Hop til indhold

Min hund dræber og spiser katte...


Gæst Sandie25
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Nielsen
Nej, faktisk ikke, Malene. For kalder du mennesker for skadedyr, så fratager du dem noget af deres menneskelighed, og resultatet af dette har verden allerede set for over 70 år siden. Ikke-helt-mennesker har man lov at jage.

 

Hvor følte du så behov for, at udspecificere listemedlemmer i dit første indlæg om samme :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 251
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Malene Nielsen
Nu har jægerne jo så travlt med at udrydde mårhunden og det er helt okay, eftersom den ikke hører til i den danske natur. Det gør tamkatten heller ikke og at forhindre et skadedyr i at gøre skade, anser jeg ikke for at være ekstremt egoistisk. Som sagt gør min hund ikke katte noget,... han aktiverer dem bare så de, i det øjeblik ihvertfald, ikke laver ulykker.

 

Nu fjerner man jo også katte de steder, hvor de bliver udråbt som skadedyr - men det er så ikke op til hverken dig eller mig, at lave den bedømmelse, det har vi folk ansat til. Det kan jo ikke gå, at vi alle sammen går ud 'med våben i hånden' og ordner sagen efter forgodtbefindende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter opdateringen bruger jeg ikke HF ret meget mere, derfor så jeg først denne tråd nu. Efterhånden er mit indlæg vel blevet offtopic ift nuværende diskussion.

Men min irske ulvehunds jagtinstinkt overtriggede da han fik den skide hormonchip for 1½ år siden. Hans jagt/dræb instinkt tænte på alt fra mine egne hunde til solsorte. Lige siden har jeg arbejdet med at træne det ud, og her er fremgangsmetoden:

Det er en forudsætning at hunden (og ejeren) kender ja/nej øvelsen.

 

 

0-0:19 Impulskontrol, hunden må først tage godbid når ordet JA falder. Afstand mellem hund og ejer gør opgaven sværere.

 

0:24-0:40 Det samme igen, men denne gang i sit i stedet for dæk. For variationenss skyld.

 

0:44-0:56 Hunden skal lære at kunne gå væk fra en godbid. Som belønning for at følge med får den belønningen når ordet JA falder. ("Doggie Zen")

 

1:02-1:24 Indkald med fjernbelønning, han skal komme til mig for at få sit ja, og må herefter tage godbidden.

 

1:25-1:59 Et for stærkt jagtinstinkt søges dæmpet med impulskontrol. Hunden der i forvejen kender Ja/nej øvelsen skal lære ikke at eftersætte et bytte der "skriger", men i stedet tage kontakt til mig for at få en belønning.

 

2:01-2:49 I princippet samme øvelse, men hvor byttedyret nu bevæger sig på jorden hele vejen, og meget hurtigere. Desuden udgår det ikke længere fra mig.

 

2:50-2:59 Sådan virker det..

 

3:00-3:21 Sådan reagerer han.

 

3:22-4:22 Nu træner vi på noget der pusler i de visne blade, det tænder også hans jagtinstinkt. Han skal lære at stoppe sin fremfærd på et NEJ, og i stedet komme til mig. Det er faktisk lidt svært.

 

4:23-5:15 Også dyr der bevæger sig mere åbenlyst skal han lade være. Her er det et fjernbetjent hoppedyr der skal aflede ham. Han får et nej, og om nødvendigt afspærres hans fremfærd ved at jeg stiller mig lidt imellem hvis det bliver for svært. han får en godbid for at blive hvor han er og kontakte mig, men ikke hvis han farer frem.

 

5:16-5:22 hans belønning for en vellyket træningstur - Ungerne i SFO! De har larmet i baggrunden med vilje for at aflede ham.

