Hop til indhold

Avl uden tavle...


jukl
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder her igen igen med en undren over de holdninger, som nogen har til avl úden tavle:lun: Det kan faktisk som jeg læser det ikke foregå, fordi de krav som folk har til arvelige sygdomme slet ikke kan imødekommes....Man kan undersøge forældre dyrene, men jo ikke deres forældre:hmm:Så der for skriver de som er modstandere altid, de intet har imod blandingshunde:slem: men imod hovedløs avl....

Jeg har ganske vist ikke de sidste mange år haft hunde uden tavle, men jeg har haft og jeg kender en del fortrinlige blaningshunde:hjerte:

Jeg har det sådan, at en hund er en hund, og man skal gøre hvad man kan få at få en sund hvalp når man køber....Men hvorfor er en hunds stamtavle og sundhed vigtigere end end når mennesker avler børn:confused:

Så siger en masse med det samme, at man ikke kan sammenligne:confused: Ja men undskyld det gør jeg så alligevel...For er vores kommende børns sundhed ikke vigtigere end en kommende hvalps sundhed:hmm:

Er det en større sorg at få en syg hvalp end et sygt barn:lun:

Ja undskyld:stupid:Men jeg kan desværre ikke forstå logiken.

Jeg ved så også godt, at der er nogle enkelte mennesker som fravælger at få børn, fordi de ved de har en arvelig sygdom.

Meeen lagt de fleste af os, mig selv inkl. har sat børn i verden uden at blive undersøgt først.

Kan nogen hjælpe så jeg kan se lyset:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder her igen igen med en undren over de holdninger, som nogen har til avl úden tavle:lun: Det kan faktisk som jeg læser det ikke foregå, fordi de krav som folk har til arvelige sygdomme slet ikke kan imødekommes....Man kan undersøge forældre dyrene, men jo ikke deres forældre:hmm:Så der for skriver de som er modstandere altid, de intet har imod blandingshunde:slem: men imod hovedløs avl....

Jeg har ganske vist ikke de sidste mange år haft hunde uden tavle, men jeg har haft og jeg kender en del fortrinlige blaningshunde:hjerte:

Jeg har det sådan, at en hund er en hund, og man skal gøre hvad man kan få at få en sund hvalp når man køber....Men hvorfor er en hunds stamtavle og sundhed vigtigere end end når mennesker avler børn:confused:

Så siger en masse med det samme, at man ikke kan sammenligne:confused: Ja men undskyld det gør jeg så alligevel...For er vores kommende børns sundhed ikke vigtigere end en kommende hvalps sundhed:hmm:

Er det en større sorg at få en syg hvalp end et sygt barn:lun:

Ja undskyld:stupid:Men jeg kan desværre ikke forstå logiken.

Jeg ved så også godt, at der er nogle enkelte mennesker som fravælger at få børn, fordi de ved de har en arvelig sygdom.

Meeen lagt de fleste af os, mig selv inkl. har sat børn i verden uden at blive undersøgt først.

Kan nogen hjælpe så jeg kan se lyset:damn:

 

:???:Roooolig nu...

Vi fremavler jo ikke børn med specielle egenskaber ved at udvælge forældrene.....

Vi får dem med den vi holder af på et givent tidspunkt. Som regel med en af samme race, men ikke nødvendigvis. Blandingsbabyer er lige så højt elsket som racebabyer:lun:.

 

Men hvis vi ønsker en hund af én eller anden race, så er den race jo ikke opstået via dyb og inderlig kærlighed mellem forældredyrene i generationer. Racen er opstået fordi de, der har opdrættet hvalpene nøje har udvalgt de hunde, der skulle være forældre til kuldet.

Sådan er der kommet flere og flere forskellige racer med tiden.

 

Og man har efterhånden arbejdet mere bevidst med hvilke egenskaber de enkelte racer skulle indeholde. Det er lavet racebeskrivelser for hver enkelt race når man er blevet enige om hvordan den race skulle se ud og være.

Når opdrætter så laver et kuld hvalpe, så ser hun meget gerne, at det kuld hvalpe bliver "racetypisk" altså ligner den race, hun påstår at de er.

Derfor forsøger hun at sætte de bedst egnede forældredyr sammen. Og efterfølgende venter hun spændt på resultatet.

