Hop til indhold

Agilitytræning - fælles: Efterår 2011


Amocca
 Share

Recommended Posts

Har modtaget en mail fra canis og forfatterne af Agility Right from the start kommer til deres klikkeruge. Ville det være fuldstændigt spild at melde sig til her med den lille som på daværende tidspunkt vil være fyldt 15 mdr? Eller er den at stramme den lidt? I kursusbeskrivelsen står der at det forventes at hunden kan enkle kombinationer med spring og tunneller og det forventer jeg da bestemt hun vil kunne.

 

Grunden til at jeg ikke ville vælge at tage den gamle med, er at jeg tvivler på at han rent mentalt vil kunne holde til det og han er generelt ikke nem at shape med(Han begynder at gø og bliver meget stresset). Samtidigt regner jeg med at næste år er hans sidste hvor han løber officielle klasser. Hvis jeg selv løber med ham i 2013, så bliver det som senior hund, da jeg ikke ønsker at skulle løbe med to hunde i den samme klasse.

 

men ville man få noget ud af det. Det hedder godt nok let øvet, og vil mene at det skulle jeg nok selv være, men jeg tænker nu mere på prinsessen om det kunne betale sig at have prinsessen med. Vi starter op med træning i agility i april, men vi er startet på at arbejde med flatwork og det går egentlig godt nok. Det er bare mange penge, hvis man ikke får noget ud af det.

 

Man kunne jo også melde sig som observatør, meeeeen... Jeg kan jo godt lide at have fingrene i gryden :blink: Det er så ikke kun for min egen skyld jeg ville melde mig til det kursus. jeg tænker at man kan få hamrende meget inspiration der kan bruges til de hold man selv træner.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 734
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har modtaget en mail fra canis og forfatterne af Agility Right from the start kommer til deres klikkeruge. Ville det være fuldstændigt spild at melde sig til her med den lille som på daværende tidspunkt vil være fyldt 15 mdr? Eller er den at stramme den lidt? I kursusbeskrivelsen står der at det forventes at hunden kan enkle kombinationer med spring og tunneller og det forventer jeg da bestemt hun vil kunne.

 

Grunden til at jeg ikke ville vælge at tage den gamle med, er at jeg tvivler på at han rent mentalt vil kunne holde til det og han er generelt ikke nem at shape med(Han begynder at gø og bliver meget stresset). Samtidigt regner jeg med at næste år er hans sidste hvor han løber officielle klasser. Hvis jeg selv løber med ham i 2013, så bliver det som senior hund, da jeg ikke ønsker at skulle løbe med to hunde i den samme klasse.

 

men ville man få noget ud af det. Det hedder godt nok let øvet, og vil mene at det skulle jeg nok selv være, men jeg tænker nu mere på prinsessen om det kunne betale sig at have prinsessen med. Vi starter op med træning i agility i april, men vi er startet på at arbejde med flatwork og det går egentlig godt nok. Det er bare mange penge, hvis man ikke får noget ud af det.

 

Man kunne jo også melde sig som observatør, meeeeen... Jeg kan jo godt lide at have fingrene i gryden :blink: Det er så ikke kun for min egen skyld jeg ville melde mig til det kursus. jeg tænker at man kan få hamrende meget inspiration der kan bruges til de hold man selv træner.

 

Jeg ville nok skrive til dem og spørge. Det er tit svært at vide lige præcist hvem sådan et kursus henvender sig til, så de er helt sikkert vant til at folk spørger. Som du selv skriver, er det jo dumt at spilde en masse penge, hvis det nu viser sig at det slet ikke passer til jer...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er ikke i tvivl om at man lærer en masse uanset hvad... Men ja, det var nok en god idé at skrive til dem... Overvejer desuden at melde mig(dog som observatør for prinsessens skyld) til Cecilie Køstes om rundering i dagene efter... men skal lige blive enig med mig selv... Skal jo til jydelandet igen to uger efter til jutlandia(hvis vi får mulighed for det), så det kan hurtigt være rigtig mange penge at bruge på sin hobby :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har modtaget en mail fra canis og forfatterne af Agility Right from the start kommer til deres klikkeruge. Ville det være fuldstændigt spild at melde sig til her med den lille som på daværende tidspunkt vil være fyldt 15 mdr? Eller er den at stramme den lidt? I kursusbeskrivelsen står der at det forventes at hunden kan enkle kombinationer med spring og tunneller og det forventer jeg da bestemt hun vil kunne.

