Hop til indhold

Post traumatisk stress ved kæledyr

Lenschow
 Share

Recommended Posts

Er ved at fordybe mig i dette emne til en artikel - og tænkte, at det måske havde fleres interesse, da jeg anser det for en ofte overset årsag

Causes and Signs of Post Traumatic Stress Disorder in Family Pets | Suite101.com

Så man bør overveje grundigt, før man omplacere eller modtager et omplaceret dyr. Ofte viser adfærden sig først 1-3 mdr efter ankomsten i det nye hjem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ved at fordybe mig i dette emne til en artikel - og tænkte, at det måske havde fleres interesse, da jeg anser det for en ofte overset årsag

Causes and Signs of Post Traumatic Stress Disorder in Family Pets | Suite101.com

Så man bør overveje grundigt, før man omplacere eller modtager et omplaceret dyr. Ofte viser adfærden sig først 1-3 mdr efter ankomsten i det nye hjem...

Interessant. Jeg kan genkende 7 ud af 9 symptomer hos Vinnie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også jeg fik post-traumatisk stress da Sally flyttede ind :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Jeg har overtaget 8 hunde fra andre, og kan faktisk ikke nikke genkendende til særligt meget af dette, nogle opføre sig som om de altid har boet her fra dag 1 med andre tager det 4-5 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men dyr kan da også helbredes for Ptss?

Ser heldigvis ingen af symptomerne hos mine.

Tror du ik også at det handler om at du havde et "forhold" til fx. Petrines gamle ejer. og at hundene ikke har været udsat for vold og lignende? :hmm:

Tror hunden skal have et meget blødt sind, og være virkelig knyttet til sin tidligere ejer for at den udvikler pts. :hmm:

Tror ikke bare at en hund får pts af at skifte hjem, der skal vel ligesom være et traume af en art.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du ik også at det handler om at du havde et "forhold" til fx. Petrines gamle ejer. og at hundene ikke har været udsat for vold og lignende? :hmm:

Tror hunden skal have et meget blødt sind, og være virkelig knyttet til sin tidligere ejer for at den udvikler pts. :hmm:

Tror ikke bare at en hund får pts af at skifte hjem, der skal vel ligesom være et traume af en art.

Hvis du læser artiklen, så står der, at det er individuelt hvor grænsen går, så det kan man ikke generalisere om heller.

Min hunds traume var fx internatet. Mere skulle der ikke til - om han har post t.. har jeg ikke overvejet, han har snarere en adfærd i visse svært forudsigelige situationer, der ligner indlært hjælpeløshed

Men det arbejder så bare med, for nu er han jo hos mig, heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, har det tæt inde på livet i øjeblikket. Det stød Sheila fik resulterede jo i en chok reaktion og netop ptss. Så hun har satdig de fleste af de symptomer nævnt her:cry:

Hun er dog meget, meget bedre, men stadig væssentlig mere følsom end hun plejer at være og det tror jeg varer ved et stykke tid. Som med mennesker der bliver syge af stress tager det jo tid at få det ud af kroppen.

At jeg så stadig ikke har fattet den kraftige reaktion hun reagerede med også selvom jeg netop gjorde alt muligt med beroligende midler ovs bagefter, så var det åbentbart ikke nok..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, har det tæt inde på livet i øjeblikket. Det stød Sheila fik resulterede jo i en chok reaktion og netop ptss. Så hun har satdig de fleste af de symptomer nævnt her:cry:

Hun er dog meget, meget bedre, men stadig væssentlig mere følsom end hun plejer at være og det tror jeg varer ved et stykke tid. Som med mennesker der bliver syge af stress tager det jo tid at få det ud af kroppen.

At jeg så stadig ikke har fattet den kraftige reaktion hun reagerede med også selvom jeg netop gjorde alt muligt med beroligende midler ovs bagefter, så var det åbentbart ikke nok..

Hvad har I givet hende bagefter? Tænker hvis det er håndkøbsmedicin eller naturmidler, at det måske er meget smart at have noget stående, så det er ved hånden hvis der skulle opstå sådan en situation?

God bedring med hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Enig, hvis f.eks hunde flytter fra skidt til godt, hvordan er det så et traume? Et voldsomt overfald, stød eller andet til en sensibel hund er et traume, men de fleste hunde skifter hjem fordi de ikke er ønsket (af den ene eller anden grund) i deres nuværende, og til et hjem som ønsker dem. Det kan da kun være godt og for de fleste hunde ganske utramatisk

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig, hvis f.eks hunde flytter fra skidt til godt, hvordan er det så et traume? Et voldsomt overfald, stød eller andet til en sensibel hund er et traume, men de fleste hunde skifter hjem fordi de ikke er ønsket (af den ene eller anden grund) i deres nuværende, og til et hjem som ønsker dem. Det kan da kun være godt og for de fleste hunde ganske utramatisk

Grunden til (hvis?) mange omplacerede hunde er traumatiserede, kan vel også hænge sammen med det, at de måske ikke har fået det de har brug for i deres første hjem?

Mange hunde sælges jo ikke "bare" på grund af flytning eller allergi, men på grund af at ejeren ikke har kunne overskue at leve op til de krav hunden har stillet. Hvilket vel ofte ender med at gøre hunden frustreret og smitte af til ejeren og ender med et meget negativt forhold, i værste fald skæld ud eller vold?

Kender personligt et par stykker som efter min mening har ventet alt for længe med at opgive deres hunde, og jeg kunne godt forestille mig at de hunde kunne være blevet skadet af den tid hos en ejer hvor de egentlig kun var til besvær...

Så synes altså heller ikke man skal lade være med at omplacere sin hund, på grund af faren for at den skal blive skadet af selve omplaceringen, tror det er meget værre for hunden at blive i et hjem hvor den ikke er ønsket i længere tid end nødvendigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har een af jer en difinition på dansk af Post traumatisk stress, mit engelske er for dårlig, når det ikke drejer sig om eget fag.

Jeg ville nok have svært ved at skelne mellem PTSS og indlært hjælpeløshed.

Mine nu afdøde akuthunde fra Danmark har klart haft nok en blanding af disse 2 ting. Og nok fordi de bare blev ved ejer til hunden nærmest hang dem ud af halsen. Eller som Victor , der blev fjernet pga stor mistanke om seksuelt misbrug og fik burkuller på internatet.

Men jeg er til stadighed forbløffet over mange hundes store tilpasningsevne, selv om nogle aldrig rettes fuldt op.

Især med mange af de udenlandske internathunde.

Min veninde hentede i Warshawa en polsk rotweilwr hanhund, på vel 6 år, der havde været på dette overfyldte internat i over 3 år, uden motion, ordenlig kost og i udebure , også om vinteren i høj sne, med ofte kun et intermistisk hundehus.

Han var godt nok en stor mundfuld, måtte ligge bundet til hendes seng, så han ikke angreb manden, hvis han skulle tisse om natten osv.

Efter knap et år blev han velfungerende, fraset sine gigtproblemer.

Så det kan lykkes at få en misrygtet hund på pzykisk fode igen, men sådan een bliver nok aldrig som en , man har haft fra hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

banan og honning? Nu er jeg nysgerrig! Har altid brugt rescue remedy, men vidste ikke det andet :5up: Hvad indeholder de?

"• Bananer er naturligt beroligende og afslappende: Bananer indeholder en aminosyre kaldet tryptophan, som kroppen kan omdanne til serotonin. Serotonin er et stof kendt for at forbedre dit humør. ”Lykkepiller” indeholder netop stoffer som øger mængden af serotonin (i synapserne)."

Ang honning - jeg kender ikke stoffet, men hvis du fx ikke kan fald ei søvn, så tag en skefuld honning. Det er også tilsat mange cremer fordi det beroliger huden.... Måske andre ved hvad stoffet er.

Jeg plejer at give det akut til dyr, der vil tage det og kan tåle det. Bare en smule. Selv kattene tager det.

Desuden starter mad fordøjelsen og den der er mæt er rolig - så jeg plejer også at give dyr der får et chok en god portion mad.

Ved værre chok skal de have medicin ASAP via dyrlægen for at komme sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kommer en artikel om Indlært hjælpeløshed i næste nr af Canis ved jeg...

De to ting ligner hinanden meget - jeg vil prøve senere at adskille dem. Skal lige i tænkeboks.

Måske det gælder, at hunde med Post traumatisk stress altid er hjælpeløse, mens hjælpeløse ikke altid har post traumatisk stress? Lidt som at en hund der er bange altid er stresset, mens en stresset hund ikke altid behøver være bange - hvis du forstår? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

De to ting ligner hinanden meget - jeg vil prøve senere at adskille dem. Skal lige i tænkeboks.

Måske det gælder, at hunde med Post traumatisk stress altid er hjælpeløse, mens hjælpeløse ikke altid har post traumatisk stress? Lidt som at en hund der er bange altid er stresset, mens en stresset hund ikke altid behøver være bange - hvis du forstår? :-)

Nu læste jeg lige om indlært hjælpeløshed her:

Siden er låst! - (Psykologiens veje iBog)

Det er godt nok om mennesker, men forsøgene er jo lavet med hunde.

Vil pts ikke meget ofte komme sammen med indlært hjælpeløshed, altså er det ikke meget de samme situationer som giver begge dele? Hvis det giver mening:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad har I givet hende bagefter? Tænker hvis det er håndkøbsmedicin eller naturmidler, at det måske er meget smart at have noget stående, så det er ved hånden hvis der skulle opstå sådan en situation?

God bedring med hende :)

Hun fik så snart det var muligt efter backs rescue (og efterfølgende en special chok blanding direkte til hende) og baldrian i stor dosis. Da det så heller ikke var nok, så fik hun zylkene. Derudover ekstra vitaminer og nærende foder.

Baldrian har jeg altid stående, normalt super til at tage toppen ef en dum oplevelse, ved at kroppen bringes hurtigere i ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor meget jeg synes det ligner. Min nu stressede hund har i nogle situationer vist tegn på indlært hjælpeløshed, men ellers reagerer hun normalt sundt på en trussel og forsøger at løse den/komme væk.

Så tror snarere du skal vende din sætning om. At stressede hunde ikke altid viser tegn på hjælpeløshed men at hjælpeløse hunde i en eller anden grad vil lide af stress, ellers kommer de slet ikke derud hvor de opgiver at løse problemet!

Link til indlæg
Del på andre sites

tror du misforstår - jeg skriver post traumatisk stress - ikke "stress"... Det er en diagnose for sig selv. En stress type om du vil.

Nu har jeg læst på lektien, og så vidt jeg kan se, siger Siegelman, at Post traumatisk stress syndrome er et symptom blandt flere, som kan optræde hos dyr, der er tillært hjælpeløse. Sagt på anden måde Tillært hjælpeløshed kan vise sig som Post Traumatisk stress syndrome blandt andre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har før forstået PTSS som den reaktion, der kommer efter en voldsom hændelse.

F.eks hvis vi kommer ud for et biluheld med skader og derefter ikke tør kører i bil mere. Altså her får hypervencilering , kvalme, voldsom hjertebanken ,stor angst,osv

Eller en hund, der virkelig har fået tæv af forige ejer, og som efterfølgende meget længe,f.eks flygter ved at høre høje dybe stemme,selv det slet ikke er rettet mod den. Eller flygter fra en person, der løfter armen for evt at kaste en bold i nærheden.

Dette er jo ikke tillært hjælpeløshed, for sådan en hund ville vel kaste sig på ryggen og evt urinerer af skræk.

For mig at se vil hunde, der har gennemgået en del skidt , og som reagerer udadrettet med forsvarsudfald, når de skræmmes, så være nemmere at få tilbage i mere normal pzykisk balance. Fordi de langsomt, hvis disse udløsende ting kan undgåes, kan glemme at bruge dette forsvarmønster.

Gælder desværre ikke alle. Afkodning er en svær ting.

Link til indlæg
Del på andre sites