Hop til indhold

Min hund dræber og spiser katte...


Gæst Sandie25
 Share

Recommended Posts

Jeg undrer mig lidt over det argument, der bliver ved med at dukke op igen og igen - at katte jo er nogens kæledyr, og derfor skal vi acceptere at de er overalt.

De unger, der løber rundt om natten og laver hærværk, er også nogens elskede børn - betyder det at vi bare skal finde os i alt hvad de gør? :hmm:

 

Det er meget muligt at en kat er et højt elsket kæledyr, når den er hjemme hos sin ejer, men i det øjeblik den dukker uinviteret op i min have, er den et skadedyr, og vil blive behandlet derefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 251
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mystisk drejning? Er der nogen der lige gider tælle op hvor mange i tråden der sætter deres hund til at jagte katte?

Jeg kan tælle 1, der ikke gør noget særligt for at forhindre det på egen grund - og det kan jeg ikke hidse mig op over. Så hvor er det at kattehaderne er?

 

Jeg holder af katte. Vi har haft katte hele min barndom. Bella får ikke lov at jagte katte, og i områder med risiko for katte (dvs hele nabolaget) går hun i snor.

 

Men jeg undrer mig stadig ikke over at hun forsøger sig - og jeg finder det overhovedet ikke unaturligt at hun har trangen til at jage og fortære. Bella er trods alt et rovdyr.

 

Nej ikke så mystisk, eftersom det ikke er første tråd, hvor katte bliver "lagt for had" - ligesom børn ofte bliver det på dette forum :blink:

 

Jeg læser så ikke det samme som dig, jeg læser nemlig, at der er en, der direkte opfordrer sin hund til at jage katte UDENFOR egen grund. Det er dér, jeg står af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig lidt over det argument, der bliver ved med at dukke op igen og igen - at katte jo er nogens kæledyr, og derfor skal vi acceptere at de er overalt.

De unger, der løber rundt om natten og laver hærværk, er også nogens elskede børn - betyder det at vi bare skal finde os i alt hvad de gør? :hmm:

 

Det er meget muligt at en kat er et højt elsket kæledyr, når den er hjemme hos sin ejer, men i det øjeblik den dukker uinviteret op i min have, er den et skadedyr, og vil blive behandlet derefter.

 

Nu synes jeg generelt ikke, at dyr og mennesker kan sammenlignes, men jeg ville sgutte tage haglgeværet og selv skyde de unger, der begik hærværk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter opdateringen bruger jeg ikke HF ret meget mere, derfor så jeg først denne tråd nu. Efterhånden er mit indlæg vel blevet offtopic ift nuværende diskussion.

Men min irske ulvehunds jagtinstinkt overtriggede da han fik den skide hormonchip for 1½ år siden. Hans jagt/dræb instinkt tænte på alt fra mine egne hunde til solsorte. Lige siden har jeg arbejdet med at træne det ud, og her er fremgangsmetoden:

Det er en forudsætning at hunden (og ejeren) kender ja/nej øvelsen.

 

 

0-0:19 Impulskontrol, hunden må først tage godbid når ordet JA falder. Afstand mellem hund og ejer gør opgaven sværere.

 

0:24-0:40 Det samme igen, men denne gang i sit i stedet for dæk. For variationenss skyld.

 

0:44-0:56 Hunden skal lære at kunne gå væk fra en godbid. Som belønning for at følge med får den belønningen når ordet JA falder. ("Doggie Zen")

 

1:02-1:24 Indkald med fjernbelønning, han skal komme til mig for at få sit ja, og må herefter tage godbidden.

 

1:25-1:59 Et for stærkt jagtinstinkt søges dæmpet med impulskontrol. Hunden der i forvejen kender Ja/nej øvelsen skal lære ikke at eftersætte et bytte der "skriger", men i stedet tage kontakt til mig for at få en belønning.

 

2:01-2:49 I princippet samme øvelse, men hvor byttedyret nu bevæger sig på jorden hele vejen, og meget hurtigere. Desuden udgår det ikke længere fra mig.

 

2:50-2:59 Sådan virker det..

 

3:00-3:21 Sådan reagerer han.

 

3:22-4:22 Nu træner vi på noget der pusler i de visne blade, det tænder også hans jagtinstinkt. Han skal lære at stoppe sin fremfærd på et NEJ, og i stedet komme til mig. Det er faktisk lidt svært.

 

4:23-5:15 Også dyr der bevæger sig mere åbenlyst skal han lade være. Her er det et fjernbetjent hoppedyr der skal aflede ham. Han får et nej, og om nødvendigt afspærres hans fremfærd ved at jeg stiller mig lidt imellem hvis det bliver for svært. han får en godbid for at blive hvor han er og kontakte mig, men ikke hvis han farer frem.

 

5:16-5:22 hans belønning for en vellyket træningstur - Ungerne i SFO! De har larmet i baggrunden med vilje for at aflede ham.

 

Håber ikke jeg forstyrrer diskussionen om skadedyr.

 

Synes godt dette indlæg kan tåle at blive gentaget...

TS starter jo ikke med at spørge om folks synes det er okay at hendes hund æder katte, men beder om hjælp til en løsning på problemet. Dem har der ikke været mange af, når man tænker på at tråden fylder 16 sider :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes godt dette indlæg kan tåle at blive gentaget...

TS starter jo ikke med at spørge om folks synes det er okay at hendes hund æder katte, men beder om hjælp til en løsning på problemet. Dem har der ikke været mange af, når man tænker på at tråden fylder 16 sider :engel:

 

Uh, jeg føler mig ellers meget skyldig i at poste noget OT i denne tråd, der handler om lister, hvilke lister kan man ikke rigtig placere, om katte og børn er barf eller kæledyr. Jeg havde troet og håbet at mit OT indlæg ville blive overset og glemt, nu må vi håber der ikke bliver ballade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu synes jeg generelt ikke, at dyr og mennesker kan sammenlignes, men jeg ville sgutte tage haglgeværet og selv skyde de unger, der begik hærværk.

 

Nu argumenterer jeg heller ikke for at skyde nogen. Jeg gør det f.eks. ikke selv :vedikke:

 

Meningen med sammenligningen var at vise, at adfærd, der generer andre, kan og bør få konsekvenser. Det behøver ikke være de samme konsekvenser for mennesker og katte.

 

Det du siger er det samme som at sige, at man f.eks. ikke kan sammenligne fodbolde og appelsiner, for godt nok er begge runde, men en appelsin kan ikke hoppe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu argumenterer jeg heller ikke for at skyde nogen. Jeg gør det f.eks. ikke selv :vedikke:

 

Meningen med sammenligningen var at vise, at adfærd, der generer andre, kan og bør få konsekvenser. Det behøver ikke være de samme konsekvenser for mennesker og katte.

 

Det du siger er det samme som at sige, at man f.eks. ikke kan sammenligne fodbolde og appelsiner, for godt nok er begge runde, men en appelsin kan ikke hoppe...

 

:lol: Vi kan da se, om vi ikke kan få den til det.

 

Jeg kan godt forstå, at katte kan genere. Men derfra og så til at bede sin hund jagte dem, når man møder dem ude i omverdenen, er ret langt for mig.

 

Nå ikke mere OT fra mig :oops: Jeg synes også Kims indlæg er godt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er, som jeg læser det, uden større risiko for gener for den strejfende hund. Jeg ville nu forsøge at indfange den strejfende hund, aflæse evt tlf nummer og kontakte ejer - eller politi. Det gjorde jeg også, da jeg havde min gamle, egetkønsaggressive, hanhund. Det er det, jeg vil ønske folk gør med min hund, såfremt den en dag skulle være på afveje.

Og hvor læser du at jeg ikke også gør det?, men jeg kan da godt finde på at udnytte hunden først, hvis den ikke virker til at være usikker og vil løbe videre. Desuden kan man godt se forskel på hunde der er blevet væk fra deres ejer ved et uheld, og hunde der bare får lov til at gå tur selv.

 

 

Ligesom jeg ikke kan forstå, man vil udsætte en kat for yderligere gener/risiko. Man risikerer at jage den ud på en vej. Ja ejeren har truffet valget for katten, men jeg vil ikke være medansvarlig ved at jage den derud.

 

Kors hvor har du lave tanker om mig og hvor læser du dog ikke hvad jeg skriver,... du har bare bestemt dig for at jeg er handler på en bestemt måde som du har besluttet er uetisk.

 

Jeg kan fortælle, at min ene kat havde været indekat hele sit liv. En meget tam og tryg kat. Han kom - ved et uheld - ud og væk fra huset. Han var væk i 2 mdr og vi fik en forandret kat tilbage. Jeg vil godt nok være ked af, hvis en eller anden mente, at de skulle træne jagt med deres hund på min kat, og derved jaget ham længere og længere væk fra hjemmet (som han IKKE fandt på egen hånd)

Jeg ved snart ikke om jeg ikke bare skal lukke ørerne for dine kommentarer, for du har jo bare dannet dig et billede af hvordan jeg opfører mig og forholder dig slet ikke til de svar jeg giver på dine spørgsmål.

 

Jeg er meget langt fra min moral og etik at gøre...

Den sætning forstår jeg vist ikke, men du har ihvertfald meget svært ved at forholde dig til andres forklaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sætning forstår jeg vist ikke, men du har ihvertfald meget svært ved at forholde dig til andres forklaringer.

 

Nej, det har jeg ikke. Jeg læser, at du gerne udpeger katte og opfordrer din hund til at jagte dem, så du er "den sjove initiativtager" i din hunds øjne.

 

Det ville jeg selv aldrig gøre - og du kan forklare herfra og til månen, vi bliver ikke enige om, at det er acceptabel adfærd.

 

Som jeg sagde OT slut herfra

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har jeg ikke. Jeg læser, at du gerne udpeger katte og opfordrer din hund til at jagte dem, så du er "den sjove initiativtager" i din hunds øjne.

 

Det ville jeg selv aldrig gøre - og du kan forklare herfra og til månen, vi bliver ikke enige om, at det er acceptabel adfærd.

 

Som jeg sagde OT slut herfra

 

Du læser kun det der passer ind i din forestilling, men jeg lever med det. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

... og kan også finde på at pege en kat ud til Thailo for at vise ham at jeg kan være igangsætter af noget der er den ultimative oplevelse. Jeg ved så også at han egentlig er bange for katte, hvis de kigger på ham, så min hund er ikke en egentlig risiko for en kat,... han holder dem bare i form og afleder deres tanker et øjeblik fra at jage småfugle og mus,... som de fleste af os godt ved hvordan bliver aflivet, af en velfodret huskat. :???:

 

For mig er en kat et kæledyr når den er indendørs, men et skadedyr når den færdes alene udenfor. :vedikke: Sådan har jeg det bare.

 

Jeg kan næppe tolke det anderledes

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan næppe tolke det anderledes

 

Sig mig, er du politikker? for du tager sgu da tingene ud af helheden. Du springer let og elegant over følgende udtalelser:

 

Det får min lov til (ude i skoven) hvis jeg kan se at katten ikke er i problemer (så tager jeg den med hjem)

.... og jeg pudser jo ikke hunden på en kat der står 5 meter fra os. Jeg dirigerer ham ud hvor den er forsvundet og ved at han aldrig ville gøre katten noget (hvis han endelig indhentede den) eller forfølge den over længere afstande.

 

Bare så vi lige får på det rene, at jeg ikke pudser en hund på en kat, for at se blod.

 

Kan virkelig undre mig over at der er folk der kan hidse sig op over at jeg styrer min hunds jagt på katte (de fleste hundeejere jeg kender er sgu da ligeglade med om deres hund styrter efter en kat), når man tænker på at jægere skyder dem for sjov og ganske uden formål,... bare fordi det er tilladt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sig mig, er du politikker? for du tager sgu da tingene ud af helheden. Du springer let og elegant over følgende udtalelser:

 

 

 

 

Kan virkelig undre mig over at der er folk der kan hidse sig op over at jeg styrer min hunds jagt på katte (de fleste hundeejere jeg kender er sgu da ligeglade med om deres hund styrter efter en kat), når man tænker på at jægere skyder dem for sjov og ganske uden formål,... bare fordi det er tilladt.

 

Er det umuligt for dig at debattere uden at blive nedladende, personlig og ubehagelig?

 

Første del af dit citat havde jeg fjernet, da der stod en del. En kat, der ikke synligt er i knibe, synes jeg stadig ikke skal jages.

 

Det andet citat må være fra et andet indlæg. Dette har jeg ikke set.

 

At jægere skyder katte, gør det i mine øjne ikke mere legalt at opfordre sin hund til at jagte dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig lidt over det argument, der bliver ved med at dukke op igen og igen - at katte jo er nogens kæledyr, og derfor skal vi acceptere at de er overalt.

De unger, der løber rundt om natten og laver hærværk, er også nogens elskede børn - betyder det at vi bare skal finde os i alt hvad de gør? :hmm:

 

Det er meget muligt at en kat er et højt elsket kæledyr, når den er hjemme hos sin ejer, men i det øjeblik den dukker uinviteret op i min have, er den et skadedyr, og vil blive behandlet derefter.

