Hop til indhold

Hunde og skilsmisser - forældremyndighed


Therese
 Share

Recommended Posts

I morges så jeg et kort klip af en tv-udsendelse omkring "forældremyndighed" (i mangel af bedre ord) over hunde. Folk, der havde købt hund og derefter gik fra hinanden, som ikke kunne finde ud af hvem der skulle have hunden og derfor gik i retten, for at få en afgørelse.

 

Min første tanke var, at det virkede lidt ekstremt :???: Jeg tænker først og fremmest på hunden..

 

Hvordan vil den håndtere, at blive flyttet frem og tilbage, hvis dommen bliver fælles forældremyndighed? Kan den finde ud af, hvor den bor henne, når den jævnligt skifter bopæl?

Jeg ved at nogen hunde har nemmere ved det end andre, men vil det ikke altid være forvirrende for hunden?

 

Det kan godt genere mig lidt, at voksne mennesker ikke kan træffe en afgørelse og i stedet vælger at sætte hunden i midten - præcis ligesom hvis der havde været børn inde over.

Jeg er klar over at hunden ikke forstår det på samme måde som et barn, og at det bare er et udtryk for en enorm kærlighed til hunden, men at man ligefrem kan gå i retten for at få lov til at se sin hund...

Ja, jeg ved ikke helt hvad jeg skal tænke..

 

Og så til et andet spørgsmål: Hvad ville I gøre, hvis I gik fra jeres ægtefælle/kæreste?

Det er ikke en sjov tanke at forholde sig til, men skylder man et eller andet sted ikke hunden, at tænke over det og have klare linjer for hvad der skal ske - hvis I en dag skulle være så uheldige?

Med alle de skilsmisser der er idag, er risikoen der jo. Og det må man vel være bevidst om.

 

Hvad mener I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

Jeg står som ejer af Lexus. Skulle Zantie og jeg gå fra hinanden, har hun ikke noget at skulle have sagt, lexus bliver hos mig... Jeg synes det er helt hul i hovedet det med forældremyndighed. De mennesker tænker da slet ikke på hunden men kun på dem selv

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så en af dem der er blevet skilt. Da jeg blev skilt ville ex'en partout have samværsret til hundene (vi havde 3 stk). Vi diskuterede meget frem og tilbage, og det endte med at vi lavede en aftale om at han kunne få dem hveranden week-end. Jeg var da udmærket klar over at den aftale ikke holdt særlig længe da han var flyttet i lejlighed og at han var afhængig af at kunne køre i forældrenes sommerhus.

 

Jeg tror også kun den samværsaftale holdt 3-4 gange, så gad han ikke det mere. Den dag idag er jeg sikker på at han bare holdt på sit for at irriterere mig maksimalt.

 

Vi stod begge som ejere af hundene, men med mig som underskriftsberettiget ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så en af dem der er blevet skilt. Da jeg blev skilt ville ex'en partout have samværsret til hundene (vi havde 3 stk). Vi diskuterede meget frem og tilbage, og det endte med at vi lavede en aftale om at han kunne få dem hveranden week-end. Jeg var da udmærket klar over at den aftale ikke holdt særlig længe da han var flyttet i lejlighed og at han var afhængig af at kunne køre i forældrenes sommerhus.

 

Jeg tror også kun den samværsaftale holdt 3-4 gange, så gad han ikke det mere. Den dag idag er jeg sikker på at han bare holdt på sit for at irriterere mig maksimalt.

 

Vi stod begge som ejere af hundene, men med mig som underskriftsberettiget ejer.

Og det viser jo bare hvor galt det kan gå. Hvis han var ejer af hundene, ved man jo ikke hvad der var sket med hundene idag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundene er min interesse og de står i mit navn; mit kennelmærke er også kun i mit navn.

 

Så hjemme hos os ville jeg beholde hundene som udgangspunkt.

 

Hvis jeg f.eks. ikke vidste hvor jeg skulle flytte hen og min bedre halvdel blev boede i huset, så ville jeg forsøge meget hårdt på at at få en aftale i stand med, at hundene ville blive hos ham, indtil jeg kunne tilbyde dem stabilitet med hensyn til "hjem".

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundene er min interesse og de står i mit navn; mit kennelmærke er også kun i mit navn.

 

Så hjemme hos os ville jeg beholde hundene som udgangspunkt.

 

Hvis jeg f.eks. ikke vidste hvor jeg skulle flytte hen og min bedre halvdel blev boede i huset, så ville jeg forsøge meget hårdt på at at få en aftale i stand med, at hundene ville blive hos ham, indtil jeg kunne tilbyde dem stabilitet med hensyn til "hjem".

 

MVH

Wivian

 

Det ville jeg helt sikkert også forsøge. Stadig med hensigten at hundene skulle flytte hjem til mig når jeg var på plads...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi står begge som ejer af Funky, men jeg ved helt sikkert på at Funky ville flytte med mig, da han er min interesse. Min mand er også rigtig glad for ham, men der er ingen tvivl om at han er 'min' hund. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, min kæreste har betalt Aslan, men efetrsom at jeg står for alt papir arbejdet så står hans dyrelæge og forsikring osv i mit navn.

