Hop til indhold

Ved "slagsmål"


Gæst FrøkenWhipsy
 Share

Recommended Posts

Gæst FrøkenWhipsy

I går i hundeskoven røg 2 dominerende hanner i flæsket på hinanden. Eller det vil sige den ene bed sig fast i den anden. Jeg råbte "HEY!" meget højt og skarpt for at se om det kunne "forskrække" den til at slippe den anden hund - men det hjalp ikke. Så kom ejerne heldigvis og fik dem skilt.

Jeg fik så at vide af én af dem at det man skulle gøre i sådan en situation er at hive den angribende hund i bagbenene ? :confused:

 

Eller hvordan skiller man 2 hunde ad hvor den ene har godt fat med gebisset i den anden ?

 

 

(P.s. der skete ikke noget med de 2 udover forskrækkelsen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene gang vores Berner-dreng har været i klammeri gik min mand imellem de to hanner (den anden var en New Foundlænder). Han tog ikke fat i hundene, men pressede sig bare mellem dem. Så tog han vores og den anden tog sin hund og så blev de vendt væk fra hinanden. Brudt øjnkontakt og alt det der. Det fik gemytterne til at falde til ro.

 

Jeg tror ikke på det med at hive dem væk fra hinanden i halsbånd, bagben osv. Det tror jeg bare kan sætte extra gang i balladen.

 

PS: Og nå ja, sådan en to drenge slås jo sjældent for alvor. Det er mest lyd og braldren op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er stor forskel på om hundene bare mundhugges og markerer, eller om de virkelig har bidt sig fast. Hvis de har godt ved hinanden, så vil jeg nok enten trække dem væk i bagbenene (også for egen sikkerhedes skyld) eller kvæle dem til de slipper. Har heldigvis kun prøvet det en gang. Der slap hunden på ingen måder, ligemeget hvad vi gjorde, så vi strammede halsbåndet indtil den slap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hældt en skål vand i hovedet på hundene, men det har man jo nok ikke med på gåturen. Ellers har jeg kastet ting i gulvet/jorden, hvor lyden har overrasket, og fået dem til at slippe. Da mine egne to sloges, kunne jeg få stoppet dem ved at gå imellem, de nåede heldigvis aldrig at komme så langt som til at bide...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik så at vide af én af dem at det man skulle gøre i sådan en situation er at hive den angribende hund i bagbenene ? :confused:

Endelig ikke HIVE i bagbenene. Tag om muligt om begge bagben og LØFT OP, men ikke bagud. Gebisset bliver nemlig, hvor det er et stykke tid og resultatet bliver desværre lange, grimme flænger, hvis du hiver bagud.

 

Hiver man derimod lodret OP og holder fast, vil de fleste slippe.

 

Står du alene med det, må du naturligvis tage fat i den fremmede hunds bagben. Det giver beklageligvis din egen hund en fordel, men hva' fa'en.... :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Endelig ikke HIVE i bagbenene. Tag om muligt om begge bagben og LØFT OP, men ikke bagud. Gebisset bliver nemlig, hvor det er et stykke tid og resultatet bliver desværre lange, grimme flænger, hvis du hiver bagud.

 

Hiver man derimod lodret OP og holder fast, vil de fleste slippe.

 

Står du alene med det, må du naturligvis tage fat i den fremmede hunds bagben. Det giver beklageligvis din egen hund en fordel, men hva' fa'en.... :slem:

 

Det gav faktisk et meget pænt resultat at kvæle for at få dem til at slippe. I hvert tilfælde blev bidhullerne slet ikke flænget, men var bare mere som stikmærker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Endelig ikke HIVE i bagbenene. Tag om muligt om begge bagben og LØFT OP, men ikke bagud. Gebisset bliver nemlig, hvor det er et stykke tid og resultatet bliver desværre lange, grimme flænger, hvis du hiver bagud.

 

Hiver man derimod lodret OP og holder fast, vil de fleste slippe.

 

Helt enig i ovenstående. Har set det brugt adskillige gange med godt resultat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er svært at give råd, om hvordan det skal stoppes, jeg har haft 2 hanhunde på et tidspunkt, som fra den ene dag til den anden (voksne hunde der havde boet sammen i flere år ), begyndte at fare i flæsket på hinanden, over den mindste ting, og der blev holdt godt fast, der måtte jeg/vi også sørge for at de ikke fik luft, for kæberne rykkede sig ikke :( Der var sårpleje i mange dage efter :(

 

Men det bedste råd er at forholde sig roligt, ikke noget med at råbe og skrige/skælde ud, for det gør det bare meget værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at stramme halsbåndet på den angribende part ("kvælning") har jeg også hørt anbefalet flere gange. Især overfor såkaldte "kamphunde", som har "låsende" bid. Såfremt jeg selv oplever det en dag og hunden ikke har halsbånd på, må man vel så lægge armene om halsen på dyret.. Det virker logisk, at man ikke "trækker" de kæmpende parter fra hinanden, når de har fat - det vil jo alt andet lige give værre sår

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gav faktisk et meget pænt resultat at kvæle for at få dem til at slippe. I hvert tilfælde blev bidhullerne slet ikke flænget, men var bare mere som stikmærker.

