Hop til indhold

Japansk Spids


Gæst MathildeMerry
 Share

Recommended Posts

Gæst MathildeMerry

Ja, altså jeg synes simpelthen at en Japansk spids er skøn. Men jeg ved ikke ret meget om den. Jeg har hørt at man skal børste den en gang dagligt. Men hvor meget koster sådan en egentlig? Og kan man have den i en lejlighed? Hvor meget skal den have at spise? Osv..

Håber i kan hjælpe mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Det er ikke meget jeg kan hjælpe med. Vi kiggede på racen engang. Men valgte den fra, da vi synes den gøede meget, det ligger til racen har vi efterfølgende fundet ud af. Den fælder en del. Men når det er sagt, får du en hund som følger dig i tykt og tyndt. Efter hvad jeg har fået af vide. Hvis man virkelig går ind i racen, er der 4 forskellige slags, hvor nogle er højere og der skulle også være lidt med temperamentet. Men tror ikke alle avlere avler ud fra det. Det er en robust hund, som kan være nok så beskidt, men når pelsen er tør er den hvid igen.

 

Der er en race beskrivelse på feks gipote.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Vi kiggede på den, da vi ville have hund, men str var en tand for lille for os. Men søg på nettet og snak evt. Med nogle avlere også :blink: Vi endte med en dansk spids... Lidt højere og gør knapt så meget :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst MartineSophia

Hej går tur med en japansk spids som jeg også passer lige nu. De er utrolige søde og pelsen behøver IKKE pleje hver dag. Kiba spiser ikke så meget. Men du skal huske at de kræver meget motion selvom det er en midre race.

håber jeg kunne hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Japanske spidser gør en del, det kan trænes væk, men man skal have det i baghovedet allerede fra den er hvalp. Ikke noget med "Den er så sød, når den bjæffer af naboen der går ude på trappen" når den er hvalp.

Den lærer heldigvis hurtigt hvilke lyde der er "normale" og reagerer derfor kun på de utidige ting.

 

Pelsen kræver ikke nødvendigvis børstning hver dag, men det kommer meget an på vejret osv. Når de er hvalpe, tumler de gerne med andre hvalpe/hunde og kan derfor have brug for at blive børstet hver dag, men når de bliver ældre holder de sig gerne pæne i længere perioder.

 

Det er en mindre race, en mellemstørrelse, så den spiser ikke meget hver dag, men du slipper nok ikke for mindre end 300 kroner om måneden i mad. Især fordi det er en hund, der hurtigt kan blive træt af sit tørfodder, så man må veksle lidt rundt engang imellem og derfor ikke altid bare kan købe de store økonomiposer.

 

 

Den kan godt bo i lejlighed, men du skal være opmærksom på, at udover at den har brug for motion (1-2 timers gåtur 2-3 gange dagligt som voksen; samt som mindre også nogle små tisseture), så kræver den også mental stimuli, da den også har brug for at blive kørt træt i hovedet.

Som hvalp er oplevelser på turen, at møde andre hunde, snuse tissepletter osv. ofte nok, gradvist kan man putte mere på (f.eks. søge godbidder i græs osv.), men det er også en god ting at lave indendørs aktiviteter med den. F.eks. have nogle hunde-spil, putte godbidder under skåle eller ind i foldede toiletruller osv.

 

 

Du skal desuden være opmærksom på, at den så tidligt som muligt skal tilvænnes andre hunde og mennesker, da det er en hund der ellers godt kan blive lidt "sær" i det og er svær at tilvænne senere.

 

Undersøg parker og områder hvor du bor, spørg hundeejere du møder på din vej, så du fra begyndelsen af ved, hvor I skal gå hen, for at møde andre hunde.

Hvis der er en hundepark i nærheden, er det et ideelt sted, fordi hundeparker gerne er indhegnede så din hvalp kan løbe frit rundt og lege med de andre.

 

 

 

Japanske spidser er en dejlig race, man slipper ikke for en smule pelspleje, men sørger man for at gå til hvalpetræning med den, få den tilvænnet hverdagens lyde/situationer og andre hunde samt mennesker, er det en dejlig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 years later...

Hej. Jeg har spidshund som fælger meget pels rigtig meget hver dag. Hvorfor gør den det? Den er ikke nervøs eller stresse. 
må man klippe pels mindre ? 
eller hvad gør jeg

 

p.s tør foder blande med laks olie får den hver gang foder tid 

håber der er nogen der kan hjælpe

Link til indlæg
Del på andre sites

12 timer siden, Kumo skrev:

Hej. Jeg har spidshund som fælger meget pels rigtig meget hver dag. Hvorfor gør den det? Den er ikke nervøs eller stresse. 
må man klippe pels mindre ? 
eller hvad gør jeg

 

p.s tør foder blande med laks olie får den hver gang foder tid 

håber der er nogen der kan hjælpe

Endelig ikke klippe i pelsen.
Hvad foder bruger du? Et godt foder gør at man ikke behøver at tilsætte lakseolie, det er bare et salgstrick.
 

Stres og nervøsitet ses oftest med skæl, men når den fælder så vil jeg se på om foderet er godt nok.

Jeg går udfra du børster den jævnligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...