 

Håber ikke jeg forstyrrer diskussionen om skadedyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Jeg er også enig med Ninjamor i en anden ting - nemlig at jeg vil fandeme ikke ha' at min hund jagter katte. Og man kan sådan set erstatte "katte" i den sætning med biler/cykler/løbende børn/fasaner/rådyr - og en hel masse andre ting der bevæger sig. Det hun har gang i når hun jagter katte er nemlig en form for hyrdning, og det er ikke noget man dyrker på egen hånd, men kun på får og under kommando af en fører. Og jeg ville ha' det på samme måde med en anden type hund, en jagthund skal ikke jage på egen hånd, men sammen med sin fører. Så vidt jeg ved, er det vel heller ikke ret mange racer der skal udføre drabet selv?? Jer der synes det er ok at hunden jager katte - synes I også det er ok hvis hunden jager f.eks. rådyr? Og hvis ikke - hvori ligger forskellen?

 

Rådyret kommer ikke i min have (men det kan det self sagtens gøre i andres)... Jeg giver ikke grønt lys for at jage noget som helst, men jeg accepterer at det er hvad der kan ske, hvis en kat kommer ind i min have.

Jeg VED at min (ene) hund gladeligt jager hvad han mener at kunne fange, så når vi går ture steder hvor vi risikerer at rende på vildt, har han snor på. Men jeg nægter altså at holde ham i snor hjemme i egen have. Og ryger der en kat på den konto, kan jeg godt leve med det.

 

Når vi er i stalden, er der en risiko for at han kunne komme til at nedlægge en hare e.l. Det kan jeg osse leve med -jeg undgår det så vidt muligt, ligesom jeg gør med katte, men sker det, så kan jeg leve med det, igen fordi vi er på privat grund, hvor jeg ikke mener jeg SKAL holde min hund i snor.

Rådyr har han tilgengæld ikke trang til at slå ihjel -jeg ved ikke om det skyldes at han er vandt til hestene (som han gerne ville jage med hvis han fik lov, men altså ikke har trang til at dræbe), eller om det har noget med racens fortid som "hyrdehund"/fårehund at gøre, men trangen til at slå dem ihjel, er ikke til stede, når det handler om større dyr.

 

Og så er det for mig osse relevant at en hund der fanger en kat, hare e.l., typisk vil slå den ihjel (katten kan jo så forsvare sig til en hvis grænse, og faktisk osse gøre skade på en hund).

En hund der løber et rådyr op, vil ofte "bare" skambide den -og så render der et rådyr rundt, nogen gange med særdeles grimme skader. Og desværre er der mange der i den situation undlader at ringe efter en sweisshundefører

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor følte du så behov for, at udspecificere listemedlemmer i dit første indlæg om samme :roll:

Hvad er det for et indlæg? Jeg forstår ikke, hvad du hentyder til, men jeg tror da ikke, at jeg har kaldt mennesker for skadedyr?

 

Hvorfor har du så tit behov for at rulle med øjnene? Hvis du er utilfreds, så brug ord, så man ved, hvad du mener. Det letter kommunikationen temmelig meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hvad er det for et indlæg? Jeg forstår ikke, hvad du hentyder til, men jeg tror da ikke, at jeg har kaldt mennesker for skadedyr?

 

Hvorfor har du så tit behov for at rulle med øjnene? Hvis du er utilfreds, så brug ord, så man ved, hvad du mener. Det letter kommunikationen temmelig meget.

 

Undrede mig over, at du følte behov for, at bruge ordet listemedlemmer, for så at ændre det til alle mennesker... hvorfor bruger du ikke de korrekte ord, så man ved hvad du mener.

 

Mht smiley´en, så må du da meget gerne finde 10 indlæg fra mig, hvor jeg har brugt den... det burde jo ikke være svært, siden du mener, at jeg bruger den så tit.

 

Nu er der jo ikke tæller på brug af div. smiley´er, men jeg er ret sikker på, at jeg max har trykket på den 3, måske 4 gange og halvdelen af de gange, har det været i et humoristisk indlæg, hvor modtager ikke har været i tvivl om meningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

forvirringen kan måske også skyldes at mange bruger udtrykket forummedlemmer, istedet for liste.
Måske jeg bare er for vant til at bruge "members of this list" og har så overført det til listemedlemmer. Men selv da har jeg nu lidt svært ved at fatte, hvor listehunde eller deres ejere pludselig kom ind i debatten. Og uanset meningen med Godwin's Law så finder jeg det stadig vigtigt, at vi hver især passer på, at skældsord ikke eskalerer på denne liste. og at vi prøver at tale lidt ordentligt til og om hinanden - så længe vi kan, før temperamentet tager over.

 

For det skal der nok også være plads til, trods alt. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Måske jeg bare er for vant til at bruge "members of this list" og har så overført det til listemedlemmer. Men selv da har jeg nu lidt svært ved at fatte, hvor listehunde eller deres ejere pludselig kom ind i debatten. Og uanset meningen med Godwin's Law så finder jeg det stadig vigtigt, at vi hver især passer på, at skældsord ikke eskalerer på denne liste. og at vi prøver at tale lidt ordentligt til og om hinanden - så længe vi kan, før temperamentet tager over.

 

For det skal der nok også være plads til, trods alt. :lol:

 

Og du mener, at din egen måde at formulere sig på, er stueren?

 

Man kan tolke din første sætning i dit indlæg, som jeg har citeret lige her nedenunder, på mange måder, men 'ordentlig tale', som du selv nævner, at vi bør tilstræbe, vil jeg ikke kalde det.

 

Udover at du enten insinuerer at jeg har røv i begge ender eller, at jeg er hjerneskadet, så har jeg fået forståelsen af, at det ikke er god forumstil, at hive indlæg, som er skrevet i en helt anden tråd, ind i en anden og uvedkommende debat, men det har jeg måske misforstået.

 

Måske du alligevel har taget lidt skade af at have fået en endefuld i ny og næ? Du er i hvert fald noget grov her.

 

Folk der lufter deres hunde i skove uden snor på... og så dem der opfordrer deres hunde til, at jagte katte - det er i mine øjne skadedyr :vedikke: sådan har jeg det bare.

 

Jeg kan ikke se, at jeg på nogen måde bryder nogle regler ved, at skrive det som jeg gør i ovenstående indlæg - jeg skriver ikke, at det er fatcs, men at det er min mening og det er, så vidt jeg er orienteret, fuldt ud lovligt og jeg står ved det skrevne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover at du enten insinuerer at jeg har røv i begge ender eller, at jeg er hjerneskadet,

Jeg er helt enig. Det må være den konklusion, man nemt kunne komme til.

 

Min bemærkning "Måske du alligevel har taget lidt skade af at have fået en endefuld i ny og næ?" var lidt humoristisk ment, men det viser, hvor nemt man kan komme til at misforstå, når tingene foregår på nettet og ikke mellem personer, der sidder over for hinanden. Lidt á la den med listemedlemmer, hvor jeg mente medlemmer af listen og ikke ejere af listehunde (tror jeg, at det blev misforstået som).

 

Men det ændrer ikke ved, at alle - inkl. du og jeg - generelt bør prøve at holde en nogenlunde ordentlig tone, når vi diskuterer. Igen - falder der en finke af fadet, så går det nok med det, men det skal bare helst ikke være normen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny - er med på at spise en hare, rådyr etc, men en kat? Måske uvidenhed, men forestiller mig ikke noget der smager særligt godt :hmm:

 

Undskyld at jeg er så længe om at svare :oops:

 

Nu er der ikke særlig meget af det Luna spiser som jeg forestiller mig at jeg ville syntes smagte godt :blink:

 

Den eneste forskel på de dyr du nævner og en kat er jo, at de førstnævnte er byttedyr og at katten som regel betegnes som et rovdyr, men jeg tror at pga. dens ringe størrelse, så betragter hunde den stadig som et byttedyr. Og da katte samtidig har samme bevægelsesmønster som et byttedyr, nemlig at løbe sin vej, så tror jeg at hunde betragter dem som byttedyr på lige fod med hare rådyr osv...

 

Og hvad angår smag, så elsker de fleste hunde kattelort, så hvorfor ikke også selve katten :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke, at man opfordrer sin hund til at jage katte....selvom det "bare er for motionen". Det er nok der, jeg står helt af omkring denne debat.

 

HF et ret godt sted at færdes, hvis man vil se katte- og børnehadere.

 

Til TS: Jeg kan godt forstå, I er kede af den udvikling. Jeg ville nok også sørge for, at det ikke kan ske igen. Selvfølgelig kan I ikke gardere jer mod, at en kat går hen til jeres evt afbundne hund, men der mener jeg også, at de fleste katte, selv de, der er trygge ved hunde, kan læse hundens signaler og vil holde sig på sikker afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke, at man opfordrer sin hund til at jage katte....selvom det "bare er for motionen". Det er nok der, jeg står helt af omkring denne debat.

.

 

Det var forhåbentlig ikke henvendt til mig og mit sidste indlæg, for så har jeg virkelig formuleret mig dårligt :genert:

 

Jeg kunne aldrig finde på at opfordrer Luna til at jagte en kat, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at forhindre det, og indtil nu er det da lykkedes fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var forhåbentlig ikke henvendt til mig og mit sidste indlæg, for så har jeg virkelig formuleret mig dårligt :genert:

 

Jeg kunne aldrig finde på at opfordrer Luna til at jagte en kat, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at forhindre det, og indtil nu er det da lykkedes fint.

 

Det var det bestemt ikke :blink: Sådan læste jeg slet ikke dit indlæg. Det var til tidligere indlæg i tråden. Jeg ved, at du har arbejdet meget med Luna mhp katte

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver lige igen. Sidst jeg forsøgte at skrive, gik hele siden ned.

 

Min Oliver var indekat i hele hans 15½ årige liv. Han havde ikke længsel for det udendørs.

 

Luna får ikke lov til at jagte katte. Sidder de stille, er hun ikke interesseret i dem og går bare forbi, men løber de, vil hun gerne løbe efter, hun stopper dog efter få meter, når man kalder. For det meste når katten dog at løbe inden hun ser den. Vi er rendt ind i 2 katte på vores gåture i de sidste 8 år:lol:

 

Luna er født og opvokset med katte, jeg ved ikke om det har noget at sige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke, at man opfordrer sin hund til at jage katte....selvom det "bare er for motionen". Det er nok der, jeg står helt af omkring denne debat.

 

HF et ret godt sted at færdes, hvis man vil se katte- og børnehadere.

 

Jeg er absolut ikke kattehader, men ligesom jeg kan finde på at bruge en strejfende hund til at træne min egen i forskellige situationer, bruger jeg katte (der kommer ud i hundeskoven) til at vise min hund (lige ham jeg har nu) at jeg er bedre til at finde emner for jagt end ham. Førhen styrtede han rundt, ikke på et spor, men for at finde et spor. Idag kigger han efter mig for at se om jeg finder noget og så kan de vilde dyr få lov til at gå i fred.

 

Ja, det er måske nogens kæledyr, men de bør kende de risici de udsætter dem for, ved at lade dem løbe rundt på egen pote og jeg pudser jo ikke hunden på en kat der står 5 meter fra os. Jeg dirigerer ham ud hvor den er forsvundet og ved at han aldrig ville gøre katten noget (hvis han endelig indhentede den) eller forfølge den over længere afstande.

 

Bare så vi lige får på det rene, at jeg ikke pudser en hund på en kat, for at se blod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er absolut ikke kattehader, men ligesom jeg kan finde på at bruge en strejfende hund til at træne min egen i forskellige situationer, bruger jeg katte (der kommer ud i hundeskoven) til at vise min hund (lige ham jeg har nu) at jeg er bedre til at finde emner for jagt end ham. Førhen styrtede han rundt, ikke på et spor, men for at finde et spor. Idag kigger han efter mig for at se om jeg finder noget og så kan de vilde dyr få lov til at gå i fred.

 

Ja, det er måske nogens kæledyr, men de bør kende de risici de udsætter dem for, ved at lade dem løbe rundt på egen pote og jeg pudser jo ikke hunden på en kat der står 5 meter fra os. Jeg dirigerer ham ud hvor den er forsvundet og ved at han aldrig ville gøre katten noget (hvis han endelig indhentede den) eller forfølge den over længere afstande.

 

Bare så vi lige får på det rene, at jeg ikke pudser en hund på en kat, for at se blod.

