Hop til indhold

Husråd der virker


Umulia
 Share

Recommended Posts

Tænkte at der sommetider dukker gode råd op i forskellige tråde mod mindre helbredsproblemer som tynd mave, forhudsbetændelse osv, så hvorfor ikke samle dem i én tråd.

Det skal selvfølgelig ikke være et alternativ til at gå til dyrlæge!!!

Men nogle ting man kender til, og ved virker hvis det er et mindre problem, og man har prøvet det før.

 

Hvad jeg selv kender til og har brugt med succes:

 

A38 og/eller kogt ris mod dårlig mave

Desinfektionsmidlet Virkon mod hotspot

Kogt saltvand mod øjenbetændelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kendte jeg ikke. Måske skulle jeg foreslå det til min mor. Hendes hund kaster op bare han ser en bil :lol:

 

De andre ting, er det håndkøbsmidler?

 

Alt det andet er håndkøbsmidler. Noskapin er til mennesker, så det skal doseres alt efter hvad hunden vejer.

 

Ingefær er generelt godt mod al kvalme/utilpashed. Der er vist også en del gravide, der bruger det, mod morgenkvalme. Vi har igennem årene haft en del køresyge hvalpe på pladsen og har super gode erfaringer med ingefær. Hvis hunden er meget angst, har jeg brugt postafen. Det er også håndkøbsmedicin. Det tager al kvalme og ubehag. Jeg havde engang en plejehund, som blev helt vildt køresyg - det hjalp. Men de bliver lidt groggy af det - så det er absolut kun i træningsfasen at man kan bruge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...

Hiver lige denne tråd frem igen, for nu har jeg også haft lejlighed til at (gen)prøve tomat mod forhudsbetændelse, og det er bare utroligt som det virker!

Mine andre hanhunde havde sjældent forhudsbetændelse, men Cicero har det jævnligt. En hakket tomat i aftensmaden, og det er væk næste dag :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. hvorfor foreslår i saltvand til at rense øjnene med?

 

I hjemmesygeplejen bruger vi kun steril nacl til sår med specielle indikationer. ellers bruger vi bare alm. Rent vand fra vandhanen. Undersøgelser har vist, at der ikke var nogen speciel indikation ift heling, for at vandet skulle være sterilt. Grunden til dette, er at postevand jo er rent og de bakterier der er deri er en del af ens alm. Bakterieflora.

 

Derfor ville jeg bare rense øjnene i alm. Postevand. Da jeg også tænker at det vil være udemærket og have samme effekt.

 

Jeg har dog også gode erfaringer med kold kamillethe til at rense hundens øjne i, hvis der er øjenbetændelse. Men jeg tror ikke rigtigt at det gør nogen forskel om det er kamillethe eller bare postevand. Jeg tror at det er pointen i, at det bliver renset jævnligt, der hjælper mod øjenbetændelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Mod dårlig mave: kogte gulerødder blendes med lidt salt og lidt sukker, og bare 1 portion serveres for hunden. Har prøvet det 2 gange nu og det virker mirakuløst, næste pølle er totalt fin og fast (og lidt festligt orange, gør det jo kun bedre).

 

Vist Petrine som skal have æren for at opdage ovenstående :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. hvorfor foreslår i saltvand til at rense øjnene med?

 

I hjemmesygeplejen bruger vi kun steril nacl til sår med specielle indikationer. ellers bruger vi bare alm. Rent vand fra vandhanen. Undersøgelser har vist, at der ikke var nogen speciel indikation ift heling, for at vandet skulle være sterilt. Grunden til dette, er at postevand jo er rent og de bakterier der er deri er en del af ens alm. Bakterieflora.

 

Derfor ville jeg bare rense øjnene i alm. Postevand. Da jeg også tænker at det vil være udemærket og have samme effekt.

 

Jeg har dog også gode erfaringer med kold kamillethe til at rense hundens øjne i, hvis der er øjenbetændelse. Men jeg tror ikke rigtigt at det gør nogen forskel om det er kamillethe eller bare postevand. Jeg tror at det er pointen i, at det bliver renset jævnligt, der hjælper mod øjenbetændelsen.

 

 

 

Det svider at rense øjne i postevand - så skal der i hvert fald tilsættes noget salt.

Jeg skal ikke nyde noget af at dosere saltmængden, så jeg bruger vand til kontaktlinser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kamillete har jeg hørt efterlader små partikler i øjet, der så kan virke generende. I gamle dage brugte jeg Boraks øjenbadevand, men det har man fundet ud af kan skjule alvorlige tilstande (kan ikke lige huske hvad) så nu går jeg til Dr. Dyr hvis Thailo får betændelse i øjnene.