"Bedst egnede forældredyr" finder opdrætter dels ved at få bedømt sine egne tæver på udstillinger, og dels ved at vælge en hanhund som har gode papirer.

Og de gode papirer går så i arv til hvalpene, uanset om de bliver tudegrimme og atypiske som voksne. Hvad de dog sjældent bliver.

Men hvis en hvalp vokser op og bliver usædvanlig grim eller nervøs i forhold til racestandarden, så bliver den afsløret når den kommer på udstilling. Og så kan den ikke avlsgodkendes.

Den kan sagtens få hvalpe alligevel, hvis ejeren vil DET, men det kan meget nemt gå hen og blive endnu mere Atypiske hvalpe, der har endnu mindre lighed med racen.

---Og det er så, hvad man risikerer at købe, hvis man køber en hvalp uden stambog. Hvalpen kan være sød og nuttet, men selv om forældrene har stambog begge to, så kan en af dem, eller begge, godt være "forkerte" i forhold til racen. ELLER endnu værre, de kan have sygdomme, der ligger til racen, og som går i arv til hvalpene.

 

 

Vi KAN til en vis grad sikre os, at den hvalp, vi køber er sund og rask og har raske gener. Derfor sikrer vi os.

 

Vi kan forsøge at sikre os, at vores børn bliver sunde og raske ved at give dem de bedste livsvilkår, men genetisk er der ikke SÅ meget vi kan gøre. Visse alvorlige genetiske sygdomme KAN man screene for, men der er nok ikke nogen, der vælger deres partner efter om h*n har sunde gener. :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er til dels enig med dig..

 

Jeg ser lidt på "blandings hunde" som børn der kommer når der sker "uheld"...

 

Nogle som ikke skulle have været der, men når nu de er her kan man da ikke leve uden :lun:

 

Jeg har som sådan ikke noget imod blandinger, heller ikke helt bevidste parringer, men det som gør mig gal er folk som får hvalpe fordi "Det skal tæven prøve".. eller endnu værre at ejeren godt kunne tænke sig at prøve at opleve det!

 

For mig bør man ALDRIG lave en parring medmindre det er fordi man selv har intention om at beholde noget fra parringen (Det kan jo så altid ske at der ikke kommer noget ud som man har brug for, f.eks. kun hanner når man stod og ville have en tæve)

 

Jeg kan ikke se nogen grund til at lave en parring uden at ville beholde noget fra den, medmindre det er for at tjene penge (hvilket man sandsynligvis ikke ville gøre)... Men hvad skulle grunden ellers være?

 

Forresten da jeg opdrættede marsvin kunne man også stambogsfører blandinger/kæledyrene... Dette synes jeg faktisk ville være stort hvis man kunne i Danmark, jeg ved godt at det ville være svært at starte op, men man kunne jo sagtens lave ligesom DKK, en database for blandinger, hvor man registrede oplysninger om hundene.. problemet er jo bare at en sådan database først ville "hjælpe" om mange generationer, og derfor er der ingen der gider starte det op. (Og fordi det er så omfattende, fordi 80% af alle blandinger stadig ikke ville blive registreret, og fordi alle der laver racehunde ville se ned på det og synes det var helt grotesk)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv lige at forestå avlsrestriktioner på mennesker :genert:

 

Der ville komme et ramaskrig... Selvom det egentlig ville være på sin plads, nu hvor evolutionen ikke længere sorterer andet end det absolut mest uduelige skravl fra... Som det er nu, går det jo stille og roligt tilbage med vores sundhed. Folk med allergi, får børn, folk der har fået kræft får børn, folk der har dårligt immunforsvar får børn - well, you name it...

 

Men igen - det ville ikke blive alment accepteret. Ikke fordi det ikke er lige så vigtigt - men fordi vi kommer til at kæmpe med nogle etiske punkter ift. vores rettigheder.

 

Til gengæld så kan vi forsøge at gøre dyrene den tjeneste, heldigvis... Undersøge, hvad der undersøges bør og sortere de fra, som viser uønskede egenskaber (psykisk som fysisk). Det er så desværre ikke alle der gør det, hverken tavle-opdrættere eller ikke-tavle-opdrættere...

