Hop til indhold

"kvalerhalsbånd" ja eller nej??

Franziska
 Share

Recommended Posts

• Svar 126
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kvælning kan give øjenskader (iltmangel). Desuden er kæder jo tynde, og lægger kun press på at meget lille stykke af nakken, og kan slet ikke sammenlignes med et godt, bredt halvkvæl eller martingalhalsbånd.

Jeg ville ikke lade en træner bilde mig ind at det er uskadeligt, for ALT udstyr kan gøre skade hvis hund eller fører er voldsom.

jeg tror det er med hendblik på det træning og i forhold til den vejledning man får, han mener man ikke skader hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror det er med hendblik på det træning og i forhold til den vejledning man får, han mener man ikke skader hunden...

Det tror jeg også er helt korrekt... Hunden bliver ikke skadet af at have et kvælerhalsbånd på... Men det er helt korrekt at forkert brugt så kan det gøre ufattelig skade! Men når de underviser i hvordan det bruges/sættes korrekt på, så kan jeg ikke se det store drama i at det bruges...

Alt er skadeligt hvis det bruges forkert, alle seler, halsbånd osv.... Nogle mere end andre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg også er helt korrekt... Hunden bliver ikke skadet af at have et kvælerhalsbånd på... Men det er helt korrekt at forkert brugt så kan det gøre ufattelig skade! Men når de underviser i hvordan det bruges/sættes korrekt på, så kan jeg ikke se det store drama i at det bruges...

Alt er skadeligt hvis det bruges forkert, alle seler, halsbånd osv.... Nogle mere end andre...

Jamen det er også det jeg tænker.. og vi er kommet så langt i beslutningen at det ikke er noget hun skal gå med til hverdag, da jeg synes det besværligt med at hun så enten kun må gå i højre eller venstre side.. så hvis bliver det kun til træning

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken "slags" bruger i??

Når vi skal noget, hvor det er ekstra vigtigt for os, at være SIKKER på at Aslan ikke kan kravle ud af sit halsbånd, har en kvæl kæde på. Med små led, da vi prøvede med store, men det låste sig fast og sad fast fast, så dem tør vi ikke bruge.

Når jeg går tur over i nybyggeriet, hvor jeg kan se flere kilometer væk, og derved planlægge min tur efter om der er andre hunde, har han et halvkvæl på fra kenjan. Kan ikke lige finde det derinde, men det er af sort læder med en lille kæde i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi skal noget, hvor det er ekstra vigtigt for os, at være SIKKER på at Aslan ikke kan kravle ud af sit halsbånd, har en kvæl kæde på. Med små led, da vi prøvede med store, men det låste sig fast og sad fast fast, så dem tør vi ikke bruge.

Når jeg går tur over i nybyggeriet, hvor jeg kan se flere kilometer væk, og derved planlægge min tur efter om der er andre hunde, har han et halvkvæl på fra kenjan. Kan ikke lige finde det derinde, men det er af sort læder med en lille kæde i.

Tror jeg har fundet det på nettet... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg bruger selv helkvæl på Bamse til at bære hundetegnet i - Og det er så det! Skal der en gang imellem en snor på, på turene så bliver halsbåndet låst, så det ikke kan kvæle.

Så kvæl kan være fint og til hunde der aldrig trækker, så synes jeg det er udemærket, fordi det er så nemt at få af og på og må være dejligere at have på end et fast halsbånd.

Men hvis en træner foreslår det som træningsredskab, er det en træner der har spillet fallit og ikke kan finde ud af at træne hunde og ejer i disciplinen "gå pænt"! :evil:

Det kan give grimme skader hvis man er uheldig og enhver hundetræner der påstår det modsatte er i mine øjne et fjols! For det siger sig selv, at hunden skal opleve væsentlig smerte og ubehag for at forstå den ikke skal trække i et kvæl.... Ellers så kan man vel ligeså godt bruge et bredt halvkvæl :vedikke:

Et kvælerhalsbånd skal kun bruges på de hunde som er helt stabile og ikke kan finde på at lave udfald i linen.

For hvis man har tænkt sig at skåne hunden fordi den kan finde på at lave udfald i linen, så skal der en sele på.

Og fordi din hund skal trække, så kan den da sagtens lære at gå i sele. En gå sele og en træk sele er vidt forskellige ting og det kan din hund sagtens skelne mellem.

Mine hunde kan f.eks skelne mellem sporhalsbånd, dagligdagshalsbånd, træningshalsbånd og gåturshalsbånd.