 

ikke acceptere, men respektere at det er nogens kæledyr :blink:

 

og risikoen for at katten vender sig om og måske får så uheldigt fat at det koster hundens øje er også med i mine overvejeler når Flipsen får lyst til kattejagt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det umuligt for dig at debattere uden at blive nedladende, personlig og ubehagelig?

 

Første del af dit citat havde jeg fjernet, da der stod en del. En kat, der ikke synligt er i knibe, synes jeg stadig ikke skal jages.

 

Det andet citat må være fra et andet indlæg. Dette har jeg ikke set.

 

At jægere skyder katte, gør det i mine øjne ikke mere legalt at opfordre sin hund til at jagte dem.

 

Er det ikke bare floskler?, for jeg kan ved gud ikke se at jeg har været nedladende, personlig eller ubehagelig. Jeg vil bare gerne forklare dig hvordan en situation (som du selv har digtet frem) ikke ligner det der sker i virkeligheden,... og for døve ører må jeg tilføje.

 

Men modsat dig behøver jeg ikke det sidste ord, så den stopper herfra. Det gider jeg slet ikke bruge tid på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har jeg ikke. Jeg læser, at du gerne udpeger katte og opfordrer din hund til at jagte dem, så du er "den sjove initiativtager" i din hunds øjne.

 

Det ville jeg selv aldrig gøre - og du kan forklare herfra og til månen, vi bliver ikke enige om, at det er acceptabel adfærd.

 

Som jeg sagde OT slut herfra

Aschas hund er gammel, døv og en smule bange for katte, så jeg går ud fra, at Ascha ved, at hunden højst vil optage sporet og følge det et lille stykke. Sådan har jeg i hvert fald opfattet indlægget.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke bare floskler?, for jeg kan ved gud ikke se at jeg har været nedladende, personlig eller ubehagelig. Jeg vil bare gerne forklare dig hvordan en situation (som du selv har digtet frem) ikke ligner det der sker i virkeligheden,... og for døve ører må jeg tilføje.

 

Men modsat dig behøver jeg ikke det sidste ord, så den stopper herfra. Det gider jeg slet ikke bruge tid på.

 

Kan du vitterligt ikke se, at du gør det meget personligt og ikke taler pænt?

 

Kors hvor har du lave tanker om mig og hvor læser du dog ikke hvad jeg skriver,... du har bare bestemt dig for at jeg er handler på en bestemt måde som du har besluttet er uetisk.

 

Jeg ved snart ikke om jeg ikke bare skal lukke ørerne for dine kommentarer, for du har jo bare dannet dig et billede af hvordan jeg opfører mig og forholder dig slet ikke til de svar jeg giver på dine spørgsmål.

 

men du har ihvertfald meget svært ved at forholde dig til andres forklaringer.

 

Sig mig, er du politikker? for du tager sgu da tingene ud af helheden

 

 

Alle disse "floskler", der er mere eller mindre nedladende og i høj grad om manden i stedet for bolden, blot udfra at jeg ikke kan forstå, hvorfor du vælger at gøre som du gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aschas hund er gammel, døv og en smule bange for katte, så jeg går ud fra, at Ascha ved, at hunden højst vil optage sporet og følge det et lille stykke. Sådan har jeg i hvert fald opfattet indlægget.

 

 

Men det kræver så, at man VED at Aschas hund er gammel, døv og bange for katte.....når man læser indlægget. Ellers står der, at hun er igangsætter af den ultimative oplevelse - kattejagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kræver så, at man VED at Aschas hund er gammel, døv og bange for katte.....når man læser indlægget. Ellers står der, at hun er igangsætter af den ultimative oplevelse - kattejagt.

Der stod nu også, at han var lidt bange for katte og næppe udgjorde den helt store fare.

 

Jeg ved jo så til gengæld, at min egen søde lille Soffedrengen ville jagte en kat FOR ALVOR, hvis han opdagede en i en hundeskov. Gudsketakoglov vrimler det med træer sådan et sted.:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kunne ikke drømme om at lade Tot & Racer jage noget som helst -

Men hvad gør du i en hundeskov, hvis der pludselig skulle dukke en kat op? Jeg har godt nok aldrig set en kat sådanne steder, men principielt kan man jo godt risikere det. Ville Tot og Racer ikke gøre deres bedste for at fange katten, tror du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha... Jeg har læst størstedelen af tråden.. Undskyld hvis jeg ikke har hele billedet, men jeg har i hvert tilfælde en holdning.

 

Hugo var kattedræber, da jeg fik ham. Jeg er kattetræner og arbejder med folks katte plus har selv fem. Jeg tog hånd om det fra dag et - han har aldrig jaget en kat siden han kom her, hverken ude eller inde. Så det er muligt. Samtidig har jeg arbejdet med at lære ham, at katte er lig med kig op på Helle og få en godbid for ro eller sæt dig ned og få en godbid eller ros. Det virker. Der har været optræk til jagt, for katte har det med at dukke op ud af det blå, men den alternative adfærd er velindlært så jeg har indtil nu kunnet stoppe ham. Jeg vil ikke tolerere det. Længere er den ikke her i huset.

Mine egne katte førte jeg også sammen med på samme måde, og nysgerrige kan finde videoer om det herinde plus på youtube.

 

I starten skelnede han klart mellem egne og andres katte. Nu har han generaliseret og det er derfor ikke et issue mere at jagte katte for Hugo.

 

Naturligvis kan denne hund lære dette også, hvis ejeren vil gøre indsatsen. Jeg har en del adfærdsbehandlinger, der involvere både kat og hund - og jeg har skrevet en artikel om problematikken til Hund&Træning, som du også kan finde og læse. Jeg har også en artikel om sammenføringer på www.kattene.blogspot.com nogle af de redskaber jeg vil anbefale dig er de samme. Dog i en anden kontekst, da din hund ikke bor sammen med katte.

Men ja den adfærd kan man skam lave om på.

 

Der er nogle ting, der springer mig i øjnene.

1) Det er en retriever. Hvad pokker er der gået galt her? Har du stamtavle på den hund? Jeg ville gerne se et foto...

2) Hvordan træner du, men hvilke metoder og hvor ofte og hvad?

3) Hvad gør du når din hund gør noget forkert?

4) Hvordan er din hunds forhold til hjemmets anden hund?

5) Hvad gør hjemmets anden hund, når hund 1 spiser katte?

6) Hvor er din hund bundet og hvor meget står den der? Har den adgang til hele huset?

7) Hvordan er en typisk dagligdag? Gåture, træning, møder med andre hunde, løs, i snor, social samvær, jeres relation.

 

Og meget mere. Jeg synes faktisk, at denne hund er så interessant, at jeg ville ønske, at jeg kunne stå foran den og se den og udrede den. For der er naurligvis en årsag og en forklaring -og derfor en løsning.

 

Som katteven og ejer vil jeg gerne sige følgende:

 

Mine katte går inde med adgang til store løbegårde, men det betyder ikke, at de ikke kan smutte ud ved et uheld, mens de er alene hjemme og jeg ikke ser det. Forleden havde en løs hund fx revet nioget hegn ned. heldigvis kom jeg hjem, før de gik ud. Men det jeg vil sige er, at selv mine katte kan gå ud ved et uheld og ind på en andens grund. Det er ikke tilladt at aflive andres kæledyr med mindre man er jæger og selv da skal man forsøge at finde ejeren først og varsko denne via tre advarsler. Mine katte er mærket med chip og ørenr. Hvis en hund tog en af dem, ville jeg lede resten af mit liv og græde. Er det retfærdigt, når jeg netop ikke lader dem gå frit? Så tænk jer om før I lader stå til med den adfærd. Det kunne være en af mine katte, din hund tog.. Eller en anden ansvarlig ejer, hvis dyr er sluppet ud ved et uheld. Hunde kan også løbe væk ved et uheld. dem skyder I vel ikke? Eller tager i hoved og røv og smider ind til mine katte? Jeg har katte af en størrelse, der let kan tage en hund. Min ene Maine Coon har taget en fuldvoksen rottweiler, der brød ind på min grund - og revet dens ansigt så slemt, at hunden måtte indlægges med dybe sår i 3 uger.... Min gamle huskat red fem meter på ryggen af en Schæfer ned af gaden, fordi den gøede af hende. Hunden måtte sys med 13 sting, så dybe flænger havde den i ryggen. min Maine Coon vejer 10 kilo. Min huskat 4 kilo. Men Katte har 20 våben mere end en hund og er lynhurtige og meget mere kvikke i sine reaktioner end mange andre dyr. En hundeejer, der sender en hund efter en kat, kan opleve, at det ender fatalt for hunden. Jeg kender en enøjet hund, der i mange år jog katte op i træer. Indtil den dag, den ikke gjorde det... Hvorfor skal det komme dertil for en hund, før man tager sagen alvorlig?

