Hop til indhold

Forstår hun konsekvensen?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Johna har i den sidste uges tid startet en "sjov" lille leg :evil: som hedder: "Hvis jeg skal have sele på, skal du fange mig først".... :roll:

 

Indtil videre har jeg ignoreret hende, givet Karla sele og snor på og taget fat i dørhåndtaget og begyndt at åbne det.... Så plejer hun at komme trods alt den bette...

 

I starten forsøgte jeg at hente hende, men det blev hurtigt til en herlig fangeleg, så det opgav jeg meget meget hurtigt.

 

Her til morgen kom hun som altid endelig ned, da jeg begyndte at åbne døren, men da jeg så tog fat i selen løb hun igen op af trappen og stillede sig i legebuk på reposen....

 

Der tabte jeg tålmodigheden, lagde hendes sele fra mig og gik sammen med Karla uden hende!

 

Hun elsker at være ude på gåtur, så det er ikke fordi hun ikke vil med. Hun har heller ingen kvaler med at få selen på eller at have den på... men har altså udviklet denne lille "næææhææææ, jeg skal ikke have sele og snor på"-ting i øjeblikket...

 

Ud over at det selvfølgelig var lidt dumt hun ikke fik en morgentur, så er jeg også lidt i tvivl om forståelsen af konsekvensen. Tror I hun fattede HVORFOR jeg gik uden hende?

 

Og hvis I har oplevet en lignende situation, hvordan tacklede i det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det kan sammenlignes helt... Men Puma har haft en træls vane med at når jeg skulle lukke en dør, løb han ind i rummet og gjorde det samme med at løbe rundt og tro det var en leg. Så begyndte jeg bare at lukke døren og så åbne igen efter nogle sekunder, så kom han altid selv ud. Det har da virket så han bare går ind når jeg beder ham om det.

 

Kan du ikke måske bare gå ud og lukke døren og så åbne igen efter 10 sekunder eller sådan noget? Tror du så ikke hun hellere vil med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der tror jeg at jeg har dummet mig lidt med Maya - hun har/havde det også med ikke at ville have halsbånd sele på

 

Og jeg lavede så den fejl at jeg sagde - hej hej maya nu går jeg uden dig og gik ud og lukkede døren og ventede lidt og gik ind igen..

 

Nu kan vi ikke sig "Hej hej" mere når vi skal fx på arbejde, så står hun bag døren og hyler fordi hun tror vi skulle havde været ud og gå tur :damn:

 

Men elllers skal jeg ikke gøre mig klog på det.. Jeg har lært af min erfaringen og står nu bare ved døren og venter på at hun kommer hen til (og hun har egentlig lært ret hurtigt at hun ikke får opmærksomhed indtil hun kommer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh ja, det kender jeg godt til, Duffy synes selv det var verdens sjoveste stunt hun fandt på :stupid:

 

For at undgå at hun kører op, finder jeg en godbid, og beder hende om at sætte sig på måtten foran døren.. Så får hun godbid og sele på, og har nu lært at blive siddende mens jeg tager overtøj på...

 

Hvis hun i starten begyndte på diverse overspringshandlinger eller at køre op, så satte jeg mig i sofaen igen og ventede på at hun kølede ned, hvorefter vi så kunne fortsætte :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Kan du ikke måske bare gå ud og lukke døren og så åbne igen efter 10 sekunder eller sådan noget? Tror du så ikke hun hellere vil med?

 

Hun er jo vant til, at jeg af og til tager Karla ud uden hende, så hun gik bare op ovenpå igen da vi gik :vedikke:

 

 

For at undgå at hun kører op, finder jeg en godbid, og beder hende om at sætte sig på måtten foran døren.. Så får hun godbid og sele på, og har nu lært at blive siddende mens jeg tager overtøj på...

 

Det kunne godt være, at jeg skulle gå igang med gufferne :hmm: Selvom jeg jo egentlig synes, at belønningen for at tage sin sele på (som karla gør) er at døren bliver åbnet og man kommer ud og gå...

