Hop til indhold

Hvilket indkalds-ord bruger i?


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Hej. Vi har en hvalp på snart 5 mdr. Lige da vi fik hende øvede vi en masse indkald, men det er lidt som om vi er gået i stå. Måske hendes alder har noget af skylde, men i høj grad er det også vores skyld, at hun ikke lystrer hver gang. Vi brugte i starten kom, som så blev til: Kom Nova, Nova kom, kom kom, Kom så smukke, Nova kom så, Kom så nu..... Med mere :oops:

Nu har jeg så brugt lidt tid, og læst på nettet, og uanset hvad, så siges det, at man skal bruge EN kommande, og kun EN. Så nu vil vi gerne indlære indkaldet på ny og har derfor brug for et nyt indkalds-ord.. Vi er bare total ideforladte.. :shock: Hvad bruger i andet end noget med kom?

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk også, at kalde på hende uden at det betyder at hun skal i snor el.lign. Men kald på hende, når hun kommer hen så en guf og fri igen, ikke noget med at tage fat i halsbåndet, bare lige hen og fri igen. Min egen har lært, at han lige skal hen og enten dutte mig på hånden eller lige tage øjenkontakt, og så kan han løbe igen.

Så bliver det ikke noget surt at skulle komme, fordi det betyder ikke nødvendigvis at "legen er slut"... Og ros og beløn hvis hun vælger at komme og tage kontakt selv.

 

Og når I så skal have hende i snor, så kald på hende og giv en guf, og imens I giver guffen, så tag stille fat i halsbåndet og snor i og guf igen, så når hun nærmest ikke at opdage at hun er "fanget ind", men er bare glad og forventningsfuld i håb om flere guffer.

 

Jeg bruger selv flere kommandoer og fløjtesignaler, et betyder "Kom og gå direkte på plads", et andet betyder "kom og dut lige på hånden/tag kontakt" og et tredje betyder "kom lige frem så jeg kan se dig, men du behøver ikke komme hen til mig" (han løber ofte inde i krat o.lign. så skal lige have styr på hvor han ca. er omkring)

Link til indlæg
Del på andre sites

Overvejer at tage en dørklokke med. Det virker hver gang derhjemme i haven - hun tror der kommer gæster. :-)

 

Men derudover bruger vi "plads". "Kom" har jeg ødelagt, det betyder nu noget i retning af "nu går vi i min retning". Og det er også fint nok til det, når vi er ude at gå tur og Bella er ved at undersøge noget i en anden retning end min.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger "kom" efterfuldt af et af hans 47 kælenavne:lol: Hvis han er langt væk og jeg skal kalde højere, så det bare hans navn.. Han forbinder det hele med godbid - jep det vi ikke gået væk fra selvom han er 9 måneder - til gengæld kommer han 97% af gangene:mrgreen: De sidste 3 %, hvis han har fundet et eller andet voldsomt lækkert at snuse til, så skriger jeg et eller andet "wooohooo" og det sekund han kigger på mig, begynder jeg at løbe - så kommer han helt sikkert, tænk, hvis man gik glip af det der helt vildt sjove jeg havde gang i :lol: Når så han er henne ved mig så leger vi og han får en masse guffere:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

PIIIIIIIFT!!

 

"JA-kom"

 

 

 

Men altså - mon ikke det vigtigste er at der sikres succes i indkaldet (ved brug af lang line) frem for at finde et ord der kun bruges ved indkald.

Jeg har svært ved at tro det udelukkende er brugen af lidt forskellige indkaldsord der er grund til jeres problemer.

 

 

Jeg tror du har helt ret.

 

Jeg kan sagtens forestille mig at en hund kan aflæse på ejerens kropssprog, hvad denne vil have den til.

 

Alle vores indkald virker på Ninja, de bruges bare i forskellige situationer og vi har sikkert flere end jeg lige kan komme i tanke om. :genert:

 

Og mange af dem har hun kunne siden hun var ikke ret gammel, på trods af at vi kun trænede indkald + godbid med hendes navn, da hun var hvalp.

Så hun må på et eller andet tidspunkt have fundet ud af at vores intentioner var de samme, om vi brugte "kom" eller "Ninja".

 

Det er da egentlig ret sjovt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Vi bruger "her" eller flojten som kombi, og hvis det ikke virker saa "se her" - hvilket naesten altid vaekker deres nysgerrighed i det de godt ved hvad ordene betyder (guf, venner paa besog, legetoj og andet spaendende). Vil dog helst ikke bruge dette udtryk specielt tit, da det ellers ville formindske effekten og blive trivielt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her= sæt dig foran

Front= stå foran

Plads= sæt dig ved venstre side

Hundeee= kom alle hen til mig i selvvalgt position

Snor på= festen er forbi (for ikke at ødelægge indkald i øvrigt)

Hvis du ikke har et sikkert sted at træne indkald, kan det være nødvendigt at bruge lang line. Jeg kender dog en del hunde, der kan skelne mellem med og uden lang line, og så er man lige vidt;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Her= sæt dig foran

Front= stå foran

Plads= sæt dig ved venstre side

Hundeee= kom alle hen til mig i selvvalgt position

Snor på= festen er forbi (for ikke at ødelægge indkald i øvrigt)

Hvis du ikke har et sikkert sted at træne indkald, kan det være nødvendigt at bruge lang line. Jeg kender dog en del hunde, der kan skelne mellem med og uden lang line, og så er man lige vidt;-)

 

Vores ligner meget dine ord.

På de daglige gåture, så er det bare kom (som i dit hundeee) - og snor på.

 

Elsker ellers ordet "her", da det bare er så deeejlig kort og nemt - Og bestemt, hvor kom, nemt bliver til kooooooooooom. :oops:

Men det må's jeg jo ikke bruge, hvis jeg ikke vil smadre mit konkurrence-indkald :engel:

 

Men guffere, guffere, guffere og atter guffere (eller leg) og så at få lov at løbe igen efter 9 ud af 10 indkald, så plejer indkaldet som regel af blive OK på de daglige gåture.

Og så selvfølgelig at lade være at kalde, når hunden er begravet i et musehul - Der bliver mine bare hentet, for så kan jeg råbe og skrige lige så tosset jeg vil, de høre det simpelthen ikke :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...