Det er absolut en mulighed at kvæle lidt, men det har den ulempe, at ens hænder er beklageligt tæt ved hundenes tænder. Og de ser ikke, om det er det ene eller det andet, de får fat i, bare de får fat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at stramme halsbåndet på den angribende part ("kvælning") har jeg også hørt anbefalet flere gange. Især overfor såkaldte "kamphunde", som har "låsende" bid. Såfremt jeg selv oplever det en dag og hunden ikke har halsbånd på, må man vel så lægge armene om halsen på dyret.. Det virker logisk, at man ikke "trækker" de kæmpende parter fra hinanden, når de har fat - det vil jo alt andet lige give værre sår

Det må du s'gu love mig, at du aldrig begiver dig ud i. Tænk på, hvor tæt dit ansigt kommer til hakkemaskinerne. Så hellere et ordentligt los i rø..., men husk at ramme "den rigtige hund". Det kan være meget svært, for de roder og drejer rundt, så det er en gru.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må du s'gu love mig, at du aldrig begiver dig ud i. Tænk på, hvor tæt dit ansigt kommer til hakkemaskinerne. Så hellere et ordentligt los i rø..., men husk at ramme "den rigtige hund". Det kan være meget svært, for de roder og drejer rundt, så det er en gru.

 

Enig igen. Ét er at kvælning er en grusom og barbarisk metode, et andet er at det er risikabelt at forsøge. Og sidst men ikke mindst er det, jeg har hørt, at det lige netop IKKE virker på "muskelhunde".

 

Nåja, og i øvrigt er der ingen hunde, der har "låsende" bid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at stramme halsbåndet på den angribende part ("kvælning") har jeg også hørt anbefalet flere gange. Især overfor såkaldte "kamphunde", som har "låsende" bid. Såfremt jeg selv oplever det en dag og hunden ikke har halsbånd på, må man vel så lægge armene om halsen på dyret.. Det virker logisk, at man ikke "trækker" de kæmpende parter fra hinanden, når de har fat - det vil jo alt andet lige give værre sår

Det er en skrøne, låsende bid findes ikke...

 

Her er to såkaldte "kamphunde" kranier, og der er efter hvad jeg kan se ingen låse mekanismer i kæbepartiet

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo stor forskel på, om det er en uenighed eller decideret slåskamp.

 

Ved uenigheder mellem hunde jeg kender godt, ville jeg nok forsøge at dæmpe konflikten ved at gå imellem de to stridende parter.

 

Ved deciderede slåskampe, har jeg haft god held ved kvælning med halsbåndet. Det var i hvert fald det, der var mest effektivt og som efterlod færrest voldsomme skader, dengang jeg stod alene med mine to tæver, der slåssede så blodet flød over de mindste uenigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke man kan give råd generalt.

Det er helt afhænig af hundene og hvoran de slås.

Hvis man er alene og hundene bare vil slås, er det faktisk umuligt at skille dem ad. Lige så snart man har fået den ene til at slippe og væk, fare den anden på,og sådan kan man blive ved.

Det handler om at få den ene isoleret væk, hvis man er alene, men det er jo svært hvis det er en åben plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at stramme halsbåndet på den angribende part ("kvælning") har jeg også hørt anbefalet flere gange. Især overfor såkaldte "kamphunde", som har "låsende" bid. Såfremt jeg selv oplever det en dag og hunden ikke har halsbånd på, må man vel så lægge armene om halsen på dyret.. Det virker logisk, at man ikke "trækker" de kæmpende parter fra hinanden, når de har fat - det vil jo alt andet lige give værre sår

 

For det første, så kan INGEN hunde låse deres bid, dette er en skrøne...

 

For det andet, så vil jeg da kraftigt fraråde at lægge dine arme om halsen på en hvilken som helst hund der er heftigt oppe at køre, når du gør det, så kommer dit hoved foruroligende tæt på hundens tænder, og det er altså ikke anbefalelsesværdigt når hunden er optændt i forbindelse med en slåskamp...

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig igen. Ét er at kvælning er en grusom og barbarisk metode, et andet er at det er risikabelt at forsøge. Og sidst men ikke mindst er det, jeg har hørt, at det lige netop IKKE virker på "muskelhunde".

 

Nåja, og i øvrigt er der ingen hunde, der har "låsende" bid.

 

Hvorfor skulle det ikke virke, hvorfor skulle man ikke kunne kvæle dem præcist som med enhver anden hund :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke man kan give råd generalt.

Det er helt afhænig af hundene og hvoran de slås.

Hvis man er alene og hundene bare vil slås, er det faktisk umuligt at skille dem ad. Lige så snart man har fået den ene til at slippe og væk, fare den anden på,og sådan kan man blive ved.

Det handler om at få den ene isoleret væk, hvis man er alene, men det er jo svært hvis det er en åben plads.

 

Puha det har jeg prøvet 2 gange, jeg måtte simpelt hen den ene gang, da jeg havde fået lirket dem fra hinanden, kravle på mine knæ med armene strakt så meget jeg kunne, med en hund i halsbåndet i hver hånd, til jeg endelig kom hen til et skur, vi har hvor jeg måtte halvt stå op, og prøve at åbne døren med tænderne, for at få bare den ene hund ind. De bor ikke sammen idag vil jeg lige :blink:. Jeg har stadig ar på armene, efter den tur :( og jeg kunne ikke løfte noget i 14 dage, pga jeg havde "overspændt" mine muskler.

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første, så kan INGEN hunde låse deres bid, dette er en skrøne...

 

For det andet, så vil jeg da kraftigt fraråde at lægge dine arme om halsen på en hvilken som helst hund der er heftigt oppe at køre, når du gør det, så kommer dit hoved foruroligende tæt på hundens tænder, og det er altså ikke anbefalelsesværdigt når hunden er optændt i forbindelse med en slåskamp...

 

Måske fik jeg formuleret mig forkert.. :nar: Men en muskelhund kan have et meget "sammenbidt" bidt, som er næsten umuligt at "få op". Altså nærmest fastlåst.

 

Hvis jeg skal vælge mellem at mine hunde bliver bidt ihjel eller jeg selv bliver skamferet af et møgdyr, så kommer hundene i første række. Jeg ville ikke bare kunne stå og kigge på, at mine "børn" blev flået. Jeg ville nok også forsøge at sparke/alt muligt andet, men det har jeg så igen ladet mig fortælle kan ophidse endnu mere, så tænerne får endnu flere hængelåse på! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skulle det ikke virke, hvorfor skulle man ikke kunne kvæle dem præcist som med enhver anden hund :vedikke:

 

Svaret er til dels her:

 

Jeg ville nok også forsøge at sparke/alt muligt andet, men det har jeg så igen ladet mig fortælle kan ophidse endnu mere, så tænerne får endnu flere hængelåse på! :5up:

 

De reagerer på smerte ved at bide endnu hårdere. Det er simpelthen en selvforsvarsmekanisme. Det sker også ved kvælning. Men selvfølgelig kan man bryde kæberne fra hinanden hvis først hunden er død eller bevidstløs - hvis man altså synes det er i orden :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Svaret er til dels her:

 

 

 

De reagerer på smerte ved at bide endnu hårdere. Det er simpelthen en selvforsvarsmekanisme. Det sker også ved kvælning. Men selvfølgelig kan man bryde kæberne fra hinanden hvis først hunden er død eller bevidstløs - hvis man altså synes det er i orden :vedikke:

Skulle det komme dertil så vil det jo uanset hvad, ende med minimum en af hundene skal aflives. Jeg er ret sikker på at man som hundeejer vil gøre alt hvad man kan for at det ikke bliver ens egen hund der enten bliver skadet så meget i selve kampen så den dør eller skal aflives. Man vil vel også for såvidt muligt undgå at ens egen hund skambider og loven kræver den aflivet. Eneste chance man desværre har er at tilside sætte følelser for hundene og uskadelig gøre modstanderen så hurtig og med størst mulig skade som overhovedet muligt:cry: Man risikere godtnok en bøde på 500,- for dyremishandling. Men heller det end man skal aflive sin hund pga den har forsvaret sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eneste chance man desværre har er at tilside sætte følelser for hundene og uskadelig gøre modstanderen så hurtig og med størst mulig skade som overhovedet muligt:cry: Man risikere godtnok en bøde på 500,- for dyremishandling. Men heller det end man skal aflive sin hund pga den har forsvaret sig selv.

 

Jeg mener bare at der er andre metoder man kan bruge, før man kommer så vidt som til at gøre skade på en hund. Løft-i-bagben metoden virker så godt som altid, simpelthen fordi det overrasker hunden at "miste jordforbindelsen".

Link til indlæg
Del på andre sites

Man risikere godtnok en bøde på 500,- for dyremishandling. Men heller det end man skal aflive sin hund pga den har forsvaret sig selv.

Man kan jo også anskaffe sig en yderst ulovlig Bear Repellent. Den kan efter sigende afskrække angribende BJØRNE, så mon ikke også den ville kunne formå en hund til at smutte?

 

NB. Man må vist ikke bruge sådanne midler på andre hundeejere.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...