Hop til indhold

Er begyndt at nappe ud efter mig... ;o(


Gæst Charlie's Mor
 Share

Recommended Posts

Gæst Charlie's Mor

Charlie har altid været en skrøbelig sjæl og jeg har altid prøvet at have den største tålmodighed med ham... Men nu er den tålmodighed efterhånden ved at rende op...

 

Charlie har fået en skræk for sin Julius K9-sele, så jeg kan næsten ikke lukke den om maven på ham, uden han hyler i vilden sky... (Vi har været ved dyrlæge - der er intet galt)

Jegt har taget en anden sele, med den samme klik-lyd, som lukke-halløjen på Juliussen og siddet og klikket med den, indtil han ikke reagerede mere... (Godbidder er en selvfølge)

Jeg har også prøvet at tage selen på ham og træne, uden at fæstne den, men bare føre den under maven, rose, godbidder og væk igen...

 

Når han har fået selen på, er der ingenting... Og den er ikke for stram...

 

Men for lidt siden, da han skulle have sin Julius-sele på, snappede han ud efter mig... Og hvis der er noget jeg ikke kan tolerere, er det napperi eller bid... Jeg reagerede desværre med at blive gal på Charlie, men det er fordi jeg får flashback...

Jeg er blevet bidt af en hund som barn, så der er ingen barmhjertighed der...

 

Hvad skal jeg gøre??

For hvis Charlie ikke kan få selen med, kan han ikke komme med på køre-ture, han kan ikke komme ud at gå, da han smutter ud af et normalt halsbånd...

 

Og hvis han bider mig ellere en anden her i huset, er det slut...

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det "bare" er kliklyden han er bange for så ville jeg prøve med en anden type sele fx den her Din web browser tillader ikke dette web site at bruge cookies så kan du jo altid arbejde videre med at gøre ham tryg ved kliklyden. Du ødelægger vel lidt det hele for dig selv hvis han skal have k9 selen på dagligt for så når han aldrig at blive ordentlig tryg ved den før den skal på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også bare købe en anden sele - fx en step in version hvis han ikke bryder sig om at få noget spændt under maven.... en step in kan du lære ham selv at træde i benhuller og så klikker du den bare i nakken.... det kan begge mine...

 

Og ikke fordi det er noget jeg skal bestemme, men i min verden er der meget stor forskel på at nappe og at bide! Hvis der bliver bidt, kommer der blod / der går hul. Napperi er ikke noget der i min verden = "slut"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie's Mor

Kleo: Der er ikke råd til en adfærdsbehandler... Vi er begge er blevet fyret, så det kan der ikke blive råd til...

 

Skipper-Odense: D

et er ikke kun klik-lyden, men også når den bliver ført under maven på ham uden at blive spændt... K9 selen er den eneste sele, indtil videre, han ikke er smuttet ud af... Derfor bliver vi nødt til at bruge den til daglig... Vi bruger den også i bilen... Og Charlie har alene-hjemme problemer, så vi må oftest tage ham med...

 

Amocca: Hvad hedder dine seler?

Hvis du læste linien igen, står der også: Hvis han bider mig eller en anden, er det slut... Jeg kunne aldrig finde på, at aflive ham grundet napperi... Men tolererer ikke napperi... Så der får han et stort understreget "Nej"

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du læste linien igen' date=' står der også: Hvis han [i']bider[/i] mig eller en anden, er det slut... Jeg kunne aldrig finde på, at aflive ham grundet napperi... Men tolererer ikke napperi... Så der får han et stort understreget "Nej"

Ingen hunde skal bide, ingen tvivl om det. Men jeg tænker på, at hvis du understreger med "et stort NEJ", så gør det ham jo nok ikke mere sikker og tryg. Kunne du tænke dig måske at prøve stille og roligt at hviske "Ja, det er da også noget værre noget, men du skal jo have den på, lille ven" eller noget lignende hyggepludder, mens du fortsætter med blidt at sætte selen på ham?

 

Jeg er ikke adfærdsbehandler, men når man fx skal starte trimning op på en airedale-hvalp, så får man som ejer tydeligt at vide, at DET passer ham sgutte. Og det tager faktisk nogen tid, før både napperi, knurren og sprællen holder op og giver plads for en fredsommelig hyggestund i selskab med kam, saks, negleklipper og trimmeknive. Jeg prøvede med vores første airedale netop at sige "et stort NEJ" og det forværrede i den grad problemet, så jeg overgik hurtigt til hviskeriet.

 

Og det gav faktisk pote næsten med det samme.

 

Nu kender jeg jo ikke din hund og det er slet ikke sikkert, at min metode vil virke for jer, men "et stort NEJ" synes jeg skal reserveres til virkelig alvorlige ting og ikke hverken ved trimning eller påsætning af sele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal være meget opmærksom på at Charlie har et indlært negativt syn på hele selesituationen.

 

Prøv at ændre situationen ved f.eks at give selen på i sofaen eller andre steder end du plejer, dels bare for at ændre situationen dels så du sidder ned og ikke bøjer dig hen over ham.

 

Der må findes et halsbånd han ikke kan gå ud af og hvorfor skulle han ville gå ud af halsbåndet?

 

Nu fortæler du, at du pt ikke har de store penge men er han nogenside blevet tjekket af en kiropraktor?

 

Min Stjerne markede på min hånd når jeg skulle lukke selen. Det viste sig at hun havde nogle ryghvirvler som havde forskubbet sig. Da de blev sat på plads var det i orden med selen også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kleo: Der er ikke råd til en adfærdsbehandler... Vi er begge er blevet fyret' date=' så det kan der ikke blive råd til...

 

"[/quote']

 

du kan henvende dig til DcH's konsulenter det er gratis også for ikke medlemmer, det eneste du skal betale er kørepenge,Se DcH's hjemmeside for navne og telefon numre på konsulenter nær dig. Hundetrning - Landsforeningen Danmarks civile Hundefrerforening - DcH

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplevede det samme med Cookie da hun var stor hvalp. Jeg har haft hende siden hun var 8 uger og har brugt sele ved hver gåtur. Pludselig begyndte hun på at hun ikke ville hen og få sele på. Hun begyndte at knurre og brokke sig når hun skulle have sele på, og dyrlægen sagde også her at der intet var galt.. En dag snappede hun også efter mig, og så lod jeg simpelthen bare selen ligge. Der gik noget tid hvor jeg kun brugte halsbånd, men det fungerede bare ikke på gåture.

efter et par måneder købte jeg en ny sele, og der var intet brok! Hun lærte endda lynhurtigt selv at stikke poterne i, så jeg nu kun behøver holde den frem og lukke den. Måske er det bare den sele han ikke bryder sig om? Hunde kan jo være nogle sære kræ.. Det virkede ihvertfald for mig at lade det være lidt og så prøve med en anden sele.

Måske er det bedre med en sele hvor kliklåsen sidder et andet sted? Cookies første lukkede på maven, den vi har nu lukker på ryggen. Jeg håber du hitter ud af det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har aldrig brugt sele til mine airdales , men kunne forestille mig at der må være masser af steder hvor den kan genere , har han feks nogensinde haft pels iklemme - fks den pels han evt har på " pistolen " det må gøre temmelig ondt på en hanhund hvis det sker.

 

Ps jeg har stort set ikke haft problemer med airdalehvalpe på trimmebordet - men de kommer også fra en opdrætter hvor de nærmest er "på bordet " så snart de kan stå selv - så de er vænnet til det fra starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Julius selen er også meget voldsom synes jeg. Har aldrig købt den, for synes det er et stort stift monstrum og den lukker et træls sted, og spændet er kæmpestort og det kan let skave i forbenet.

 

Teitur har flere forskellige seler, og han reagere også lettere nervøst på hans H sele som skal over hovedet. Den bruger vi nu hellere ikke, fordi han går med Haltisele til daglig, og den skal også over hovedet, men det er han ligeglad med, mærkeligt nok, den er også mere spinkel.

 

Så har vi også den sele der bliver nævnt her i tråden, den hvor benene skal igennem, men ikke på vilkår og Teitur ville låne sine poter ud så benene kan komme igennem.

 

Men jeg må indrømme at jeg bare gør det, selvom han står og ligner en der tror hans sidste time er kommet, så gør jeg det bare uden at gøre et stort nummer ud af det. Får når han først har den på, så er han ligeglad.

 

 

Nu har jeg en del med heste at gøre, og flere heste viger når de skal have sadlen på. Min erfaring er at jo mere man træner det, beroligere hesten, øver det og så videre jo værre bliver det. Tager man derimod blot sadlen rolig frem, snakker normalt til hesten og ligger den på, så acceptere de fleste det.

 

Jeg tror til tider det er lidt det samme med hunde.

 

 

Hvad sker der hvis du blot er helt normal, finder selen normalt frem, sætter dig, til dels ignoere hans angst og så bare kommer selen på ??? Er det helt umulig ??

 

Hvis han generelt er nervøs har i så snakke med dyrlægen om noget beroligende evt ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Charlie's Mor

Hej allesammen...

 

Undskyld jeg ikke har svaret på jeres indlæg, men vores lille søn har fået mellemørebetændelse :cry: og min mand og jeg har fået snue... :evil:

 

Jeg kan se, at jeg overreagerede, da jeg skrev mit indlæg... :oops: Det var bare en af de dage, hvor alting bare ngår galt... Jeg véd, at Charlie er en svag lille sjæl og det hjælper ikke, at jeg er stresset, hvilket jeg var den dag... :oops:

 

Charlie er en del af familien og han nappede jo ikke med vilje... :engel: Han er en go´dreng! :lun:

 

Men nu gør vi således, at han har sit almindelige halsbånd på, når vi går tur og så er vi bare opmærksomme på, at han kan smutte ud af det... (Specielt, hvis han møder en anden hund)

Og når vi kører ture, får han sin sele på, som er så løs, at selen ikke engang rører hans brystkasse... (Hellere dét end ingen sele)

 

Charlie er begyndt, at få en daglig dosis af Zylkene... Vi rådførte os med dyrlægen og det sagde han, var en forsøg værd...:vedikke: Og han er blevet mere rolig og hører bedre efter... Han kan være alene hjemme, uden at hyle... Han vader heller ikke så meget mere... (Kun når vi stresser rundt eller har travlt)

 

Tak for alle jeres input... :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Kleo: Der er ikke råd til en adfærdsbehandler... Vi er begge er blevet fyret' date=' så det kan der ikke blive råd til...

 

Skipper-Odense: D

et er ikke kun klik-lyden, men også når den bliver ført under maven på ham uden at blive spændt... K9 selen er den eneste sele, indtil videre, han ikke er smuttet ud af... Derfor bliver vi nødt til at bruge den til daglig... Vi bruger den også i bilen... Og Charlie har alene-hjemme problemer, så vi må oftest tage ham med...

 

Amocca: Hvad hedder dine seler?

Hvis du læste linien igen, står der også: Hvis han [i']bider[/i] mig eller en anden, er det slut... Jeg kunne aldrig finde på, at aflive ham grundet napperi... Men tolererer ikke napperi... Så der får han et stort understreget "Nej"

 

Jeg kan godt forstaa det er meget traels med napperi. Men prov et mynde halsbaand (de kaldes ogsaa for martingale halsbaand) som pinpoynter naevner. Dem kan han ikke vride sig ud af, da de er speciel designede til hunde med hoveder tyndere eller med nasten samme str. som deres hals. Det er derfor ikke kun beregnet til mynder men alle racer.

 

De er virkelig guld vaerd og jeg stoler ikke paa andet med mine. de er sikre og behagelige for hundene og uden kvael.

 

Personligt foretraekker jeg dem i stof.

 

Her er lidt info. om martingales: Collar Construction-Happy Hound Dog Collars

Frequently Asked Questions - The Regal Hound

 

http://www.hundegrej.dk/halsbaand.html050.jpg

050[1].jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men prov et mynde halsbaand (de kaldes ogsaa for martingale halsbaand) som pinpoynter naevner. Dem kan han ikke vride sig ud af, da de er speciel designede til hunde med hoveder tyndere eller med nasten samme str. som deres hals. Det er derfor ikke kun beregnet til mynder men alle racer.

De er også perfekte til airedales - Sofus har et i tofarvet læder og ser aldeles dejlig ud i det.

 

http://www.mypets.dk/images/Varer/Hurtta_Mynde_laederhalsbaand.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Gæst BluEddie

Man afliver ikke pga nabberi, man afliver hvis det er direkte bid og det bløder. alt efter om det var uheld eller direkte angreb..

- Syntes du skal kontakte en god adfærdsbehandler og sammen finde ud af hvad hans grænser af, og hvor tit i løbet af dagen de måske bliver overtrådt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Man afliver ikke pga nabberi, man afliver hvis det er direkte bid og det bløder. alt efter om det var uheld eller direkte angreb..

- Syntes du skal kontakte en god adfærdsbehandler og sammen finde ud af hvad hans grænser af, og hvor tit i løbet af dagen de måske bliver overtrådt.

 

Håber du mener "jeg" og ikke "man" :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanette&simba

Min hund har samme sele og i starten havde vi problemer med, at han bare kunne løfte for potterne op og så kunne han komme ud af selen. Så vi strammet den - det skulle vi ALDRIG have gjort.

vi stramte den for meget og han ville hverken have den på og heller ikke ud. så løsnede vi den lidt og nu vil han gerne ud igen og har det fint med selen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lene Elnegaard Jensen

Respekter hundens grænse og køb en anden sele. Har selv en butik m. hundeudstyr og tro mig, ikke alle seler sidder lige godt. Måske har den gnavet ham engang, og lige som du glemmer hunde aldrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...