Jeg har endnu ikke mødt en hund, der har lært at gå spor med halsbånd på, der altid tror den skal gå spor, hver gang den får et halsbånd på - Så hvorfor skulle det være anderledes med en sele? ;-)

En anden ting er, at hunden læser situationer meget tydeligt. De danner sig lynhurtigt et billede af, at denne type forberedelse og disse fysiske ting, (som f.eks en vogn) betyder den skal trække. Disse stimuli har hunden heller ikke på en alm. gåtur.

Så det synes jeg ikke du skal bekymre dig om og bare se at få en sele på og få styr på gå pænt træningen på en anden måde, end via fysisk smerte og ubehag, som reelt er det din træner foreslår, uanset hvor fancy det bliver pakket ind!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der er forskel på dovenskab og effektivitet... Hvis du f.eks. er til agility stævne så er det altså ikke "dovenskab" at du let og hurtigt lige vil smide halsbåndet på hunden; Det er praktisk!

Nu findes der jo de halsbånd som har lige sådan en lille "klik" og så er det på, det er jo også super smart og let... De fleste seler er i dag lavet sådan at du faktisk bare ligger dem på ryggen af hunden og spænder selen... Det er jo ikke dovenskab, det handler bare om at gøre det lettere og mest behageligt for hunden...

Kan godt se det effektive i det også.. Men som du selv er inde på vedrørende de klik halsbånd, så findes der nogen lige så hurtige alternativer. Jeg tager ikke længere tid om at smide en lasso om hunden end et simpelt klik, et k9 seletøj tager ikke meget mere end et sekund heller, så længe man kan bøje sig lidt i knæene/ryggen. Hvad er det så, fordi man kan styre hundens hoved en smule lettere, eller for egen komforts skyld? :) Ikke min mening at virke som om folk er onde hvis de benytter sig af redskabet, og jeg er da langt fra lige så erfaren som de fleste herinde.

Jeg har retriever line på mine hunde af flere årsager. Dovenskab jep, mine har aldig halsbånd på, ved det godt jeg er slem, jeg har 8 hunde, og det kan godt være at du synes det ikke tager lang tid at tage en sele på, men med 8 stk er det alligevel lidt tidskrævene. Desuden er det nemmere at styre de små liner ved indfiltring, når man nu spadsere afsted med 8 stk, de er billige og fylder ikke så meget.

Til agility har jeg en "trækkesnor" med kvæl til hunde, men til jagt har jeg retriever liner på igen, de skal i lommen, og det er bare nemmere med en retrieverline end en snor med et halsbånd.

Så jo, doven og praktisk er hun

Jeg træner også i DKK ;-) Tror ikke at vi har haft direkte tradition for træning med kvæl - håber jeg ikke?

Jeg synes som udgangspunkt ikke at det hører hjemme i en træningssituation. Vi har primært unghund, hvalpe og kørekort til hund og rally - og i ingen af de discipliner har kvæl i mine øjne berettigelse.

Da jeg stillede lydighedskonkurrence i DKK med min første hund, skulle de have kvælerhalsbånd på, det skulle de også i DcH den gang

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine hunde, har jeg brugt kvælerhalsbånd på, uden problemer.

Altså, så længe man bruger det på den rigtige måde, uden smerte og ubehag for hunden, så synes jeg, det fungerer ret godt.

Selvfølgelig, hvis hunden trækker ekstremt meget, ville jeg nok ikke bruge kædehalsbånd, fordi så ville det " kvæle " hunden, så ville jeg nok bruge en sele i stedet for.

Jeg, brugte ellers kæde på Ricko, men han hverken trækker eller noget, så nu har han fået et nyt fint læderhalsbånd ;-)

Bruger man det korrekt, er det en god fin ting, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man bruger kvælerkæde ?? Hvis hunden trækker ville den jo kvæle sig selv halvt til døde, og hvis den ikke trækker kan man vel lige så godt bruge almindeligt halsbånd ??

Jeg ser desværre mange misbruge det. I sommers stod jeg i billet kø til legeland der da står en labrador ved siden af med kvælerhalsbånd. Manden som åbenbart ville demonstere magt, eller havde et problem med at overskue sin hund, kvalte den konstant, i den halve time vi stod i kø, var den helt tillukket, så hunden hev efter vejret, så flere kommenterede det. Da en anden hund passerede, gøede hans labrador og som straf " hang" han hunden op i halsbåndet indtil den ikke kunne gå vejret. :evil: sindsyge idiot.