 

Jeg ville lade kæresten får Aslan, det ville knuse mit hjerte, men han fik ham. Ikke fordi han har betalt ham, for jeg ville da godt kunne låne 10.000 til at betale kæresten, men fordi jeg ville flytte hjem til min familie i Århus, og Aslan har det super godt hernede. Bla pga af sin farfar og hans to labradore.

Jeg er også af den mening at min kæreste er mere hunde menneske end jeg er, og er istand til at gører så meget mere for Aslan. Jeg er ikke bange for at indrømme at min kæreste vil være meget bedre for Aslan end mig.

 

Selfølgelig er det allerbedst med os begge, da vi så kan "hjælpe" hinanden og gøre det mere for vores lille skat :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
men der var no way in hell han nogensinde var kommet til at stå som underskriftsberettiget ejer :blink:

 

Det felt "kom jeg til" kun at udfylde med mit eget navn dengang i tidernes morgen hvor jeg købte kræet :blink:

 

Så det er Tanten der bestemmer over hunden :mrgreen:

 

Men hunden har vist ikke altid helt styr på paragrafferne :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, min kæreste har betalt Aslan, men efetrsom at jeg står for alt papir arbejdet så står hans dyrelæge og forsikring osv i mit navn.

 

Jeg ville lade kæresten får Aslan, det ville knuse mit hjerte, men han fik ham. Ikke fordi han har betalt ham, for jeg ville da godt kunne låne 10.000 til at betale kæresten, men fordi jeg ville flytte hjem til min familie i Århus, og Aslan har det super godt hernede. Bla pga af sin farfar og hans to labradore.

Jeg er også af den mening at min kæreste er mere hunde menneske end jeg er, og er istand til at gører så meget mere for Aslan. Jeg er ikke bange for at indrømme at min kæreste vil være meget bedre for Aslan end mig.

 

Selfølgelig er det allerbedst med os begge, da vi så kan "hjælpe" hinanden og gøre det mere for vores lille skat :lun:

Jeg synes det er flot af dig at erkende at aslan vil have det bedre hos din kæreste - det må være sådan det skal være, hvis man en dag skulle være så uheldig at gå fra hinanden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zantie
Jeg står som ejer af Lexus. Skulle Zantie og jeg gå fra hinanden, har hun ikke noget at skulle have sagt, lexus bliver hos mig... Jeg synes det er helt hul i hovedet det med forældremyndighed. De mennesker tænker da slet ikke på hunden men kun på dem selv

 

Ja hvis dogue1 og jeg en dag skulle gå fra hianden(hvad jeg ikke håber sker) Så ville Lexus blive hos ham, da det er ham der står på papiret som ejer. Hvis og når vi skal have hund nr 2 bliver det mig der står som ejer og så er det også mig der skal have den med mig.

Det er en klar aftale mellem os...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm det var da et godt spørgsmål. Jeg håber at Jannik og jeg ville være fornuftige nok til at lade hunde være hvor den havde det bedst :engel:

 

Men teknisk set så er det min hund, men jeg faktisk hundrede procent sikker på at Jeg ville lade Tacco være ved Jannik. Det var ham der gerne ville have hund og selv om jeg er glad for Tacco tror jeg ikke jeg orkede ham 24/7.

Men jeg ville sikert stadig hente ham og gå til træning og agility for det gider Jannik ikke alt for godt :-D

 

Men nu skal vi også blive sammen til vi bliver 100 år så det er slet ikke et problem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Ja hvis dogue1 og jeg en dag skulle gå fra hianden(hvad jeg ikke håber sker) Så ville Lexus blive hos ham, da det er ham der står på papiret som ejer.

 

 

:ae::ae::ae:

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt, vi har faktisk lige snakket om det - da vi har et vennepar der er gået fra hinanden og Zeus er dermed blevet "skilsmissebarn" han bor 14 dage det ene sted og 14 dage det andet sted....

 

Vi synes egentlig det er ret synd for ham at han ikke har et hjem - især fordi den ene part bor i en lille lejlighed og den anden i huset med have.... men sådan har de valgt det og det kan vi andre jo ikke blande os i...

 

Hvis vi bliver skilt (hvilket jeg virkelig ikke håber nogensinde bliver aktuelt) er det derfor allerede bestemt at Karla flytter med mig - hun bliver MIN hund.... selvom vi er 2 om hende til daglig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre går det jo også sommetider sådan at ingen vil have hunden, det kan der være flere grunde til...............og hvad så, er det aflivning, internat eller omplacering ?

 

Nu skal vi selv overtage en skilsmissehund her på søndag og den vil selvfølgelig få verdens bedste hjem hos os :engel:, men hvad sker der med mange af de andre ?

 

Tror desværre det ender med aflivning mange gange :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...