener du at man kan få styr på sin løse hund inden at man slipper den løs? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Stella Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Gad vide hvorfor jeg ikke kan citere ?? Bagge :. Det er bestemt hellere ikke det jeg mener. Min pointe er bare at man ikke kan lærer en hund indkald hvis ikke den er løs. I starten kan man lærer den det i line, så sporline feks. Men før eller siden skal den jo være LØS, for at lærer indkald. Man kan jo ikke bare starte med at slippe den løs og så kommer hunden på kommando, det er jo noget den skal lærer. Men hvor skal man efterhånden lærer det henne hvis der ikke er nogen steder hunden må være løs ? Men jeg har også kun min hund løs på større grønne områder, hvor der er overblik. Problemet er bare at de større grønne områder, bliver mindre og mindre og mindre, og de få der er tilbage, skal hunden være i snor. Selvom jeg bor på landet, er det ikke en fordel. For der er marker så langt øjet rækker, men man må jo ikke gå i kornet, hvilket siger sig selv. Så er der stubmarker, maks en måned om året. Derudover er der en skov, men der skal hunden være i snor. Så er der små snoede landeveje så langt øjet rækker til hver side. Så det der med at det er fedt for en hund at bo på landet, den passer hvert fald ikke i mit tilfælde. Jeg savner virkelig større grønne områder, han bare kan tonse på. De fleste herude lader deres hund gå løse, både på vej og små stier , og det genere mig ikke, så længe hunden er fredelig. Jeg tør bare ikke lade min hund gå løs ved de små landeveje. Selvom der næremste kun kommer en bil i timen, så kan det være en bil for meget, hvis hørselsen svigter lige i det sekund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Hm... Det er jo ikke sådan, at en hund er ustyrlig, aggressiv og løs fra den er 8 uger til den dør mæt af dage, 14 år gammel.. Hunde er vel i forskellige faser, og det er forskellige ting, hundene har brug for i de forskellige faser. Og det er ejeren, der skal beskytte hunden mod skadelige påvirkninger. Hvad andre ønsker og hvad andre gør er ligegyldigt. Det er stadig ejerens ansvar at beskytte sin hund og at give den de bedst mulige levevilkår. Silke har både været den lille hvalp, som jeg -med hjertet oppe i halsen- lod hilse på alle mulige store og voldsomme hunde. Eller rettere, -hun blev "hilst på" af lidt ældre hunde uden at jeg kunne gøre ret meget. Heldigvis var hun jo ikke ret stor, så jeg kunne hver gang sætte mig på hug over hende, så kun en lille forskrækket snude stak ud til de farlige store hunde. Og Silke har været den lidt større hvalp, der væltede vuggestuebørn på tur i en raid sammen med hendes kuldsøster. Jeg er imponeret over, at pædagogerne slet ikke skældte ud, men helt koncentrerede sig om at rejse børnene op igen. Og Silke har været den selvbevidste og artige unge hund, der bare ikke kunne døje jævnaldrende, der ikke forstod hvad indkald gik ud på. Hun blev stiktosset og legede politibetjent. Hun har været løbetidspigen, der kun havde snor på for at sende et signal på afstand til hanhundeejerne..... Lige lidt hjalp det... Hun har været den voksne hund, der hadede ganske få hunde, men til gengæld gladeligt havde ædt dem, hvis hun havde fået lov. Alle hendes faser har vi gennemlevet uden snor. Til gene for nogle og til glæde for andre. I dag er hun en ældre dame, som alle har det fint med. Også dem, der skælder ud over "de løse hunde". For dem der skælder ud, mener jo ikke, at Silke skal i snor. Kun de hunde, der ikke "er styr på":mrgreen:.. Men DE hunde udvilker de sig jo også i løbet af deres liv, --hvis ejerne ellers orker at tage alle konflikterne med omgivelserne samtidig med udfordringerne med deres hunde.. Jeg synes det er så synd og sørgeligt, når hundeejerne opgiver og trasker rundt med deres efterhånden apatiske hund i snor. På grund af fjendtlighed fra omgivelserne, eller fordi de bliver påduttet, at de har større ansvar overfor andres hunde end overfor deres egen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Hvordan mener du at man kan få styr på sin løse hund inden at man slipper den løs? Har haft Zamzam i et år, han har endnu ikke været løs - han har en lang sporline, som han har på, så jeg kan fange ham, vi bevæger os i den rigtige retning, men det varer nok et års tid, før han bliver sluppet løs i offentligheden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Har haft Zamzam i et år, han har endnu ikke været løs - han har en lang sporline, som han har på, så jeg kan fange ham, vi bevæger os i den rigtige retning, men det varer nok et års tid, før han bliver sluppet løs i offentligheden. Har du haft ham i et aar allerede!!!!! hvor blev tiden af? 