Hop til indhold

Hvilket indkalds-ord bruger i?


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Hvis du ikke har et sikkert sted at træne indkald, kan det være nødvendigt at bruge lang line. Jeg kender dog en del hunde, der kan skelne mellem med og uden lang line, og så er man lige vidt;-)

 

Ja, Motor kan tydeligt forskel på line eller ikke line. Også selvom jeg i lang tid brugte en helt tynd, 15 meter line. Synes det var helt fra starten han kunne kende forskel, så tror ikke engang det er fordi den har været på for længe. Men derfor er det jo stadig et rigtig godt redskab som giver en mere sikkerhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Motor kan tydeligt forskel på line eller ikke line. Også selvom jeg i lang tid brugte en helt tynd, 15 meter line. Synes det var helt fra starten han kunne kende forskel, så tror ikke engang det er fordi den har været på for længe. Men derfor er det jo stadig et rigtig godt redskab som giver en mere sikkerhed.

Vi er helt enige, men linen kan let blive 1) et signal til hunden, som du selv siger, eller 2) en krykke der kan være svær at slippe.

Selv foretrækker jeg "frikadelle-snoren", leg og fantastiske guffer, falske indkald og naturligvis en god portion sund fornuft, så ens hund ikke kommer til skade, eller volder skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger hendes navn for at få hendes opmærksomhed, og er vi ude at gå tur bruger jeg tit kun det, for at vise at vi ændrer retning/vender om etc. "Kom" bruger jeg til decideret indkald, hvor hun skal komme helt hen til mig. "Plads" bruger jeg kun til LP. Udover de ting bruger jeg også tit "lie down", hvis jeg bare vil stoppe hende - det kobler jeg også tit et indkald på bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er helt enige, men linen kan let blive 1) et signal til hunden, som du selv siger, eller 2) en krykke der kan være svær at slippe.

Selv foretrækker jeg "frikadelle-snoren", leg og fantastiske guffer, falske indkald og naturligvis en god portion sund fornuft, så ens hund ikke kommer til skade, eller volder skade.

 

Vores frikadellesnor er desværre i omegnen af 100 meter lang... :-)

 

Her= sæt dig foran

Front= stå foran

Plads= sæt dig ved venstre side

Hundeee= kom alle hen til mig i selvvalgt position

Snor på= festen er forbi (for ikke at ødelægge indkald i øvrigt)

Wauw!

Hos os betyder "plads": "Kom herhen i nærheden af mig - helst ved venstre side, men andre steder er også okay - såfremt det passer dig, og du er færdig med det du er ved at undersøge. Hvis naboen kommer forbi, står det dig frit at besøge ham istedet, jeg ved da godt at hans aftensmad er bedre end tørfodder..."

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåja - blev i dag mindet om at jeg jo faktisk har et helt specielt indkaldsord, til heeelt specielle situationer. Det er sådan her:

 

Iso! Iiiiso! Iiiiiiisooooo!!! IIIIIISOOOO!!!! IiisO!!! Ka'-du-SÅ-komme-hér!!! NU!!!! Hva'-fanden-laver-du!!! Forhåbentlig (og som regel) efterfulgt af "Jaaaaa, dyyyygtig tøøøøøs!!!".... :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores frikadellesnor er desværre i omegnen af 100 meter lang... :-)

 

 

Wauw!

Hos os betyder "plads": "Kom herhen i nærheden af mig - helst ved venstre side, men andre steder er også okay - såfremt det passer dig, og du er færdig med det du er ved at undersøge. Hvis naboen kommer forbi, står det dig frit at besøge ham istedet, jeg ved da godt at hans aftensmad er bedre end tørfodder..."

Og det siger nok lidt om at din hund er klogere end mine, for det tror jeg ikke de kunne holde rede på;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er helt enige, men linen kan let blive 1) et signal til hunden, som du selv siger, eller 2) en krykke der kan være svær at slippe.

Selv foretrækker jeg "frikadelle-snoren", leg og fantastiske guffer, falske indkald og naturligvis en god portion sund fornuft, så ens hund ikke kommer til skade, eller volder skade.

 

Hvad er frikadelle snor?? Falske indkald som i bare kom og få godbid og løb videre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Først navn for at få hans opmærksomhed, derefter et hint til hvad vi synes han skal, skal han hen til os er det "her" der bruges, skal han bare følge med, er det "kom med" skal han lægge sig der hvor han er er det håndtegn

 

Ovenstående virker kun under forudsætning af der ikke er forstyrrelser i form af andre hunde, rådyr osv... Så er det kun hent selv metoden der virker 100 % :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også flere signaler til Karla, men de betyder forskellige ting... Et blødt pift betyder at hun skal vende om (hvis hun er på spurtetur væk fra mig), men hun behøver ikke nødvendigvis komme ind... hun skal bare ikke længere væk nu... "Karla, Kom" betyder bare at vi skifter retning og hun skal følge med den vej - hun behøver ikke at komme ind.

 

"Karla, her" betyder kom herhen nu. Evt. bliver det fulgt op af "kom og få din snor på"...

 

Ved Johna bruger jeg "Johna, Kom" hvilket jeg også brugte oprindeligt for Karla... men så ændrede det betydning, gad vidst om det også ender med det med Johna :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...