Hop til indhold

Agilitykonkurrencer - fælles: Efterår 2011


Amocca
 Share

Recommended Posts

Uf, jeg bærer tit Petrine ind, hun går tit i plads og dutter mig på ankel/fod - surt, hvis vi bliver disket allerede før starten overhovedet er gået (og ja, der er specielt en, som kaster sin hund ned, men det kan hun vel fortsætte med, bare hun ikke rør den igen bagefter?)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 950
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Uf, jeg bærer tit Petrine ind, hun går tit i plads og dutter mig på ankel/fod - surt, hvis vi bliver disket allerede før starten overhovedet er gået (og ja, der er specielt en, som kaster sin hund ned, men det kan hun vel fortsætte med, bare hun ikke rør den igen bagefter?)

 

PETRIIINEEEE!!!! Du er hjemme igen!!! :banan: Nurj, hvor har du været savnet!

 

Nå, on topic igen! Ja det ser jo ud til at der er meget usikkerhed lige nu, for det står ingen steder, mere end i den mail vi har fået, os der skal til stævne i weekenden... Håber at Spilop kommer herind igen, forhåbentlig med lidt nyt fra pålidelig kilde.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Lou. Tror jeg også eller den der trækker dem tilbage eller dem der sitter hunde af mellem benene tyve gange, men det står som om der er fra man går ind over båndet. Jeg tager oftest snoren af min hund inden jeg går til start, så jeg har ikke noget problem, men sådan som det stå skrevet, kan det tolkes som om hunden skal gå fri ved fod ind til start, da hunde ikke må berøres.

 

Uha, det håber jeg ikke er den måde det skal tolkes på... For så kommer Karla da til at tyvstarte alle sine 8 løb i weekenden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jim Hempel skriver på facen:

Det er i start øjeblikket hunden ikke må røres/holdes. Der er nogen der "smider" hunden bagud og løber, det er slut med det

Og jeg har spurgt: Vil det sige at du ikke mere fysisk må sætte hundene ned eller køre den op ved leg med dine hænder inden start f.eks

Så må vi se om han svare eller mailer jeg lige til ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor har du den tekst fra? Jeg har set den på FB - men det er ikke hvad der står i den mail jeg har fået... Kan ikke finde noget officielt nogen steder...

 

 

Det er et udpluk af det nye regelsæt. Jeg tolker det også som det Spilop skriver (at det er i selve startøjeblikket). Man har vel stadig lov at gå ind til start og tage snoren af, få hunden i sit..osv ? Spændt på at høre, hvad Spilop skriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, det håber jeg ikke er den måde det skal tolkes på... For så kommer Karla da til at tyvstarte alle sine 8 løb i weekenden...

 

Det er et udpluk af det nye regelsæt. Jeg tolker det også som det Spilop skriver (at det er i selve startøjeblikket). Man har vel stadig lov at gå ind til start og tage snoren af, få hunden i sit..osv ? Spændt på at høre, hvad Spilop skriver.

 

Ja, jeg har opdaget at DKK har lagt et helt nyt reglement op. Jeg hentede ag-reglerne for 2012 for nogle dage siden, og der stod ikke noget. Men så hentede jeg det igen i dag - og vupti var der pludselig nyt! :shock:

 

Jeg tænker at så får man da først virkelig ødelagt sin startprocedure, i hvert fald hvis man bruger set-up. Der går sgutte mange løb før Iso opdager at hun sagtens kan flytte sig, uden at hun bli'r sat tilbage igen. Og det var vel næppe et der var meningen med ændringen? Virkelig uigennemtænkt regelændring, hvis man spørger mig!

 

Og så synes jeg stadig det er meget underligt at man implementerer en helt ny regel (som desuden åbenbart ikke engang er vedtaget i DcH??) til et stævne hvor ingen har haft en chance for at udtænke/indlære en løsning på problemet... Det synes jeg ikke er i orden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Korvis giver dig fuldstændigt ret. Folk skal have en chance til at træne det. Har vendt det med Thomas til morgen i den.

 

Hunden har aldrig måtte smides eller kastes tilbage i startøjeblikket omend der er nogle der gør det.

 

Det nye er. Har du forladt hunde, eller bare har sluppet den, så må I ikke fysisk røre hinanden igen. Så hvis hunden flytter sig og skal sættes tilbage, så må I gå tilbage få hunde tilbage til statsstedet, men ikke røre

Jeg har en herude der stater sine hunde ved at lege med hænderne med den, det vil ikke længere være tilladt.

