Hop til indhold

Løbetid

Gæst Mais og hunden
 Share

Recommended Posts

Gæst Mais og hunden

Nu er Bella lige kommet i sin første løbetid, og det går rigtig fint. Hun gør selv rent efter sig, og har ikke ændret adfærd:blink:

Men nu har jeg lige nogle spørgsmål angående løbetid:

1. Bella må jo gerne være i sengene til daglig, og hun ligger tit og putter deroppe. Men nu hvor hun er kommet i løbetid vil vi helst ikke have hende i sengene, da hun pletter på lagen/dyne. Hvad skal vi gøre? Hun bliver jo forvirret hvis hun lige pludselig ikke må være i sengene, og så lige pludselig må igen?

2. Jeg har hørt at der er en mere 'kritisk' periode mht parring, er det sandt? Og hvis ja, hvornår?

3. Er det Ok at lade hende løbe frit i haven selvom hun er i løbetid? Haven er indhegnet hele vejen rundt. Vi vil jo helst undgå at der lige kommer en hanhund løbende ind i haven, og der er ret mange hanhunde i vores nabolag.

(I må undskylde hvis tråden ikke lige passer ind under Adfærd, men jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle Placere den:genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Golden

Hvordan tror du hun ville reagere hvis i gav hende et par trusser på så hun komme op i sengen hvor hun plejer at være?.

Eller kunne i lægge et håndklæde eller andet ovenpå lagnet der hvor hun ligger?.

Min tøsetøs er ret sensibel når hun er i løb og har ofte brug for mere tryghed og tæthed end normalt. Hun ville ihvertfald blive "ked" hvis hun pludselig ikke måtte komme i sengen eller sofaen eller der hvor hun normalt opholder sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden
Hvordan tror du hun ville reagere hvis i gav hende et par trusser på så hun komme op i sengen hvor hun plejer at være?.

Eller kunne i lægge et håndklæde eller andet ovenpå lagnet der hvor hun ligger?.

Min tøsetøs er ret sensibel når hun er i løb og har ofte brug for mere tryghed og tæthed end normalt. Hun ville ihvertfald blive "ked" hvis hun pludselig ikke måtte komme i sengen eller sofaen eller der hvor hun normalt opholder sig.

Vi har også meget overvejet trusserne, men hun er ikke ret glad for at have ting på. Da hun var mindre og vi skulle tisse træne hende, havde vi et dækken hun fik på, og hun hadede det, så jeg ved ikke helt om det er en god idé.

Og problemet er også lidt at hun ikke har et bestemt sted at ligge, men bevæger sig rundt over det hele, så det ville nok blive lidt svært at pakke hele sengen ind i håndklæder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

1. Bella må jo gerne være i sengene til daglig, og hun ligger tit og putter deroppe. Men nu hvor hun er kommet i løbetid vil vi helst ikke have hende i sengene, da hun pletter på lagen/dyne. Hvad skal vi gøre? Hun bliver jo forvirret hvis hun lige pludselig ikke må være i sengene, og så lige pludselig må igen?

Hunde forstår ikke ændringer i reglerne, så det er faktisk lidt synd, efter min mening. Jeg har haft noget gammelt og ikke så pænt sengetøj liggende, som jeg har brugt i den periode. Det dør man jo ikke af de to gange om året :vedikke:

2. Jeg har hørt at der er en mere 'kritisk' periode mht parring, er det sandt? Og hvis ja, hvornår?

Tæven er klar til parring når blødningen ophører og bliver til lyst udflåd. Perioden falder ca. fra 9. - 21. dag efter første blødningsdag. Det kan også være 12. - 18. dag eller noget andet, men hellere være på den sikre side.

3. Er det Ok at lade hende løbe frit i haven selvom hun er i løbetid? Haven er indhegnet hele vejen rundt. Vi vil jo helst undgå at der lige kommer en hanhund løbende ind i haven, og der er ret mange hanhunde i vores nabolag.

Kommer an på hvor højt jeres hegn er. Både tæver og hanner får ekstra kræfter og talenter i løbetiden. Jeg ville ikke lade hende være uden opsyn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den ene hundepige er ikke særlig god til at holde sig ren under løbetid, så hun har "hundeble" (løbetidsbukser) på i den værste blødningstid. Jeg bruger også at have noget mindre pænt sengetøj på under løbetiderne, men nu er jeg heller ikke så pertentlig med den slags - min ekskæreste derimod gik fuldstændig i selvsving og ville ikke sove i sengen fordi der var en enkelt dråbe blod på lagenet. :stupid:

Jeg vil anbefale løbetidsbukser - hvis I introducerer dem på den rigtige/en positiv måde er jeg sikker på, hun kan vænne sig til dem, og efter min mening gør de det SÅ meget lettere (hvis hunden er dårlig til at holde sig ren ihvertfald, min anden hund Nellie behøver ingen ble :lun:).

Men som Umulia siger, så overlever man såmænd nok de par gange om året, hvis løbetidsbukserne viser sig umulige at vænne hunden til. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du vil ikke være i tvivl når hun bliver højløbsk, de bliver nogle frygtelige tøjter :mrgreen:

Og højløbskhed kan starte på forskellige tidspunkter og vare i forskellige længder også, men det mest normale er fra omkring 8-9 dagen og en 4-5 dage frem...

Karla har dog formået at gå i højløb allerede pådag 6 og være højløbsk i 13 dage!

Johna er blevet til fordi morhunden blev højløbsk på dag 4 - så var det jo et fedt, at der var arranget pasning af hanhund fra dag 7 :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden
Hunde forstår ikke ændringer i reglerne, så det er faktisk lidt synd, efter min mening. Jeg har haft noget gammelt og ikke så pænt sengetøj liggende, som jeg har brugt i den periode. Det dør man jo ikke af de to gange om året :vedikke:

Tæven er klar til parring når blødningen ophører og bliver til lyst udflåd. Perioden falder ca. fra 9. - 21. dag efter første blødningsdag. Det kan også være 12. - 18. dag eller noget andet, men hellere være på den sikre side.

Kommer an på hvor højt jeres hegn er. Både tæver og hanner får ekstra kræfter og talenter i løbetiden. Jeg ville ikke lade hende være uden opsyn.

Det er nemlig lige det, hun ville jo ikke forstå det hvis hun først må være i sengen, og så ikke må.

God idé med gammelt sengetøj. Det kommer på lige om lidt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du vil ikke være i tvivl når hun bliver højløbsk, de bliver nogle frygtelige tøjter :mrgreen:

Og højløbskhed kan starte på forskellige tidspunkter og vare i forskellige længder også, men det mest normale er fra omkring 8-9 dagen og en 4-5 dage frem...

Karla har dog formået at gå i højløb allerede pådag 6 og være højløbsk i 13 dage!

Johna er blevet til fordi morhunden blev højløbsk på dag 4 - så var det jo et fedt, at der var arranget pasning af hanhund fra dag 7 :lol:

Med hensyn til det markerede, så jo, man kan faktisk godt være i tvivl om hvornår tæven er højløbsk, især hvis det er første løbetid.. Joya gik i løb, for første gang, d. 10. april i år, men jeg har ingen anelse om hvornår i perioden hun var højløbsk -heller ikke selvom hun gik sammen med Chivas (under konstant opsyn selvfølgelig!) i hele perioden!

Men ja, mange tæver bliver nogle værre tøjter, men det er altså ikke alle, og slet ikke de helt unge tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. højløb, så tror jeg det er vigtigt at huske at ikke to tæver er ens... Så læs op på det (der ligger masser på nettet), og brug det som tommelfingerregel, ikke andet. Nogle bli'r højløbske tidligt og længe, som Amocca beskriver - andre bli'r det måske sent og kun i 2 dage. Du bli'r nødt til at kigge på din hund, og lære hendes løb at kende. Hun skal nok også komme til at ændre mønster i de først 2-3 løb, indtil hun bli'r mere stabil.