 

Jeg er én af dem, der siger, at jeg intet har imod blandingsavl - så længe det ikke er hovedløst! Og jeg har alverdens imod tavleavl, der foregår hovedløst...

 

Desværre ser man nok mest hovedløs avl blandt blandingshunde... Da det typisk bare er folk, der egentlig ikke har sat sig ind i avl og genetik, men bare syntes, det kunne være hyggeligt af den ene eller anden grund.

 

Og inden for tavleavlen foregår det tilgengæld kun hovedløst nogle få steder... Hvis man ikke regner det for hovedløst, når opdrættere helt bevidst bruger en hanhund på deres tæve, der halter på et par essentielle punkter... Fordi han vil kunne avle åååh så smukke hvalpe, fx... Det er som sådan ikke hovedløst, for de kender konsekvenserne... Men det er skidt. Hvorfor jeg har lige så meget imod det.

Redigeret af bernerazuro
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men jeg siger da tak for jeres indput....:rolleyes:Meen det med f.eks. sundhed, ja så for mig gamle kone virker det da som om vores racehunde bliver mere og mere usunde, fordi vi påføre dem forskellige skavanker i modens navn bl. a. For det er jo moden som diktere hvordan racen udvikler sig over årtier...Man avler på ekstremerne f.eks. min egen race schæferen som ikke længere i højavls regi har en bagkrop som kan bruges til meget andet end at slingre rundt i en travmønstring....

Hvem siger at de standarder som er sat op for racerne de er sundhedsfremmende for racerne.... Hvis de var det så ville schæferen jo aldrig være kommet til at se sådan ud vel:klap:

Eller de racer som vi i modens og stamtavlernes navn har lavet med så dårlige vejrtrækningsforhold, så de ikke kan få luft:evil:

Vi mennesker vi vil bestemme og styre naturen ud over al fornuft, og for mig at se så har vi da ikke været særlig heldig med det:banan:

Så nok mest der for synes jeg det ville være en skam, hvis al avl var race avl i dkk regi.....

For så har vi måske ikke om 50 år længere nogen hunde som duer til noget andet end se mode rigtige ud.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luke og Jack

Nu kan man jo så se på alle de fejl og mangler, sygomme og ting der ikke lever op til standarden som i dag leveres i stor stil hos div. opdrættere - på trods af fiiine stamtavle forældre og udregninger på avlskofiecienten (staves?).

I bund og grund giver jeg ikke en fis for en stamtavle. Ja, smæk mig bare :slem: Men i mine øjne har man i mange år selv været delvist skyld i alle disse dårligdomme hos de forskellige racer. At hvalpe med fejl så heller ikke bliver forlangt kastreret/steriliseret, så de nye ejere bare kan avle videre med alle fejl og sygdomme i behold gør sørme ikke sagen bedre. Synes ikke opdrætterne selv tager ansvaret fuldt ud.

Blandingshunde er jo opstået et sted ;-) og formentlig fra en stamtavle hund der ikke lever op til standarden :stupid:

Nu har jeg så skåret alle over en kam her, men der er måske nok nogle der handler mere ansvarsfuldt, og så er hermed min undskyldning ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men jeg siger da tak for jeres indput....:rolleyes:Meen det med f.eks. sundhed, ja så for mig gamle kone virker det da som om vores racehunde bliver mere og mere usunde, fordi vi påføre dem forskellige skavanker i modens navn bl. a. For det er jo moden som diktere hvordan racen udvikler sig over årtier...Man avler på ekstremerne f.eks. min egen race schæferen som ikke længere i højavls regi har en bagkrop som kan bruges til meget andet end at slingre rundt i en travmønstring....

Hvem siger at de standarder som er sat op for racerne de er sundhedsfremmende for racerne.... Hvis de var det så ville schæferen jo aldrig være kommet til at se sådan ud vel:klap:

Eller de racer som vi i modens og stamtavlernes navn har lavet med så dårlige vejrtrækningsforhold, så de ikke kan få luft:evil:

Vi mennesker vi vil bestemme og styre naturen ud over al fornuft, og for mig at se så har vi da ikke været særlig heldig med det:banan:

Så nok mest der for synes jeg det ville være en skam, hvis al avl var race avl i dkk regi.....

For så har vi måske ikke om 50 år længere nogen hunde som duer til noget andet end se mode rigtige ud.:vuf:

 

Det er desværre ét af minusserne i stamtavle-avlen... Men det går imo under hovedløs avl (eller rettere, skidt avl med mangel på fokus på hundens almene vel) og eksisterer desværre.

 

Avlen har ikke altid været seriøs nok på det sundhedsmæssige plan, men mit indtryk er, at der stille og roligt er ved at ske forbedringer her og der. Små, men de sker hele tiden. Nogle racer burde så imo slet ikke eksistere, da de har så seriøse problemer med fx luftvejene, at jeg ikke kan andet end at have ondt af dem - og sådan er der så meget...

 

Højavlsschæfere.. Så for første gang én af den type, du snakker om her - til Hundens Dag i Tivoli. Hold kæft et sørgeligt syn, at den ikke kunne gå på sine egne bagben, men slingrede rundt :cry: Havde ellers kun set det i Pedigree Dogs Exposed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger at de standarder som er sat op for racerne de er sundhedsfremmende for racerne.... Hvis de var det så ville schæferen jo aldrig være kommet til at se sådan ud vel:klap:

Det er ikke standarderne der fejler noget.

 

Det er tolkningen af dem.

 

 

Eller de racer som vi i modens og stamtavlernes navn har lavet med så dårlige vejrtrækningsforhold, så de ikke kan få luft:evil:

I modens... Jovist.

 

Men ikke i stamtavlernes navn.

Stamtavlerne er redskabet hvormed man kan fraselektere dét man ikke vil have INDEN man køber hund. Dermed også redskabet der sætter dig, som køber, istand til at frasortere dem med dårlige vejrtrækningsforhold, dem med karperyg, osv osv osv.

 

Altså er de forhold moden (tolkningen af en standard, og dermed avlsretningen, i visse kredse) er skyld i, alt andet end i stamtavlernes navn.

 

 

 

Vi mennesker vi vil bestemme og styre naturen ud over al fornuft, og for mig at se så har vi da ikke været særlig heldig med det:banan:

Både og.

Jeg kan stadig få mig en labrador der rent faktisk er avlet til at udføre et arbejde. Så på dét punkt er jeg egentlig ret godt tilfreds.

 

Så nok mest der for synes jeg det ville være en skam, hvis al avl var race avl i dkk regi.....

For så har vi måske ikke om 50 år længere nogen hunde som duer til noget andet end se mode rigtige ud.:vuf:

Og dér mener du blandingsavl gør det bedre? Så fik jeg da grint lidt idag også.

Iøvrigt mener jeg så absolut at dét der i dén grad er afhængig af hvilken "verden" man færdes i, og hvad man reelt skal bruge en hund til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig så absolut ikke om sammenligningen mellem mennesker og (andre) dyr. Men skal det gøres vil jeg da påstå at, vi også hos mennesket udvælger avlsdyr og partnere i stadig større grad. Et Ups barn bliver ofte en til abort, fostre scannes for medfødte defekter og sædbanker kan levere sæd fra de ypperligste mænd. Desuden findes er utallige måder og metoder hvorpå kvinder kan gøres kunstigt gravide for slet ikke at tale om rugemødre.

Alle disse ting kan man være for eller imod, men de findes.

 

Men når vi taler om dyr ( her hunde) bør vi gøre os klart, at disse er en vare, som der betales for, faktisk på lige fod med et TV eller en cykel.

Derfor kræver de fleste købere garanti og kvalitet i forhold til prisen, og seriøse opdrættere ønsker vel også at levere en fejlfri vare, ellers kan det meget hurtigt blive umuligt at finde gode købere.

 

Som dokumentation for kvalitet er stambogen derfor det eneste kendte redskab, og jeg tror faktisk at ejerne af langt de fleste blandingshunde også kender, om ikke til deres hunds stambog, så ihvertfald hvilke racer deres hund stammer fra.

Så selvom jeg kan være enig i, at nogle stambogsførte racer, har fået lov til at udvikle sig uhensigtsmæssigt, så ændrer det ikke ved at hundestambøger er gode og vigtige, uanset om man køber med eller uden stambog.

 

Egentlig synes jeg, at de som køber hvalp uden stambog burde være taknemmelige over for de købere som køber med stambog. Fordi stambogskøberne faktisk sikrer og betaler for, at der stadig findes kontrolleret raceavl, som kan bruges til at giver køberne af blandingshunde en vis idé om hvad tavleløse hvalpe kan indeholde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt jeg kan se begge synspunkter :hmm:

Det er praktisk at have nogle klart afgrænsede racer med nogle bestemte egenskaber, og det er en fordel at kunne tjekke en hunds aner for både helbred, levealder, brugsegenskaber osv.

Men hele det system afhænger 100% af hvordan det forvaltes, og det går bare ikke rigtig godt for tavleavlen, når det handler om ansvarlighed og omtanke, og ikke mindst hundes velfærd.

Jeg er også gammel nok til at kunne se at der er sket små forbedringer i de senere år, indenfor nogle racer. Til gengæld er det blevet værre for andre :vedikke:

Som sagerne står ville det være en katastrofe hvis al avl af hunde skulle monopoliseres i tavleavlen, for de stambogsførende organisationer har klart vist at de ikke kan forvalte den andel af vores hundebestand, de i dag har ansvar for.

 

På den anden side smerter det også at se hvordan tumber, fjolser, tåber, idioter og klaphatte af enhver variant masseproducerer blandingshvalpe for penge, ved uheld, pga. overtro og misforståelser, eller fordi "lille Fido gerne vil være far" :stupid:

Hvad jeg har oplevet af tåbeligheder i de måneder, jeg har været hvalpesøgende, kan der skrives en bog om... "vi afliver tæven når hvalpene er flyttet hjemmefra, for hun er aggressiv" :shock:, "du kan desværre ikke se faderen til kuldet for det er min vens hund, og han vil ikke have at jeg har billeder af hans hund" :hmm:, "tæven er 1 år og hanhunden er 8 måneder" :roll:, "har ikke HD, for de ligger i frøstilling" :lol:, "skal prøve at parre fordi han er dominant :damn:, "sælges for højeste bud", "først til mølle" :evil: osv. osv. Det er til at tude over! :megaked:

 

Med ovenstående in mente tror jeg ikke ligefrem det er et flertal af hundekøbere, der interesserer sig for deres hundes helbred. Ellers ville decideret usunde racer vel heller ikke være så populære :vedikke:

 

Mht. sammenligning mellem hundeavl og menneskeavl, så er min personlige holdning den, at når vi tager hundenes valgfrihed, så tager vi også ansvaret, og det må vi leve op til.

Selvfølgelig vælger vores børn heller ikke selv deres forældre, men mennesket har det med at sætte sig selv uden for etisk vurdering, når der er noget vi vil have. Jeg siger ikke at jeg synes, det er en god idé, bare at sådan er det. F.eks kunne jeg godt tænke mig at barnløse par var mindre besat af at bruge samfundets midler på gentagne forsøg på at give deres egne gener videre, og i stedet fik interesse for at adoptere andres børn. Det ville da være et mere praktisk arrangement for alle. Vi er lige blevet 7 mia mennesker på kloden - er det ikke tid at holde lidt igen? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan man jo så se på alle de fejl og mangler, sygomme og ting der ikke lever op til standarden som i dag leveres i stor stil hos div. opdrættere - på trods af fiiine stamtavle forældre og udregninger på avlskofiecienten (staves?).

I bund og grund giver jeg ikke en fis for en stamtavle. Ja, smæk mig bare :slem: Men i mine øjne har man i mange år selv været delvist skyld i alle disse dårligdomme hos de forskellige racer. At hvalpe med fejl så heller ikke bliver forlangt kastreret/steriliseret, så de nye ejere bare kan avle videre med alle fejl og sygdomme i behold gør sørme ikke sagen bedre. Synes ikke opdrætterne selv tager ansvaret fuldt ud.

Blandingshunde er jo opstået et sted ;-) og formentlig fra en stamtavle hund der ikke lever op til standarden :stupid:

Nu har jeg så skåret alle over en kam her, men der er måske nok nogle der handler mere ansvarsfuldt, og så er hermed min undskyldning ;-)

 

Nej blandingshunde er opstået ved den som var stærkest fik retten til at parre tæven...Jeg er så gammel så jeg kan huske hvordan hvalpe blev til uden den menneskelige påvirkninjg...Når tæven blev højløbsk så rendte hun og det med en hale at andre hanhunde efter sig....Så det var den der var fittest for fight som vandt og parrede sig....Den gang kunne de skvat som fremavles i dag slet ikke klare en sådaqn runde....Så de hvalpe som kom ud af det...De var som hovedregel sunde:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke standarderne der fejler noget.

 

Det er tolkningen af dem.

 

 

 

I modens... Jovist.

 

Men ikke i stamtavlernes navn.

Stamtavlerne er redskabet hvormed man kan fraselektere dét man ikke vil have INDEN man køber hund. Dermed også redskabet der sætter dig, som køber, istand til at frasortere dem med dårlige vejrtrækningsforhold, dem med karperyg, osv osv osv.

 

Altså er de forhold moden (tolkningen af en standard, og dermed avlsretningen, i visse kredse) er skyld i, alt andet end i stamtavlernes navn.

 

 

 

 

Både og.

Jeg kan stadig få mig en labrador der rent faktisk er avlet til at udføre et arbejde. Så på dét punkt er jeg egentlig ret godt tilfreds.

 

 

Og dér mener du blandingsavl gør det bedre? Så fik jeg da grint lidt idag også.

Iøvrigt mener jeg så absolut at dét der i dén grad er afhængig af hvilken "verden" man færdes i, og hvad man reelt skal bruge en hund til.

 

Jeg kan da overhoved ikke på stamtavlerne læse om det som de skriver....med bl. a. vejrtrækningsprobl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bryder mig så absolut ikke om sammenligningen mellem mennesker og (andre) dyr. Men skal det gøres vil jeg da påstå at, vi også hos mennesket udvælger avlsdyr og partnere i stadig større grad. Et Ups barn bliver ofte en til abort, fostre scannes for medfødte defekter og sædbanker kan levere sæd fra de ypperligste mænd. Desuden findes er utallige måder og metoder hvorpå kvinder kan gøres kunstigt gravide for slet ikke at tale om rugemødre.

Alle disse ting kan man være for eller imod, men de findes.

 

Men når vi taler om dyr ( her hunde) bør vi gøre os klart, at disse er en vare, som der betales for, faktisk på lige fod med et TV eller en cykel.

Derfor kræver de fleste købere garanti og kvalitet i forhold til prisen, og seriøse opdrættere ønsker vel også at levere en fejlfri vare, ellers kan det meget hurtigt blive umuligt at finde gode købere.

 

Som dokumentation for kvalitet er stambogen derfor det eneste kendte redskab, og jeg tror faktisk at ejerne af langt de fleste blandingshunde også kender, om ikke til deres hunds stambog, så ihvertfald hvilke racer deres hund stammer fra.

Så selvom jeg kan være enig i, at nogle stambogsførte racer, har fået lov til at udvikle sig uhensigtsmæssigt, så ændrer det ikke ved at hundestambøger er gode og vigtige, uanset om man køber med eller uden stambog.

 

Egentlig synes jeg, at de som køber hvalp uden stambog burde være taknemmelige over for de købere som køber med stambog. Fordi stambogskøberne faktisk sikrer og betaler for, at der stadig findes kontrolleret raceavl, som kan bruges til at giver køberne af blandingshunde en vis idé om hvad tavleløse hvalpe kan indeholde.

Jeg er enig i, at stamtavloen den sikre jeg får den race jeg køber....Men den sikre da mig bestemt ikke imod en masse arvelige racerelaterede sygdomme, so endnu ikke fremfår af tavlen.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej blandingshunde er opstået ved den som var stærkest fik retten til at parre tæven...Jeg er så gammel så jeg kan huske hvordan hvalpe blev til uden den menneskelige påvirkninjg...Når tæven blev højløbsk så rendte hun og det med en hale at andre hanhunde efter sig....Så det var den der var fittest for fight som vandt og parrede sig....Den gang kunne de skvat som fremavles i dag slet ikke klare en sådaqn runde....Så de hvalpe som kom ud af det...De var som hovedregel sunde:banan:

 

Det kunne lyde som om du ønskede dig "de gode gamle dage" tilbage igen.

Så kunne vi få græske og spanske tilstande her i Danmark også. :confused:

Selvfølgelig har du ret i, at al kontrolleret avl ikke er lige godt, men af to onder foretrækker jeg nu det kontrollerede.

Desuden synes jeg ikke det er retfærdigt, nærmest at påstå at al stambogsavl er unaturligt og sygt. Noget ér, men heldigvis er langt de fleste stambogsførte hvalpe sunde både fysisk og psykisk.

Så lige til sidst, med hensyn til de racer som er avlet syge, hvis der ikke var købere til disse abnorme hunde, ville avlen af dem helt sikkert stoppe straks. Så køberne har også et ansvar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja forstå mig ret...Mine hunde er jo tavlehunde...Og jeg plædere slet ikke for hovedløs avl....Men jeg er bare lidt træt i øjnene af hele tiden at kunne læse at avl uden tavle er det samme som hovedløs avl...Kogt ned til benet....

Jeg har været med på banen i så mange år...Og set mange kennel anlæg som ikke havde deres berettigelse...Men det var folk som havde været opdræt. i mange år...Og de avlede stadigvæk som man nu en gang gjorde....

Jeg har mødt opdrættere som havde god viden om anatomi...Men ikke mange....Og der for avler de som de nu gør...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne lyde som om du ønskede dig "de gode gamle dage" tilbage igen.

Så kunne vi få græske og spanske tilstande her i Danmark også. :confused:

Selvfølgelig har du ret i, at al kontrolleret avl ikke er lige godt, men af to onder foretrækker jeg nu det kontrollerede.

Desuden synes jeg ikke det er retfærdigt, nærmest at påstå at al stambogsavl er unaturligt og sygt. Noget ér, men heldigvis er langt de fleste stambogsførte hvalpe sunde både fysisk og psykisk.

Så lige til sidst, med hensyn til de racer som er avlet syge, hvis der ikke var købere til disse abnorme hunde, ville avlen af dem helt sikkert stoppe straks. Så køberne har også et ansvar.

Jeg siger da bestemt ikke at al avl er sygt og uden ansvar...Og jeg ønsker ikke de gamle tider tilbage.....Men jeg ønsker...At kommende hvalpekøbere de ikke tror de får en helt igennem sund hvalp fordi den har en DKK tavle...For det gør de jo ikke...

Jeg kunne måske tænke mig, at man skriver mere om det lange forarbejde man har og alle de kenneler man besøger...Inden man beslutter sig for at købe..:klap:

Så ville der komme mere balance i tingene....Og så at man kan indrømme, at man sagtens, hvis man ser sig lige så godt for som når man skal købe en tavle hvalp..godt kan få en hvalp uden tavle som er sund og rask..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger da bestemt ikke at al avl er sygt og uden ansvar...Og jeg ønsker ikke de gamle tider tilbage.....Men jeg ønsker...At kommende hvalpekøbere de ikke tror de får en helt igennem sund hvalp fordi den har en DKK tavle...For det gør de jo ikke...

Jeg kunne måske tænke mig, at man skriver mere om det lange forarbejde man har og alle de kenneler man besøger...Inden man beslutter sig for at købe..:klap:

Så ville der komme mere balance i tingene....Og så at man kan indrømme, at man sagtens, hvis man ser sig lige så godt for som når man skal købe en tavle hvalp..godt kan få en hvalp uden tavle som er sund og rask..[/QUOTE]

 

Jamen det kan jo ikke lade sig gøre :stupid:

Selv den mest omhyggelige køber, af en tavleløs hvalp har jo ikke mulighed for at undersøge hvalpens forfædre, medmindre disse er stambogsført.

 

Ok du har ret i, at alt ikke fremgår af en hvalps stamtavle, men med en sådan i hånden kan flere oplysninger nemt hentes på Hundeweb, kontakt til raceklub, andre opdrættere af samme race, og ejere af ældre hunde i samme linie vil kunne bringe mange flere oplysninger frem.

Derfor bør man se på en stamtavle som "nøglen" til en viden. En nøgle som tavleløse hunde ikke har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu nok mene at færdes man i racekluber, og har kontakt til avlere, så er det ret ligetil at finde ud af hvilken linie fører hvilke dårligdomme, for det er noget som jeg har oplevet at avlerne er meget opmærksomme på, og i vores tilfælde meget åbne og ærlige om. Og så er stamtavlerne rigtig gode redskaber :mrgreen: Men måske har vi været heldige med vores avlere.

 

Mht. sidestiling mellem avl af hunde og mennesker så er det et meget følsomt emne for mig, da min mand og jeg pt. har prøvet uden held i 1½ år. Vi har begge naturligt undfangede børn fra tidligere forhold, men har ikke kunnet undfange indtil videre.

 

Personligt ville jeg sige at det ikke kan sidestilles, men at de fleste jeg har kendt, naturligt har tænkt tanken om nu ens nye partner ville egne sig til at blive forældre, både sundheds og personligheds mæssigt, og jeg kender en del der helt har fravalgt at blive forældre netop fordi de ikke mener at de er egnede.

 

Mht. Til at bruge statens midler til gentagne forsøg, så er det pr. 1 januar i år blevet bruger betalt, altså er der ikke længere tilskud, og så vidt jeg husker (læste det vidst nok på tv2.dk) er mængden af par der søger behandling faldet med næsten 20%!

For os er det slet ikke en mulighed, vores økonomi kan ikke bære 100.000 på forsøg der ikke garanteret bærer frugt, og sådan er det desværre for mange.

 

Vi vil utroligt gerne adoptere, men det koster endnu mere, processen er utroligt svær og optærende, og det har vi simpelthen ikke råd til, selv om vi hjertens gerne ville.

Ud over det ville vi aldrig kunne blive godkendt, da min mand har en smadret ryg grundet hårdt fysisk arbejde, forkerte løft, osv.

Men det gør ham måske også uegnet til at være far?:evil:

 

Puuha, undskyld hvis jeg støder nogen, men som sagt, sart emne for mig.:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sigurd...Ja jeg kan ikke se noget om karperyg eller om allergi...Men rigtigt, at man kan snakke med andre opdræt. af racen.. Nåh vi bliver vist ikke enige...

Da jeg for første gang for snart 17 år siden sagde jeg ville avle langhårede schæferhunde...Ja der sagde jeg det ikke på sådan et forum her...Det var der vist ikke den gang...

Men alle gamle opdræt. af sch. de var rasende....Det var dog det værste de havde hørt...Den kunne overhovedet ikke bruges når den var langh.

Men nu efter en hård kamp, som ikke er færdig, har man da anerkendt pr. d.1.1.2011 at den kan blive avlsgodkendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Adanais....Det gør mig undt på jeres vegne...Og når jeg spørger hvorfor vi som mennesker ikke går op i vores egen formering, ja så gør jeg det nok ud fra min egen verden...Jeg tænkte overhovedet ikke på om mine børn ville blive sunde og raske...Det betragtede jeg som en selvfølge...Da jeg skulle føde barn nr. 2 var jeg på sygeh. fordi vi skulle på skiferie i Norge, og jeg var gået over tiden...Så jeg ville sættes igang.... Midt i forløbet for jeg besked på at jeg ikke må presse for der er ingen hjertelyd fra mit barn...Hvortil jeg siger sludder...Men jeg får så et akut kejsersnit....Hvorfor...Joo da elektroden var hoppe af barnet, så der for kunne den helt nyindkøbte maskine ikke måle hjertelyden...

Det jeg vil sige, at jeg har formeret sig som de fleste andre uden at tænke over mine gener, eller over min mands gener....

Og når jeg så tænker på mine hunde, hvor jeg har læst og snakket, besøgt omkring et år inden jeg har fundet den hvalpe jeg ville købe....Og det gør jeg hver gang jeg køber en hvalp ude fra....Hvor for pokker er det mere vigtigt for mig, at hunden har de rigtige gener...end mine børn har det....

Skal lige siges at mine børn nu er over de 30...og er faldet godt nok ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

:oops:Som sagt undskyld hvis jeg lydder lidt hys, sart emne:oops:

 

Jeg tror at der er kommet mere og mere fokus på børns sundhed, og kommende forældre tænker en del over hvad de har at byde på.

Ihvertfald her i landet, befolkningstallet er så vidt jeg kan læse mig til på google, også let faldende i DK:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...