 

Grunden til at jeg ikke ville vælge at tage den gamle med, er at jeg tvivler på at han rent mentalt vil kunne holde til det og han er generelt ikke nem at shape med(Han begynder at gø og bliver meget stresset). Samtidigt regner jeg med at næste år er hans sidste hvor han løber officielle klasser. Hvis jeg selv løber med ham i 2013, så bliver det som senior hund, da jeg ikke ønsker at skulle løbe med to hunde i den samme klasse.

 

men ville man få noget ud af det. Det hedder godt nok let øvet, og vil mene at det skulle jeg nok selv være, men jeg tænker nu mere på prinsessen om det kunne betale sig at have prinsessen med. Vi starter op med træning i agility i april, men vi er startet på at arbejde med flatwork og det går egentlig godt nok. Det er bare mange penge, hvis man ikke får noget ud af det.

 

Man kunne jo også melde sig som observatør, meeeeen... Jeg kan jo godt lide at have fingrene i gryden :blink: Det er så ikke kun for min egen skyld jeg ville melde mig til det kursus. jeg tænker at man kan få hamrende meget inspiration der kan bruges til de hold man selv træner.

 

Ellers kan du jo bare melde ham til i agility"begynder"? Der er der nærmest ingen krav...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers kan du jo bare melde ham til i agility"begynder"? Der er der nærmest ingen krav...

 

Problemet er bare at det for begynder jo er helt fra grunden rent teoretisk... Og det ved jeg ikke helt om jeg er interesseret i. Det andet føler jeg mere at jeg har brug for i forbindelse med min egen træning...

 

Prinsessen er forøvrigt en pige :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde Sally med ud på gården, og fik trænet lidt agility, men desværre ikke filmet. Sally er nu rigtig sikker på slalomen, enten bare for sig selv (direkte indgang), eller med et spring der står lige for. Satte et par spring op med lidt vinkel på, og der fik hun problemer, men vi knoklede på så godt vi kunne, og det blev bedre til sidst..

F.eks starter jeg bare lige på og hårdt med 12 lige pinde, og det er slet ikke et problem! Så gjorde jeg det at jeg lige åbnede indgangen en lille smule da hun kom i problemer med indgangen med vinkel. Er det rigtigt gjort?

 

Huskede at sætte spring efter slalom, så hun ikke bryder ud til mig, og er der et spring, søger hun flot på det :5up:

 

Må virkelig bøje mig i støvet for den hunds arbejdsmoral, hun stopper ikke, og vil ikke have pauser, bare knokle knokle knokle.. måtte tvinge et par pauser ind. Og selvom vi arbejder med noget hun ikke helt kan finde ud af, bliver hun bare ved at prøve til der kommer en tennisbold flyvende til hende :lol:

 

Det virker meget som om, at de ting vi bakser med, og som ikke helt sidder i skabet, er dem som hun så har "tænkt over" indtil vi kommer derud næste gang, og hun så pludselig har meget nemmere ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde Sally med ud på gården, og fik trænet lidt agility, men desværre ikke filmet. Sally er nu rigtig sikker på slalomen, enten bare for sig selv (direkte indgang), eller med et spring der står lige for. Satte et par spring op med lidt vinkel på, og der fik hun problemer, men vi knoklede på så godt vi kunne, og det blev bedre til sidst..

F.eks starter jeg bare lige på og hårdt med 12 lige pinde, og det er slet ikke et problem! Så gjorde jeg det at jeg lige åbnede indgangen en lille smule da hun kom i problemer med indgangen med vinkel. Er det rigtigt gjort?

 

Huskede at sætte spring efter slalom, så hun ikke bryder ud til mig, og er der et spring, søger hun flot på det :5up:

 

Må virkelig bøje mig i støvet for den hunds arbejdsmoral, hun stopper ikke, og vil ikke have pauser, bare knokle knokle knokle.. måtte tvinge et par pauser ind. Og selvom vi arbejder med noget hun ikke helt kan finde ud af, bliver hun bare ved at prøve til der kommer en tennisbold flyvende til hende :lol:

 

Det virker meget som om, at de ting vi bakser med, og som ikke helt sidder i skabet, er dem som hun så har "tænkt over" indtil vi kommer derud næste gang, og hun så pludselig har meget nemmere ved det.

 

Af ren og skær nysgerrighed, træner du også med 12 pinde når du træner indgange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså med min hund, som er hamrende sikker i sin slalom efterhånden, der bruger jeg aldrig tolv pinde når jeg træner indgange... Det er jon netop indgangene jeg træner og det er vigtigt med en hurtig belønning, når han gør det korrekt...

 

Vi træner meget på enten fire eller seks pinde.

 

Jeg synes det er meget vigtigt at man vælger hvad man vil træne og så bygger op ud fra det... Så træner jeg indgange der er vanskelige, så gør jeg alt det andet så let så han ikke kan fejle på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt enig med Camilse her... Når jeg træner indgange så gør jeg det tit på 6 pinde, for ikke at slide unødvendigt på hunden. Men når jeg træner slalom indholder et træningspas altid både indgangstræning og "udgangstræning", dvs. at gøre slalomen færdigt uanset hvad, og her bruger jeg selvfølgelig 12 pinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg sagtens se fornuften i! Det prøver jeg næste lørdag (hvis jeg ikke kommer derud med hund før), for ja, det slider selvfølgelig på hende, hun er jo rent faktisk pænt hurtig. Jeg skal godt nok vende mig til en hund der faktisk arbejder for føden :lol:

 

Så øve med 4-6 pinde indtil indgangen sidder der, og så alle 12 et par gange, så vi er sikre på at "blive færdige"?

 

p.s. Jeg havde åndsnærværelse nok til ikke at lade hende springe fuld højde mens vi øvede vinkler, for det mente jeg jo også ville slide meget.. havde bare ikke overvejet det samme med pindene, som nok er meget mere opslidende end et par hop :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg sagtens se fornuften i! Det prøver jeg næste lørdag (hvis jeg ikke kommer derud med hund før), for ja, det slider selvfølgelig på hende, hun er jo rent faktisk pænt hurtig. Jeg skal godt nok vende mig til en hund der faktisk arbejder for føden :lol:

 

Så øve med 4-6 pinde indtil indgangen sidder der, og så alle 12 et par gange, så vi er sikre på at "blive færdige"?

 

p.s. Jeg havde åndsnærværelse nok til ikke at lade hende springe fuld højde mens vi øvede vinkler, for det mente jeg jo også ville slide meget.. havde bare ikke overvejet det samme med pindene, som nok er meget mere opslidende end et par hop :stupid:

 

Jeps, slalom belaster hunden ret kraftigt, med alle de vrid i ryggen. Især for en lidt større hund. Det er også vigtigt at hunden er rigtig godt varmet op, før man går i gang med at decideret træne slalom. Det kan også være en god idé at f.eks lave lidt 8-taller før slalomen, eller på anden måde få strukket lidt ud i siderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt opvarmning og "afskridtning" :5up:

 

Tænkte også i går at det nk er ved at være tid hvis hun skal have et lille dækken på når hun skal sidde i bilen en time til halvanden bagefter, mens jeg ordner heste.

Hun plejede (da vi lige havde fået hende) at være sådan en der åd alting hun havde på i bilen, men jeg tror ikke hun gør det mere, hun kan iføres både sele og snor uden at bide dem i stykker..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt opvarmning og "afskridtning" :5up:

 

Tænkte også i går at det nk er ved at være tid hvis hun skal have et lille dækken på når hun skal sidde i bilen en time til halvanden bagefter, mens jeg ordner heste.

Hun plejede (da vi lige havde fået hende) at være sådan en der åd alting hun havde på i bilen, men jeg tror ikke hun gør det mere, hun kan iføres både sele og snor uden at bide dem i stykker..

 

Ja hvis I har det samme vejr som os, så begynder det nok at være tid til dækken. Det når sq at bli' koldt i en bil i løbet af 1 - 1,5 time nu. Og især hvis hun først har fået dampen op til agility. Selv om man skridter godt af, så er det sq koldt at gå direkte til en bil og ligge stille der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uuuhh vi havde det sjov til aften! Vi var kun 4 ialt, hele det andet hold var der slet ikke?! Så vi havde masser af plads at boltre os på, og fik lov at løbe nogle meget længere baner end normalt. Også nogle med nogle små begynder-fælder :mrgreen: (og Sally var ret sej til det meste!) Og Sally fik lov at vise sin fine slalom frem! :banan: Hun lavde også nogle fejl, men altså.. det er jo det vi er der for. Hun blev bl.a. lidt overivrig, og snød lidt fordi hun havde for meget fart i nummeren :engel:... Og så løb vi en laaaaang cirkel-bane som bestod af 10 spring og slalom. Virkelig godt for mit forkølelsesbesværede åndedræt :stupid: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla var også afsted i ridehal her til aften. Det går rigtig godt med at holde motivationen oppe via korte sekvenser, hyppige belønninger (fremme! For søren da os'... :blink:) - og ikke mindst dét, at manden har fået en træningsvest, med så store lommer, at den kan rumme hendes 'badebold'. :rolleyes:

 

Hendes slalom er god og hun har fået nogle super gode løbefelter, hvor hun kan spare nogle sekunder. (Kan vi jo godt bruge!) Vi er noget spændt på, om hun begynder at springe dem på et tidspunkt (fordi hun finder ud af, at hun kan). Er der nogen måde, hvorpå man kan arbejde på at bibeholde gode løbefelter? :hmm:Hun har jo rent faktisk aldrig lært løbefelter, så er ikke engang klar over, hvordan man træner dem.

 

Og mest af alt er det bare så gudeskønt, at der ikke har været problemer med halthed, siden hun fik kiropraktisk behandling i nakken. :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla var også afsted i ridehal her til aften. Det går rigtig godt med at holde motivationen oppe via korte sekvenser, hyppige belønninger (fremme! For søren da os'... :blink:) - og ikke mindst dét, at manden har fået en træningsvest, med så store lommer, at den kan rumme hendes 'badebold'. :rolleyes:

 

Hendes slalom er god og hun har fået nogle super gode løbefelter, hvor hun kan spare nogle sekunder. (Kan vi jo godt bruge!) Vi er noget spændt på, om hun begynder at springe dem på et tidspunkt (fordi hun finder ud af, at hun kan). Er der nogen måde, hvorpå man kan arbejde på at bibeholde gode løbefelter? :hmm:Hun har jo rent faktisk aldrig lært løbefelter, så er ikke engang klar over, hvordan man træner dem.

 

Og mest af alt er det bare så gudeskønt, at der ikke har været problemer med halthed, siden hun fik kiropraktisk behandling i nakken. :banan:

 

Dejligt at hun ikke halter mere! :5up:

 

Mht. løbefelter så er der vel flere metoder. Silvia Trkman anses vel ha' "opfundet" løbefelterne, og hun har beskrevet det ret godt på sin hjemmeside. Det er så mest balancen. Nogle "oversætter" det så bare til A'et, andre træner A'et for sig selv. Og der er der også flere metoder, nogle bruger en targetplade, andre bruger et "felt" som først trænes på jorden. Mange anbefaler Rachel Sanders metode, med "felt".

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at hun ikke halter mere! :5up:

 

Mht. løbefelter så er der vel flere metoder. Silvia Trkman anses vel ha' "opfundet" løbefelterne, og hun har beskrevet det ret godt på sin hjemmeside. Det er så mest balancen. Nogle "oversætter" det så bare til A'et, andre træner A'et for sig selv. Og der er der også flere metoder, nogle bruger en targetplade, andre bruger et "felt" som først trænes på jorden. Mange anbefaler Rachel Sanders metode, med "felt".

 

Nøøj, der er meget godt læsestof. :-D Men så vil jeg i hvert fald holde øje med hendes bagben fremover, om hun får tendenser til at springe. Hvis hun begynder at springe er de samlede. Løber hun derimod korrekt er de sepererede. Det kan nemlig godt være svært at se.

Og så ellers bare begynde at klikke hende lidt for at gøre det rigtigt, måske. Og kaste godbid/ bold som belønning. Jeg skal helt sikkert have kigget mere på den side. Anede ikke løbefelter stammede derfra. Tak. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige et problem, som jeg håber I kan hjælpe med...

 

Gizmo er af en eller anden grund blevet bange for balancen :vedikke: Han har ikke været faldet ned, slået sig eller noget, det er bare kommet nærmest fra den ene dag til den anden...

Jeg tror selv lidt, at han er kommet til et punkt i sin udvikling hvor han er mere obs på ting, og derfor tænker lidt mere over at der er langt ned og smalt, end han gjorde før.

Der er intet med den lave balance og heller ikke A´et, kun den høje balance.

 

Træner pt. bare felt på nedgangen af den, og det har han ikke noget imod, og gør det bare rigtig godt. Men han nægter at gå op på den, og tage den helt.

 

Nogen forslag???

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...