 

Mht. dårlig mave, så anbefaler min dyrlæge at man undlader mejeriprodukter, men koger (længe) en portion havregrød istedet, med lidt salt og lidt sukker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Til irriterede, røde øjne eller øjne der har "snask" - eller hvis hunden har fået noget i øjet kan man bruge øjentrøst. Det fås både som te som man laver utræk af eller som dråber. Mennesker kan også bruge det

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Kamillethe må kun bruges indvortes.

 

Jeg arbejder indenfor sundhedsområdet, der bruger vi aldrig kamillethe til øjnrensning. Kamillethe er ikke sterilt, derfor kan der opstå betændelse...

 

Rådet med tomater fortalte de også om fra der jeg købte Siku. De gav tomater forebyggende til deres hunde... Jeg har endnu ikke serveret tomater for Siku...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble
Hmm.. hvorfor foreslår i saltvand til at rense øjnene med?

 

I hjemmesygeplejen bruger vi kun steril nacl til sår med specielle indikationer. ellers bruger vi bare alm. Rent vand fra vandhanen. Undersøgelser har vist, at der ikke var nogen speciel indikation ift heling, for at vandet skulle være sterilt. Grunden til dette, er at postevand jo er rent og de bakterier der er deri er en del af ens alm. Bakterieflora.

 

Derfor ville jeg bare rense øjnene i alm. Postevand. Da jeg også tænker at det vil være udemærket og have samme effekt.

 

Jeg har dog også gode erfaringer med kold kamillethe til at rense hundens øjne i, hvis der er øjenbetændelse. Men jeg tror ikke rigtigt at det gør nogen forskel om det er kamillethe eller bare postevand. Jeg tror at det er pointen i, at det bliver renset jævnligt, der hjælper mod øjenbetændelsen.

har du prøvet at putte alm postevand i dine egne øjne??? det sviger!!!! hvorimod sterilt SALTvand 0,7 % opløsning har samme saltindhold som øjets tårere og ved stue tempertur kan du dårligt mærke det kommer i øjet

 

det kan laves i en håndevænding selv kog 1 litter vand med 7 g salt i... og lad det køle af hvis det er " akut" så ta det på nogle servietter og lad dem køle..

 

et andet godt råd er BRUG ALDRIG VAT til øjnene... de små fiber kan sætte sig i øjet og sjenere (staves????)

derud over så BRUG IKKE kamille te til øjnene heller ikke selv om der er betændelse... brug saltvand i stedet for... kamillete er et "godt gammeli husråd" men det kan altså sjenere øjet yderligere fordi at der er mikroskobiske polden i vandet... kamilles polden er pyamideformet og er meget spidst så det kan ridse øjet (mikroskobisk) kamille er GENIALT til stopt set alt andetogså som kompres på små sår og i hundemad sammen med yogurt med dårligmave... :)

 

hvis du venter hvalpe så ha kalk tapeletter hjemme i huset gerne brusetapeletter når tæven har født så giv hande noget "kalkvand" dette kan forebygge det livstrugende kalkchok nogle tæver får efter fødslen, giv gerne en kvart tapelet i ½ litter vand 4-8 gange i det første døgn... du kan ræde din tæve ved denne simple og BILLIGE metode...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kamillete har jeg hørt efterlader små partikler i øjet, der så kan virke generende. I gamle dage brugte jeg Boraks øjenbadevand, men det har man fundet ud af kan skjule alvorlige tilstande (kan ikke lige huske hvad) så nu går jeg til Dr. Dyr hvis Thailo får betændelse i øjnene.

 

Mht. dårlig mave, så anbefaler min dyrlæge at man undlader mejeriprodukter, men koger (længe) en portion havregrød istedet, med lidt salt og lidt sukker.

 

Jeg hælder teen igennem et kaffefilter, så sies grumsen fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Boble: men hvorfor mener du så, at kamille er godt i sår?.. det har jeg aldrig hørt om. Og jeg går jo og skifter forbinding på menneskesår.

Jeg ville umiddelbart aldrig putte kamille i sår. Men nu har vi jo også professionelle sårplejeartikler, så jeg ville aldrig komme til at bruge husmoderråd på professionel basis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble
Jeg hælder teen igennem et kaffefilter, så sies grumsen fra.

 

det ænder ikke noget... polden kommer ind igennem selv den tætteste si/filter selv stof kommer polden igennem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...