At bære hundene ind, SÆTTE den ned på jorden og løbe, skulle ikke være noget problem eller gå tilbage ved tyvstart bede hunde sætte sig igen skulle hellere ikke være noget problem

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er facens følgetone

 

Jim skriver: Hunden må ikke fastholdes ved start øjeblikket. Bæres, skubbes, kastes, trækkes i nakken eller halen osv. (disk - men banen må gerne løbes færdig).

OBS: Når hunden først er forladt i startområdet, må hunden ikke længere berøres

(disk).

Anita skriver:Hej Jim hvad så hvis hunden starter i det øjeblik linen tages af, og der er givet startsignal?

Jim skriver: Dvs. det er i startøjeblikket, hunden ikke må holdes. Anita hvis hunden starter når linen tages af, og du ikke fysisk holder fast i hunden, ja efter sætningen i reglerne sker der ingenting. DcH skal have dommerseminar den 4. og 5. februar, derefter bliver der udsendt et nyhedsbrev til vores foreninger omkring ændringerne i reglerne

 

Så håber dette giver mere klarhed

 

Jeg er dog stadig i tvivl om at reglerne kan tages i brug til et DcH Stævne, men hvis der i DcHs regler står at de slavisk følger DKKs regler, så er det jo således.

Ændringerne vil ikke give nogen forskel for mig i weekend og giver ikke træde mere rundt i det. Jeg kunne dog godt tænke mig en video med illustrationer over hvad der er tilladt og hvad der ikke er

Link til indlæg
Del på andre sites

ok... men altså jeg må stadig gerne gå ind på banen, bede hende sætte sig og tage linen af hende... men derefter må jeg ikke længere berøre hende? korrekt? Og man må også gerne lave set-up mellem benene, men når man så har sat hunden, så må man ikke berøre den igen?

 

Men må de virkelig gerne indøre reglen på et stævne, inden den reelt er godtaget?

Link til indlæg
Del på andre sites

ok... men altså jeg må stadig gerne gå ind på banen, bede hende sætte sig og tage linen af hende... men derefter må jeg ikke længere berøre hende? korrekt? Og man må også gerne lave set-up mellem benene, men når man så har sat hunden, så må man ikke berøre den igen?

 

Men må de virkelig gerne indøre reglen på et stævne, inden den reelt er godtaget?

 

Korrekt.

Ingen smide med hunden eller fastholdes af dem, men må gerne sitte af mellem ben eller på plads eller noget

Når HF har forladt hund, ingen berørelser af dem overhovedet

 

Regler er godkend i DKK og hvis DcHs regler siger at de følger DKKs regler (men jeg ved det ikke) så skal det jo godkendes i DcH når det er en regel i DKK

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at det virker meget uigennemtænkt. Det er alt for diffust formuleret, til at der er klarhed om hvad man må og ikke. Jeg er også meget spændt på om der kommer info ud til os DKK-instruktører, der jo skal undervise i dette fra nu af?! :vedikke:

 

Håber virkelig ikke det bli'r indført til stævner før alle ved helt klart hvad man må og ikke - ellers skal der jo sikkert bruges en masse tid og ævl og kævl på det til stævnerne, plus at der bli'r en hel masse diskussioner og skænderier i kulisserne... Dumt! Ikke at jeg selv bli'r ret meget ramt, jeg må jo bare rette Iso uden at røre ved hende, men synes det er tarveligt over for dem der skal lave hele sin startritual om.

 

Jeg kan godt forstå hvis de vil ramme dem der behandler sine hunde lige lovlig fysisk - men det rammer jo så meget ved siden af når det er formuleret som det er. Forstår ikke hvorfor det skal forbydes at røre sin hund når den er sat af? Tror sq også det bli'r ret svært for dommerne, for de skal da søreme stå tæt på, hvis de skal kunne bedømme om nogen liiige kommer til at røre ved sin hund lige i startområdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan egentlig godt forstå den regel, når jeg tænker på hvordan nogle hunde blev hevet i da jeg var afsted på Dania. Jeg undrede mig dog mest over hvorfor man dog ikke lærte sin hund at blive indtil man giver den sit cue...

 

Men jeg har det jo også så nemt. Min er så flink, så han kunne ikke finde på at tyvstarte(7-9-13, bank under bordet og hvad jeg nu bør gøre*gg*), og måske jeg ville blive så overrasket over en tyvstart hvis det endelig skulle ske, at jeg ikke ville vide hvad jeg skulle gøre...

 

Mit problem er dog at jeg, når jeg har taget linen af, lige løfter op i Joy(dvs. jeg holder hænderne på hans bryst og retter ham op, så han sidder) og samtidigt får han sin bliv kommando. Det må jeg vel ikke mere:hmm: Hvis jeg vælger at løbe i DKK...