 

Når jeg fører hunde og katte sammen for folk, så er jeg aldrig nervøs for katten. Jeg kan vist ikke sige det tydeligere.

 

Jeg er enig i, at alt for mange katteejere lader stå til. Kattens største problem rent statusmæssigt er, at alt for mange folk, der siger, at de elsker katte, ikke viser det ved at tage ansvar for sit dyr og sikre, at katten ikke generer andre.

Der er en kæmpe opgave at løfte der, for os, der arbejder professionelt med katte og forsøger at højne deres status. At katte skal gå frit, er en myte. Og den er svær at komme til livs, for det er katteelskerne selv, der holder den i live.

 

Jeg bliver altid upopulær på at sige det, men jeg siger det nu alligevel:

 

Hvis du elsker katte, så gør det du siger du er. Vær en katteelsker og tag ansvar for dit dyr. Ganske som hundeejere bør overveje tingene grundigt, før de lader deres hund jagte katte og riskere at komme til skade, bør en katteejer overveje tingene grundigt, før de lader deres kat gå frit. Af alle de katte jeg har mødt, kender og trænet har jeg til dato kun mødt en enkel, der ikke kan trives som indekat. Resten kunne lære det.

 

Ja det er ikke populært at sige. Men nogle skal jo træde ud på øretævernes holdeplads og tale kattens sag, når andre bare lader døren ud til farerne stå på vidt gab til gene for folk, der ikke har katte. Jeg trøster mig med, at jeg står der for kattenes skyld og gør det jeg siger jeg er. En katteelsker.

 

Ganske som jeg elsker hunde - og derfor jagter Hugo ikke katte mere. Det er for farligt.

 

Håber du får professionel hjælp til at aflære din hunds hobby også. Jeg ville hade at åbne dette forum og læse, at en kat har maltrakteret din retriever. Men tro mig - det sker. Jeg ved det, for det er altid derefter, at ejeren ringer til mig og beder om hjælp. Desværre er det få, der ringer før.

 

Pøj pøj fra en katteven:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke tilladt at aflive andres kæledyr med mindre man er jæger og selv da skal man forsøge at finde ejeren først og varsko denne via tre advarsler.
Det er altså ikke rigtigt.

 

Hvem der må aflive er delvist korrekt. Folk der må aflive er: Dyrlæger, slagtere, jægere, og andre med passende uddannelse heri.

 

Og nej... Den med at man skal forsøge at finde ejeren først, og især den med at man skal give 3 advarsler først, er ganske enkelt ikke korrekt.

 

Loven der er gældende hvad dén slags angår, er lov om mark- og vejfred

 

De paragraffer der er interessante i dén her sammenhæng er:

 

Kapitel III

Optagelse af husdyr

§ 5. Enhver er berettiget til selv at optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden hjemmel færdes løse på hans grund.

 

§ 6. Ved optageren, hvem dyret tilhører, skal han snarest muligt og senest inden 24 timer, efter at optagelsen har fundet sted, tilstille denne - eller en til hans husstand hørende voksen person - underretning herom.

Stk. 2. Ved optageren ikke, hvem dyret tilhører, skal anmeldelse om optagelsen inden samme frist ske til sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers til politiet - der snarest muligt foranlediger optagelsen bekendtgjort, jf. dog § 9, stk. 3. Udgifterne herved vil være at refundere af den, hvem dyret tilhører, og kan om fornødent inddrives ved udpantning.

 

 

Og slutteligt hvad angår hvis dyret ikke kan optages på anden vis, af én eller anden årsag:

 

 

Kapitel IV

Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

 

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

 

 

 

 

Så: Ikke noget med 3x varsel.

Og man behøver ikke forsøge at finde ejeren, hvis det ikke er muligt at optage dyret. Man behøver blot give en advarsel og en fremlysning i lokale medier én gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Delvist korrekt - men går du ind og kigger sager om den lov, om katte, så er man juridisk uenige om de er husdyr eller ej... Så desværre er der pt ingen lov om katte som der fx er om hunde og heste. Det ved jeg fordi vi er nogle, der i over 8 år har arbejdet for det område. Vi vil gerne have en, der stiller ejerne til mere ansvar. Lovpligtig registrering osv.

 

Indtil da er tamkatten delvis lovløs. Nogle jurister anvender denne lov, andre afviser den. Det er lidt som vinden blæser med katten i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...