Jeg ville heller ikke lade hende være i haven uden tilsyn, i den højløbske periode...

Mht. løbetidsbukser... Mine to første var rigtig gode til at holde sig rene, det var et helvede at opdage hvornår Frostie gik i løb. Som regel foregik det ved at der pludselig var en enkelt lille dråbe på lagenet. Så jeg har aldrig fattet dem der brugte løbetidsbukser - det var da noget pjat!

Indtil Iso gik i løb for første gang..!! :shock: Hun er en lille gris, eller rettere sagt så har hun ikke tid til sådan noget, hun har så meget andet at lave hele tiden! Jeg var ved at være ret frustreret, da jeg på et tidspunkt skulle op at træne i en hal i Sverige, hvor løbetæver skulle ha' bukser på. Og de bukser beholdt Iso sq på resten af det løb!! Det var altså rigtig praktisk, når man har en lille grisebasse af en hund. Og de kommer på igen næste gang, i hvert fald når det står på som værst, og hvis hun bli'r ved med at sove i sengen. Så de kan varmt anbefales herfra. Iso haaader at få sele på, hun bli'r akut lam i benene - men hun sa' ikke noget til at få bukser på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden

Tak for de gode svar :5up:

Jeg har lagt et håndklæde ned i fodenden af sengen, og det ser faktisk ud til at hun holder sig på det. Indtil videre har hun ikke ligget andre steder end på håndklædet?

Men det er nu også er pæææænt håndklæde:mrgreen::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare vær opmærksom på at hun godt kan bløde igennem håndklædet når den værste blødning står på :blink: Vi måtte smide et lagen ud der havde fået fine pletter :roll:

Ninja gik med løbetidsbukser de første to dage .. Så blev vi simpelthen for trætte af konstant at rende rundt og rette på dem, for hver gang hun logrede med halen røg de længere ned og sad ikke rigtig tæt til "åbningen" mere.

Dem vi købte var fra Hurtta.

Desuden blev Ninja enormt frustreret over at hun kunne lugte sit blod, men ikke kunne komme til at gøre sig ren. Så dem droppede vi ret hurtigt igen.

Min storebror gad ikke have hende i sengen i den periode, og det forstod hun fint. Hun har faktisk holdt sig fra at hoppe op i hans seng indtil for ganske nyligt (ca. 1½ måned efter løbetiden) da min bror igen inviterede hende op :hjerte:

Hun fik lov at komme i vores seng i hele perioden, vi lagde bare hendes tykke dyne op i sengen og så lå hun på et håndklæde på den - hun blev nemlig en rigtig hyggefis i den periode :lun: Der skulle ligges helt tæt og gerne mange timer, for hun var træææt i den periode.

Ninja blev aldrig en tøjte .. Hun blev faktisk bare ekstremt frustreret over alle de hanhunde, og er stadig meeeeeget mistænksom når andre hunde snuser hende bagi OGSÅ selvom det er tæver :roll:

Tror hun var snotforvirret over den pludseligt stigende interesse for hendes bagdel.

Men tror det kan svinge meget fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår tæven bliver højløbs kan også svinge fra løbetid til løbetid. Min ene har parret så sent som 18nedagen med hvalpe til følge.

Hendes datter blev højløbs på 17 dagen sidste år, men i år blev hun parret af min kastrat på 7ne dagen og med en brugbar hanhund på 13ne dagen.Og hun bløder stadig når ægløsning er i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Ved Duffys første løbetid var hun også rigtig god til at gøre rent efter sig selv og har ikke efterladt en eneste blodplet :-D

-Hun sov også i sengen mens hun var i løbetid og der kom heller ikke en eneste plet på sengetøjet eller lagenet :-D Men ja, for en sikkerheds skyld havde vi taget "gammelt" sengetøj på...

Link til indlæg
Del på andre sites