Jeg har overvejet om det kunne afhjælpe Teiturs trækken, men tror det ikke, ville helt sikkert bare risikere en nakkeskade på ham og at han trækker til han falder om. Men han trækker jo i alt, så det kan nok snart være hip som hap.

Men mange hunde inkl min egen trækker jo som sindsyge i en sele, fordi de kan bruge alt deres vægt til at kaste sig frem og fordi de er meget stærkere i hele brystpartiet end de i er i nakken. Jeg har en veninde som har fibromyalgi og hendes hund trækker også som satan selv. Hun kan overhovedet ikke holde den i en kropsele ( stor hund ) og bruger kvælerkæde, og her hjælper lyden åbenbart nok til at hunden ikke trækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor man bruger kvælerkæde ?? Hvis hunden trækker ville den jo kvæle sig selv halvt til døde, og hvis den ikke trækker kan man vel lige så godt bruge almindeligt halsbånd ??

Det er også min logik. En anden ting jeg bare slet ikke kan klare at se, (og ofte ser!) er små gamle hunde i kvælerkæde. Hunde der er så gamle at de knap kan følge med ejeren på en tur, og så "hænger" de dernede bagved i en stram kæde.. det fatter jeg bare slet ikke :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også min logik. En anden ting jeg bare slet ikke kan klare at se, (og ofte ser!) er små gamle hunde i kvælerkæde. Hunde der er så gamle at de knap kan følge med ejeren på en tur, og så "hænger" de dernede bagved i en stram kæde.. det fatter jeg bare slet ikke :cry:

Bare lige for at lufte min fordom så er det sikkert oftes ældre mennesker du ser komme slæbende med deres gamle hunde i kvælerkæde ??

Altså min bedstemor havde hund engang og hun anede ikke at der fandes andet end kvælerkæde. Sele til en hund eller almindelige halsbånd var en by i rusland og i "gamle" dage brugte man jo altid kvælerkæde som vi andre bruger sokker, uden at tænke over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige for at lufte min fordom så er det sikkert oftes ældre mennesker du ser komme slæbende med deres gamle hunde i kvælerkæde ??

Ja!! Jeg må dog sige at jeg herovre ser flere og flere ældre med deres småkræ i sele :mrgreen: Det gør mig glad i sjælen :lun: Det er vist mest hjemme i DK jeg har set det med kæder på meget gamle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu har trådstarter en hvalp ikke? eller i hvertfald ikke udvokset ud fra det du skriver .. og så kan jeg bare slet ikke acceptere en kvæler som løsning..

En halvkvæler som du kan indstille i størrelsen, så den passer i halsbredde og hunden derfor ikke kan trække sig baglæns er noget helt andet!

En halvkvæler kan selvfølgelig også være for stram, så den kvæler på samme måde som en alm kvæler, men så er den forkert indstillet.

Det er jo desuden også halvkvælere slædehundene står bundet i som regel, da de jo netop sikre at hunden ikke kan komme ud af dem, men samtidig at den ikke kan skade sig selv, som hvis det var en hel kvæl;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg har en veninde som har fibromyalgi og hendes hund trækker også som satan selv. Hun kan overhovedet ikke holde den i en kropsele ( stor hund ) og bruger kvælerkæde, og her hjælper lyden åbenbart nok til at hunden ikke trækker.

Jamen grunden til at hunden ikke trækker ved lyden af kæden, er typisk at den har fået tilstrækkeligt mange smertefulde hug eller er blevet kvalt tilstrækkeligt mange gange, til at den har lært, at lyden kommer lige før det ubehagelige.

Jeg kan godt forstå, at netop din veninde står i en rigtig træls situation og når hunden nu har lært det, så er det nok løsningen for hende. :vedikke:

Men for alle os andre, så er det en overspringshandling at bruge kvæl til at lære hunden at gå pænt. Hvis hunden trækker mere i sele, jamen så har man jo bare et stykke arbejde foran sig, med at lære den at gå ordentligt, men man risikere da i det mindste ikke at skade den i forløbet - Man kan i hvertfald ikke med den begrundelse fravælge en sele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen grunden til at hunden ikke trækker ved lyden af kæden, er typisk at den har fået tilstrækkeligt mange smertefulde hug eller er blevet kvalt tilstrækkeligt mange gange, til at den har lært, at lyden kommer lige før det ubehagelige.