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Jeg er også skide træt af løse hunde.. Min egen er kun løs på områder hvor jeg har overblik, da den selektive hørelse træder i kraft ved nærvær af andre hunde. Og jeg syntes det er total mangel på respekt at man lader sin løse hund løbe over til andre uden ejer's accept. Selvfølgelig kan de smutte, og blir heller ikke sur, når jeg kan se ejer kæmpe for indkald, men jeg plejer så også advarende at råbe at han altså ikke kan li andre hanhunde.. Og her snakker jeg så områder, hvor de må være løse.. For en uge siden gik jeg tur på et område, hvor folk tit har hunde løse. Dog er det ikke lovligt-løs-hund område. Jeg ser 3 hunde løbe rundt og lege. Helt fint.. Jeg vælger at gå modsat de legende hunde, som så desværre vælger at løbe ned til os. Min egen stiller sig op og piver, men jeg ved af erfaring at det ikke er ens betydning med at han vil være med. En Golden-han vælger så at komme over til os, og stiller sig op, som golden nu gør. Hovedet og hale højt løftet. Det pisser min af og han laver udfald mod den og golden'en hopper ind i kampen. Jeg står så med 2 hanhunde der tottes. De slås ikke rigtig, men har dog fat i hinanden. Jeg begynder at råbe og skælde ud. Får dem endelig fra hinanden og lidt styr på det. Golden laver udfald mod min igen, hvorpå jeg får sparket ham væk. Ejer vælger så først her at komme ind i kampen!!! Ved at råbe at jeg godt kan slappe af og ikke skal sparke til hans hund.. Jeg råber arrigt tilbage at han fandeme kan få snor på sin hund, som loven siger.. Da jeg så får gået min runde, står de 3 hundeejere og venter.. Ejer siger igen at jeg ikke skal sparke til hans hund. Jeg spørger så hvad fanden jeg så sku ha gjort, når jeg stod alene med 2 hunde der sloges og han ikke engang forsøgte at kalde sin hund til sig. Han vælger herefter at holde mund og trække sig væk. En af de andre hundeejere begynder så at belære mig Ja, det var min egen skyld, at det skete. Hvis jeg ikke havde råbt højt, havde hundene ikke røget på hinanden?? Og de sagtens selv kunne finde ud af det Jeg påpeger så, at 1- Jeg begyndte først at råbe, da de var røget på hinanden 2- To fremmede hanhunde ikke skal hilse.. At man undgår mange konflikter osv.. 3- Og at jeg kender min hund, og han vil ikke lege med fremmede hanhunde. 4- Jeg skal til stor udstilling i Norge og skal ikke risikere et flænset øre, fordi de selv skal finde ud at det Så begynder idioten at snakke om opdragelse at politihunde og andet. At de kunne sagtens gå sammen uden problemer.. Må indrømme at der røg jeg op i det røde felt. Hvad fanden har løse hanhunde og politihunde lige med hinanden at gøre? Gik arrigt derfra og råbte at jeg ville skide højt og flot på hans politihunde.. At nogen hundeejere ser et område som "lovløst" og her kan vi lege, det er sgu fint nok med mig. Men de må acceptere, når der kommer andre hunde i snor, og så kalde deres hunde ind. Samme regler gælder i hundeskove. Du må ha din hund løs, men den skal lystre og kunne kaldes ind Og folk skal også tænke på at som i min tilfælde: Nok er det min der starter, men ansvar er 100% anden hundeejer, da hans er løs og min er i snor. Havde der været sket noget, havde han måtte dække hele ansvaret.. Hold da op, en smørre.. Men nu fik jeg da luftet min mening og egen erfaring Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Hvordan mener du at man kan få styr på sin løse hund inden at man slipper den løs? hunde lærer IKKE at komme når man kalder ved at man slipper den løs og håber det bedste. Indkald skal læres lige som alt andet. Alle øvelser læres bedst ved at undgå fejl du undgår fejl ved at sørge for at de ikke kan ske, det vil sige du sørger for at hunden kommer når du kalder ellers kalder du ikke, for at kunne sørge for at den kommer må du kunne kontrolere den, du kan ikke kontrolere en løs hund, derfor foregår indkaldstræning i lang line. I min verden slipper man aldrig en hund før den har lært at indkaldsordet betyder at nu skal den vende tilbage til ejer nu ikke om fem sek. men lige nu i dette øjeblik, det læres ved at gentage indkaldsord og belønning så mange gange at det bliver en refleks, husk at belønning ved indkald skal være så god at hunden ikke kan lade være med at komme, dvs hundens indkaldsord skal i hundens verden betyde flæskesteg nu! eller hvad det nu lige er din hund elsker aller mest. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aina B Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Jeg går så at sige altid med Lumi løs, når jeg føler forholdene er til det. Dvs. ikke på veje eller andre farlige steder. Lumi er lidt nervøs for store hunde og har det med at gå hen til dem og stå på 2 meter afstand og gø lidt nervøst, men nysgerrigt stadigvæk. Prøver at huske at se hvordan ejeren og hunden reagerer - om jeg skal få Lumi til mig eller om jeg skal støtte hende i at hilse på hunden pænt og ikke bare gø som en tosse. Hvis nogen siger, at de ikke skal hilse på afstand, så kalder jeg Lumi til mig. Har altid godbidder med, så jeg kan forstærke indkaldet. Dog er en kat, der løber, nok til at Lumis indkald pludseligt helt væk :damn: Men er altså en af dem, som går med Lumi løs, hvor man egentlig ikke må. Men ville aldrig komme daldrende 5-10 min efter min hund :stupid: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 hunde lærer IKKE at komme når man kalder ved at man slipper den løs og håber det bedste.Indkald skal læres lige som alt andet. Alle øvelser læres bedst ved at undgå fejl du undgår fejl ved at sørge for at de ikke kan ske, det vil sige du sørger for at hunden kommer når du kalder ellers kalder du ikke, for at kunne sørge for at den kommer må du kunne kontrolere den, du kan ikke kontrolere en løs hund, derfor foregår indkaldstræning i lang line. I min verden slipper man aldrig en hund før den har lært at indkaldsordet betyder at nu skal den vende tilbage til ejer nu ikke om fem sek. men lige nu i dette øjeblik, det læres ved at gentage indkaldsord og belønning så mange gange at det bliver en refleks, husk at belønning ved indkald skal være så god at hunden ikke kan lade være med at komme, dvs hundens indkaldsord skal i hundens verden betyde flæskesteg nu! eller hvad det nu lige er din hund elsker aller mest. Hvor læser du det med at "håbe på det bedste"? I stedet for at have snor på hvalpen/unghunden, så kan man jo holde den tæt til sig og have lommen fuld af flæskesteg eller hvad der nu virker. Hunden lærer jo hurtigt, at flæskestegen også er i lommen når mor er lidt længere væk:mrgreen:. Det er da ikke højere videnskab. Og snoren er ikke nødvendig. Det, der ER nødvendigt, er at man er meget fokuseret på sin hvalp/unghund, så man hele tiden ved, om den nærmer sig grænsen for flæskestegszonen. Jeg går ikke tur med en løs unghund og småsludrer med andre samtidig. Jeg går heller ikke turen med mobilen klistret til øret. Ja, jeg kunne ikke engang drømme om at tage solbriller på. Kontakt, også øjenkontakt, er altafgørende. Hvalpen/unghunden kræver nærvær. Og samvær. OG! Som ejer kan man kun stille de krav til sig selv. Man kan ikke stille krav til andre hundeejere. Jo, det kan man måske godt, men man bliver jo så grumme skuffet når de ikke lever op til de krav, man stiller. Gang på gang på gang.. :damn: Til gengæld ER man altid på forkant, uanset hvad andre hundeejere gør eller ikke gør med deres hunde, når man selv er fokuseret på sin egen hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst outofcontrol Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Forstår ikke jer der mener det er okay med løse hunde (fordi de skal lære det ) Det kan da ikke være rigtigt vi andre og vores hunde skal være prøveklud på nogen der måske/måske ikke har styr på deres kræ- Og slet ikke hvis man som TS har en hund med dårlige oplevelser, så jeg sys man bør have styr på sin hund inden man slipper den løs.. Er helt enig med det med at man skal have styr på hunden inden man tager den af linen, men den skal også liige være spcialiseret først. Man slipper ikke en hund fri der ikke er van til andre hunde. Det er en tikkende bombe, kan det meget hurtigt blive i hvert falde. Vi bor heldigvis på landet, vi har store arealer her ude hvor der er "ingenmandsland" kalder vi det. Naboerne er landmænd så om vinteren bruger vi deres marker smiler. Det et godt sted at øve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst maian889 Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Meget sjov debat egentlig.. Ikke noget jeg tænker så meget over i hverdagen må jeg indrømme.. Jeg har tit Carlo løs, ser jeg nogen med hund kommer han i snor, sådan har det været siden han var 8 uger.. Nogle dage er hørelsen rigtig god, og så er han mere løs end hvis han allerede har ørepropper i når vi forlader huset Men når vi er ude gider jeg altså ikke bekymre mig om hvorvidt der kommer hunde dalrende hen til os med en ejer råbende bagefter sig. Jeg beder Carlo sætte sig og så kommer den pågældende hund som regel hen og hilser stille og roligt.. Ikk noget jeg gider hidse mig op over. Er så heldigvis også så priviligeret at min hun kan med alle hun såvel som hanhunde og bare er et stort legebarn som sys det er fedt at de små lømler er stukket af for at hilse på ham :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 23, 2011 Rapporter Share Besvaret Juni 23, 2011 Jeg har det nok lidt som Maian. Mine hunde bliver kaldt tilbage hvis jeg ser hunde i snor. Med Sally skal man gerne være på forkant og se hundene før hende men hun bliver så heller ikke sluppet steder hvor det ikke er "socialt accepteret" at have løse hunde.. dvs er de andre hunde løse kalder jeg ikke mine tilbage. Er en anden hund i snor kommer mine i snor, og hvis det glipper undskylder jeg selvfølgelig til ejeren af den anden hund. Men om en anden mands hund ikke kommer ved indkald og løber op til mine, det kan simpelthen ikke hidse mig op på nogen som helst måde... og jeg har ikke haft problemer med at hunde der løber op til mine er agressive eller lignende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts