Hop til indhold

Hvad skal træneren kunne i forhold til kursisten?


luciente
 Share

Recommended Posts

Jeg tænkte nok det var noget i den stil. Det er trist at dit kursus er så dårligt. Det er jo ellers en del af den "belønning" man får for at bruge sin fritid på andre folks hunde. Jeg håber du lader det sive til ledelsen, ellers bliver det aldrig anderledes.

 

Jeg har fortalt det videre til de andre trænere og bestyrelsen i min klub. Formanden sidder i DGI's landsdelsudvalg, men jeg er ikke sikker på, at hun har indflydelse på grunduddannelsen. Den er lige blevet lavet om for nyligt (den gamle grunduddannelse var efter sigende endnu værre med en masse fokus på, at hundene vil overtage verdensherredømmet, og hvordan man forhindrer dem i det ved at udvise dominans :roll:), og egentlig synes jeg, at de har tænkt det rigtige indhold ind i uddannelsen. Bare ærgerligt, at det bliver formidlet så overfladisk (og i forbindelse med klikkertræning ukorrekt), og at underviserne er så dårlige. Hvis der kommer en evaluering efter den sidste weekend, vil jeg helt sikkert give min mening til kende. Underviserne er i hvert fald ikke i tvivl om, at jeg var uenige i deres fremlægning af klikkertræning, det sagde jeg højt flere gange. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Meget interessant emne. Nu er jeg jo kattetræner, der endte med også at træne hunde pga en tilfældighed, og det går vist meget godt.

 

Jeg måler ikke andre på deres konkurrenceresultater, men metode og viden samt evne til at formidle og opdatere sig.

 

Jeg har oplevet en sjov ting ved det med kattene - og i lang tid havde jeg slet ingen hund selv:-) - nogle ejere, som er opgivet i andre klubber, kommer til mig og siger: Når du nu kan træne katte,t ænkte vi, at du måske kunne hjælpe os med vores hund"

 

haha:-) Jeg har også en del af de såkaldte ikke-trænbare racer pga det samme:-)

 

Lige nu har jeg dog ingen hold. Jeg er helliget killinger og eksamen:-)

 

Selv ville jeg gerne fremvise nogle resultater med min hund - men om han egner sig må vi se. Ellers lærer jeg ham bare 100 superavancerede tricks og viser folk dem:-) haha nej helt ærlig - jeg har aldrig oplevet det som et problem - men jeg måler heller ikke andre på den slags. Til gengæld kan man sige, at de folk, der gør det, jo heller ikke ville ringe til en kattetræner:-) Det tror jeg da ikke... haha

 

(ps - jeg synes i øvrigt at hunde er MEGET sværere end katte - men myter I ved:-))

Link til indlæg
Del på andre sites

PS i øvrigt har jeg trænet med nogle trænere, der er MEGET dygtigere end jeg - og lært af dem. Samt med folk, der aldrig har trænet et dyr før - og lært af dem... Jeg synes jeg kan lære af begge.

 

Ja der er endda børn, der har trænet dyr hos mig, som har lært mig nogle ting. Senest en lille pige, der spurgte mig "Så når vi klikker, så anerkender vi det den gør eller prøver på at gøre?"

 

Ja! Wow - det var bedre end jeg kunne ha formidlet det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget interessant emne. Nu er jeg jo kattetræner, der endte med også at træne hunde pga en tilfældighed, og det går vist meget godt.

 

Jeg måler ikke andre på deres konkurrenceresultater, men metode og viden samt evne til at formidle og opdatere sig.

 

Jeg har oplevet en sjov ting ved det med kattene - og i lang tid havde jeg slet ingen hund selv:-) - nogle ejere, som er opgivet i andre klubber, kommer til mig og siger: Når du nu kan træne katte,t ænkte vi, at du måske kunne hjælpe os med vores hund"

 

haha:-) Jeg har også en del af de såkaldte ikke-trænbare racer pga det samme:-)

 

 

Lige nu har jeg dog ingen hold. Jeg er helliget killinger og eksamen:-)

 

Selv ville jeg gerne fremvise nogle resultater med min hund - men om han egner sig må vi se. Ellers lærer jeg ham bare 100 superavancerede tricks og viser folk dem:-) haha nej helt ærlig - jeg har aldrig oplevet det som et problem - men jeg måler heller ikke andre på den slags. Til gengæld kan man sige, at de folk, der gør det, jo heller ikke ville ringe til en kattetræner:-) Det tror jeg da ikke... haha

 

(ps - jeg synes i øvrigt at hunde er MEGET sværere end katte - men myter I ved:-))

Så når du vælger instruktører, hvordan ved du så hvad de "kan"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager op og ser hold, spørger dem selv og spørger gerne andre... Jeg har en gang stået med en hund et sted, hvor man straffede - der gik jeg bare igen - og mistede pengene... Men ikke min selvrespekt.

 

Jeg synes man KAN tage fejl selvom man tjekker... Men mine krav er nu ikke så store. Jeg vil bare gerne klikkertræne og have det hyggeligt imens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Jeg tager op og ser hold, spørger dem selv og spørger gerne andre... Jeg har en gang stået med en hund et sted, hvor man straffede - der gik jeg bare igen - og mistede pengene... Men ikke min selvrespekt.

 

Jeg synes man KAN tage fejl selvom man tjekker... Men mine krav er nu ikke så store. Jeg vil bare gerne klikkertræne og have det hyggeligt imens.

 

Trist at tage fejl hvis kurset koster omkring de 10.000 kr. Hvilket kunne være den pris Luciente snakker om, metoderne er der dog ingen tvivl om. Klik og klik.

 

Luciente hvad vil du opnå med kurset?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager op og ser hold, spørger dem selv og spørger gerne andre... Jeg har en gang stået med en hund et sted, hvor man straffede - der gik jeg bare igen - og mistede pengene... Men ikke min selvrespekt.

 

Jeg synes man KAN tage fejl selvom man tjekker... Men mine krav er nu ikke så store. Jeg vil bare gerne klikkertræne og have det hyggeligt imens.

OK. Jeg synes bare jeg kan huske at du har haft meget svært ved at finde et sted at træne. Men det er forhåbentlig løst.

Jeg kan også læse af alle mulige, men når der er mange penge med i billedet, så er jeg lidt mere kritisk. Sådan er vi så forskellige:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Trist at tage fejl hvis kurset koster omkring de 10.000 kr. Hvilket kunne være den pris Luciente snakker om, metoderne er der dog ingen tvivl om. Klik og klik.

 

Luciente hvad vil du opnå med kurset?

Nå, det var da et rigtig godt spørgsmål.

Jeg vil gerne have en god start med min nye hund.

Jeg er slem til at fortabe mig i detaljer og ikke gøre tingene færdige, så jeg vil gerne have en tovholder eller en til at holde mig lidt i ørene.

Jeg vil gerne træne nogle grundfærdigheder, så de sidder.

Jeg vil gerne have en dygtig klikkerinstruktør til at give min klikkerteknik et eftersyn.

Jeg vil gerne have en til at se det jeg ikke selv kan se i samarbejdet med min hund

Og så vil jeg altid gerne lære noget nyt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Den bedste træner jeg har haft (Hej Linda :vinken:) har ikke været en der har vundet DM eller er i specielt høje klasser.

 

Tilgengæld kan hun se hvad vi har brug fo at lære, og hvordan vi skal lære det. Hun tage udgangspunkt i os, og ikke i "basis/grund-parret som følger bogen".

 

Da hun for et år siden begyndte at lære os dogdancing, havde hun været på ét kursus for lang tid siden, go det var det. Hun trænede det ikke (seriøst?) med sine hunde, og konkurrerede slet ikke! Nu, et år efter, konkurrerer vi begge, hun er bedst i den ene disciplin, jeg i den anden (Hvis jeg selv skal sige det :oops:). Hun er ikke så meget træner mere, vi giver hinanden gode råd, og kigger på hinanden, hvad vi kan gøre bedre og sådan :engel:

 

Jeg tror at den træner jeg kan lære aller mest af, er en der har opnået noget med en spidshund :engel: Eller også en der "bare" er rigtig dygtig med sin spidshund :engel:

 

Hvis jeg skal på et kursus vil jeg både kigge på hvad personen har opnået konkurrencemæssigt, hvilken hund personen har/har haft, træningsmetoder, hvor meget erfaring personen har med at undervise og ikke mindst hvad andre synes om kursets værdi :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker
Det bliver et problem fordi nogle hundes grænser vil blive voldsomt overskredet og det vil de forbinde med balancen. Nu dyrker jeg mest DKK's lydighedsprogram, men her bliver fysisk manipulation også brugt blandt mange topudøvere. Deres hunde er vænnet til det helt fra hvalpestadiet, så for dem er det bare sådan verden er. Når de så underviser i det på kurser f.eks. prøver "almindelige" hundeførere det på deres hunde, som ikke er vant til at blive flyttet på - og her bliver det for nogle hunde nærmest et overgreb. Jeg vil personligt ikke selv bruge den måde at træne på, da jeg ikke synes det er nødvendigt - og jeg bryder mig ikke om at se den brugt, da det er mig meget imod at man skal røre ved hunden under træningen. Kan jeg ikke få det frem af frivillighedens vej, så lokker jeg, men jeg bruger ikke min hund som modelervoks!

 

Whattt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sonja, du sælger virkelig den træneruddannelse godt :lol:

 

:stupid: Ej men altså, det er da utroligt, at det ikke er nogle super gode undervisere, der uddanner trænere. Der sidder sikkert rigtig mange rundt omkring på kurserne, som er mere egnede til at undervise end underviserne selv så.

 

Prøv at spørge Betina, hvad hun synes om den, hun var ved at sprænge i luften, sidst vi var af sted. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Nå, det var da et rigtig godt spørgsmål.

Jeg vil gerne have en god start med min nye hund.

Jeg er slem til at fortabe mig i detaljer og ikke gøre tingene færdige, så jeg vil gerne have en tovholder eller en til at holde mig lidt i ørene.

Jeg vil gerne træne nogle grundfærdigheder, så de sidder.

Jeg vil gerne have en dygtig klikkerinstruktør til at give min klikkerteknik et eftersyn.

Jeg vil gerne have en til at se det jeg ikke selv kan se i samarbejdet med min hund

Og så vil jeg altid gerne lære noget nyt:-D

 

Det er jo dobbelt up. At lære hvalp og dig Jeg havde helt glemt du havde fået hundehvalp. Forsinket tillykket.

 

Go for it. Jeg kender jo et par af dine stærke/svage sider, og med en hvalp som helt sikkert kan lære en masse, så er det da dobbelt konfekt. Afsted

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo dobbelt up. At lære hvalp og dig Jeg havde helt glemt du havde fået hundehvalp. Forsinket tillykket.

 

Go for it. Jeg kender jo et par af dine stærke/svage sider, og med en hvalp som helt sikkert kan lære en masse, så er det da dobbelt konfekt. Afsted

Mja, det kommer så ikke til at ske, men diskussionen er god nok:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg bare helt dumt, for jeg har aldrig læst om sådan nogle kurser eller været på et..

Men er det ikke normalt at den som holder kurset fortæller hvad vedkommende arbejder ud fra og hvad hans/hendes forudsætninger er for det? Uanset om det er konkurrencer eller andre ting?

 

Hvis der er tale om en pris på noget som kunne være i nærheden af 10.000:shock:

Det ville jeg aldrig give, uden at være ret sikker på hvad jeg fik for pengene. Og den der med at man kan lære af alt, også dem man ikke er enige med, det synes jeg er helt okay -hvis vi snakker noget som koster 500 kr :mrgreen: S'gu ikke 10.000 for at risikere at skulle sidde og høre på en man synes er dum...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg bare helt dumt, for jeg har aldrig læst om sådan nogle kurser eller været på et..

Men er det ikke normalt at den som holder kurset fortæller hvad vedkommende arbejder ud fra og hvad hans/hendes forudsætninger er for det? Uanset om det er konkurrencer eller andre ting?

 

Hvis der er tale om en pris på noget som kunne være i nærheden af 10.000:shock:

Det ville jeg aldrig give, uden at være ret sikker på hvad jeg fik for pengene. Og den der med at man kan lære af alt, også dem man ikke er enige med, det synes jeg er helt okay -hvis vi snakker noget som koster 500 kr :mrgreen: S'gu ikke 10.000 for at risikere at skulle sidde og høre på en man synes er dum...

Det er noget forskelligt. Men det er ens eget ansvar at undersøge sagen og man bestemmer jo selv om man vil købe:-)

Nu kan en sag ses fra mange sider. F.eks. det kursus som sonja77 beskriver i denne tråd, hvis man spurgte underviserne, ville de næppe beskrive det som et rigtigt skodkursus:lol:

Som du vil kunne se i andre tråde her på HF, så er der absolut ikke enighed om hvad man får hos hvilke undervisere. Så - det er ikke så simpelt:-D

Det er så ikke et kursus til 10.000, men timeprisen er mindst dobbelt så høj som hos andre gode trænere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Nu spørger jeg bare helt dumt, for jeg har aldrig læst om sådan nogle kurser eller været på et..

Men er det ikke normalt at den som holder kurset fortæller hvad vedkommende arbejder ud fra og hvad hans/hendes forudsætninger er for det? Uanset om det er konkurrencer eller andre ting?

 

Hvis der er tale om en pris på noget som kunne være i nærheden af 10.000:shock:

Det ville jeg aldrig give, uden at være ret sikker på hvad jeg fik for pengene. Og den der med at man kan lære af alt, også dem man ikke er enige med, det synes jeg er helt okay -hvis vi snakker noget som koster 500 kr :mrgreen: S'gu ikke 10.000 for at risikere at skulle sidde og høre på en man synes er dum...

 

Nej jeg ville nu hellere ikke give 10.000 kr. for holdtræning, men jeg er faktisk villig til at betale en del for at tage på kursus, jeg gør det ikke så tit. Næste kursus er dette.

 

Greg Derrett 2011 | Carpe Momentum

 

Jeg synes det er sindsygt dyrt, men har tidligere været på det som observatør og ved jeg får noget for mine penge.

 

Overvejer at drage til Clicker Expo til næste år, men at drage på "kursus" ferie til USA kræver vist en mdr. ferie og en container til at fragte alle mine indkøb af træningsudstyr hjem i, så det kan godt være det bliver ved at være en drøm, men en god en af slagsen

 

Luciente: tror du ville tage uddannelsen, og det ikke "bare" var holdtræning, og jo det er dyrt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg ville nu hellere ikke give 10.000 kr. for holdtræning, men jeg er faktisk villig til at betale en del for at tage på kursus, jeg gør det ikke så tit. Næste kursus er dette.

 

Greg Derrett 2011 | Carpe Momentum

 

Jeg synes det er sindsygt dyrt, men har tidligere været på det som observatør og ved jeg får noget for mine penge.

 

Overvejer at drage til Clicker Expo til næste år, men at drage på "kursus" ferie til USA kræver vist en mdr. ferie og en container til at fragte alle mine indkøb af træningsudstyr hjem i, så det kan godt være det bliver ved at være en drøm, men en god en af slagsen

 

Luciente: tror du ville tage uddannelsen, og det ikke "bare" var holdtræning, og jo det er dyrt.

 

Ja forstår sagtens man gerne vil betale mange penge for et godt kursus, men du siger jo også du har set instruktøren arbejde, og ved hvad du får for alle pengene :) Det kan jeg meget bedre forstå...

 

Lyder vildt spændende med sådan en tur til USA, håber det bliver til noget og du kommer til at skrive en masse om det og poste tusindvis af billeder, hvis det skulle :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg ville nu hellere ikke give 10.000 kr. for holdtræning, men jeg er faktisk villig til at betale en del for at tage på kursus, jeg gør det ikke så tit. Næste kursus er dette.

 

Greg Derrett 2011 | Carpe Momentum

 

Jeg synes det er sindsygt dyrt, men har tidligere været på det som observatør og ved jeg får noget for mine penge.

 

Overvejer at drage til Clicker Expo til næste år, men at drage på "kursus" ferie til USA kræver vist en mdr. ferie og en container til at fragte alle mine indkøb af træningsudstyr hjem i, så det kan godt være det bliver ved at være en drøm, men en god en af slagsen

 

Luciente: tror du ville tage uddannelsen, og det ikke "bare" var holdtræning, og jo det er dyrt.

Hold dog op med at sige sådan nogle frække ord "Greg Derrett" og "clicker expo"! Jeg overvejer seriøst at røve en bank:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg ville nu hellere ikke give 10.000 kr. for holdtræning, men jeg er faktisk villig til at betale en del for at tage på kursus, jeg gør det ikke så tit. Næste kursus er dette.

 

Greg Derrett 2011 | Carpe Momentum

 

Jeg synes det er sindsygt dyrt, men har tidligere været på det som observatør og ved jeg får noget for mine penge.

 

Overvejer at drage til Clicker Expo til næste år, men at drage på "kursus" ferie til USA kræver vist en mdr. ferie og en container til at fragte alle mine indkøb af træningsudstyr hjem i, så det kan godt være det bliver ved at være en drøm, men en god en af slagsen

Luciente: tror du ville tage uddannelsen, og det ikke "bare" var holdtræning, og jo det er dyrt.

 

Til det markerede: har på fornemmelsen at du ved noget vi andre ikke ved... Som f.eks. hvilket kursus/hold det var Luciente havde i tankerne! ;-)

 

Synes det lyder sindssygt spændende med Derretkurset, håber det bli'r rigtig godt! Mange penge, men i dette tilfælde ved du jo hvad du får for dem! :5up:

 

Jeg ta'r på kursus når jeg kan, hvilket desværre ikke er så tit... Til gengæld ta'r jeg op til min guru (Jenny Damm) en gang imellem, for privatundervisning. Det er lidt halvpebret når man regner rejse og evt. hal-leje med, men jeg synes det er alle pengene værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

10.000? Jeg snakker almindelige hold - hvad er dette ? En uddannelse af en slags?

For så er mine krav og også højere - jeg har dog en gang forladt en skole ved Abrantes, fordi han skiftede metoderne ud til strafbaserede - det kostede mig 12.000 at gå og jeg anede ikke om jeg kunne færdiggøre andre steder.

 

Så ja jeg går hvis det ikke er en måde, jeg kan stå inde for

Link til indlæg
Del på andre sites

10.000? Jeg snakker almindelige hold - hvad er dette ? En uddannelse af en slags?

For så er mine krav og også højere - jeg har dog en gang forladt en skole ved Abrantes, fordi han skiftede metoderne ud til strafbaserede - det kostede mig 12.000 at gå og jeg anede ikke om jeg kunne færdiggøre andre steder.

 

Så ja jeg går hvis det ikke er en måde, jeg kan stå inde for

Er der nogen der har givet udtryk for noget andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

10.000? Jeg snakker almindelige hold - hvad er dette ? En uddannelse af en slags?

For så er mine krav og også højere - jeg har dog en gang forladt en skole ved Abrantes, fordi han skiftede metoderne ud til strafbaserede - det kostede mig 12.000 at gå og jeg anede ikke om jeg kunne færdiggøre andre steder.

 

Den kan jeg slå. Jeg brændte 30.000,- af på Anette Røpkes uddannelse, da det udviklede sig til: nu sætter vi os lige i en rundkreds, tager hinanden i hænderne og sender gode vibrationer ud til hunden. :roll:

 

Altså, jeg tror på at nogle folk kan både heale og kommunikere med dyr på et andet plan, men den dèr med at vi alle kan lære det, hvis vi er åbne overfor det,... det er der lige en tand for meget "Kejserens nye klæder" over, imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kan jeg slå. Jeg brændte 30.000,- af på Anette Røpkes uddannelse, da det udviklede sig til: nu sætter vi os lige i en rundkreds, tager hinanden i hænderne og sender gode vibrationer ud til hunden. :roll:

 

Altså, jeg tror på at nogle folk kan både heale og kommunikere med dyr på et andet plan, men den dèr med at vi alle kan lære det, hvis vi er åbne overfor det,... det er der lige en tand for meget "Kejserens nye klæder" over, imo.

Jamen lavede I ikke andet??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...