Hop til indhold

Hvor længe træner i af gangen?


Shii
 Share

Recommended Posts

Dexter er en af dem som mister interessen såårh hurtigt... Og dog! Nogen gange er han bare PÅ, og så tager vi lige en god omgang træning...

 

Dog har jeg en tendens til at holde mig til de ting han kan finde ud af, fordi jeg synes han ofte bliver for ivrig hvis han ikke ved hvad han skal, og så ender det i hat og briller!:banan:

 

Jeg er dog begyndt fast at træne hver dag... Med det mener jeg at alt det kan han og har lært, det skal han gøre minimum hver dag... Dette fordi han desværre har fralært sig at rulle rundt :cry: Det er jeg super ked af, men han kan bare ikke finde ud af det mere, så den må vi igang med at lære igen!

 

Men mit spørgsmål er nu hvor lang tid bruger i på træning af gangen?

 

F.eks. ville jeg gerne lære Dexter det med håndklædet fra Best Friends trick challenge tråden, men hvor længe skal man bruge af gangen?

 

Starter man ud med 5 minutter, eller til hunden ikke gider mere eller?

Hvor længe er det okay at træne, jeg ved jo godt vi gik til træning en time af gangen, men her tænker jeg på den samme øvelse? Hvor længe skal man bruge af gangen før man holder pause?

 

Indtil videre har jeg nemlig brugt at holde den til Dexter selv siger fra, men jeg er faktisk kommet i tvivl om jeg selv bør stoppe ham, før han bliver i "Dårligt Dexter humør"...

 

Hvad vil i anbefale?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville klart stoppe, mens Dexter stadig synes, at det er sjovt, og ikke vente, til han selv siger stop. Hvis du stopper, mens han stadig synes, at det er sjovt og vil have mere, er der større sandsynlighed for, at det er den følelse, han tager med sig til næste træningssession, dvs. at du får lagt mere værdi i det at træne med dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

enig med de andre. små træningssekvenser og stop mens legen er, ikke bare god, men BEDST;-)

 

Og med stop menes at du ikke altid behøver stoppe helt for den dag. Den kan være du bare lige skal tage en pause, lege lidt og så kalde på ham igen og tage øvelsen en eller 2 gange mere.

 

Jeg har en hund der kan blive ved og ved og ved og en der helst skal have små pauser ret ofte, samt skifte øvelse tit, så det er meget forskelligt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tænkte nok det var der jeg lavede min fejl :hmm:

 

Enkelte gange har jeg stoppet tidligt og der har jeg selv også haft en mere... "glad følelse" af succes...

 

tror jeg vil prøve de 5 minutter af gangen og se om vi kan træne lidt nemmere så!

 

Jeg plejer at sige til kursisterne, at den stemning man slutter træmingssessionen med er også den man får når man starter igen. Og så har jeg selv haft stor succes med at slutte med noget nemt, så man altid slutter med en succes. Det er som om at det lagrer bedre så. Jeg gør i øvrigt det samme med hestene - always end on a positive note.

 

Glæder mig til at høre hvordan det går med udfordringen. Tror også vi skal kaste os ud i den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hund der kan træne relativt længe uden at blive træt og en der bliver træt og ukoncentreret meget hurtigt.

 

Jeg kan ikke finde ud af at tælle minutter, så jeg tæller gentagelser. Det gør jeg ved at jeg tæller ti godbidder op. Tjener hunden godbidden får den den, tjener den ikke godbidden ligger jeg den til side. Når der ikke er flere godbidder holder jeg en kort pause mens jeg finder ti nye godbidder frem.

 

Med Nanna tager jeg 2-3x 10 godbidder inden jeg holder en lidt længere pause på 5-10 min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Jeg plejer at sige til kursisterne, at den stemning man slutter træmingssessionen med er også den man får når man starter igen. Og så har jeg selv haft stor succes med at slutte med noget nemt, så man altid slutter med en succes. Det er som om at det lagrer bedre så. Jeg gør i øvrigt det samme med hestene - always end on a positive note.

 

Glæder mig til at høre hvordan det går med udfordringen. Tror også vi skal kaste os ud i den :-D

 

Disse ord giver bare så meget mening for mig. Jeg slutter tit træningen med at være lidt ked af det og ret frustreret fordi jeg bare ikke når nogen vegne med ham overhovedet. Og når jeg skal træne igen, så er jeg allerede lidt opgivende og frustreret, fordi jeg ved hvordan det gik sidst.

Så dine ord går rent ind, og dem vil jeg huske næste gang, så jeg kan prøve at være obs på at få slutte når det går godt, også selvom det betyder at jeg ikke rigtig får trænet noget, men i længden giver det sikkert større succes :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Jeg har en hund der kan træne relativt længe uden at blive træt og en der bliver træt og ukoncentreret meget hurtigt.

 

Jeg kan ikke finde ud af at tælle minutter, så jeg tæller gentagelser. Det gør jeg ved at jeg tæller ti godbidder op. Tjener hunden godbidden får den den, tjener den ikke godbidden ligger jeg den til side. Når der ikke er flere godbidder holder jeg en kort pause mens jeg finder ti nye godbidder frem.

 

Med Nanna tager jeg 2-3x 10 godbidder inden jeg holder en lidt længere pause på 5-10 min.

 

Jeg benytter mig lidt af samme metode. Jeg træner 5 klik og så en lille pause og 5 klik igen osv. Det er nemt at holde styr på og man husker at få holdt pause.

Link til indlæg
Del på andre sites

Disse ord giver bare så meget mening for mig. Jeg slutter tit træningen med at være lidt ked af det og ret frustreret fordi jeg bare ikke når nogen vegne med ham overhovedet. Og når jeg skal træne igen, så er jeg allerede lidt opgivende og frustreret, fordi jeg ved hvordan det gik sidst.

Så dine ord går rent ind, og dem vil jeg huske næste gang, så jeg kan prøve at være obs på at få slutte når det går godt, også selvom det betyder at jeg ikke rigtig får trænet noget, men i længden giver det sikkert større succes :blink:

 

Tror også det er den som rammer mig... Og det udsige er at når Dexter virkelig er i "hopla" så forstår han bare SÅ hurtigt! Han lærte at "tap på knæet af mig" på ingen tid! Så når jeg tager højre knæ frem, tapper han med venstre pote, når jeg tager venstre frem tapper han på det med højre pote...

Han kan dreje rundt om sig selv, og han er bare super dygtig til det... Nu kan han gøre det på afstand også, og uden håndtegn. Så dum er han jo ikke, og nogle ting har han jo lært...

 

Jeg har en hund der kan træne relativt længe uden at blive træt og en der bliver træt og ukoncentreret meget hurtigt.

 

Jeg kan ikke finde ud af at tælle minutter, så jeg tæller gentagelser. Det gør jeg ved at jeg tæller ti godbidder op. Tjener hunden godbidden får den den, tjener den ikke godbidden ligger jeg den til side. Når der ikke er flere godbidder holder jeg en kort pause mens jeg finder ti nye godbidder frem.

 

Med Nanna tager jeg 2-3x 10 godbidder inden jeg holder en lidt længere pause på 5-10 min.

 

Princippet kan jeg godt lide bortset fra at Dexter går helt i selvsving så snart jeg tænker på at finde nye godbidder... Han er bare så madglad når det kommer til godbidder at han står der med det samme!

Men princippet med på forhånd at beslutte hvor mange godbidder man "ca vil bruge" synes jeg er meget godt!

 

Jeg glæder mig helt til at se hvordan han reagere i morgen når vi starter ud med "ny og positiv træning" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Princippet kan jeg godt lide bortset fra at Dexter går helt i selvsving så snart jeg tænker på at finde nye godbidder... Han er bare så madglad når det kommer til godbidder at han står der med det samme!

Men princippet med på forhånd at beslutte hvor mange godbidder man "ca vil bruge" synes jeg er meget godt!

 

Jeg glæder mig helt til at se hvordan han reagere i morgen når vi starter ud med "ny og positiv træning" :lol:

 

Det kan læres. Tror ikke der findes mange hunde der er så madglade som Nanna, hun er så og sige alt ædende og havde meget svært ved at koncentrere sig med mad i nærheden. Jeg har lavet masser af slip-godbidden øvelser ala disse og det har haft stor effekt på Nannas evne til at håndtere at træne selv om der er godbidder et eller andet sted.

 

 

 

 

Helt så gode her er vi ikke, men vi arbejder på sagen

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan læres. Tror ikke der findes mange hunde der er så madglade som Nanna, hun er så og sige alt ædende og havde meget svært ved at koncentrere sig med mad i nærheden. Jeg har lavet masser af slip-godbidden øvelser ala disse og det har haft stor effekt på Nannas evne til at håndtere at træne selv om der er godbidder et eller andet sted.

 

 

 

 

Helt så gode her er vi ikke, men vi arbejder på sagen

 

Imponerende!

 

Tror jeg vil prøve afstandsbelønning, mest for sjov... Dexter kan det nemlig som sådan godt... Han er vant til at blive sat midt på køkkengulvet, og der sidder han og venter imens hans foder bliver ordnet, og han flytter sig ikke ud af flækken før han høre ordet "Eten"...

 

Ganske sjovt faktisk for i dag sagde Olivier "good boy", og Dexter troede vidst han sagde Eten, så han rejste sig og satte sig straks ned igen :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Disse ord giver bare så meget mening for mig. Jeg slutter tit træningen med at være lidt ked af det og ret frustreret fordi jeg bare ikke når nogen vegne med ham overhovedet. Og når jeg skal træne igen, så er jeg allerede lidt opgivende og frustreret, fordi jeg ved hvordan det gik sidst.

Så dine ord går rent ind, og dem vil jeg huske næste gang, så jeg kan prøve at være obs på at få slutte når det går godt, også selvom det betyder at jeg ikke rigtig får trænet noget, men i længden giver det sikkert større succes :blink:

 

Det kan godt være, at der findes folk, for hvem det ikke har så stor betydning, men det betyder virkelig meget for både min indstilling og mine hundes, hvordan jeg planlægger og afslutter en træningssession.

Hellere finde et eller andet gammelt trick frem, som sidder på rygraden af hunden, og lave det et par gange, end at makke rundt i noget nyindlæring, som ikke rigtigt fungerer. Man skal (som udgangspunkt) altid gå glad fra træning.;-)

 

Har mange gange tænkt på, at jeg burde tage til foredrag med en idrætspsykolog - tror faktisk vi hundefolk kan lære en del om mentalitet og træningstilgang fra en idrætspsykolog.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig afhænger det af hvilken hund jeg træner med.... Karla kan blive ved og ved og ved og synes stadig det er sjovt... Så med hende afhænger det mest af mit humør hvor længe vi træner...

 

Johna er terrier af sind, så hos hende er det 5 guffer / klik og så leger vi... så 5 guffer og så leger vi... Det gør jeg som regel en 4-5 gange og så stopper jeg helt for den session

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...