Hop til indhold

Hvad skal træneren kunne i forhold til kursisten?


luciente
 Share

Recommended Posts

Lige gjorde mig en anden tanke

 

Målene for deltagelse på et kursus kan jo være mange

 

Hvad med at tage på en dyrt kursus med en instruktør, som ikke har opnået kursus kriteriet, f.eks. DKK lydighed på højt plan, for at blive en ligeså god instruktør som instruktøren. Det er jo også muligt

 

Jep - jeg deltager oftest i kurser for at tilegne mig nye færdigheder som instruktør! Oftest er det små ting, der skal til, for at man vender hjem med ny inspiration og på den måde kan løfte træningen lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Den tid, man som instruktør bruger på andres hunde, kan jo ikke undgå at gå fra ens egne - med mindre man kan leve af instruktørgerningen. Så heldig er jeg ikke - så jeg bruger 4-5 timer om ugen på at undervise andre og 1-2 timer på mine egnes træning. Derfor bliver jeg aldrig andet end instruktør, der går op med egen hund :mrgreen: Men prøverne, dommergerningen og tjansen som ringsekretær er vigtig for mig, for det er på den måde, jeg holder mig ajour med, hvad der tæller indenfor sporten!

 

Næ, det er jo helt det samme jeg oplever med min egne. Underviser to dage om ugen, og går selv til træning én. Og ved ikke helt hvad jeg ser mig selv som... :hmm: En mellemting, måske? For jeg regner da bestemt med at kunne træne så meget selv, at jeg kan være bekendt at gå til konkurrencer. Jeg bli'r aldrig én der konkurrerer vildt seriøst, det er jeg ikke interesseret i. Men elsker at gå til stævner, og konkurrerer sådan set mest mod mig selv. Prioriterer da også ét eller andet sted min egen træning/konkurrencedeltagelse højere end undervisningen, hvis jeg bli'r nødt til at vælge... Og ser det også som en nødvendighed som instruktør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker
Ha ha - jeg plejer bare at sige, at så er der ikke så meget tid til at indlære fejl :mrgreen:

 

Nej - jeg vil da sige, at med instruktørbrillerne på, så er jeg da glad for, at der er en smule succes på konkurrencebanerne!

 

EN SMULE? :engel:

 

Du er så ... ja... :klap:

 

Hvis jeg skulle lave en liste, over de 5 bedste og mest kompetente LP fører, med størst fremtid i DK, så ville du bestemt tage en af pladserne :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh spændende!

 

Nu er jeg selv kun hvalpe/unghunde instruktør, og her er der ubetinget flest helt grønne hundeejere. Af og til har jeg dog fx andre instruktører eller bare ejere med andre hunde i høje LP/AG/rally klasser.

Da jeg ikke selv har stillet i nogen konkurrence (endnu) kan jeg af og til godt være nervøs for om selv den hvalpe/unghunde træning jeg kan tilbyde er god nok. Nok især unghundetræningen..

Men det ER jo erfarne ejere, så de plejer fint selv at styre deres træning, og jeg ved hvad de gerne vil have jeg holder øje med.

 

Skulle man rykke op på højere niveauer af træning, så ville jeg klart forvente at min træner havde en masse erfaring med træning. Ikke nødvendigvis at han/hun gik til en masse konkurrencer - måske hvis man for alvor rykkede op i klasserne.

Indtil da, er det lige så vigtigt at trænere kender øvelserne, målene og har en milliard løsningsforslag til alle de små detaljer.

 

(Og på det helt personlige plan, er det vildt lækkert at have erfarne hundeførere på sit hold - hold nu OP hvor man må tænke uden for boksen og oppe sin undervisning for også at holde dem glade. Det er fedt!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

Efter næsten hvert godt kursus, tænker jeg: "..hvordan dælen har jeg kunne træne uden denne viden..." eller "...hvordan har mine hunde overlevet mig...?" :sjov:

 

Det kan faktisk også være et "knap så godt kursus." Jeg har lært at hvis noget "pisser mig af" er det fordi jeg selv har noget at arbejde med der :hmm: Måske ikke selve adfærden, men så følelser omkring det :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, det er jo helt det samme jeg oplever med min egne. Underviser to dage om ugen, og går selv til træning én. Og ved ikke helt hvad jeg ser mig selv som... :hmm: En mellemting, måske? For jeg regner da bestemt med at kunne træne så meget selv, at jeg kan være bekendt at gå til konkurrencer. Jeg bli'r aldrig én der konkurrerer vildt seriøst, det er jeg ikke interesseret i. Men elsker at gå til stævner, og konkurrerer sådan set mest mod mig selv. Prioriterer da også ét eller andet sted min egen træning/konkurrencedeltagelse højere end undervisningen, hvis jeg bli'r nødt til at vælge... Og ser det også som en nødvendighed som instruktør.

 

jeg er selv instruktør og arbejder målrettet efter at få prøver i hus. Jeg ser ikke konkurrenceresultaterne i sig selv som det afgørende. Men hvis jeg skal udvikle min egen praktiske erfaring med programmet, er jeg nødt til at sætte nogle målsætninger for min træning. Og det at sætte sig selv mål og deadlines gør at man selv træner mere målrettet. Jeg synes bestemt ikke jeg kan undvære den side af sage.

 

Men når jeg selv har gået på kursus, har det været for at lære at bruge en metode/principper (klikkertræningens) og der har jeg valgt at lære det hos nogle instruktører der har erfaring med metoden - bredt. Også nogle der har konkurreret lidt men måske ikke er nået til internationale skammel-pladser. Men nogle af dem har (f.eks. Maria Hagström).

Link til indlæg
Del på andre sites

EN SMULE? :engel:

 

Du er så ... ja... :klap:

 

Hvis jeg skulle lave en liste, over de 5 bedste og mest kompetente LP fører, med størst fremtid i DK, så ville du bestemt tage en af pladserne :lol:

 

Iiih :oops: Det er lidt stort, når det kommer fra dig - for du har sådan en dejlig sund tilgang til sporten :5up:

 

Rent faktisk bliver jeg mest glad, når det går mine (seriøse) kursister godt! Jeg har sådan nogle lidt sjove hold, fordi jeg underviser i DKK, så kursisterne bliver sådan en lidt blandet landhandel af nogle, der er der og nogle som vil en masse... Men når de seriøse klarer sig godt og leverer pænt og ordentligt arbejde -så ved jeg, at det jeg laver virker! Jeg har også haft kursister, der ved bedre selv, har prøvet alt og helst vil have hurtige genveje til alt - dem vil jeg helst ikke måles på, for dem er jeg ikke instruktør for, dem er jeg bare :mrgreen:planlægger for :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker
Uh spændende!

 

Nu er jeg selv kun hvalpe/unghunde instruktør, og her er der ubetinget flest helt grønne hundeejere. Af og til har jeg dog fx andre instruktører eller bare ejere med andre hunde i høje LP/AG/rally klasser.

Da jeg ikke selv har stillet i nogen konkurrence (endnu) kan jeg af og til godt være nervøs for om selv den hvalpe/unghunde træning jeg kan tilbyde er god nok. Nok især unghundetræningen..

Men det ER jo erfarne ejere, så de plejer fint selv at styre deres træning, og jeg ved hvad de gerne vil have jeg holder øje med.

 

Skulle man rykke op på højere niveauer af træning, så ville jeg klart forvente at min træner havde en masse erfaring med træning. Ikke nødvendigvis at han/hun gik til en masse konkurrencer - måske hvis man for alvor rykkede op i klasserne.

Indtil da, er det lige så vigtigt at trænere kender øvelserne, målene og har en milliard løsningsforslag til alle de små detaljer.

 

(Og på det helt personlige plan, er det vildt lækkert at have erfarne hundeførere på sit hold - hold nu OP hvor man må tænke uden for boksen og oppe sin undervisning for også at holde dem glade. Det er fedt!)

 

Den følelse kender jeg godt. Specielt fra min første tid i DKK :-D

Du er jo ikke KUN hvalpe/unghunde instruktør - Du ER hvalpe/unghunde instruktør :5up: Og det er fedt. Og det, synes jeg, er en af de mest vigtige job. Jeg skal virkelig tænke over med sådan et hold, at jeg ikke fjerner fokus på glæden og fylder dem med for meget pladder (altså info som slet ikke er så relevant endnu).

Så jeg kan på en måde se det som en god ting hvis man er fri for alle de tanker om "det korrekte i øvelserne" for det er jo slet ikke der, at hvalpe og unghundeejere i reglen er... Der tænker jeg glæden og det sjove og opbyggelse af samarbejdet er tusind gange vigtigere (altså det er det jo også senere men så kan man nok rumme mere) :roll: giver det mening hehe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den følelse kender jeg godt. Specielt fra min første tid i DKK :-D

Du er jo ikke KUN hvalpe/unghunde instruktør - Du ER hvalpe/unghunde instruktør :5up: Og det er fedt. Og det, synes jeg, er en af de mest vigtige job. Jeg skal virkelig tænke over med sådan et hold, at jeg ikke fjerner fokus på glæden og fylder dem med for meget pladder (altså info som slet ikke er så relevant endnu).

Så jeg kan på en måde se det som en god ting hvis man er fri for alle de tanker om "det korrekte i øvelserne" for det er jo slet ikke der, at hvalpe og unghundeejere i reglen er... Der tænker jeg glæden og det sjove og opbyggelse af samarbejdet er tusind gange vigtigere (altså det er det jo også senere men så kan man nok rumme mere) :roll: giver det mening hehe?

 

Masser af mening! Jeg er meget enig.

Og jeg har efterhånden fået skruet mig et program sammen, som burde give mening for alle. Grønne som øvede. Med leg, ballade og selvstændig tænkning. Hos hund OG ejer.

Men jeg er nu egentlig også.. glad nok for at jeg ved hvad ting kan bruges til, i sidste ende. Fordi jeg har luret enormt meget på LP, AG og Rally. Jeg tror en del af dem jeg sender videre, har fået indlært mange lydigheds-nyttige-øvelser på en sjov måde.

Og det har da i hvert fald krævet at jeg har set ud over det basale for hvalpe og unghunde. Så måske det egentlig er godt, når træneren ved "mere end de underviser om".. agtig.

 

Ih en god diskussion ^^

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laeser ikke lige all ebesvarelserne igennem maa jeg indroemme.. Men synes emnet er ret godt...

 

Jeg ville forvente af min traener at personen kan observere hvad jeg goer med min hund og de kan guide mig til at blive bedre i det samarbejde...

 

Dette skal de have en form for redskaber for at kunne se...

 

Naar vi snakker f.eks. hvalpe kursus synes jeg ikke som saadan der er et krav fra min side... Men naar jeg skal traene mere saa tror jeg at jeg vil forvente lidt mere.. Men jeg vil ikke f.eks. forvente en agility mesterskabs vinder som traener, men bare en som ved en masse om det og om traeningen.. Jeg ville forvente en agility traener deltog eller havde deltaget aktivt ved agility konkurrencer..

 

Jeg synes ogsaa at have mere respekt for traenere der har hunde som er velfungerende og lystre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg som dame (eller hvad man nu kalder mig) går på jagt, skal jeg altid starte dagen med at høre om hvilken fantastisk jagthund et par af mændene har. F.eks sagde den ene som havde en HELT fantastisk jagthund (ft. cocker), citat"den løber kun 100 m efter råvildt, men det skal jeg jo bruge", der er også mange helt fantastiske jagthunde af f.eks. spanielstypen der driver med fuld hals. Nogle jæger synes det er helt fantastisk, det er diskvalificerende på markprøve, en spaniels skal være 100 % lydløs.

Jeg kiggede med en veninde på hvalpe solgt som gode agilityhunde, ejeren synes at hende aussie (moderen til hvalpene) var en helt fantastisk agilityhund, det ville vi jo gerne se, den sprang 40 cm, kunne ikke selvstændigt tage en forhindring og skulle have hjælp til det hele, men ejerene synes den er fantastisk

 

Ingen af de beskrevne hunde ville kunne bestå en prøve, men ejerne synes at deres hunde hvad evner ud over det sædvanlige.

 

Som Splinten skrive, så kan nogle (også nogle mennesker jeg kender :lol:) være nervøse eller slet ikke have lyst til konkurrencer, men ved at udvise stor interesse som hjælper, dommer eller andet have til egnet sig stor forståelse for programmet (og nogle gange større forståelse en dem der selv deltager) uden selv at have deltaget i særlig mange prøver, men det kræver interesse, indsigt og lyst til programmet

OK, jeg vil gerne understrege at resultater ikke kun er konkurrenceresultater. Men, som du selv skriver, så er konkurrencer der hvor vi kan sammenligne på et ret ens grundlag.

Ja, der vil altid være nogen der ikke ser deres hunds talenter i et helt realistisk lys:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg gik engang på et unghunde hold (lydighed) hvor trænerens kone træner med deres schæfer tæve. Min træner var rigtig sød og det var rart at komme på holdet, men deres egen hund var den mest uopdragende hund på holdet, den gjorde fuldstændigt som det passede den og var samtidig ret hård overfor de andre tæver (en rigtig mobber) Og sådan forsatte det, det blev ikke bedre da den blev voksen (der gik jeg så ikke på holdet men samme sted)

 

Jeg synes det var lidt svært at skulle ha råd af en som ikke havde styr på sin egen hund, altså jeg tvivlede på om de råd jeg fik virkede...

 

Ellers har jeg egentlig ikke så store forventninger til trænernes egne præstationer, men de skal ha en forståelse og respekt for hunden, så de kan hjælpe og støtte mig og min hund når der er noget der er svært eller som ikke lykkes. Men jeg må indrømme det er ikke mange steder jeg har oplevet det.

Det lyder da træls at du ikke har fået støtte og hjælp; det har jeg så fået masser af:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et sjov og lidt vanskeligt emne dette.

 

Hvis jeg selv skal på kursus ved nogle, så tæller mit erfaringsnivea temmelig meget ind.

 

Jeg har kun trænet jagttræning i 3 år, har med retrieveren kun været i begynderklasser og med cockeren i åben, jeg har mange mangler, og tænker ofte jeg kunne bruge hjælp til dette eller dette, eller kunne dette ikke gøres anderledes, her er jeg rimelig åben for hvem jeg tager på kurser ved, jeg er jo rimelig grøn og kan finde guldkorn på næsten hvert kursus

 

Jeg har trænet agility i 12 år og har lavet mange champions og danmarksmestre, jeg ved hvad de fleste instruktøre står for og har været på kursus ved de fleste, her er mange krav til instruktørene. De skal både være nået til tops, de skal have de samme principper som jeg og skal kunne hjælpe mig videre.

 

Jeg ville nok kun give rigtig mange penge for et kursus, hvis jeg viste det var en rigtig god instruktør, som havde opnået det jeg gerne ville opnå med kurset.

 

Giver det nogen mening overhoved:lun:

Ja, det gør det. Jeg kan ikke sige at jeg har det ligesådan, for jeg er ikke på det niveau, men det er nok lidt sådan jeg ville tænke.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er selv instruktør og arbejder målrettet efter at få prøver i hus. Jeg ser ikke konkurrenceresultaterne i sig selv som det afgørende. Men hvis jeg skal udvikle min egen praktiske erfaring med programmet, er jeg nødt til at sætte nogle målsætninger for min træning. Og det at sætte sig selv mål og deadlines gør at man selv træner mere målrettet. Jeg synes bestemt ikke jeg kan undvære den side af sage.

 

Men når jeg selv har gået på kursus, har det været for at lære at bruge en metode/principper (klikkertræningens) og der har jeg valgt at lære det hos nogle instruktører der har erfaring med metoden - bredt. Også nogle der har konkurreret lidt men måske ikke er nået til internationale skammel-pladser. Men nogle af dem har (f.eks. Maria Hagström).

 

Og det er noget af det jeg gerne vil have af en instruktør: at h*n har arbejdet målrettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... Det er lidt en svær én. For der er mange dimensioner i det, synes jeg. Dels skal en god instruktør selvfølgelig ha' formidlingsdelen. Så er der "teoridelen", både mht. selve sporten, men også mht. læring. Erfaring synes jeg også der er flere dele af, dels erfaring med egen hund, men også erfaring fra andre hunde - altså at man f.eks. har erfaring med at undervise forskellige racer, og har set hvordan forskellige racer/individer fungerer ift. forskellige "indlærings/træningsmetoder".

 

Uj, det var måske ikke helt forståeligt skrevet... :oops:

 

Hvis jeg ser på mig selv, så har jeg helt klart fået bedst hjælp fra de instruktører der ikke bare selv har været processen igennem - men som også har/har haft hunde der minder om mine... Men jeg har også fået brugbar hjælp fra andre, der bare har været gode til at iagttage, og se de rigtige ting.

 

Jeg tror nok at jeg ville sige at det er en forudsætning at vedkommende har trænet hund, men ikke nødvendigvis har en masse gode resultater. For det kan jo være sådan at vedkommende har haft "svære hunde", og har lært en hulens masse ved at træne dem, men bare ikke rigtig kommer længere når det gælder konkurrence..? :vedikke:

 

Men kan godt forstå du er i tvivl, hvis det er et dyrt kursus... Hvis jeg var dig, ville jeg nok kontakte div. lydighedsfolk jeg kendte og stolede på, og gøre diskrete forespørgsler om vedkommende...

Jeg har forhørt mig om træneren, men har bestemt ikke fået et entydigt billede. Muligvis fordi jeg ikke kender nogle af dem jeg har spurgt særlig godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forhørt mig om træneren, men har bestemt ikke fået et entydigt billede. Muligvis fordi jeg ikke kender nogle af dem jeg har spurgt særlig godt.

 

Det er nok også svært at danne sig et billede af nogen ud fra hvad andre mener/oplever.

Jeg har sommetider bare satset - og andre gange taget på et kursus uden at tage hund med - bare som observatør. (Det har især været på kurser om bidearbejde hvor jeg simpelthen ikke lægger hund til noget jeg ikke er sikker på jeg kan stå inde for overfor min hund.)

 

Det er egentlig meget få gange jeg har været skuffet

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da træls at du ikke har fået støtte og hjælp; det har jeg så fået masser af:-)

 

Ja det ville da være dejligt hvis man kunne få hjælp, jeg har måske haft nogle lidt specielle hunde som ikke har reageret som trænerne havde regnet med. Gik engang på et specielt hold for usikre hunde, min hund var meget reserveret, han skulle selv kunne vælge kontakten, så snart han mærkede nogle kontakte ham gik han i baglås, det fortalte jeg min træner fordi hun hver gang lokkede ham med godbidder, men alligevel forsatte hun og hun kom aldrig til at kunne komme i nærheden af min hund. Selv da hun var på besøg her hjemme i 2 timer.

 

For nogle år siden gik jeg til agility med en tidligere hund, hav var rigtig god men da vi nåede til vippen ville han ikke. trænerens metode var at skubber bag på så de nærmest tvang ham over, problemet blev selvfølgelig ikke løst og vi kom aldrig over vippen.

 

Bare nogle eksempler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok også svært at danne sig et billede af nogen ud fra hvad andre mener/oplever.

Jeg har sommetider bare satset - og andre gange taget på et kursus uden at tage hund med - bare som observatør. (Det har især været på kurser om bidearbejde hvor jeg simpelthen ikke lægger hund til noget jeg ikke er sikker på jeg kan stå inde for overfor min hund.)

 

Det er egentlig meget få gange jeg har været skuffet

Hvis jeg spørger træningsmakkere, får jeg et brugbart svar. Det er meget konkret og jeg er aldrig blevet skuffet hvis jeg har fulgt deres råd.

Generelt får jeg næsten altid noget med hjem fra et kursus.

Det kursus jeg har overvejet er væsentlig dyrere end hos andre gode trænere. Jeg er såmænd ikke i tvivl om at jeg får noget med hjem, spørgsmålet er om pris og kvalitet følges ad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ville da være dejligt hvis man kunne få hjælp, jeg har måske haft nogle lidt specielle hunde som ikke har reageret som trænerne havde regnet med. Gik engang på et specielt hold for usikre hunde, min hund var meget reserveret, han skulle selv kunne vælge kontakten, så snart han mærkede nogle kontakte ham gik han i baglås, det fortalte jeg min træner fordi hun hver gang lokkede ham med godbidder, men alligevel forsatte hun og hun kom aldrig til at kunne komme i nærheden af min hund. Selv da hun var på besøg her hjemme i 2 timer.

 

For nogle år siden gik jeg til agility med en tidligere hund, hav var rigtig god men da vi nåede til vippen ville han ikke. trænerens metode var at skubber bag på så de nærmest tvang ham over, problemet blev selvfølgelig ikke løst og vi kom aldrig over vippen.

 

Bare nogle eksempler.

Det løber mig koldt ned ad ryggen når jeg læser det, det er sørgeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det ville da være dejligt hvis man kunne få hjælp, jeg har måske haft nogle lidt specielle hunde som ikke har reageret som trænerne havde regnet med. Gik engang på et specielt hold for usikre hunde, min hund var meget reserveret, han skulle selv kunne vælge kontakten, så snart han mærkede nogle kontakte ham gik han i baglås, det fortalte jeg min træner fordi hun hver gang lokkede ham med godbidder, men alligevel forsatte hun og hun kom aldrig til at kunne komme i nærheden af min hund. Selv da hun var på besøg her hjemme i 2 timer.

 

For nogle år siden gik jeg til agility med en tidligere hund, hav var rigtig god men da vi nåede til vippen ville han ikke. trænerens metode var at skubber bag på så de nærmest tvang ham over, problemet blev selvfølgelig ikke løst og vi kom aldrig over vippen.

 

Bare nogle eksempler.

 

Nej nej nej, sådan må det jo bare ikke foregå... :cry: Håber du har fundet et bedre sted at træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg spørger træningsmakkere, får jeg et brugbart svar. Det er meget konkret og jeg er aldrig blevet skuffet hvis jeg har fulgt deres råd.

Generelt får jeg næsten altid noget med hjem fra et kursus.

Det kursus jeg har overvejet er væsentlig dyrere end hos andre gode trænere. Jeg er såmænd ikke i tvivl om at jeg får noget med hjem, spørgsmålet er om pris og kvalitet følges ad.

 

Ja det var også det jeg mente med at spørge lidt rundt - som regel ved man jo hvem man får "brugbare svar" fra, så hvis nogen af dem vidste noget ville det jo kunne gi' et fingerpeg...

 

Og selv om man får noget med hjem fra næsten alle kurser, så er det jo liiiidt noget andet, hvis det her kursus nu er usædvanligt dyrt... Så vil man da gerne vide lidt mere om det - sådan ville jeg også ha' det! Jeg tror ikke jeg har været til noget kursus hvor jeg ikke kunne bruge noget - men de helt store penge smider jeg helst efter noget "jeg ved hvad er"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...