Hop til indhold

Hvad skal træneren kunne i forhold til kursisten?


luciente
 Share

Recommended Posts

Hvor meget forventer I at træneren/ instruktøren skal kunne i forhold til jer selv? Jeg spørger af flere grunde. Jeg har længe haft den holdning at hvis man vil træne hundeførere på et højt niveau, så skal man selv have "gjort en hund færdig", altså have trænet den op til at mestre nogle komplicerede færdigheder indenfor jagt, lydighed, redningshund etc. Jeg synes det er vigtigt at træneren har været igennem den proces med at definere og planlægge mål og delmål og tackle de udfordringer der kommer undervejs.

Nu er jeg kommet i tvivl; man behøver jo ikke at have født et barn for at være jordemoder, f.eks.

Vi har taget diskussionen i min gamle klub når vi har fordelt hold. Selv ville jeg aldrig drømme om at tage et hold i en klasse som jeg ikke selv var godkendt i (som det absolutte minimum).

Jeg overvejet at købe et meget dyrt lydigheds kursus ved en instruktør der, så vidt jeg kan se, aldrig har trænet en hund op til noget særligt, og jeg kan ikke helt bestemme mig.

Hvad synes I? Hvis man i store træk er enige om mål og metoder, er trænerens personlige erfaring så mindre vigtig?:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tager den lidt bagvendt - bare fordi man selv har født et barn, bliver man absolut ikke jordemoder ;-) jeg er en ørn til tal, men magter ikke at formidle.

 

Jeg har ihvertfald to rigtigt dygtige undervisere, som begge har 'håbløse' resultater, langt under mit realistiske mål, men de er motiverende, kan en masse teori, orker nybegyndere etc.

 

Så nej, en god træner behøver ikke engang have hund (tror dog det er ret meget en fordel)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager den lidt bagvendt - bare fordi man selv har født et barn, bliver man absolut ikke jordemoder ;-) jeg er en ørn til tal, men magter ikke at formidle.

 

Jeg har ihvertfald to rigtigt dygtige undervisere, som begge har 'håbløse' resultater, langt under mit realistiske mål, men de er motiverende, kan en masse teori, orker nybegyndere etc.

 

Så nej, en god træner behøver ikke engang have hund (tror dog det er ret meget en fordel)

Nej jeg er helt klar over at en dygtig udøver ikke nødvendigvis kan formidle, spørgsmålet gik mere på , når man vil undervise på et højt niveau, er praktisk erfaring så en del af det man skal have?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg er helt klar over at en dygtig udøver ikke nødvendigvis kan formidle, spørgsmålet gik mere på , når man vil undervise på et højt niveau, er praktisk erfaring så en del af det man skal have?

 

Hmmm... Det er lidt en svær én. For der er mange dimensioner i det, synes jeg. Dels skal en god instruktør selvfølgelig ha' formidlingsdelen. Så er der "teoridelen", både mht. selve sporten, men også mht. læring. Erfaring synes jeg også der er flere dele af, dels erfaring med egen hund, men også erfaring fra andre hunde - altså at man f.eks. har erfaring med at undervise forskellige racer, og har set hvordan forskellige racer/individer fungerer ift. forskellige "indlærings/træningsmetoder".

 

Uj, det var måske ikke helt forståeligt skrevet... :oops:

 

Hvis jeg ser på mig selv, så har jeg helt klart fået bedst hjælp fra de instruktører der ikke bare selv har været processen igennem - men som også har/har haft hunde der minder om mine... Men jeg har også fået brugbar hjælp fra andre, der bare har været gode til at iagttage, og se de rigtige ting.

 

Jeg tror nok at jeg ville sige at det er en forudsætning at vedkommende har trænet hund, men ikke nødvendigvis har en masse gode resultater. For det kan jo være sådan at vedkommende har haft "svære hunde", og har lært en hulens masse ved at træne dem, men bare ikke rigtig kommer længere når det gælder konkurrence..? :vedikke:

 

Men kan godt forstå du er i tvivl, hvis det er et dyrt kursus... Hvis jeg var dig, ville jeg nok kontakte div. lydighedsfolk jeg kendte og stolede på, og gøre diskrete forespørgsler om vedkommende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Nej jeg er helt klar over at en dygtig udøver ikke nødvendigvis kan formidle, spørgsmålet gik mere på , når man vil undervise på et højt niveau, er praktisk erfaring så en del af det man skal have?

 

Ja, det synes jeg eller temmelig stor interesse og indsigt i et konkurrenceprogram. Jeg kan sagtens træne en hund til LP1 eller B programmet i DcH, men jeg har ingen ide om hvordan jeg skulle træne en hund op til E programmet (Hverken i dch eller dkk) og der nogle af øvelserne der skal udbygges fornuftig allerede når man påbegynder træningen. Desuden er der hele aspektet med fælles konkurrence deltagelse, støtte etc.

 

Jeg vil ihvertefald vide hvordan det helt færdige mål skal se ud, før jeg begiver mig ud i at forsøge at lære andre dette, men det er en svær balancegang

Link til indlæg
Del på andre sites

man kan jo godt have en del praktisk erfaring uden at have nået en masse konkurrenceresultater.

Det kan vi ikke blive uenige om:-D

Når jeg nævner at jeg selv skal være godkendt i en klasse, er det fordi der i klubben trænes konkurrencetræning. En jagthund kan jo være rigtig god uden at have været til markprøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... Det er lidt en svær én. For der er mange dimensioner i det, synes jeg. Dels skal en god instruktør selvfølgelig ha' formidlingsdelen. Så er der "teoridelen", både mht. selve sporten, men også mht. læring. Erfaring synes jeg også der er flere dele af, dels erfaring med egen hund, men også erfaring fra andre hunde - altså at man f.eks. har erfaring med at undervise forskellige racer, og har set hvordan forskellige racer/individer fungerer ift. forskellige "indlærings/træningsmetoder".

 

Uj, det var måske ikke helt forståeligt skrevet... :oops:

 

Hvis jeg ser på mig selv, så har jeg helt klart fået bedst hjælp fra de instruktører der ikke bare selv har været processen igennem - men som også har/har haft hunde der minder om mine... Men jeg har også fået brugbar hjælp fra andre, der bare har været gode til at iagttage, og se de rigtige ting.

 

Jeg tror nok at jeg ville sige at det er en forudsætning at vedkommende har trænet hund, men ikke nødvendigvis har en masse gode resultater. For det kan jo være sådan at vedkommende har haft "svære hunde", og har lært en hulens masse ved at træne dem, men bare ikke rigtig kommer længere når det gælder konkurrence..? :vedikke:

 

Men kan godt forstå du er i tvivl, hvis det er et dyrt kursus... Hvis jeg var dig, ville jeg nok kontakte div. lydighedsfolk jeg kendte og stolede på, og gøre diskrete forespørgsler om vedkommende...

Det lyder nu meget forståeligt:-D

Jeg synes også at gode resultater er, når en svær hund kommer til at fungere. Havde ikke tænkt den tanke, tak for tilføjelsen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Det kan vi ikke blive uenige om:-D

Når jeg nævner at jeg selv skal være godkendt i en klasse, er det fordi der i klubben trænes konkurrencetræning. En jagthund kan jo være rigtig god uden at have været til markprøve.

 

Ja men hvad de mennesker jeg møder på min vej definere som en god jawthund, kan nogle gange ligge milevidt fra hvad jeg forstår ved en god jawthund. Prøverne er vel med til at give os en fælles ide om hvad en god agility/lydigheds/jagthund er

Link til indlæg
Del på andre sites

Iiiih! Det er en meget spændende diskussion!