Jeg kan godt forstå, at netop din veninde står i en rigtig træls situation og når hunden nu har lært det, så er det nok løsningen for hende. :vedikke:

Men for alle os andre, så er det en overspringshandling at bruge kvæl til at lære hunden at gå pænt. Hvis hunden trækker mere i sele, jamen så har man jo bare et stykke arbejde foran sig, med at lære den at gå ordentligt, men man risikere da i det mindste ikke at skade den i forløbet - Man kan i hvertfald ikke med den begrundelse fravælge en sele.

Meeeen en hund der trækker i en sele som f.eks. ikke er den rigtige størrelse, eller type kan jo også skade sig selv... Altså betyder selen jo ikke at hunden ikke skader sig... Hunden kan hvis man ikke træner den rigtigt til at gå i snor skade sig... uanset hvad den har på! Så man kan altså ikke fravælge kvæl fordi det skader "mere", for en hund der trækker kan komme til skade uanset hvad du giver den på... Forskellen er bare om ejeren ved hvad de laver...

Jeg vil vove at påstå at en hund med kvæl og en ejer der ved hvordan de træner, stadig har mindre risiko for at blive skadet end en hund i sele, med en uvidende ejer, der hiver og rykker i sin hund!! Men det er så bare min holdning... Jeg mener btw absolut ikke at kvæl skal bruges til at træne "gå pænt", men f.eks. er det rigtig smart hvis man har en nervøs hund man er bange for hopper ud af halsbåndet, eller hvis man har en race med tyk nakke og lille hovede som næsten også altid hopper ud af halsbåndet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Maya er 6 1/2 mdr... Og hun skal IKKE lære "gå pænt" med en kvæler, for det kan hun allerede.

Træneren anbefalede det til os, med en af begrundelserne at hun havde vridet sig ud af halsbåndet..

Jeg trænede med det på i onsdags i ca. 1 time hvor det var låst/uden kvæl i ca. 10 -15 min fordi vi gik spor og legede bagefter som belønning..

Og jeg er ret sikkert på at Maya ikke blev kvælt en eneste gang..

Vi har besluttet at det ikke noget hun skal gå med til dagligt, da hun skifter for meget side uder hygge-gåture..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min bedstemor havde hund engang og hun anede ikke at der fandes andet end kvælerkæde. Sele til en hund eller almindelige halsbånd var en by i rusland og i "gamle" dage brugte man jo altid kvælerkæde som vi andre bruger sokker, uden at tænke over det.

Det er lidt skægt, for kvælerhalsbånd forbinder jeg med træning og absolut ikke med gamle damer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Nu har jeg læst lidt med i denne tråd og syntes egentlig det er lidt sjovt at se folks holdninger til kvæl. Jeg har altid selv været stor modstander af kvæl, da jeg også altid har forbundet det med straf.

Men jeg har nu et stykke tid gået og overvejet at bruge det. Og så vil jeg skynde mig at sige at det selvfølgelig ikke skal bruges til straf og jeg vil heller ikke bruge det under træning, da de i starten godt kan køre for højt i stress og der ville et kvæl være voldsomt ubehageligt, så der bruger jeg udelukkende sele eller også er de løse (det kommer lidt an på hvor vi træner og hvad holdningen er til det på træningspladsen, men de bliver ved mig så det er ikke noget problem).

Spekulationerne går på om det ikke er mere behageligt for dem at have på til dagligt, når de bare tuller rundt herhjemme. De halsbånd vi bruger nu (Rogz eller Eazydog) er jeg egentlig okay glad for, men de sidder jo tæt til (ikke så det strammer selvfølgelig) det må da være træls at gå med og så ødelægger det deres pelskrave, det ser egentlig lidt dumt ud hvis jeg skal være ærlig (pelsen stritter rundt om halsbåndet).

Derfor har jeg overvejet sådan et halvkvæl fra Hurrta (den i læder med et lille kædestykke). Tænker at det vil være rigtig pænt til dem og så sidder det ikke stramt til, samt det får ikke pelsen til at stritter så voldsomt. Så jeg kan jo egentlig ikke finde noget negativt hvis det kun bliver brugt til dette, men ved nu stadig ikke :hmm:tror bare at det er fordi jeg har haft sådan et voldsomt had til de halsbånd (min far brugte for mange år siden kvælerhalsbånd og lineryk for at lære "plads" og gør det stadig lidt i dag, selvom jeg heftigt har prøvet at snakke ham fra det).

Jeg så for noget tid siden en flatcoated retriever, med et kæde kvælerhalsbånd og det så bare rigtig godt ud til den. Det var egentlig der jeg begyndte at tænke over at det ville være flot til vores også, men som sagt har jeg altid haft det meget svært med de kæder og jeg tror jeg skal overvinde en del for at putte det på min egne, velvidende at jeg ALDRIG ville bruge det så det var ubehageligt for dem. Men tænker at jeg måske kan overveje sådan et halvhvæl fra Hurrta hvor det meste er rundsyet læder :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst lidt med i denne tråd og syntes egentlig det er lidt sjovt at se folks holdninger til kvæl. Jeg har altid selv været stor modstander af kvæl, da jeg også altid har forbundet det med straf.

Men jeg har nu et stykke tid gået og overvejet at bruge det. Og så vil jeg skynde mig at sige at det selvfølgelig ikke skal bruges til straf og jeg vil heller ikke bruge det under træning, da de i starten godt kan køre for højt i stress og der ville et kvæl være voldsomt ubehageligt, så der bruger jeg udelukkende sele eller også er de løse (det kommer lidt an på hvor vi træner og hvad holdningen er til det på træningspladsen, men de bliver ved mig så det er ikke noget problem).

Spekulationerne går på om det ikke er mere behageligt for dem at have på til dagligt, når de bare tuller rundt herhjemme. De halsbånd vi bruger nu (Rogz eller Eazydog) er jeg egentlig okay glad for, men de sidder jo tæt til (ikke så det strammer selvfølgelig) det må da være træls at gå med og så ødelægger det deres pelskrave, det ser egentlig lidt dumt ud hvis jeg skal være ærlig (pelsen stritter rundt om halsbåndet).

Derfor har jeg overvejet sådan et halvkvæl fra Hurrta (den i læder med et lille kædestykke). Tænker at det vil være rigtig pænt til dem og så sidder det ikke stramt til, samt det får ikke pelsen til at stritter så voldsomt. Så jeg kan jo egentlig ikke finde noget negativt hvis det kun bliver brugt til dette, men ved nu stadig ikke :hmm:tror bare at det er fordi jeg har haft sådan et voldsomt had til de halsbånd (min far brugte for mange år siden kvælerhalsbånd og lineryk for at lære "plads" og gør det stadig lidt i dag, selvom jeg heftigt har prøvet at snakke ham fra det).

Jeg så for noget tid siden en flatcoated retriever, med et kæde kvælerhalsbånd og det så bare rigtig godt ud til den. Det var egentlig der jeg begyndte at tænke over at det ville være flot til vores også, men som sagt har jeg altid haft det meget svært med de kæder og jeg tror jeg skal overvinde en del for at putte det på min egne, velvidende at jeg ALDRIG ville bruge det så det var ubehageligt for dem. Men tænker at jeg måske kan overveje sådan et halvhvæl fra Hurrta hvor det meste er rundsyet læder :hmm:

jeg har også været en del på nettet og synes også de halvkvæl fra hurrta i det rundsyet læder er smadder lækre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
De små led niver og kan hive hår ud, derudover rasler de. Måske forudindtaget, men kan intet positivt se ved dem :hmm:

Hmmm ja det 2 ting har jeg så ikke tænkt på. Men hvis det er med læder og der kun er det stykke kæde der hænger lidt løst foran, så er det vel ikke et problem eller :hmm::hmm:

Det er det her jeg tænker på

9138291_halfchoke_collar_round_brown.jpg

Det rasler nok stadig, men nok ikke så meget som et rent kædehalsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Min erfaring er, at kædestykket desværre IKKE er rustfrit, selv på meget dyre halvkvælerhalsbånd, og da mine er nogle rigtige vandhunde, og vi ofte er ved stranden ruster de ret hurtigt. :cry:

Det misfarver pelsen og ser i øvrigt grimt ud. Så jeg bruger nogle brede regulerbare halvkvæler-halsbånd i webbing, men uden kæde. Syet til slædehunde (så er det noget der holder) fra HIKE. De er altså supergode, og slider ikke pelsen selvom de har dem på døgnet rundt.:-D

I øvrigt skal man passe på med kædehalsbånd, der er mere end een hund der har mistet en tand i leg på den konto. Hvis man glemmer at tage kædehalsbåndet af når de leger, kan hjørnetænder godt komme i klemme i kæden, og så ryger der altså lige en tand når den anden hund flytter sig.

Redigeret af topsytop
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites