Hop til indhold

Medicin nytårsaften eller ej - for og imod?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Det medicin der gives idag, virker jo heldigvis ikke sådan.

Jeg giver min ældeste på over 12 år en pille til nytår. Hun er næsten døv, men bliver alligevel bange til nytår. Hun fik første gang pille sidste år.

 

Den pille hun fik var genial (meprobamat) Hun var helt sig selv glad og tryg, men ikke bange. Hun lå ikke bare og lå, men var bare uden angst. Så jeg har ingen skrupler overhovedet, for at give hende det denne ene dag om året.

 

Jeg selv og mine dyr lever meget sundt med ren mad uden kemi osv, gode urter og kosttilskud osv. men for at dope denne ene dag, hvis nødvendigt, det er jeg helt afslappet omkring. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har haft sådanne rimelig nye akuthunde i huset, der gik fuldstændig amok i rædsel nytårsaften.Og dette trods mine egne hunde ikke reagerede. Disse skreg, hypervensilerede og gemte sig, farede rundt og gemte sig igen.Helt uden for trøst, beroligelse og rækkevidde.

Jeg husker ikke hvilket middel dyrlægerne sværgede til for år tilbage, men klart dyrplageri. De var jo muskellammede, men ikke hjernelammede og faktisk er det sket, at de er faldet ned af trappen med benbrud til følge.

Stesolid = diacepam , som også benyttes ved epilepsi, tåler hunde i høje doser, de er stadig vågne og opmærksomme, men ikke angste og så er de stadig på toppen dagen efter, hvilke det gamle middel forhindrede.

Jeg har kun een der kan blive angst, hun var højdrægtig sidste år og fik derfor intet, så nok hellerikke i år.Men hun går så hellerikke i totalt panik.

I dit tilfælde turde jeg ikke skulle starte forfra, fordi man skulle bruge aftenene til observation af reaktionen, for meget tilbageskridt her. Så hellere noget pzykofarmeca.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helst ikke skræmme ham for at se hvor bange han blir.... Det synes jeg ikke er en option....

 

Det kan give os en meget lang december, blir han dødbange....

Det lyder ellers som en ret god idé? Hvis du fx kender en, der har en startpistol (fra hundetræning), så kan du alliere dig med vedkommende, som skal stå ret langt væk. Du bliver selvfølgelig sammen med hunden og træner et eller andet, han kan lide.

 

Hellere blive forskrækket over et enkelt skud end blive overrasket nytårsaften, for der kan du ikke nå at træne noget. Og når han i forvejen har en stærk lydfølsomhed, så kunne jeg godt blive lidt småbange for, at nytårsaften bliver lidt for meget af en KNALD for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke skudræd overhovedet... Men lysglimt er han bange for. Da der var frost blev han pludselig bange for lyset fra biler, der ramte nogle træer - det tog en uge før han var normal... Jeg ved ikke om jeg tør eksperimentere med det....

 

Hvad ville I give? Stesolid/diacepam eller det andet der starter med M og som jeg bare ikke husker navnet på pt...??

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke skudræd overhovedet... Men lysglimt er han bange for. Da der var frost blev han pludselig bange for lyset fra biler, der ramte nogle træer - det tog en uge før han var normal... Jeg ved ikke om jeg tør eksperimentere med det....

 

Hvad ville I give? Stesolid/diacepam eller det andet der starter med M og som jeg bare ikke husker navnet på pt...??

 

Jeg giver Stesolid/diacepam nytårsaften og det virker rigtig godt. Hunden er uden angst men ikke dopet på nogen måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville kun bruge Stesolid= diacepam. Så ved man, det er hurtigt ude af kroppen igen.Nogle dyrlæger bruger det stadig kombineret med det muskellammende, aner ikke hvorfor. Det muskellammende hedder noget noget ala" plegicid" og det var uhyre svært at doserer. Har set heste, der gik helt amok over bedøvelse med det.

Bruges til dæmpe hundene ned ved HD fotos, hvor det eller kan gøre ondt at ligge i unaturlige stillinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at vi er rigtig mange hundeejere, der i tidens løb har hørt om netop dyrlægeordineret medicin, der fik hunden til at ligge stille, men hvor ejeren tydeligt kunne se panikken i hundens øjne. Det kunne godt skabe en vis modvilje mod at medicinere, og dét kunne godt være grunden til, at træning bliver foretrukket.

 

Det kan det naturligvis, men man kan jo nemt undersøge markedet i disse internettider.

 

På diverse hundefora har jeg gennem årene læst mest om at finde et sted hvor der er ro nytårsaften og stort set intet om borttræning af lydangsten :vedikke:

 

Det synes jeg er rigtig synd for den lydangste hund, for den kan komme stærkere ud på den anden side af træningen. Risikoen for at angsten dels bliver kronisk dels bliver stærkere med tiden er stor, hvis man ikke gør noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helst ikke skræmme ham for at se hvor bange han blir.... Det synes jeg ikke er en option....

 

Det kan give os en meget lang december, blir han dødbange....

 

Du behøver jo ikke slæbe ham ind i Tivoli til fyrværkeri for at se om han vil reagere med at skide tyndt for at se om han er følsom for skidtet.

 

Reagerer han på svagere fyrværkeri end kanonslag, heksehyl og raketter på nogen afstand kan du gå ud fra det, for så vil han også reagere nytårsaften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har man en hund der allerede HAR udviklet en såkaldt lyd-fobi (angst for specifikke lyde) bør man ligeledes søge vejledning hos en kyndig person, inden man selv forsøger at løse eller træne sig ud af problemet. Det kan være nødvendigt at medicinere hunden op til nytår, samt nytårsaften, for at dæmpe dens angst. Der findes på markedet en del forskellige medikamenter der kan hjælpe hunden igennem nytåret. Jeg vil kort komme ind på de mest almindeligt brugte

 

- D.A.P. : Dog Apeasing Pheromone, er et naturligt feromon (signalstof) som tæven udskiller når den har hvalpe. Dette signalstof får både hvalpe og voksne hunde til at føle sig mere trygge, og rolige både i kendte og i ukendte omgivelser. D.A.P. virker IKKE sløvende, eller beroligende.

 

- Zylkène : Er et naturligt produkt, udvundet fra komælk. Mælk har en beroligende effekt på spæde og nyfødte individer. Dette skyldes at helt unge individer, når de omsætter mælk, danner stoffet alpha-casosepin, som har beroligende effekt. I fodertilskudet Zylkène er der alpha-casozepin.

 

- Clomicalm : Clomicalm er et angstdæmpende middel der hører til gruppen af "serotonin re-uptake hæmmere" og "tricyclisk antidepressivum" (for dem der gerne vil vide den slags:) Det bruges med fordel til hunde der tidligere har reageret voldsomt på fyrværkeri og skud, og som derfor kan have det svært, store dele af december. Eller til hunde som har problemer med mere generaliseret angst. Clomicalm er receptpligtigt, og der kan gå op til 4 uger før der er fuld effekt, så optimalt bør man starte medicinering midt i november. Min erfaring er dog, at ved korrekt dosering har man effekt allerede få dage efter start på medicinering.

 

- Plegicil : Middel der hører til gruppen af "antipsykotika". Medfører en generel nedtonet adfærd, muskelafslappelse, samt en hæmning af brækcentret. Ikke førstevalg til behandling af angst hos hunde. Bør ikke anvendes til hunde der har loppehalsbånd på.

 

- Diazepam : Angstdæmpende middel der hører til gruppen "benzodiazepiner". Hurtigt virkende angstdæmpende, beroligende og muskelafslappende effekt. Ideelt til hunde med situationsbestemt angst (som f.eks. fyrværkeri)

 

- Meprobamat : Angstdæmpende middel. Vi har på Nysted Dyreklinik kun brugt Meprobamat et år, så vores erfaring med præparatet er sparsom, men andre klinikker har brugt det flere år, og med god effekt. Derfor er det et af de præparater vi har valgt at tilbyde, til hunde der lider af skud/fyrværkeriangst.

 

Har du spørgsmål til hvad der er bedst for din hund, eller er du i tvivl om din hund overhovedet har brug for medicin i nytåret, er du velkommen til at ringe til os på klinikken. Mere specifikke adfærdsspørgsmål rettes til Henriette som er på klinikken mandag, tirsdag og onsdag. (HUSK telefontid for dyrlæger er mellem 8 og 9 :)

 

Vi på Nysted Dyreklinik ønsker alle to- og firbenede en god jul og et angstfrit nytår

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan det naturligvis, men man kan jo nemt undersøge markedet i disse internettider.

Nemlig. Personligt har jeg ikke været i nærheden af problemet i årevis og dengang - før internettet - var det enten stærk medicin eller aftræning af problemet. De færreste valgte medicinen mere end én gang. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke læst hele tråden, men jeg kan da fortælle hvad jeg har gjort.. Jeg havde i forvejen Flica, der ikke var/er glad for fyrværkeri, men som tilgengæld er meget madglad, og derfor med rimeligt succes har kunne afledes med spiselige ting.. ;-) Da vi så fik Cody, som genbrugshund (7 år gammel), med besked om at han var meget skudræd og bange for fyrværkeri, det første år vi havde ham, valgte vi ikke at gøre noget, da jeg lissom syntes at vi selv måtte se hvordan han reagerede nytårsaften, så altså, første nytår, vi havde Cody, var han 'dope-fri' og det var godt nok ikke nogen succes syntes jeg, han var virkelig ræd for lortet -som vi, der hvor vi boede, heldigvis kun havde nytårsaften.. Så da andet nytår nærmede sig, valgte jeg at snakke med dyrlægen, og Cody fik derefter plegicil og alprox til nytårsaften, og dét var en succes for ham, i flere år, det påvirkede hans gang lidt og han kunne have lidt svært ved at finde ro, ind til vi satte et bur op til ham, så gik han der ind og kunne ligge hele nytårsaften og bare sove og slappe af, og klokken 24.00 spiste han griseøre, lige som det andre, og viste ingen negative reaktioner, what so ever, og næste dag, var han 100% frisk uden slinger i gangen, eller noget.

 

Sådan var det i et par år, ren succes, men så hans næst sidste nytår (2009/2010), ved jeg ikke om han var blevet for gammel (knap 13 år) eller hvad, men pillerne påvirkede ham meget, de virkede for så vidt efter hensigten, men Cody slingerede mere end han ellers havde gjort de andre år og vi var langt oppe ad 1. januar, før han sådan rigtig var helt sig selv igen.. :???: Så sidste nytårsaften, som så også blev Cody's sidste, fik han ikke nogen form for medicin -og han havde ingen reaktion på fyrværkeriet, overhovdet :banan:

 

Flica har vi stadigvæk, og hun har aldrig fået medicin af nogen art, i forbindelse med nytår, de første år vi havde hende, var hun temmelig berørt (vi boede et lorte sted hvad angår fyrværkeri), men kunne som sagt nogenlunde bestikkes/afledes med guf, og i mange af de sidste år, hvor vi har boet et ret fredeligt sted, har hun faktisk taget det ret pænt, og jeg har bestemt ikke følt behov for doping til hende, men her det sidste år eller to, syntes jeg at hun er begyndt at bliver mere sart igen :vedikke: Hun har et par gange gået fra maden, hvis der er blevet skydt (jagt) i mens de har spist på græsset (der var en del jagt i området hvor vi boede inden vi flyttede her i oktober) og her den anden dag, da jeg kom til at sætte et glas lidt hårdt på marmorbordet, fløj hun op, som skudt ud af en kanon :cry::vedikke:

Så jeg overvejer faktisk om hun skal have noget mildt natur noget i år, i kombination med de griseørere de får hver år, til nytår :mrgreen: Jeg ved jo heller ikke hvor slemt det er her i området med fyrværkeriet, da det er vores første nytår her..

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke bange for skud fra jægere osv - det er lyset der skræmmer - ikke lyden - tror jeg...

 

Men nu ville skæbnen, at der blev skudt af før uden for - ikke af mig dog Ninjamor:-) - et enkelt brag og lysglimt. Han fik et chok, mindre det er ok for det kom jo pludseligt, så gik han lidt rundt og kiggede op i luften efter det i cirka 20 sekunder - hvor han kiggede meget på mig, der lod som om jeg ikke så ham... og så lagde han sig og sov....

 

Hm... What to do? Skal jeg starte med det mildere naturmedicin så? Og så se det an første år? Den aften er der jo dækket af og musik herinde for at dæmpe lydene... Lige nu var der jo helt stille og kun mig ved min PC og alt rullet fra. Jeg synes ikke hans reaktion var sådan helt vild og slet ikke panisk... Han kan ikke lide det - det kan man se - men jeg synes han faldt hurtigt til ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke bange for skud fra jægere osv - det er lyset der skræmmer - ikke lyden - tror jeg...

Riffelskud er mørkere og "blødere" i lyden end nytårskrudt og startpistoler, så det kan man ikke rigtigt sammenligne, synes jeg. Men nu lyder det, som om han i grunden ikke har problemet, så det er jo godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Synes det kommer lidt an på hvilke muligheder man har. Min første hund Møffe, var panisk angst for høje lyde, uanset om det var skud, torden eller "bare" lidt rabalder udenfor.

Hun fik ikke noget nytårsaften, men kom istedet med mig ud til mine forældre som bor lagt ude på landet, og så holdt vi nytår der, og blev der nogen dage til det værste skyderi var ovre. På den måde slap vi helskindet gennem nytåret.

 

Men har man ikke mulighed for at tage langt væk fra larmen, ville jeg give noget sløvende, og så træne videre når nytåret er overstået -du kan jo alligevel ikke træne mens larmen er værst (går udfra hunden vil være for stresset og bange til at være modtagelig for træning).

 

Bare vær opmærksom på at nogen typer beroligende kun virker på kroppen, ikke på hundens sindstilstand, så f.eks. plegisil bør kun gives sammen med stesolid (eller andet der osse slår øverste etage fra), ellers har man blot en hund der er skrækslagen uden at kunne vise det.

Samtidig med beroligende, ville jeg lave en god hyggekrog til hunden. Det hjalp i hvert fald Møffe meget når hun var bange, at hun havde en krog at gå i, hvor hun følte sig tryg.

For hende var det, når vi var hjemme, brusekabinen -jeg ved ikke hvorfor, men lige netop DER følte hun sig mest tryg, så hun fik tæpper derind, og så måtte badeværelsesdøren jo bare stå åben.

Hos mine forældre var det et bur med tæppe over, og nogen puder og tæpper at gemme sig i. Det stod i et hjørne på kontoret. Hun foretrak at trække sig lidt væk fra mennesker, hunde mm når hun var bange, men det må man jo finde ud af hvad ens hund har det bedst med. Det kan jo osse være et hjørne i stuen hvor man selv er er bedre for lige din hund.

 

Plegicil kan ikke fås mere, de har stoppet præparatet. Kan man få fat på det, så er det fordi dyrlæger har haft et lager af ældre tabletter i deres klinik. Jeg ved at min dyrlæge f.eks. havde få tilbage, som så meget angste hunde, hun i forvejen kendte til, fordi det var faste patienter, nu har fået udleveret dem sammen med stesolid til brug nytårsaften.

Men generelt er de altså udgået, så dyrlægerne skal til at finde frem til en anden plan nu.

 

Jeg tager også væk med mine hunde til en ven, som bor et sted hvor der heldigvis er meget lidt fyrværkeri. Det er belastende og generende, at vi skal forvises fra eget hjem fordi hele nabolaget forvandles til en krigszone, men sådan er det så. Jeg er samtidig skidebange for, om der sker noget her (f.eks raketter skudt gennem vinduerne eller indbrud), så en god veninde, som ikke gider holde nytår i sit bofællesskab, men gerne bare vil have fred og ro, har lovet at komme og hus-sitte her imens - så ser hun også efter katten, som dog plejer at tage fyrværkeriet nogenlunde cool, hun lægger sig dog under sengen.

Kunne vi ikke tage væk ville jeg også være nødt til at give mine hunde medicin. Buster er så ny og stadig småstresset af omvæltning og nyt liv og lidt bange for høje lyde, så ham vil jeg ikke have skal have en skidt aften. Og Charlie er megabange for det - han lå det første år jeg havde ham, hvor jeg håbede vi kunne tage det roligt herhjemme og komme igennem det, og hyperventilerede som en gal i tre timer, mens han forsøgte at forvandle sig selv til et halstørklæde klyngende rundt om min hals, og det skal han ikke udsættes for igen.

Zylkene og DAP og sådan noget hjælper ikke nok på mine ... så selvom jeg ikke bryder mig om det, så hellere give dem medicin end lade dem lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg forstår faktisk ikke den stærke modvilje overfor dyrlægeordineret medicin mod angst :vedikke:

 

Selv undgår jeg så vidt muligt at give mine dyr skrap medicin, men hvis dyrlægen siger der f.eks. skal hydrocortison eller penicillin til, nå ja så får dyret det, selvom jeg ikke er vild med det. Det samme gør andre vel? Det er jo "nødvendigt" hvis dyret skal blive rask.

 

Det er som om, det er utrendy og mindre flot at hjælpe sin hund med angstmedicin? Som om angsten helst skal arbejdes væk over et laaangt forløb, som om dette er det "fineste"...

 

Hvis en hund har en tilstand som er til stor gene for den (det mener jeg hæmmende angst er) og angstmedicin kan hjælpe, ser jeg kun en fordel i at give denne medicin i et træningsforløb samt i stærkt belastede situationer (det må du også have lært på din adfærdsbehandleruddannelse) så hunden ikke oplever større angst end den kan håndtere.

 

Jeg er som sagt heller ikke vild med stærk medicin men skal min hund eller kat have medicin, så får de det, det er jo nødvendigt. Sådan er jeg sikker på andre også har det. Vi skal lindre dyrs smerter og jeg er sikker på der ville lyde et ramaskrig hvis jeg fortalte at min hund har stærke smerter pt. "men det varer kun 4 ugers tid og jeg er imod smertestillende medicin, så..."

Det må være sådan mange hunde oplever nytårsskydningen, det varer flere uger mange steder. Uger med usikkerhed og uforusigelighed som fodrer utryghed og angst. Hunden ved aldrig hvornår den bliver påvirket af lydene og angsten viser sig. Til sidst kan sådan en hund blive kronisk angst.

 

Helt generelt mener jeg at nogle dyreejere overser deres dyrs velfærd i tiden omkring nytår. Vi skal sørge for at vore hundes velfærd er på et højt niveau og dette må også gælde den psykiske og følelsesmæssige velfærd altså at undgå at sætte vore hunde i situationer de ikke kan håndtere, f.eks. gentagne/vedvarende angstinducerende situationer.

 

Det virker som om, det ikke er "fint nok" at give sit dyr angstmedicin, man skal træne sig ud af det ellers er man doven eller hvad ved jeg. Træning + medicin ved stærk angst giver et roligt forløb med et hurtigere og mere sikkert resultat end træning af stærk angst uden medicinsk støtte. Det er min erfaring fra mange år som adfærdsbehandler. Medicinen bør ikke stå alene, træningen kan stå alene.

 

Som Flaffy skriver kan angst sætte lydtræningen tilbage, så for at vende tilbage til din situation: Jeg ville hjælpe Hugo med medicin.

 

Enig - jeg forstår heller ikke det der med, at man absolut skal kunne træne sig ud af alting. Hunde er også forskellige og gode til forskellige ting. Og ikke alle lydfølsomme hunde skal efter min mening tvinges til at lære at klare ALT, også voldsomt bulder og brag lige i nærheden af dem, det er lidt meget at forlange, og ikke alle kan lære det. Ligesom med så mange andre ting har alle hunde ikke de samme evner, den samme psyke og præcis samme muligheder. Man kan afhjælpe en del af lydangst med træning, men ikke alt, hvis man nu bare har en hund, som personlighedsmæssigt er lydsart og ikke lige er lykkelig for masser af larm. Træning er da en god ting, så kan hunden lære at færdes uden frygt i hverdagen, ikke være bange eller utryg ved buldrende biler og voldsom bytrafik, sirener, høj musik og meget andet, men jeg synes nu også, det er fint nok at man giver hunden medicin så den får ro og ikke får sat sin træning tilbage pga. chok og rigtig grimme oplevelser.

 

Jeg overvejer i øvrigt at få en lav dosis Stesolid til Buster, for selvom der ikke er vildt meget skyderi der hvor vi skal hen, så er der stadig noget. Og jeg vil så nødig, at han skal have skræmmende oplevelser her i den første tid, han er her, det kan øge hans angst og komplicere hans indtil nu utrolig positive måde at tackle den store omvæltning at komme hertil fra Spanien. I forvejen er han stadig ved at lære at gå tur, og det går jo SUPERgodt. Han er på Zylkene og har et DAP-halsbånd, som det er nu.

I går var han megakæk, men i dag blev han lidt bange igen, da vi var på eftermiddagstur, og sådan er det jo med træning. To skridt frem og af og til et tilbage, og det er helt fint.

Men han er lydfølsom og lidt usikker ved trafik, støj og mennesker, som kommer imod os på gaden. Såeh ... kommer der en bragende raket imod ham, så er jeg ret sikker på, at jeg ser ham springe rundt og gå i mere panik end han gjorde et par gange de første aftener, vi prøvede at gå tur. Eller som jeg så ham flygte ind i lejligheden en af de første aftener, hvor vi var i haven og der så pludselig kom et brag, fordi nogen fyrede fyrværkeri af. Og jeg ser som sagt meget nødig, at han skal ligge og være uden for rækkevidde og hyperventilere eller løbe rundt og pive. Jeg vil ikke have dynget på ham af negative oplevelser, så hellere give ham lidt ekstra til ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg ville kun bruge Stesolid= diacepam. Så ved man, det er hurtigt ude af kroppen igen.Nogle dyrlæger bruger det stadig kombineret med det muskellammende, aner ikke hvorfor. Det muskellammende hedder noget noget ala" plegicid" og det var uhyre svært at doserer. Har set heste, der gik helt amok over bedøvelse med det.

Bruges til dæmpe hundene ned ved HD fotos, hvor det eller kan gøre ondt at ligge i unaturlige stillinger.

 

Plegicil er så blevet stoppet nu, men det skulle selvfølgelig gives sammen med Stesolid, aldrig alene. Dem, der har haft god gavn af Plegicil er jo nogen, hvor Stesolid alene ikke var nok. Der er da forhåbentlig ikke dyrlæger, der har rendt rundt og muskellammet dyr for sjov, altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Plegicil kan ikke fås mere, de har stoppet præparatet. Kan man få fat på det, så er det fordi dyrlæger har haft et lager af ældre tabletter i deres klinik. Jeg ved at min dyrlæge f.eks. havde få tilbage, som så meget angste hunde, hun i forvejen kendte til, fordi det var faste patienter, nu har fået udleveret dem sammen med stesolid til brug nytårsaften.

Men generelt er de altså udgået, så dyrlægerne skal til at finde frem til en anden plan nu.

 

Jeg tager også væk med mine hunde til en ven, som bor et sted hvor der heldigvis er meget lidt fyrværkeri. Det er belastende og generende, at vi skal forvises fra eget hjem fordi hele nabolaget forvandles til en krigszone, men sådan er det så. Jeg er samtidig skidebange for, om der sker noget her (f.eks raketter skudt gennem vinduerne eller indbrud), så en god veninde, som ikke gider holde nytår i sit bofællesskab, men gerne bare vil have fred og ro, har lovet at komme og hus-sitte her imens - så ser hun også efter katten, som dog plejer at tage fyrværkeriet nogenlunde cool, hun lægger sig dog under sengen.

Kunne vi ikke tage væk ville jeg også være nødt til at give mine hunde medicin. Buster er så ny og stadig småstresset af omvæltning og nyt liv og lidt bange for høje lyde, så ham vil jeg ikke have skal have en skidt aften. Og Charlie er megabange for det - han lå det første år jeg havde ham, hvor jeg håbede vi kunne tage det roligt herhjemme og komme igennem det, og hyperventilerede som en gal i tre timer, mens han forsøgte at forvandle sig selv til et halstørklæde klyngende rundt om min hals, og det skal han ikke udsættes for igen.

Zylkene og DAP og sådan noget hjælper ikke nok på mine ... så selvom jeg ikke bryder mig om det, så hellere give dem medicin end lade dem lide.

 

Fornuftigt at tage væk hvor der er lidt mere ro på:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke bange for skud fra jægere osv - det er lyset der skræmmer - ikke lyden - tror jeg...

 

Men nu ville skæbnen, at der blev skudt af før uden for - ikke af mig dog Ninjamor:-) - et enkelt brag og lysglimt. Han fik et chok, mindre det er ok for det kom jo pludseligt, så gik han lidt rundt og kiggede op i luften efter det i cirka 20 sekunder - hvor han kiggede meget på mig, der lod som om jeg ikke så ham... og så lagde han sig og sov....

 

Du mener han blev forskrækket

 

Hm... What to do? Skal jeg starte med det mildere naturmedicin så? Og så se det an første år? Den aften er der jo dækket af og musik herinde for at dæmpe lydene... Lige nu var der jo helt stille og kun mig ved min PC og alt rullet fra. Jeg synes ikke hans reaktion var sådan helt vild og slet ikke panisk... Han kan ikke lide det - det kan man se - men jeg synes han faldt hurtigt til ro
.

 

Derfor var det ikke chok han fik :fyfy::-D

 

Jeg ville alliere mig med nogle skydegale personer og bede dem komme og fyre mere af efter din instruktion givet på forhånd samt med mobilkontakt, så du kan instruere løbende, og se om han kan nå at afreagere mellem lyde og lys eller om han bygger op.

 

Hvis han kan nå at få et "billede" af fyrværkeri som irrelevant før det rigtigt går løs ville det jo være dejligt.

 

Ellers tænker jeg det vil være gavnligt dagligt at give ham et naturprodukt så han ikke når op i stress f.ek.s Zylkene gerne kombineret med Baldrian. Zylkene til "neverne" og Baldrian til at give fysisk afslapning. Kombineret med et balanceret aktiverings/oplevelses program kan det måske gøre hele forskellen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig - jeg har jo kun de tidligere ejeres forklaring at læne op af - men jeg så ikke den hund de beskrev... De beskrev en panisk hund, men hvad pokker - hans stressniveau lå jo også alen høj hos dem, så ...

 

Naboens dreng har skudt af i dag, mens vi har trænet. Både i dagslys og mørke og ude og inde - han løber lidt rundt, kigger op, men kan let aflede og vil spise, så det er en lettere forskrækket hund, jeg har.. Han er tydeligvis usikker i lang tid efter, men jeg kan igen let aflede, træne, udføre velkendte øvelser og lege med ham og så glemmer han det.

 

Pyyyha! Det ser ud til, at vi ikke skal frygte det så meget, som jeg havde troet efter deres fortælling om en hund, der forsøgte at komme ud af huset og væk...

Muligvis har min træning også virket lidt. Jeg arbejdede fx med ham i dag i Hobro by, hvor jeg bare klikker og belønner ro ved pludselige lyde af enhver slags. Det begynder også at gå rigtig godt.

 

Jeg tænker:

 

Zylkene og Bach - jeg begynder på det nu.

 

Skla jeg have noget andet herhjemme, synes I? Hvis nu han flipper lodret nytårsnat? Er det ikke egentlig for sent så? jeg mener hvis han først er bange for alvor... Mener at have læst, at de skal have det før de bliver bange?

 

Jeg tror altså ikke han bliver panisk... Ikke med de reaktioner jeg har set indtil nu. Han bliver forskrækket, vagtsom og farer lidt rundt, men jeg kan let bemse det, ser det ud til. Nytårsaften er her jo desuden rolig musik, rullet ned osv - det var der jo ikke i dag

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er iøvrigt ved at teste en ny metode, som jeg ikke har brugt før på hunde, men kun på katte. Jeg afspiller en bestemt stykke klassisk roligt musik, og masserer og nusser og laver alle mulige roooolige ting med dem imens, på sigt forbinder de musikken med ro og afslapning - et art helle.

 

Nu er jeg begyndt at bruge det ved Hugo også. Jeg er spændt på om det virker den aften. Det virker i hvert tilfælde nu hvor vi arbejder med det sammen med naboens dreng.

 

bare lige hvis andre kan bruge det fif, så er det ret let at anvende og indlære...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den tæve jeg overtog, der var værst mht skudrædhed, kom fra en opdrætter , der ofte solgte hendes linier til jægerer.Og da jeg selv havde en tæve fra samme kuld, ved jeg og har selv observeret kuldet, at opdrætter rendte rundt udenfor gårdspladsen med en startpistol og skød, men jeg gik inde på pladsen med hvalpen og smed søgegodbidder. Ingen negativ reasktion, kun et kig op, nå hvad var det. Hvad hun så efterfølgende har oplevet inden kun kom til mig , ved jeg ikke, men det meste af tiden boede hun hos en kompetent hundetræner.Der desværre døde meget ung.

Hendes rædsel for nytårsskyderi gik efterfølgende over i skræk for tordenvejr, lidt senere utrykhed for den lidt dirrende luft,inden tordenvejr og var OBS på pludselige vindstød.

Så er det svært ,når rædslen spreder sig til mere og mere. Desværre måtte hun aflives ung, men af andre årsager.

Den anden genbrugshund (over 4 år)jeg overtog blev utryg, bare jeg satte den førstkendte CD med lyde over. Også selvom det var på meget svag lyd. Hun blev dog alligevel bedre med årene og fik mindre og mindre medicin nytårsaften.

Hvis jeg ikke selv havde oplevet disse hundes rædsel, ville jeg tro det var løgn, at ellers rimeligt fungerende hunde kunne blive så bange i eget hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene af mine hunde får Plegicil/Stesolid, da han er meget angst. Jeg har forsøgt mange andre alternativer som ikke har haft den ønskede virkning.

 

I år er 3. år han får beroligende piller, og de virker fint for ham. Han er ikke så sløv at han ligger og sover hele aftenen, men vil gerne lege og spise. Det bedste er at det smitter de andre hunde, så de er også afslappede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er iøvrigt ved at teste en ny metode, som jeg ikke har brugt før på hunde, men kun på katte. Jeg afspiller en bestemt stykke klassisk roligt musik, og masserer og nusser og laver alle mulige roooolige ting med dem imens, på sigt forbinder de musikken med ro og afslapning - et art helle.

 

Nu er jeg begyndt at bruge det ved Hugo også. Jeg er spændt på om det virker den aften. Det virker i hvert tilfælde nu hvor vi arbejder med det sammen med naboens dreng.

 

bare lige hvis andre kan bruge det fif, så er det ret let at anvende og indlære...

 

Musik har jeg anvendt siden Pelle var hvalp (vi har også en vuggevise :oops:) hrmm... nå...

Musikken har jeg afspillet, når jeg sad ved pc'en og Pelle lå og sov/var afslappet og siden brugt i alenetræning.

Vuggevisen har jeg betinget til at betyde afslapning/nærhed/berøring

 

Mht. Hugo så tænker jeg også at er skaden først sket så hjælper det ikke at give beroligende, men det hjælper at "tage fat" i sin hund og tage kontrollen med situationen og forlange fokus. Det hjælper helt utroligt!

Jeg har haft hundeejere i tlf nytårsaften hvor deres hunde var gået i panik. De kom gennem det via styring (sele og line på) og kendte øvelser/handlinger.

 

Det er så her den overbløde = ingen former for krav opdragelse kommer til kort for er ejeren ikke vant til at sætte grænser kan h*n næppe gennemføre sådan et forløb som måske varer et par timer+ med en hund som er vant til selv at skulle finde ud af hvordan den tjener en belønning.

Et argument for fornuftig opdragelse med rimelige grænsesætning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...