 

hvis du helt vil ud over at lege fange, kan du evt lidt tidligere på morgenen sætte en meget let line i hendes halsbånd, som du så bare kan tage op, og så øve kom og sæt dig pænt og få sele på, uden hun kan stikke af.

 

Hun går uden halsbånd... begge mine er nøgne når de er hjemme.... Men hun kunne selvfølgelig få et på hvis det var...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er rigtigt at belønningen jo også ligger i at døren åbnes... Måske hun i en periode har brug for et delproces -altså at få en godbids belønning for at sidde stille og roligt imens :-D Det har i hvert fald virket super godt her, Duffy for også tidligere rundt af ren og skær glæde over at se selen, og kunne slet ikke lige finde ud af at styre sin begejstring, hvilket så blev udtrykt ved at spæne rundt :stupid::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke hun vil forstå konsekvensen, og tror også du bliver nødt til at indlære noget helt andet, som f.eks. sit og få sele på, og belønne dette med godbidder :hmm:

 

Luna fattede aldrig konsekvensen med at hun ikke kom med, men Luna er så også bange for selen, så det er selvfølgelig en helt anden problematik :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde lignende problemer med Stella ind imellem :lol:

 

Det var dog ikke på ture sådan generelt, men tit hvis vi skulle noget efter vi havde været ude og gå.

Jeg valgte, trods store skrupler over at efterlade hende alene igen ovenpå en lang arbejdsdag, at tro på at hun forstod konsekvensen af sine handlinger og lod hende være alene når hun skred i det vi skulle ud af døren.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om hun nogensinde forstod det... Men jeg har en idé om at hun gjorde. Hun gik i hvert fald fra at smutte under sofaen, til bare at smutte i seng eller lign. når vi skulle gå og hun ikke ville med, efter en rum tid hvor hun havde fået lov til at blive hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok øve "tage sele på" i en anden sammenhæng (et andet sted) og ellers finde nogle godbidder fem på forskud når i skal til at afsted. selvfølgelig ikke finde dem frem og lokke med dem når hun er stukket af, men inden hun kommer på de tanker.

 

Så du lige et stykke tid øver et nyt mønster. Smutter hun så alligevel, så belønner du jo bare karla ;-) Mon så ikke frøkenen kommer tilbage igen:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla stikker også af, når hun skal have medicin og når hun skal have sele på (som om det er lige slemt :rolleyes:). Jeg går ud af døren og så står hun der 10 sekunder efter og kigger efter mig og vil jo ikke efterlades. Er det virkelig så slemt at få sele på?:hmm: Kan godt være vi skal øve med guffere også. (Det er jo også lidt dumt at ''true'' med at forlade hende som vi gør nu, når hunden i forvejen har et lille alene hjemme problem).

 

Nej, tror faktisk heller ikke hun forstår konsekvensen. Tror bare det bliver en grim oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror ikke hun oplever det som grimt... hun gik jo bare op ovenpå igen og legede / sov videre.... hun er jo vant til, at nogle gange er det kun Karla der skal med...

 

Men jeg tror heller ikke hun forstod at jeg gik uden hende pga at hun stak af fra sin sele...

 

Nu er hun faktisk vokset ud af sin sele og jeg skal have købt en ny, så er det jo alletiders chance til at starte et nyt mønster med en ny sele :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror ikke hun oplever det som grimt... hun gik jo bare op ovenpå igen og legede / sov videre.... hun er jo vant til, at nogle gange er det kun Karla der skal med...

 

Men jeg tror heller ikke hun forstod at jeg gik uden hende pga at hun stak af fra sin sele...

 

Nu er hun faktisk vokset ud af sin sele og jeg skal have købt en ny, så er det jo alletiders chance til at starte et nyt mønster med en ny sele :-)

 

Nej ok, det kan jeg godt se. Kom vist til at tage lidt udgangspunkt i Smillas eksempel.:oops: Men kan godt se, at Johna heldigvis er vant til både at være alene hjemme og også være alene hjemme uden Karla. Men tror heller ikke Johna har lært noget så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...