 

 

Hvad gør du så ved den strejfende hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør du så ved den strejfende hund?

 

Jeg har tidligere lavet fodersøg med hunde uden ejer og trænet med min egen imens for at få forstyrrelse på. Jeg har trænet ham til at acceptere fremmede hanhunde som kom hen til hans tæve (han truede og brummede en del, hvilket fik folk til at gå fra situationen). Jeg har trænet ham i, at jeg selv kunne klare at afvise en tilløbende hund, uden at han skulle blande sig, og det er langt lettere når der ikke står en nervøs ejer ved siden af den anden hund,... og i den dur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tidligere lavet fodersøg med hunde uden ejer og trænet med min egen imens for at få forstyrrelse på. Jeg har trænet ham til at acceptere fremmede hanhunde som kom hen til hans tæve (han truede og brummede en del, hvilket fik folk til at gå fra situationen). Jeg har trænet ham i, at jeg selv kunne klare at afvise en tilløbende hund, uden at han skulle blande sig, og det er langt lettere når der ikke står en nervøs ejer ved siden af den anden hund,... og i den dur.

 

 

Men det er, som jeg læser det, uden større risiko for gener for den strejfende hund. Jeg ville nu forsøge at indfange den strejfende hund, aflæse evt tlf nummer og kontakte ejer - eller politi. Det gjorde jeg også, da jeg havde min gamle, egetkønsaggressive, hanhund. Det er det, jeg vil ønske folk gør med min hund, såfremt den en dag skulle være på afveje.

 

 

Ligesom jeg ikke kan forstå, man vil udsætte en kat for yderligere gener/risiko. Man risikerer at jage den ud på en vej. Ja ejeren har truffet valget for katten, men jeg vil ikke være medansvarlig ved at jage den derud.

 

Jeg kan fortælle, at min ene kat havde været indekat hele sit liv. En meget tam og tryg kat. Han kom - ved et uheld - ud og væk fra huset. Han var væk i 2 mdr og vi fik en forandret kat tilbage. Jeg vil godt nok være ked af, hvis en eller anden mente, at de skulle træne jagt med deres hund på min kat, og derved jaget ham længere og længere væk fra hjemmet (som han IKKE fandt på egen hånd)

 

Jeg er meget langt fra min moral og etik at gøre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine katte er fritløbere, og jeg er godt klar over de risici det indebærer. De kan bli' kørt ned, eller bli' taget af ræv etc.. Forvilder de sig ind i en have med hund, risikerer de også at bli' taget af den. Men derfra er det IMØ ret langt til at man regner med at en evt. hundeejer ligefrem lader sin hund jagte kattene, med beråt mod. Jeg sidestiller kattene lidt med vilde dyr, som lever med de samme risici, i hvert fald her ude på landet. Kattene søger ikke til nabohuse eller -haver, men ud på markerne hvor musene er.

 

Jeg tror at de fleste hundeejere ville synes det var noget svineri at lade hunde jagte råvildt på egen hånd, eller er jeg helt galt afmarcheret? Der har man respekt for dyret, og ville ikke medvirke til at det blev skambidt eller stresset af at bli' jagtet. Og jeg kan ærligt talt ikke se forskellen når det kommer til katte, eller andre dyr for den sags skyld..? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

HF et ret godt sted at færdes, hvis man vil se katte- og børnehadere.

 

Mystisk drejning? Er der nogen der lige gider tælle op hvor mange i tråden der sætter deres hund til at jagte katte?

Jeg kan tælle 1, der ikke gør noget særligt for at forhindre det på egen grund - og det kan jeg ikke hidse mig op over. Så hvor er det at kattehaderne er?

 

Jeg holder af katte. Vi har haft katte hele min barndom. Bella får ikke lov at jagte katte, og i områder med risiko for katte (dvs hele nabolaget) går hun i snor.

 

Men jeg undrer mig stadig ikke over at hun forsøger sig - og jeg finder det overhovedet ikke unaturligt at hun har trangen til at jage og fortære. Bella er trods alt et rovdyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...