 

[video=youtube_share;stCXBtlUBvg]

Det kan ses her, lige i starten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan egentlig godt forstå den regel, når jeg tænker på hvordan nogle hunde blev hevet i da jeg var afsted på Dania. Jeg undrede mig dog mest over hvorfor man dog ikke lærte sin hund at blive indtil man giver den sit cue...

 

Men jeg har det jo også så nemt. Min er så flink, så han kunne ikke finde på at tyvstarte(7-9-13, bank under bordet og hvad jeg nu bør gøre*gg*), og måske jeg ville blive så overrasket over en tyvstart hvis det endelig skulle ske, at jeg ikke ville vide hvad jeg skulle gøre...

 

Mit problem er dog at jeg, når jeg har taget linen af, lige løfter op i Joy(dvs. jeg holder hænderne på hans bryst og retter ham op, så han sidder) og samtidigt får han sin bliv kommando. Det må jeg vel ikke mere:hmm: Hvis jeg vælger at løbe i DKK...

 

 

Du må vel godt gå ind tage snoren af anbringe ham korrekt foran det første spring (og trække i nakke eller hvad du vil) og så forlade ham. Det er først et problem, hvis du går tilbage til ham og retter fysisk på ham. Er det ikke sådan det skal forstås?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan egentlig godt forstå den regel, når jeg tænker på hvordan nogle hunde blev hevet i da jeg var afsted på Dania. Jeg undrede mig dog mest over hvorfor man dog ikke lærte sin hund at blive indtil man giver den sit cue...

 

Men jeg har det jo også så nemt. Min er så flink, så han kunne ikke finde på at tyvstarte(7-9-13, bank under bordet og hvad jeg nu bør gøre*gg*), og måske jeg ville blive så overrasket over en tyvstart hvis det endelig skulle ske, at jeg ikke ville vide hvad jeg skulle gøre...

 

Mit problem er dog at jeg, når jeg har taget linen af, lige løfter op i Joy(dvs. jeg holder hænderne på hans bryst og retter ham op, så han sidder) og samtidigt får han sin bliv kommando. Det må jeg vel ikke mere:hmm: Hvis jeg vælger at løbe i DKK...

 

[video=youtube_share;stCXBtlUBvg]

Det kan ses her, lige i starten...

 

De der hiver i halen, kaster med hunden osv. er jo sjældent fordi de ikke har lært dem at sidde ved start - nærmere det modsatte... det er for at hidse kræet op så meget som muligt, fordi de måske har en hund der lige skal "tændes" ekstra.... Men det er ikke kun i DKK... Det stævne der har startet dennedebat fx er DCH stævnet i Odense her i weekenden, hvor de har sagt at reglen vil være gældende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må vel godt gå ind tage snoren af anbringe ham korrekt foran det første spring (og trække i nakke eller hvad du vil) og så forlade ham. Det er først et problem, hvis du går tilbage til ham og retter fysisk på ham. Er det ikke sådan det skal forstås?

 

Vi diskuterede det til træning igår, og vi tror måske, at ligesåsnart du har sluppet hunden første gang, så må du ikke berøre mere.... så hvis man vil udføre dette, så skal man ihvertfald sørge for hele tiden at have fysisk fat i hunden og ikke slippe efter man har taget snoren af... :vedikke: Men jeg ved det ikke... det bliver interessant at se til Odense stævnet, hvor mange der bliver disket pga dette!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så en på Dania der hev hunden tilbage i bagparten. Den blev sat af og trukket tilbage. Da føreren gik fra hunden kravlede den så fremad og det var trukket akkurat så langt tilbage at den var der hvor den i første omgang blev sat af...

 

Men spørgsmålet er om mange(heriblandt jeg selv) ikke laver alle disse ting, akkurat af samme grund som at en fodboldspiller altid skal spille med de samme støvler, eller dem der ikke skifter sokker gennem en hel turnering...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg løber ikke agility :-D, men jeg dyrker lydighed i DcH og her har man i rigtig mange år, altid tror jeg, haft en regel om at hunden ikke må berøres efter at man har meldt sig klar hos dommer, jeg har endog meget svært ved at se hvorfor agility folket ikke også kan lade være med det, i rundering fx ville mange da garanteret gerne kunne sætte hunden op lige før den sendes, det kan man så bare ikke efter at man har meldt klar, det er ens for alle og sværere er det så ehller ikke at lære en hund først at starte ved kommando:) husk det er ens for alle så hvis man hører til dem som mener at det vil nedsætte hundens fart så husk at det gør det også ved de andre

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...