Hop til indhold

Tandrensning og narkose.


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Så går den nok ikke længere. Vi skal ind på dyrehospitalet og ha' Vic sundhedstjekket og vaccineret imorgen. Men bisserne, de er godt nok ikke fine, de er fyldt med tandsten, til trods for han jo kun har fået råt i et år nu, og gnaver ben, og han har også af og til drageånde, det kan jo ikke gå. Så dem skal han da ha' ordnet.

 

Så jeg har nosset mig sammen, og fået ringet og fået ekstra tid til imorgen, så han kan få den tandrensning.

 

Men manden min, han er ikke lykkelig mildt sagt, fordi han synes det er så hårdt, at Vic skal i narkose.

 

Nogen der kan skrive noget beroligende, jeg lige kan vise manden, inden i morgen tidlig? :-) a'la "tandrensning pfffff"...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen små hunde får ofte flere tandsten end de store.Selvfølgelig er det ikke herligt at blive lagt i narcose, men rådne tænder gør jo ond, så rensning er nødvendigt.Simpelthen for velværets skyld.

Og tandsten kan accumolere mærkelig bakterier, der kan gå i blodet og faktisk i værste tilfælde sætte sig på hjertet.

Så også derfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er heller ikke vild med narkose. :???:

 

Jeg har en kat Tusse som bare har tendens til tandsten han er 14 år og fik det gjort igen for ca et halvt år siden. Jeg var lidt bange nu han var blevet lidt ældre, men han klarede det fint. Han har fået fjernet tandsten flere gange.

 

Zozo og Flaffy har også været i narkose og fået renset tænder. Sidst Zozo var i narkose var hun ca 12 år hun vejer ca 5 kg. Jeg var meget nervøs, nu hun har den alder, men dyrlægen beroligede mig og sagde der stort set aldrig skete noget. Hun fik lagt en venflon, bedøvelse direkte i åren, så hun vågnede hurtigt. Dyrlægen sagde at de nærmest vågnede når de tog nålen ud. Hun fik beroligende imens hun sad hos mig og derefter bar de hende væk og gav hende den direkte i venen.

Zozo skal sikkert have renset tænder igen selvom hun jo bliver ældre.

Min dyrlæge sagde med de gener hun havde set tandsten kunne gøre for dyrene, ville hun ikke være nervøs for bedøvelse. :5up:

Jeg havde faktisk trukket den lige langt nok med at få Zozos tænder renset, fordi jeg var bange for narkosen pga hendes alder. Hun havde så fået lidt tandkødsbetændelse også :oops: Og måtte have pencillin.

 

Flaffy kan man ikke give venflon da han er meget bange for dyrlæger og evt vil bide, så han kan kun få bedøvelsen i sprøjte i nakken. Jeg sad med ham indtil han sov og sad også med han da han vågnede op igen. Han var længe om at slippe bedøvelsen og lå og tissede på tæpper osv. Næste dag var han fuldstændig frisk igen. Han skulle så også have fjernet en knude på halen og fik jo selvfølgelig mere bedøvelse end, hvis det kun havde været tænderne.

 

Så jeg må sige jeg ikke er så nervøs for det mere, selvom det aldrig er sjovt.

 

Selvom jeg giver ben, skal jeg nok regne med både Flaffy og Zozo skal have deres tænder ordnet ind imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha jeg tænker om de mon vil gøre lissom ved Flaffy? Han bider dog ikke, han bliver bare helt modløs, og hyler...

 

De gange mine katte har fået det gjort har der intet været. De er 8 og 9 år. De har været friske med det samme de kom ud af transportkassen, og spist til den helt store guldmedalje. Selv da min hankat fik fjernet en tand med necklesion i, var han næsten upåvirket, bortset fra han var "fuld".

 

Men Vic jo kun den halve størrelse hehe...kattene vejer omkring 6 kg, Vic 3,3 på en god dag.

 

Sidste gang Vic skulle ha' taget blodprøver for allergitest, slap hans tålmodighed næsten op, og han hylede bare :cry:. Han har bare været så mange undersøgelser igennem med allergien, og er mildest talt heller ikke lykkelig for dyrlæger (ryster og klæber til mig), han har ellers fundet sig i at få taget så mange blodprøver, men efter de ikke kunne finde en åre i hans forben, efter rigtig mange stik, måtte de tage den foran på brystet. Det var IKKE en sjov omgang for ham :cry:

 

Så jeg er "spændt" på hvordan han tager det/hvordan det kommer til at foregå. Jeg har også sagt jeg gerne vil være der ved ham, og antydet noget med "royal treatment". Det skal være så anti-slemt som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

My har prøvet det 2 gange. Første gang vejede hun kun kun 1800 gr, det var mælketænder hun fik fjernet.

Anden gang vejede hun 2300 g og fik fjernet tandsten. Fordi hun er så lille kan hun ikke få lagt en venflon, de kan simpelthen ikke finde noget at stikke i.

Hun er lynhurtig frisk igen efter bedøvelsen, jeg henter hende efter 1 time og der er hun helt sig selv. Modsat min flatter som er påvirket i flere dage efter narkosen og ikke selv kan gå ud til bilen, selvom jeg først henter hende lige inden lukketid kl 5 :cry:

 

My er skrækslagen for dyrlæger så jeg er hos hende mens hun bliver bedøvet og mens de gør hende klar, jeg taler med hende imens og går først når de skal til og igang.

De ringer efter mig når hun viser de første tegn på opvågning og hun vågner som sagt lynhurtigt så det foregår altid på en fridag.

 

Held og lykke, er sikker på det hele går godt men kan sagtens sætte mig ind i jeres nervøsitet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det snart. Jeg føler mig som den ondeste hundemor idag :roll: Om 1 time så danser han af glæde :lun:, når jeg tager en taske frem han skal med i, han elsker jo at komme med. Men ikke når han finder ud af hvor vi skal hen. "Men det skal jo ordnes" messer jeg...og "i eftermiddag er det overstået". Kæresten sidder bare med hans kaffe og ligner en kridhvid stenstøtte. Fuck vi er dårlige til det her :lol:

 

Kryds lige lidt fingre for os, så er i søde :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi hjemme igen:banan: Med en Victor der ikke har fået tandrensning!

 

Vores dyrlæge syntes, at det var petitesser og "rent kosmetisk" og han mente ikke, at han ville kunne se sig selv i spejlet, hvis han lagde Vic i narkose, for det og ville ikke gøre det ved hans egen hund, når det kun var "så lidt", for han havde rigtig fine tænder i forhold til mange små hunde (jeg syntes det så slemt ud da jeg kiggede på dem :oops:).

 

Men vi er blevet hårdt instruerede i at børste hans bisser hver aften, og har fået Peter Plys baby-tandbørste med hjem :lol: og tandpasta med "god smag". Det er kun fortænderne/hjørnetænderne der har misfarvninger, de bagerste som han gnaver ben med, (som jeg ikke kan huske navnet på) var fine fine.

 

Derudover blev han så vaccineret og tjekket, og alt var godt :klap2: Dejligt dejligt, med alt det han har fejlet. Han fik vaccine for kennelhoste (den i næsen) og den tog han uden at kny :5up: og fik stor ros af dyrlægen.

 

Derefter gik turen mod Maxi Zoo, for at fejre de gode nyheder, med ziwipeak-ben og godbidder :vuf: og så begyndte vaccinerne at kicke ind og man ville gerne køres hjem.

 

Tak for de krydsede fingre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen havde helt ret, mht. det var en bedre idé med en baby-tandbørste (jeg har ellers sådan en lille fancy schmancy petosan hundetandbørste, selvom det er den mindste model, og fingertandbørste har jeg også prøvet, så vi har aldrig rigtig haft held med det, da den åbenbart var for stor til hans mikromund), og det er aldrig faldet mig ind at købe en baby-tandbørste til ham, han er jo en hund.

 

Jeg børstede hans tænder igår eftermiddags med den tandbørste, vi fik med hjem, og det går bare så nemt, og jeg fik mange af tænderne hvide! Så thumbs up for samvittighedsfuld dyrlæge. Der ellers kunne ha' tjent på en tandrensning.

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap: herligt! Mange baby-ting kan forøvrigt bruges til hunde, så glem bare fordommene ;-)

 

Jeps totalt :-D Har du nogle anbefalinger ? Need to have stuff? :-) (ved intet om baby ting :genert:)

 

Manden sad og jokede med igår, at nu kunne han jo bare gå linen ud og købe den hagesmæk til Vic, han altid havde tænkt på, fordi han altid får mad i sit skipperskæg :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...