 

Der er flere sider af sagen:

 

Som minimum mener jeg, at instruktører skal have erfaring med egen (og helst egne) hunde - dvs. dem, der køber hvalp og instruktørkursus i samme pakke, giver jeg ikke såååå meget for. Teori og praksis ER nu engang ikke det samme.

 

Ikke alle mennesker er konkurrencemennesker - men hvis man som instruktør ikke selv deltager i konkurrencer inden for den gren, man underviser i, bør man bruge rigtig meget tid på at observere konkurrencer. Evt. deltage som ringsekretær eller hjælper, for at få den samme insiderviden som deltagere får med tiden. Hvordan skal man ellers vide, hvordan dommerne vægter forskellige ting og hvad det er, der tæller i f.eks. eliteklassen, som du selv er inde på. Man kan gøre meget "skade" (ok - ikke skade, men besværliggøre ting) ved at færdiggøre øvelser på f.eks. LP1 eller LP2 niveau uden at se frem mod, hvordan øvelsen skal ende. Det er synd og skam, hvis man så står med hundeførere, der ønsker at fortsætte op i klasserne.

 

Resultater er... vigtige for mig... men ikke nødvendige! Det kommer lidt an på, hvad man først og fremmest er. Nogle er instruktører og går op med egen hund, mens andre er konkurrencehundeførere, der underviser - kan du se forskellen? Jeg er instruktør og går op med egen hund, derfor vil jeg undervises af konkurrencehundeførere, for det er der, jeg kan hente de ekstra fif, man ikke bliver undervist i på instruktøruddannelsen. Jeg vil ikke betale for kurser, der tager det hele fra bunden - men for kurser, hvor instruktøren tager udgangspunkt i den enkelte hund og hjælper videre derfra. Derfor arrangerer vi selv de kurser, vi gerne vil deltage i :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Iiiih! Det er en meget spændende diskussion!

 

Der er flere sider af sagen:

 

Som minimum mener jeg, at instruktører skal have erfaring med egen (og helst egne) hunde - dvs. dem, der køber hvalp og instruktørkursus i samme pakke, giver jeg ikke såååå meget for. Teori og praksis ER nu engang ikke det samme.

 

Ikke alle mennesker er konkurrencemennesker - men hvis man som instruktør ikke selv deltager i konkurrencer inden for den gren, man underviser i, bør man bruge rigtig meget tid på at observere konkurrencer. Evt. deltage som ringsekretær eller hjælper, for at få den samme insiderviden som deltagere får med tiden. Hvordan skal man ellers vide, hvordan dommerne vægter forskellige ting og hvad det er, der tæller i f.eks. eliteklassen, som du selv er inde på. Man kan gøre meget "skade" (ok - ikke skade, men besværliggøre ting) ved at færdiggøre øvelser på f.eks. LP1 eller LP2 niveau uden at se frem mod, hvordan øvelsen skal ende. Det er synd og skam, hvis man så står med hundeførere, der ønsker at fortsætte op i klasserne.

 

Resultater er... vigtige for mig... men ikke nødvendige! Det kommer lidt an på, hvad man først og fremmest er. Nogle er instruktører og går op med egen hund, mens andre er konkurrencehundeførere, der underviser - kan du se forskellen? Jeg er instruktør og går op med egen hund, derfor vil jeg undervises af konkurrencehundeførere, for det er der, jeg kan hente de ekstra fif, man ikke bliver undervist i på instruktøruddannelsen. Jeg vil ikke betale for kurser, der tager det hele fra bunden - men for kurser, hvor instruktøren tager udgangspunkt i den enkelte hund og hjælper videre derfra. Derfor arrangerer vi selv de kurser, vi gerne vil deltage i :mrgreen:

 

Det dér var en interessant tanke... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

Fedt emne at bringe op :-)

Som træner tænker jeg:

- Selvfølgelig skal jeg selv have gennemgået det som jeg ønsker at lære mine kursister.

- Jeg skal kunne forstå processen og løfte dem.

 

Som kursist tænker jeg:

- Min træner behøver ikke at være "fagligt" eller "praktisk" bedre end mig.

- På min vej i livet, i samarbejdet med min hund, har jeg ikke en træner der får mig til tops. Jeg får mig selv til tops og henter så inspiration forskellige steder. Et sted finder jeg inspiration til legen og glæden i træningen. Et andet sted finder jeg jeg benhård teori. Et andet sted finder jeg midler til det mentale osv.

- Den underviser som jeg pt rykker mig mest hos, er en pige som har sin første hund, en som har været min kursist og som er ret "rå." Men hun har som person nogle egenskaber som jeg har så meget glæde af. Selvom mit cv er en lang række, kan denne person nå ind til mig og hjælpe med nogle "grundsten" som jeg har så stor glæde af.

- En anden træner kan "sparke" mig på de rigtige steder.

- En anden er super med det fremtidige arbejde og små detaljer.

 

Jeg synes, at mange har en masse guldkorn. Dem kan man så samle og forme sit arbejde efter det.

 

 

Min erfaring siger mig at ingen kan alt - men alle kan noget :blink:

Det er det jeg synes der er så fantastisk ved denne sport :banan: vi kan aldrig blive færdige og vi har en hobby, som vi kan udvikle os i hele livet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det dér var en interessant tanke... :5up:

 

Den tid, man som instruktør bruger på andres hunde, kan jo ikke undgå at gå fra ens egne - med mindre man kan leve af instruktørgerningen. Så heldig er jeg ikke - så jeg bruger 4-5 timer om ugen på at undervise andre og 1-2 timer på mine egnes træning. Derfor bliver jeg aldrig andet end instruktør, der går op med egen hund :mrgreen: Men prøverne, dommergerningen og tjansen som ringsekretær er vigtig for mig, for det er på den måde, jeg holder mig ajour med, hvad der tæller indenfor sporten!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fedt emne at bringe op :-)

Som træner tænker jeg:

- Selvfølgelig skal jeg selv have gennemgået det som jeg ønsker at lære mine kursister.

- Jeg skal kunne forstå processen og løfte dem.

 

Som kursist tænker jeg:

- Min træner behøver ikke at være "fagligt" eller "praktisk" bedre end mig.

- På min vej i livet, i samarbejdet med min hund, har jeg ikke en træner der får mig til tops. Jeg får mig selv til tops og henter så inspiration forskellige steder. Et sted finder jeg inspiration til legen og glæden i træningen. Et andet sted finder jeg jeg benhård teori. Et andet sted finder jeg midler til det mentale osv.

- Den underviser som jeg pt rykker mig mest hos, er en pige som har sin første hund, en som har været min kursist og som er ret "rå." Men hun har som person nogle egenskaber som jeg har så meget glæde af. Selvom mit cv er en lang række, kan denne person nå ind til mig og hjælpe med nogle "grundsten" som jeg har så stor glæde af.

- En anden træner kan "sparke" mig på de rigtige steder.

- En anden er super med det fremtidige arbejde og små detaljer.

 

Jeg synes, at mange har en masse guldkorn. Dem kan man så samle og forme sit arbejde efter det.

 

 

Min erfaring siger mig at ingen kan alt - men alle kan noget :blink:

Det er det jeg synes der er så fantastisk ved denne sport :banan: vi kan aldrig blive færdige og vi har en hobby, som vi kan udvikle os i hele livet :lol:

 

Er meget enig i dine synspunkter hér. Det er ca. sådan jeg også har det i min egen "hverdagstræning", og det har jeg det rigtig fint med.

 

Meeen... Hvis det drejer sig om et meget dyrt kursus, som i TS startindlæg, så ville jeg nok alligevel tænke lidt anderledes. Så ville jeg nok også tvivle lidt, hvis man ikke umiddelbart og "på papiret" kunne se hvad vedkommende kunne. Ét eller andet sted så forventer man jo at "få mere for pengene" ved et enkeltstående, dyrt kursus, end til "hverdagstræningen nede i klubben". Om det så er rigtigt eller forkert at tænke sådan, skal jeg ikke kunne sige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Gider du skrive lidt mere om forskellen?

 

Når jeg som dame (eller hvad man nu kalder mig) går på jagt, skal jeg altid starte dagen med at høre om hvilken fantastisk jagthund et par af mændene har. F.eks sagde den ene som havde en HELT fantastisk jagthund (ft. cocker), citat"den løber kun 100 m efter råvildt, men det skal jeg jo bruge", der er også mange helt fantastiske jagthunde af f.eks. spanielstypen der driver med fuld hals. Nogle jæger synes det er helt fantastisk, det er diskvalificerende på markprøve, en spaniels skal være 100 % lydløs.

Jeg kiggede med en veninde på hvalpe solgt som gode agilityhunde, ejeren synes at hende aussie (moderen til hvalpene) var en helt fantastisk agilityhund, det ville vi jo gerne se, den sprang 40 cm, kunne ikke selvstændigt tage en forhindring og skulle have hjælp til det hele, men ejerene synes den er fantastisk

 

Ingen af de beskrevne hunde ville kunne bestå en prøve, men ejerne synes at deres hunde hvad evner ud over det sædvanlige.

 

Som Splinten skrive, så kan nogle (også nogle mennesker jeg kender :lol:) være nervøse eller slet ikke have lyst til konkurrencer, men ved at udvise stor interesse som hjælper, dommer eller andet have til egnet sig stor forståelse for programmet (og nogle gange større forståelse en dem der selv deltager) uden selv at have deltaget i særlig mange prøver, men det kræver interesse, indsigt og lyst til programmet

Link til indlæg
Del på andre sites

Træneren skal have egne erfaringer på det niveau, der trænes:shock:.

 

Men derudover synes jeg det vigtigste er en evne til at tale HØJT og TYDELIGT så alle kan høre hvad der bliver sagt. Og at holde diciplin på pladsen, så trænerens egen målsætning bliver efterlevet..

 

Jeg må indrømme, at jeg har set nogle grumme eksempler på "blød" træning og idealisme, der drukner i de enkelte hundeføreres skrappe og højtråbende frustrationer.

HVIS en træning skal forestille at foregå med bløde metoder, så SKAL træner stoppe hundeførerne når de går over stregen. Også selv om hun måske bliver uvenner med nogen. Man er vel ikke træner for at tækkes sine elever, men for at lære dem noget.

 

Hvad den enkelte træner har at byde på, skal fremgå før man tilmelder sig: Træningsform, mål med træningen, evt. muligheder for "videreuddannelse" for hund og fører, -krav til tilmeldte elever -herunder evt. osse noget om race, størrelse og alder. --Og træners erfaringer.

 

--Holdene vil blive mest vellykkede, hvis alle på forhånd kender hinandens forventninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg gik engang på et unghunde hold (lydighed) hvor trænerens kone træner med deres schæfer tæve. Min træner var rigtig sød og det var rart at komme på holdet, men deres egen hund var den mest uopdragende hund på holdet, den gjorde fuldstændigt som det passede den og var samtidig ret hård overfor de andre tæver (en rigtig mobber) Og sådan forsatte det, det blev ikke bedre da den blev voksen (der gik jeg så ikke på holdet men samme sted)

 

Jeg synes det var lidt svært at skulle ha råd af en som ikke havde styr på sin egen hund, altså jeg tvivlede på om de råd jeg fik virkede...

 

Ellers har jeg egentlig ikke så store forventninger til trænernes egne præstationer, men de skal ha en forståelse og respekt for hunden, så de kan hjælpe og støtte mig og min hund når der er noget der er svært eller som ikke lykkes. Men jeg må indrømme det er ikke mange steder jeg har oplevet det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Det er et sjov og lidt vanskeligt emne dette.

 

Hvis jeg selv skal på kursus ved nogle, så tæller mit erfaringsnivea temmelig meget ind.

 

Jeg har kun trænet jagttræning i 3 år, har med retrieveren kun været i begynderklasser og med cockeren i åben, jeg har mange mangler, og tænker ofte jeg kunne bruge hjælp til dette eller dette, eller kunne dette ikke gøres anderledes, her er jeg rimelig åben for hvem jeg tager på kurser ved, jeg er jo rimelig grøn og kan finde guldkorn på næsten hvert kursus

 

Jeg har trænet agility i 12 år og har lavet mange champions og danmarksmestre, jeg ved hvad de fleste instruktøre står for og har været på kursus ved de fleste, her er mange krav til instruktørene. De skal både være nået til tops, de skal have de samme principper som jeg og skal kunne hjælpe mig videre.

 

Jeg ville nok kun give rigtig mange penge for et kursus, hvis jeg viste det var en rigtig god instruktør, som havde opnået det jeg gerne ville opnå med kurset.

 

Giver det nogen mening overhoved:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et sjov og lidt vanskeligt emne dette.

 

Hvis jeg selv skal på kursus ved nogle, så tæller mit erfaringsnivea temmelig meget ind.

 

Jeg har kun trænet jagttræning i 3 år, har med retrieveren kun været i begynderklasser og med cockeren i åben, jeg har mange mangler, og tænker ofte jeg kunne bruge hjælp til dette eller dette, eller kunne dette ikke gøres anderledes, her er jeg rimelig åben for hvem jeg tager på kurser ved, jeg er jo rimelig grøn og kan finde guldkorn på næsten hvert kursus

 

Jeg har trænet agility i 12 år og har lavet mange champions og danmarksmestre, jeg ved hvad de fleste instruktøre står for og har været på kursus ved de fleste, her er mange krav til instruktørene. De skal både være nået til tops, de skal have de samme principper som jeg og skal kunne hjælpe mig videre.

 

Jeg ville nok kun give rigtig mange penge for et kursus, hvis jeg viste det var en rigtig god instruktør, som havde opnået det jeg gerne ville opnå med kurset.

 

Giver det nogen mening overhoved:lun:

 

Absolut! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker
Den tid, man som instruktør bruger på andres hunde, kan jo ikke undgå at gå fra ens egne - med mindre man kan leve af instruktørgerningen. Så heldig er jeg ikke - så jeg bruger 4-5 timer om ugen på at undervise andre og 1-2 timer på mine egnes træning. Derfor bliver jeg aldrig andet end instruktør, der går op med egen hund :mrgreen: Men prøverne, dommergerningen og tjansen som ringsekretær er vigtig for mig, for det er på den måde, jeg holder mig ajour med, hvad der tæller indenfor sporten!

 

Det synes jeg så ikke man kan se til konkurrencerne :hmm: Men i forhold til alle dine konkurrenter, tænker jeg så at det er meget heldigt for dem at du så ikke træner mere :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Lige gjorde mig en anden tanke

 

Målene for deltagelse på et kursus kan jo være mange

 

Hvad med at tage på en dyrt kursus med en instruktør, som ikke har opnået kursus kriteriet, f.eks. DKK lydighed på højt plan, for at blive en ligeså god instruktør som instruktøren. Det er jo også muligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg så ikke man kan se til konkurrencerne :hmm: Men i forhold til alle dine konkurrenter, tænker jeg så at det er meget heldigt for dem at du så ikke træner mere :klap:

 

Ha ha - jeg plejer bare at sige, at så er der ikke så meget tid til at indlære fejl :mrgreen:

 

Nej - jeg vil da sige, at med instruktørbrillerne på, så er jeg da glad for, at der er en smule succes på konkurrencebanerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...