Hop til indhold

Phtalater i hundelegetøj.


Tullemus
 Share

Recommended Posts

Hvor meget tænker I over, om der kan være farlige stoffer i det legetøj i køber til jeres hunde?

 

Må indrømme, at det er først inden for de sidste 4-5 år, jeg selv er begyndt at blive kritisk med hvad jeg vælger til mine hunde, efter al den snak om phtalater i børne legetøj og det så kom frem, at man frarådede at børnene ikke fik lov til at lege med hundelegetøj, fordi det indeholdt disse her meget skadelige phtalater, men det var åbenbart lige meget med dyrene :evil:

 

Samtidig må der også være mange som ikke tænker på det, når både Rema1000 og Netto kan sælge hundelegetøj (made i China) som stinker langt væk af kemikalier og som er pakket ind i pvc.

Der burde jo være en advarsel på om, at hundene kan blive sterile, det kan skade deres fostre , de kan få leverskader o.s.v

Miljøstyrelsen opfordre til at man ikke lader sine hunde (dyr) lege med phtalat holdig legetøj.

Men hvordan kan man som forbruger være sikker på at man køber det rigtige? :vedikke:

Mange af forhandlerne ved ikke , hvilke stoffer legetøjet indeholder.

Ved godt at der er nogle der sælger phtalatfri legetøj til dyr og det er et stort skridt i den rigtige retning, men noget egentligt forbud mod disse stoffer i legetøj til dyr , har jeg ikke kunne finde i min søgning på nettet. Den sidste var en kvindelig politiker, der ville fremsætte det som et lovforslag i 2008.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lever hunde jo desværre ikke lige så længe som mennesker... så for de færreste af dem vil den skadelige virkning overhovedet ikke kunne nå at tage effekt....

 

Jeg er desværre ikke enig med dig . Det må da være bedre at forebygge end at helbrede.

Og desuden er nogle af disse phtalater hormonforstyrrende stoffer, disse stoffer påvirker alt levende uanset hvor gamle de bliver.

Kan varmt anbefale bogen: Vores stjålne fremtid. Et skræmmende billed på, hvordan disse stoffer påvirker både dyr og mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er desværre ikke enig med dig . Det må da være bedre at forebygge end at helbrede.

Og desuden er nogle af disse phtalater hormonforstyrrende stoffer, disse stoffer påvirker alt levende uanset hvor gamle de bliver.

Kan varmt anbefale bogen: Vores stjålne fremtid. Et skræmmende billed på, hvordan disse stoffer påvirker både dyr og mennesker.

 

De sidste undersøgelser jeg læste påviste, at for fx at få en forøget risiko for kræft, så skulle det phtalatholdige objekt være i kontakt med slimhinden i sådann ca 15 år, for at frigive nok skadeligt stof... Eftersom de færreste hunde lever meget længere end 15 år, så skulle jeg mene, at risikoen for, at det bliver phtalaterne der slår hunden ihjel er minimal...

 

Dermed ikke sagt, at det ikke kunne være fint, om man lavede samme regulationer på dyrelegetøj som man gør på børnelegetæj, især fordi hunde putter ting i munden hele livet... det er trods alt de færreste menneskebørn der bliver ved med det...

 

Og de andre slimhinder - ja så taler vi om en hel anden kategori legetøj :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

De sidste undersøgelser jeg læste påviste, at for fx at få en forøget risiko for kræft, så skulle det phtalatholdige objekt være i kontakt med slimhinden i sådann ca 15 år, for at frigive nok skadeligt stof... Eftersom de færreste hunde lever meget længere end 15 år, så skulle jeg mene, at risikoen for, at det bliver phtalaterne der slår hunden ihjel er minimal...

 

Dermed ikke sagt, at det ikke kunne være fint, om man lavede samme regulationer på dyrelegetøj som man gør på børnelegetæj, især fordi hunde putter ting i munden hele livet... det er trods alt de færreste menneskebørn der bliver ved med det...

 

Og de andre slimhinder - ja så taler vi om en hel anden kategori legetøj :slem:

 

Under alle omstændigheder er det jo noget værre stads og disse stoffer kommer dog indenbords og formentlig giver de dem også videre til deres afkom.

 

Med hensyn til de andre slimhinder, så findes der skam også phtalatfri legetøj dertil :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved kommer disse blødgøringsstoffer også ud fra industrien i f.eks vandløb. Og det er da mange år siden, biologerne kunne konstaterer fisk og padder med hormonforstyrrede kønsorganer.

Så alene påvirkningen på fostre må da betyde , at skaden let sker.

 

Det er også det jeg mener og når isbjørne helt oppe i arktisk føder tvekønnede unger, p.g.a. at det er blevet optaget i fødekæden, så er det ikke noget der er helt ufarligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Jeg køber altid bamser til Charlie hos Mødrehjælpen. Han vil helst lege med ting af plys, så det er det bedste med bamser.

Dels er de vildt billige, dels støtter vi så det gode formål, dels er der alle de gode baby-bamser, som ikke har plasticøjne eller -næser, som han kan bide af og komme til at sluge - de har nemlig syede øjne og næser, og dels er vi så temmelig sikre på, at de er uden noget giftigt, når nu de er lavet til babyer. :-D

 

Så det er da et tip, som også er godt at give videre.

 

Hans elskede plysfugle med fuglelyd i har jeg købt i USA, da de holdt op med at have sådan nogle herhjemme. Så dem aner jeg ikke, om er med noget i. Men jeg tror det ikke. Anyway, så er vi da helt sikre på at undgå det med de andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...