Hop til indhold

Flexiline eller alm. rem?

Gæst lene77
 Share

Recommended Posts

Gæst lene77

Hvilken bruger i og hvorfor?

Skifter i mellem remmene eller?

Jeg har indtil nu brug flexi, men ville gerne have en alm rem, derfor købte jeg i går en fiiiiin rem til Sif. Meningen med alm. rem er ( for mit vedkommende) at lære Sif at gå pænt i snor. I flexilinen kan hun jo tuller rundt som det stort set passer hende og hun nyder at få den "frihed".

Men hvad syntes i er bedst?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ejer ikke en flexline, Jeg har en del liner med gummi, dejlige lette liner som er gode at holde ved uanset vejr, jeg har 1 meters, 2 meters, 5 meters og 10 meteres, der ud over har jeg nogle sporliner i 15 m. jeg bruger sporliner hvor hunden ikke kan gå løse men godt må snuse rundt, fx i skov eller på stranden i sommermåneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha har mange snore.. Bruger ofte flexlinen, da Luna tit beder om at komme i snor. Og ellers har jeg en masse fra Hunter og en læderline, jeg købte sidste år på udstilling i Vejen, den bruger jeg en del pt.

Jeg har 2 flexliner.. Den ene ældre end den anden og den bliver brugt i regnvejr. Har også retrieverline, som bliver brugt, hvis vi bare lige skal ned eller hvis vi er i mosen med tøserne, hvor hun skal rende løs hele tiden

Det er meget humør-betonet, hvad jeg bruger:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har næsten kun flexliner, jeg ved godt de er lidt 'nørdede'. Men jeg ville aldrig undvære dem pga den frihed det giver de steder, hvor vi ikke kan gå løs. Og jeg gider ikke springe efter hende ind i en hæk eller om bag et træ.. Men Smilla trækker så heller ikke. Hun gjorde lidt som hvalp/ unghund og der stoppede jeg bare op og sagde:''du siger bare til, når vi skal gå videre''. Så skulle hun tilbage/ ind og hente mig igen før jeg gik frem.

Bruger fast line til agility. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg bruger kun longe - og for mig er det et perfekt system, der giver hunden optimal frihed- når han ikke kan gå løs. Det kræver lidt tilvæning,det kan være svært at håndtere longen i starten,ikke for hunden men for dig selv......... man bliver som regel selv ret beskidt på turene- men for mig er det ulemperne værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også tænkt på en sporline, men så skal man vikle den ind hver gang hunden kommer tæt på..

Jeg HAR været i skoven med veninde, hvor hendes hunde var i sporline og Luna i flexline.. De der to sporliner blev bare viklet ind i grene, hunde og mennesker..

Ville ellers godt give hende de "par" meter ekstra. Har I nogle fif til hvordan man gør det, uden at komme til skade?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lene77

tak for jeres svar samt erfaringer :blink:

Jeg har endnu ikke haft Sif løs på et stor område uden for haven, jeg er lidt bange for at hun måske ikke kommer når der bliver kaldt på hende, på trods af at vi har øvet indkald tildøde herhjemme:genert:

Og det er rigtig ærgeligt at jeg ik tør, for vi har et kæmpe område her hvor jeg bor, hvor hundene må gå løs og hoppe rundt i det høje græs. Men der får hun altså flexi på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også tænkt på en sporline, men så skal man vikle den ind hver gang hunden kommer tæt på..

Jeg HAR været i skoven med veninde, hvor hendes hunde var i sporline og Luna i flexline.. De der to sporliner blev bare viklet ind i grene, hunde og mennesker..

Ville ellers godt give hende de "par" meter ekstra. Har I nogle fif til hvordan man gør det, uden at komme til skade?

nej helwett det behøves du ikke, teknikken er at lave en løkke med to fingre og lade linen eller longen(den er nemmere synes jeg) glide frem og tilbage- når hunden skal gå for relativ kort snor, lader du bare restlinen trække efter dig.Du skal aldrig bruge tid på at rulle den op medmindre i skal over en vej med biler,så er det for farligt at undlade

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også begge dele...

Flexi bliver brugt på hygge-gåture... Rem bliver brugt når vi træner, køre i tog, går i gå-gaden, og den slags steder hvor der er mange mennesker...

Jeg føler stadig ikke at jeg har "styr" på en flexi line, på samme måde som jeg føler med en rem... Jeg føler jeg har en kæmpe klods i min hånd med flexi line :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har altid kon haft en helt almenlig snor fordi jeg læste herinde at man lære hunden at treke så jeg har inegn erfaring på området,

jeg kan godt se at hunden har større spelle rum men jeg syns hellere hun skal være helt fri vis hun selv skal snuse rundt på et størrearial en hinnes normale snor tilader.

jeg købte en sporline til ture i skoven men jeg har aldrig rektig fået den brugt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ALTID flexliner, når jeg går tur.

De faste læderliner bruges kun til træning.

Når jeg bruger sporline og det gør jeg for det meste til Bamse, da han ikke kan gå løs, så er det i kombination med flexlinen - så er der mindre line at falde i :mrgreen:

Jeg går så aldrig på vej, da jeg bor på landet og har direkte adgang til skov og strand, via stier og grusveje :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Her bruges også begge dele.

Vi var ret slemme til at vælge flexlinen i starten og kun få den faste line på til træning, hvilket resultere i at han hurtigt glemte at gå pænt.

Nu vælger jeg som regel den faste rem og bruger kun flexlinen en gang imellem til hyggeture :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor jeg bor nu, har jeg faktisk mest haft hundene løse - da Iso var helt lille fik hun en kort snor på, på vejen op til marken.

Men har jo også haft hund(e) inde i byen, og der gik de i alm. kortere "gåturs-liner"...

Og så har alle mine hunde jo været agilityhunde, så til træning og stævner har de agilityliner.

Jeg ejer også et par flexiliner.

Så mit syn på sagen er, at line-valget vel må komme an på situationen..?

Flexilinerne får jo enormt meget skældud - både med rette, og uforskyldt... Jeg bruger dem altid når vi er på campingferie, hvor jeg som regel ikke lader hundene gå løse. Så er de et fint alternativ. Men lige så snart der er trafik i nærheden, så bli'r de rullet ind til kort længde! Det er livsfarligt at bruge dem "løse" på fortov - man har nemlig ikke kontrol over hunden i sidled. Min svoger har været med til at tørre en udsmattet hund op fra vejen, den havde taget et spring ud til siden og blev kørt over af en lastbil... Men som alternativ, på steder hvor man normalt måske ville ha' ladt hunden løbe løs - der synes jeg de er fine.

I byer, og andre steder hvor der er brug for at man har mere kontrol over hunden, der bruger jeg alm. liner. Også når jeg lufter hundene til stævner, synes de efterhånd lærer at når den alm. line kommer på så skal vi bare ud at tisse - men når agilitylinen kommer på, såååå skal vi løbe agility! ;-)

Da Iso var lille, og ikke havde et sikkert indkald, brugte jeg en laaang flagline/tøjsnor, som jeg købte i Bauhaus (el. lign...). Den er helt glat, og ret tynd, så den sidder ikke så nemt fast i alt muligt. Hunden mærker heller ikke at den har line på, så overgangen til "uden snor" er ret umærkelig for dem. Når man køber den pr. meter, så kan man jo også købe den så lang som man selv ønsker, uden at det koster en bondegård. Jeg har så bare bundet en karabinhage i den ene ende, til at fæstne i halsbåndet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Jeg har også et hav af snore....og er glad for min flexline når vi er på campingpladsen og skal ned til vandet eller i skoven hvor de ikke må gå løse.

Den korte snor jeg er allermest glad for er faktisk et trækketov til en hest. Jeg købte den på et marked til 20 kr. + en karbinhage? til en 10'er. Den har nu holdt i 10 år og jeg elsker den stadig :-D Den er god tyk og blød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en bred fast 2 meters line til min hund og er modstander af flex da jeg har oplevet mange gange hvor hunden ikke er under kontrol pga. en flex line, hvor hunden lige går linen ud også haps sidder den halvvejs i min, derfor ejer jeg ikke en flex line selvom jeg kan se det smarte i det også men jeg kan ikke med det da det tit går galt med at man ikke lige trykker på knappen hurtigt nok og sådan (i hvert fald hvor jeg bor) :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Ingen problemer med at få Mio til at gå pænt i Flex-linen, den skal bare låses i en passende længde! :5up:

At jeg så har valgt at han oftest godt må "løbe" som det passer ham i den er en helt anden sag - jeg har en på 8m da Mio elsker at løbe foran og til siderne for at snuse, og da det er for hans skyld jeg går tur, får han lov til det de steder hvor jeg kan holde øje med ham.. (Flex'er ham fx ind ved hjørner, veje, osv)

Jeg elsker min Bånd-Flex, der er så mange muligheder! :vuf:

Til træning har jeg en rigtig dejlig førerline, som LuckyLuna har lavet af noget heste-bånd af en art - dejlig blødt skum og pæn brun/sand stribet textil - jeg bruger næsten aldrig de 117 andre liner jeg har, efter jeg fik den! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge dele, men kun fordi den ene hund ikke kan være løs ret mange steder.

Noget af mig syntes at flex burde være forbudt mindst det første år af hundens liv, eller måske de første år af en ejers liv som hundeejer, for det er altså ikke just god træning der sker i flex som regel. Samt det faktum at hunden alt for nemt kan kople ud af samarbejdet og gå og tulle for sig selv.

Men det kan det jo så også i almindelig line, hvis ejer ikke gør en indsats for det modsatte.

Jeg bruger flex næsten dagligt til sheila på den måde at jeg har almidelig line på langs vejen til vi når stranden og så kommer mysla løs og sheila i flex. Til byture med begge hunde har jeg to korte liner jeg selv har lavet i ønsket længde og til andre ture med begge hvor de ikke skal være løse har jeg nogle dejlige lange læder liner.

Så jeg elsker flex til eget brug, men hader nok lidt når andre går med dem:blink:

Og til trådstarter: Din hund lærer ikke indkald af at i kun træner derhjemme, så på med tøjsnoren nede i parken, så i kan øve der også. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en bred fast 2 meters line til min hund og er modstander af flex da jeg har oplevet mange gange hvor hunden ikke er under kontrol pga. en flex line, hvor hunden lige går linen ud også haps sidder den halvvejs i min, derfor ejer jeg ikke en flex line selvom jeg kan se det smarte i det også men jeg kan ikke med det da det tit går galt med at man ikke lige trykker på knappen hurtigt nok og sådan (i hvert fald hvor jeg bor) :roll:

Men det er jo førerens fejl, ikke flexlinen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SikkeEtHundeliv

Jeg har lædersnore og flexi.

Jeg bruger flexi.

Troede faktisk aldrig det ville ske -- Har altid syntes det var noget lort.

MEN så blev jeg klogere.

De er behageligere at holde ved end en læderline når man har en Oskar der trækker som ind helvede når vi skal ud på tur men går superfint når vi skal hjem.

Mine læderliner gnaver og det er bare ikke lækkert.

Flexi er dejligt når vi skal i parken hvor Oskar ikke får lov til at komme fri fordi han ikke er kastreret og jeg vil ikke risikere noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken bruger i og hvorfor?

Skifter i mellem remmene eller?

Jeg har indtil nu brug flexi, men ville gerne have en alm rem, derfor købte jeg i går en fiiiiin rem til Sif. Meningen med alm. rem er ( for mit vedkommende) at lære Sif at gå pænt i snor. I flexilinen kan hun jo tuller rundt som det stort set passer hende og hun nyder at få den "frihed".

Men hvad syntes i er bedst?

Jeg bruger og har altid brugt begge dele til alle mine hunde, det kommer helt an på hvad vi skal og hvor vi skal hen ;-)

Lige som de lære at komme når jeg kalder, lære de også at gå i flex og alm. line uden at genere eller trække for vildt og så har jeg ikke bare en alm. line men maaaange i forskellige længder og matrialer :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites