Hop til indhold

Har jeg ødelagt min hund?


Gæst lille luna
 Share

Recommended Posts

Gæst lille luna

Jeg er så ulykkelig! I må bære over med mig, men jeg har brug for at fortælle min historie og vedkende mig mit ansvar. :cry:

 

I denne hede sommerferie har vi haft overnattende gæster, som vi ikke har set længe. Så Luna har måtte finde sig i kortere gåture, manglende leg og træning og dertil har hun måtte finde sig i at ligge indenfor i den kølige stue, mens vi andre har været udenfor. Så det har generelt været nogle kedelig varme hundedage. :(

 

Så da det i går aftes blev overskyet og et par grader koldere, tænkte jeg, at jeg skulle lave noget godt med min labbehvalp på 8 mdr. Men jeg havde ikke læst på lektien... En cykeltur er ikke noget for hvalpe og det endte slet ikke godt. Vi tog det stille og roligt, det var en smuk aften, vi havde vand med og holdte mange pauser, men vi kom ud på en al for lang tur. Luna løb i den bløde rabat, så jeg troede at hendes poter var i gode hænder. Men da hun kom hjem var hun overophedet og tre af hendes poter var der gået hul på. :(

 

I dag har hun svært ved at gå og vil helst bare ligge. Jeg ved ikke om det kun er poterne, som gør ondt eller jeg har ødelagt hendes hofter. Det første jeg gjorde i morges var at tage hende til dyrelægen, men han virkede ikke bekymret. Men det hjælper mig ikke, jeg er stadig bange. Samtidigt er jeg så flov over at jeg ikke har behandlet min lille skat ordentligt. Det er utilgiveligt at behandle sin hund sådan og jeg kan slet ikke bære tanken om at jeg har gjort hende ondt. :megaked:

 

Hvorfor har jeg været så dum og uansvarlig! Hun trøster mig, slikker min hånd og prøver at muntre mig op. Det eneste jeg kan gøre er at vente og se tiden an og forkæle hende i overdrevne mængder med godbidder. Men ventetiden bliver lang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Ej hvor har du ret, i at man ikke cykler med en hvalp!

Og da slet ikke i denne varme!!

Selv når det er køligst disse dage, er det varmt at cykle for en hund der er trænet op til det!

 

Kan godt være man ikke bør sparke til en person der ligger ned, men gør det altså alligevel, så du måske lære at bruge øverste etage.

 

At der er gået hul på poterne, kommer ikke af sig selv og må have gjort meget ondt på det lille dyr.

At du ikke har opdaget "psymtomerne" på at alt du bød det stakkels dyr, er virkelig kritisabel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er så ulykkelig! I må bære over med mig, men jeg har brug for at fortælle min historie og vedkende mig mit ansvar. :cry:

 

I denne hede sommerferie har vi haft overnattende gæster, som vi ikke har set længe. Så Luna har måtte finde sig i kortere gåture, manglende leg og træning og dertil har hun måtte finde sig i at ligge indenfor i den kølige stue, mens vi andre har været udenfor. Så det har generelt været nogle kedelig varme hundedage. :(

 

Så da det i går aftes blev overskyet og et par grader koldere, tænkte jeg, at jeg skulle lave noget godt med min labbehvalp på 8 mdr. Men jeg havde ikke læst på lektien... En cykeltur er ikke noget for hvalpe og det endte slet ikke godt. Vi tog det stille og roligt, det var en smuk aften, vi havde vand med og holdte mange pauser, men vi kom ud på en al for lang tur. Luna løb i den bløde rabat, så jeg troede at hendes poter var i gode hænder. Men da hun kom hjem var hun overophedet og tre af hendes poter var der gået hul på. :(

 

I dag har hun svært ved at gå og vil helst bare ligge. Jeg ved ikke om det kun er poterne, som gør ondt eller jeg har ødelagt hendes hofter. Det første jeg gjorde i morges var at tage hende til dyrelægen, men han virkede ikke bekymret. Men det hjælper mig ikke, jeg er stadig bange. Samtidigt er jeg så flov over at jeg ikke har behandlet min lille skat ordentligt. Det er utilgiveligt at behandle sin hund sådan og jeg kan slet ikke bære tanken om at jeg har gjort hende ondt. :megaked:

 

Hvorfor har jeg været så dum og uansvarlig! Hun trøster mig, slikker min hånd og prøver at muntre mig op. Det eneste jeg kan gøre er at vente og se tiden an og forkæle hende i overdrevne mængder med godbidder. Men ventetiden bliver lang.

 

OK; du har været en idiot.

 

Så kan du godt stoppe med at lade din hund være den som skal holde dit humør oppe! Det har hun ikke brug for.

 

Vi laver alle fejl, nogle værre end andre og sådan er det bare indtil vi bliver klogere.

Det er du nu. Man cykler ikke med en 8 måneders hvalp og slet ikke i dette vejr.

Det glemmer du nok aldrig.

 

Man cykler ikke med en labrador - det vidste du ikke - labben er ikke en "løbehund".

 

Hvis du har ødelagt Lunas hofter af en gang ved cyklen så var de såmænd gået i udu alligevel...

 

Hjalp det eller vil du have mer' udskæld?

 

:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg er så ulykkelig! I må bære over med mig, men jeg har brug for at fortælle min historie og vedkende mig mit ansvar. :cry:

 

I denne hede sommerferie har vi haft overnattende gæster, som vi ikke har set længe. Så Luna har måtte finde sig i kortere gåture, manglende leg og træning og dertil har hun måtte finde sig i at ligge indenfor i den kølige stue, mens vi andre har været udenfor. Så det har generelt været nogle kedelig varme hundedage. :(

 

Så da det i går aftes blev overskyet og et par grader koldere, tænkte jeg, at jeg skulle lave noget godt med min labbehvalp på 8 mdr. Men jeg havde ikke læst på lektien... En cykeltur er ikke noget for hvalpe og det endte slet ikke godt. Vi tog det stille og roligt, det var en smuk aften, vi havde vand med og holdte mange pauser, men vi kom ud på en al for lang tur. Luna løb i den bløde rabat, så jeg troede at hendes poter var i gode hænder. Men da hun kom hjem var hun overophedet og tre af hendes poter var der gået hul på. :(

 

I dag har hun svært ved at gå og vil helst bare ligge. Jeg ved ikke om det kun er poterne, som gør ondt eller jeg har ødelagt hendes hofter. Det første jeg gjorde i morges var at tage hende til dyrelægen, men han virkede ikke bekymret. Men det hjælper mig ikke, jeg er stadig bange. Samtidigt er jeg så flov over at jeg ikke har behandlet min lille skat ordentligt. Det er utilgiveligt at behandle sin hund sådan og jeg kan slet ikke bære tanken om at jeg har gjort hende ondt. :megaked:

 

Hvorfor har jeg været så dum og uansvarlig! Hun trøster mig, slikker min hånd og prøver at muntre mig op. Det eneste jeg kan gøre er at vente og se tiden an og forkæle hende i overdrevne mængder med godbidder. Men ventetiden bliver lang.

 

Det er så surt at lære på den hårde måde. Det tror jeg vil alle har prøvet :ae:

 

Man er ked af at man har gjort nogen ondt som man holder af. Men hun skal nok komme sig. Op med humøret igen, det har i det begge bedre af :blink: Jeg håber hun kommer sig hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgeligt uheldigt at du har været ude og cykle med din lille hund og det ved du også godt selv, hvorfor jeg ikke vil bruge mere tid på at træde i det! :-)

 

Din hund er blevet overbelastet meget, så der er ikke noget at sige til at hun er træt i dag. Hun har nok ondt i poter, muskler og led, så du skal endeligt bare lade hende hvile alt det hun har brug for.

Husk ikke at ynke hende, selvom du har dårlig samvittighed, så hjælper ynk hende ikke, tværtimod gør det tingene værre.

 

Det er dejligt at høre du har været omkring dyrlægen og h*n ikke mener der er noget at være bekymret for. Hvis hun ikke begynder at blive friskere i løbet af et par dage ville jeg overveje at tage forbi dyrlægen igen, da det så kan betyde hun har fået skader på sine led.

 

Hvis du vil gøre lidt ekstra for hende, kan du prøve at kontakte en hundemassør. Alternativt kan du om et par dage få hende i bevægelse ved et stort madsøg i græsset udenfor og evt. en kort gåtur, for at varme musklerne op, hvorefter du selv kan massere hende.

Ved massage skal du huske på, at du aldrig må trykke hårdt og aldrig massere knogler, kun muskler.

 

Næste gang du gerne vil gøre lidt ekstra for den lille, vil jeg anbefale aktiviteter der beskræftiger hendes hjerne.

Træne små øvelser som giv pote, rulle rundt osv giver hunden mere end man skulle tro, ligesom små opgaver som at få en godbid ud fra under en skål, en papkasse og lign. giver hunden mere end man skulle tro.

Min egen lægger sig gerne hen og slumrer et godt stykke tid efter 30-45 minutters for sjov træning.

Det er enormt givende for en hund at bruge hjernen :-)

 

Hvis det virker som om hun har ondt i poterne, kan en vaskeklud vredet op i kold kamillethe være lettende. Det brugte jeg meget til min sidste sommer da hun havde fået en hudafskrabning på en trædepude. Hun kom selv og bad om at få det på, så jeg tror det hjalp.

 

God bedring med hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, dog..... :megaked:

Jeg føler med dig.. Du har det garanteret værre end Luna... :ae:

 

En lab er jo et stort hjerte med pels på. Hun har da for længst tilgivet dig og har det mest elendigt over at DU har det så dårligt.

 

---Så nu må du tage dig sammen! Sket er sket.

 

Du HAR taget hende til dyrlæge. Og der er ingen akut skade sket.

 

Jeg tror ikke, at en enkelt cykeltur i sig selv kan ødelægge sunde hofter. men hvis hun har en grad af dysplasi så kan det begynde at give symptomer efter den omgang.

Derfor ville det være godt for dig selv og for Luna at hun fik undersøgt sine hofter. Man kan god i 8-måneders alderen få en ide om hvordan hofterne er udviklet.

 

Hvis hun har sunde hofter, så behøver du ikke bekymre dig mere. Du skal selvfølgelig ALDRIG gøre det igen...

Men hvis hun har HD så havde hun sikkert fået symptomer før eller siden. Dyrlægen kan sige hvor galt det er.

 

Og når hun er så ung, så er det måske en ide at gå til svømning med hende. Hun skal helst svømme 15-30 minutter en gang om ugen, eller 10 minutter om dagen... Altså SVØMME!! Ikke soppe eller bade.

Det opbygger musklerne uden at belaste leddene..

Så det kan gavne selv en ret alvorlig dysplasi..

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh man kan da sagtens cykle med en labrador.. man skal bare lige vente til den er udvokset.. så i en alder af 2 år og over kan du godt begynde.. Hvis den vel og mærke trænger.

 

Min er så doven, at hun mener det er dødsstraf, men jeg kender andre, hvor hunden elsker det..

 

Men nu ved du så at man ikke gør det, og det dur ikke at være ked af det længere.. Sket er sket, og du har lært det på den hårde måde

 

I skal nok få en masse dejlige stunder sammen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Øh man kan da sagtens cykle med en labrador.. man skal bare lige vente til den er udvokset.. så i en alder af 2 år og over kan du godt begynde.. Hvis den vel og mærke trænger.

 

Min er så doven, at hun mener det er dødsstraf, men jeg kender andre, hvor hunden elsker det..

 

Men nu ved du så at man ikke gør det, og det dur ikke at være ked af det længere.. Sket er sket, og du har lært det på den hårde måde

 

I skal nok få en masse dejlige stunder sammen:-)

 

Naturligvis kan man cykle med en labrador - men det er ikke en "naturlig" cyklehund, som f.eks. visse hyrde- og jagthunde, mynder og slædehunde.

 

Labradoren er avlet til at arbejde i korte sekvenser og være rolig imellem disse.

Cykling kan nemt stresse og/eller overskride hundens fysiske grænser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå at du har dårlig samvittighed, men så er det altså heller ikke værre :ae:Jeg har selv lavet (næsten) samme nummer som dig med min gamle hund. Han var ca. 1,5 år og var med ude da nogle venner og jeg spillede hockey på rulleskøjter på en parkeringsplads... Futte syntes at det var sk... skægt og spurtede rundt efter bolden til stor fornøjelse for os allesammen... Ihvertfald indtil vi skulle holde pause og jeg opdagede at der var blod på asfalten :shock: hvilket så viste sig at stamme fra Futtes poter, han havde simpelthen slidt hul uden at lade sig mærke med det fordi han var helt oppe at ringe over legen :megaked: Men da først han havde holdt pause kunne han stort set ikke gå på sine ben, så han blev kørt hjem i bil (selv om der ikke var ret langt) og blev puslet om med vand/madskål ved siden af hans seng, guffer og oceaner af nus... Poterne blev renset flere gange dagligt og han kom sig ret hurtigt, men hold da op, hvor har man dårlig samvittighed!!! Og tro mig, du vil fremover blive MEGET opmærksom på, hvor hårdt du "kører" din hund, så noget godt kommer der da ud af det ;-) Op med humøret ik'? :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Op med humøret, det går jo ud over hundens humør også :5up:

 

Alle laver fejl, det der er godt er, at du tager ved lære af det, som du jo har gjordt i dette tilfælde.

 

Jeg har set et par hunde blive ødelagt ved at pace dem frem i træning af såkaldt erfarne hundfører og det syntes jeg er meget større fejl end en førstegangs hundeejer der begår en fejl og derefter gør alt for at rette den !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Åh, dog..... :megaked:

Jeg føler med dig.. Du har det garanteret værre end Luna... :ae:

 

En lab er jo et stort hjerte med pels på. Hun har da for længst tilgivet dig og har det mest elendigt over at DU har det så dårligt.

 

---Så nu må du tage dig sammen! Sket er sket.

 

Du HAR taget hende til dyrlæge. Og der er ingen akut skade sket.

 

Jeg tror ikke, at en enkelt cykeltur i sig selv kan ødelægge sunde hofter. men hvis hun har en grad af dysplasi så kan det begynde at give symptomer efter den omgang.

Derfor ville det være godt for dig selv og for Luna at hun fik undersøgt sine hofter. Man kan god i 8-måneders alderen få en ide om hvordan hofterne er udviklet.

 

Hvis hun har sunde hofter, så behøver du ikke bekymre dig mere. Du skal selvfølgelig ALDRIG gøre det igen...

Men hvis hun har HD så havde hun sikkert fået symptomer før eller siden. Dyrlægen kan sige hvor galt det er.

 

Og når hun er så ung, så er det måske en ide at gå til svømning med hende. Hun skal helst svømme 15-30 minutter en gang om ugen, eller 10 minutter om dagen... Altså SVØMME!! Ikke soppe eller bade.

Det opbygger musklerne uden at belaste leddene..

Så det kan gavne selv en ret alvorlig dysplasi..

 

Hvor har du opskriften på svømmetiden fra?

 

Min dyrlæge siger noget helt andet

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis kan man cykle med en labrador - men det er ikke en "naturlig" cyklehund, som f.eks. visse hyrde- og jagthunde, mynder og slædehunde.

 

Labradoren er avlet til at arbejde i korte sekvenser og være rolig imellem disse.

Cykling kan nemt stresse og/eller overskride hundens fysiske grænser.

 

Okay, ja det er selvfølgelig rigtig nok:-)

 

Spørger du min (meget dovne) lab, så er cyklen også et tortur redskab. Men det er alt, der skal have hende i tempo..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Okay, ja det er selvfølgelig rigtig nok:-)

 

Spørger du min (meget dovne) lab, så er cyklen også et tortur redskab. Men det er alt, der skal have hende i tempo..

 

Hun er jo også en "tung" (og meget smuk og lækker) hund :-)

Pelle ville meget gerne have en "date" med hende siger han :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er jo også en "tung" (og meget smuk og lækker) hund :-)

Pelle ville meget gerne have en "date" med hende siger han :oops:

 

Ja hun er ikke lige en af de små lette labber:-)

 

Og mange tak for rosen:-D

 

Hehe, det kunne da sagtens lade sig gøre:-) Pelle er jo også en lækker dreng:-) Min veninde træner hos dig med sin gårdhund, Laika, så jeg ved at du ikke bor så langt væk fra os:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Op på hesten igen, lad være med at synke ned i selvmedlidenhed.

Alle begår fejl, nogle lærer af det, andre gør ikke. Du hører til de første.

Kan forstå det er din første hund og så er der meget man ikke ved. Her inde sidder der en masse hundeejere som har forskellig viden, derfor er der altid en der kan give råd. Vær ikke bange for at spørge, her er ingen der griner.

Vi fik vores første hund i 1990, vi lod hende gå på trappe lige så snrt hun kunne. Vi viste ikke man skal bære hvalpen. det var en af de fejl vi gjorde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lille luna

Tak for alle jeres gode kommentarer og skæld ud. Det hjalp mig meget i går, hvor jeg virkelig havde brug for nogle ville skælde mig ud, da Luna absolut ikke er den, der gør det. :-)

 

Men alle de konstruktive gode råd har jeg virkelig taget til mig, og det har været rart for mig at kunne gøre noget for Luna. Hun har fået massage, vasket poterne i kamillete (hvilket hun også nød), spist kødben og masser af godbidder. Og jeg har ikke ynket hende eller grædt ved hendes skulder!

 

Hun kommer sig heldigvis hurtigt. I dag kan man se hendes ømhed er ved at være væk. Hun går normalt indenfor og strækker sig. Udenfor kan man se at hendes poter gør ondt, men de ser allerede meget bedre ud. Hun vil gerne ud og jagte sommerfugle, men det får hun ikke lov til endnu. Hun må også vente med at lege med hendes bedste ven Emil, naboens flatcoated retriever, som vi ellers passer i dagtimerne i denne uge. :(

 

Jeg håber virkelig nogle andre kan bruge min dumhed til noget. Jeg har lært en masse af det og ved, hvem jeg i fremtiden skal vende mig til! :lol: Endnu en gang mange tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja hun er ikke lige en af de små lette labber:-)

 

Og mange tak for rosen:-D

 

Hehe, det kunne da sagtens lade sig gøre:-) Pelle er jo også en lækker dreng:-) Min veninde træner hos dig med sin gårdhund, Laika, så jeg ved at du ikke bor så langt væk fra os:-)

 

 

Arhh... lille Laika.. hils hende

 

Næh ikke langt væk, jeg bor i Faxe Ladeplads :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber virkelig nogle andre kan bruge min dumhed til noget. Jeg har lært en masse af det og ved, hvem jeg i fremtiden skal vende mig til! :lol: Endnu en gang mange tak.

 

Man kan jo altid lære, også af andres fejl, så jeg syntes det var fint at du fortalte din historie. Du siger bare til en anden gang, hvis tæskeholdet skal komme efter dig. ;-)

 

Under alle omstændigheder lyder det som om Luna får den bedst tænkelige pleje. Så hun er nok fit for fight før du ved af det. God bedring med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...