Gæst Per Kristiansen Skrevet December 30, 2011 Rapporter Share Skrevet December 30, 2011 Hej ved ikke rigtigt om dette indlæg er placeret rigtigt, men vi har haft besøg af vores nabos hanhund. Han er hoppet ind i vores indhegnede have og har parret en af vores tæver. Hun har ganske vist løbet ude i haven uden overvågning, men jeg mener stadig at det er hans problem med regningen ved dyrlægen hvis hun er drægtig? Er der nogen der ved herinde hvordan man normalt løser dette problem? Vores tæve er en 6 år gammel Golden retriever og hanhunden er en engelsk setter så det kommer ikke på tale med hvalpe. vil det være bedst for vores tæve at hun bliver steriliseret eller er en abort at foretrække? Mvh Per Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stineberthelsen Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Hvad der er bedst skal jeg ikke gøre mig klog på. Personligt er jeg færdig med at sterrilisere tæver med mindre det er livs nødvendigt. Begge vores tæver er sterriliseret pga. allergi og de er så begge blevet inkontinente, halleluja. Men ellers vil jeg blot sige stor respekt til dig at du vælger at tæven ikke skal have hvalpene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Abortsprøjte vil jeg mene.. Hvem der betaler skal I selv finde ud af.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Er jeres tæve i løbetid? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Per Kristiansen Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Hun er 6 år gammel og har aldrig været drægtoig, så det ville være synd for hende. Og der er desværre for mange gadekryds allerede, så den beslutning er ikke så svær Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Per Kristiansen Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Ja hun startede for 2 uger siden, så det er næsten helt sikkert at der er gevinst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 abortsprøjte.... du kan vælge at få det gjort asap eller vente og scanne og se om der er noget og så give hvis der er bingo. Når det er en så gammel tæve og hun aldrig skal have hvalpe, så ville jeg gøre det asap. (eneste grund til man nogengange venter er at tæven kan blive steril af sprøjten. -men det er jo ret ligegyldigt her) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Jonas Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Personligt ville jeg selv tage ansvaret for udgifterne i den forbindelse. Ville aldrig lade min tæve i løbetid være uden opsyn udenfor. Det er for uansvarligt efter min mening. Alle byens hanhunde kan lugte det, og de skal nok finde en måde at komme ind til hende på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 enig, abortsprøjte hurtigst muligt. jeg ville ringe til dyrlægen allerede i morgen og forhøre mig nærmere. sikke en sur situation, men efter min mening et meget fornuftigt valg at ikke få hvalpe på hende. det ville være synd og risikabelt i den alder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Per Kristiansen Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Hvor meget koster det? Altså en abort sprøjte? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Hvad der er bedst skal jeg ikke gøre mig klog på. Personligt er jeg færdig med at sterrilisere tæver med mindre det er livs nødvendigt. Begge vores tæver er sterriliseret pga. allergi og de er så begge blevet inkontinente, halleluja. Men ellers vil jeg blot sige stor respekt til dig at du vælger at tæven ikke skal have hvalpene. Det var trist . Har også en steriliseret tæve, men hun er ikke blevet inkontinent, og det var en gave at få hende steriliseret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Hvor meget koster det? Altså en abort sprøjte? Mener jeg har givet i omegnen af 800-1000 kr. Tæven får 2 sprøjter (sådan foregik det ihvertfald da jeg var afsted med en tæve for 2 år siden) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Per Kristiansen Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Nu bor vi 200 meter fra den nærmeste nabo, og hanhunden kommer omkring en kilometer væk fra. Og hele min have er hegnet ind, hanhunden er hoppet ind på min grund til min tæve, så jeg mener helt klart at det er hanhunde ejeren der har et problem. Det er ikke mit ansvar at holde hans hund hjemme. Og jeg har tre tæver, så det er rimeligt tit at problemet opstår. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Rent juridisk hæfter ejeren af hanhunden kun for halvdelen af regningen. Når en hund forvolder skade på en anden (hvilket uønsket parring principielt er) er der som udgangspunkt objektivt ansvar. Dog regnes en tæve i løbetid som ikke er tilstrækkelig sikret, fx med et hegn der ikke kan brydes igennem, at udgøre en sådan egen skyld, at tæveejeren selv skal betale en del af regningen. Der ligger domspraksis på området. Dog har ejeren af hanhunden ikke haft sin hund under kontrol, hvilket udløser en bøde jf. hundeloven. Det kunne jo være at en stille og rolig snak ville få overbevist ejeren af hanhunden om, at det på alle måder er mest smart at betale det fulde beløb. Han vil jo givetvis få ihvertfald halvdelen retur fra sin ansvarsforsikring. Et pressionsmiddel kan være politianmeldelse og bøde - husker desværre ikke bødens størrelse. Sidstnævnte fordrer dog sjældent godt naboskab. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stineberthelsen Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Det var trist . Har også en steriliseret tæve, men hun er ikke blevet inkontinent, og det var en gave at få hende steriliseret. Vores dyrlæge kan heller ikke forstå at begge damerne er blevet det. Selv vores hanhund som havde en tumor i den ene testikkel blev kastareret og han blev gud hjælpe mig også inkontinent. Så vi køre med alle gode (dårlige) gange 3 herhjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Vores dyrlæge kan heller ikke forstå at begge damerne er blevet det. Selv vores hanhund som havde en tumor i den ene testikkel blev kastareret og han blev gud hjælpe mig også inkontinent. Så vi køre med alle gode (dårlige) gange 3 herhjemme. Det er jo desværre ikke en unormal bivirkning har jeg læst mig til, for jeg frygtede også det værste da min blev steriliseret (der var ingen vej udenom, livmoderbetændelse). Gætter udfra din beliggenhed at vi bruger samme dyrlæge. -så det er ikke fordi de ikke kan finde ud af det :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zivah Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Undskyld mig, men synes ikke du kan "tørre" regningen af på hanhundens ejer, da du selv har valgt at lade din hunhund løbe rundt i haven uden opsyn, mens hun er i løbetid. - Og desuden er der ikke noget galt med blandingshunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Abortsprøjten skal nu mig bekendt ikke gives asap, da tæven først skal være ovre løbetiden -det har jeg da i hvert fald fået oplyst. Ang sterilisering siger min dyrlæge at der er en øget risiko ved at sterilisere mens tæven er i løbetid eller er drægtig -noget med at blodkarrene er udvidede, og derfor er risikoen for komplikationer større. Så jeg ville give sprøjten og så evt sterilisere senere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Undskyld mig, men synes ikke du kan "tørre" regningen af på hanhundens ejer, da du selv har valgt at lade din hunhund løbe rundt i haven uden opsyn, mens hun er i løbetid.- Og desuden er der ikke noget galt med blandingshunde. Nu blev der jo altså ikke skrevet at der er noget galt med blandingshunde, blot at der er rigeligt af dem, og man derfor ikke ønsker at bidrage til flere på markedet -så ro på:blink: Om det er uansvarligt at lade tæven være i haven uden opsyn kan vel diskuteres -helt ærligt mener jeg hanhundeejere er forpligtet til at holde deres hanhunde hjemme (ikke bare af loven, men osse sådan pga almen ansvarlighed), uanset om der er tæver i løbetid 2 meter fra hjemmet. Hvis man som tæveejer ikke engang kan lufte tæven i egen have, er det sgu trist. Og er tæven højløbsk og hanhunden ihærdig, kan det jo være tæt på umuligt at holde ham fra tæven, hvis først han er kommet i nærheden, osse selvom man havde været tilstede fra starten. Med det sagt -som hanhundeejer ville jeg bestemt betale hele beløbet, men rent juridisk kan man nok ikke forlange det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret December 30, 2011 Rapporter Share Besvaret December 30, 2011 Undskyld mig, men synes ikke du kan "tørre" regningen af på hanhundens ejer, da du selv har valgt at lade din hunhund løbe rundt i haven uden opsyn, mens hun er i løbetid.- Og desuden er der ikke noget galt med blandingshunde. Tæven løber i en indhegnet have... hanhunden er regulært stukket af hjememfra... Mine løber da også uden opsyn i indhegnet gård. Jeg forventer da ikke en eller anden tilløben køter skal planke min 150 cm høje betonmur. -der er ikke noget i vejen med blandingshunde, men der er noget i vejen med at have en førstegangsfødende tæve på 6 år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 31, 2011 Rapporter Share Besvaret December 31, 2011 Når man bor langt ude på landet burde det selvfølgelig være muligt at have sin løbske tæve i en indhegning uden hun bliver voldtaget af en tilfældig hanhund der bor en kilometer væk. Jeg har både benyttet mig af sterilisation og abortsprøjte, begge dele uden bivirkninger. Umiddelbart ville jeg vælge at rykke motoren ud på tæven, så har hun 6 år mere at leve livet i uden at blive forulempet, men det er selvfølgelig både nemmere og billigere at give hende en abortsprøjte. Selvfølgelig skal din 6 år gamle tæve ikke til at ligge med et kuld uønskede hvalpe, det ville være helt urimeligt for alle parter. Jeg håber din nabo er et fornuftigt menneske der er klar over at han er ansvarlig for at holde sin hund på egen matrikel og derfor tager del i dyrlægeregningen. Var det min hanhund ville jeg betale det fulde beløb men det er da muligt han mener I skal dele... Har du snakket med ham om situationen? Hvad var hans respons da du fortalte ham hvad hans hanhund var i gang med? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret December 31, 2011 Rapporter Share Besvaret December 31, 2011 Jeg ville snuppe en abortsprøjte og slå halv skade med hanhundeejeren. Selvfølgelig skal han holde sin hanhund på egen grund, men hvis vi skal være fair, så kan han jo reelt ikke vide at der er en løbsk tæve i nærheden før det ER gået galt... Stor respekt til dig fra min kant for ikke at ville lade din tæve gå en drægtighed og fødsel igennem i den alder og ikke mindre for at tænke på at der allerede er alt for mange hunde tilovers i verden :5up: Jeg har også en golden retriever som er steriliseret pga. underlivsbetændelse da hun var 2 år og jeg har kun godt at sige om det. Førhen blev hun ofte nærmest voldtaget af handhunde i hundeskoven også selv om hun var langt fra løbetid Det er slut nu :5up: Desuden behøver jeg ikke at bekymre mig for om hun får underlivsbetændelse når hun bader i mudder eller i isnende koldt vand :stupid:eller bare bliver ældre, (underlivsbetændelser tager desværre livet af en del ældre tæver) og den del har været rigtig dejlig at slippe for. Men fordi det gik godt for min er det jo ikke ensbetydende med at det går godt for alle. Lad os høre hvordan det går med hende ik'? Og velkommen til Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret December 31, 2011 Rapporter Share Besvaret December 31, 2011 Tæven har jo ganske åbenbart ikke været indhegnet tilstrækkelig godt når hanhunden kunne komme ind. Jeg mener personligt også at det er en uskik at lade højløbske tæver løbe rundt udendørs uden opsyn, men vælger man det alligevel, er det mindste man kan gøre vel at sørge for et ordentligt hegn. Som hanhundeejer kunne jeg godt overtales til at slå halv skade om dyrlægeregningen, hvis jeg blev spurgt pænt. Men blev jeg truet med politi, ville jeg foretrække at betale bøden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret December 31, 2011 Rapporter Share Besvaret December 31, 2011 Forøvrigt - hvis du har set parringen ske, så finder jeg ingen grund til at du venter i 4 uger for at betale for en scanning der kan verificere det du allerede ved. Når løbetiden er overstået, så giv tæven abortsprøjten og få det overstået. - alternativt venter du noget længere og får steriliseret tæven, men det er så kun udgiften tilsvarende en abortsprøjte din nabo skal betale for selvfølgelig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret December 31, 2011 Rapporter Share Besvaret December 31, 2011 Tæven har jo ganske åbenbart ikke været indhegnet tilstrækkelig godt når hanhunden kunne komme ind. Jeg mener personligt også at det er en uskik at lade højløbske tæver løbe rundt udendørs uden opsyn, men vælger man det alligevel, er det mindste man kan gøre vel at sørge for et ordentligt hegn. Som hanhundeejer kunne jeg godt overtales til at slå halv skade om dyrlægeregningen, hvis jeg blev spurgt pænt. Men blev jeg truet med politi, ville jeg foretrække at betale bøden. Det er vel ikke min opgave at hegne ind for at holde andre folks dyr ude -kun for at holde mine egne inde. Når man så ved at andre folk åbenbart er nogen klaphatte, så må man self overveje om ikke det er værd at lave sit hjem om til fort knox alligevel. Men helt ærligt kan jeg ikke se hvordan det kan være nogen andres skyld end den hanhundeejer der ikke holdt sit kræ hjemme. Jeg ville heller ikke turde lade min løbske tæve uden opsyn -men det skyldes da udelukkende fora som dette, hvor man gang på gang støder på folks (i dette tilfælde hanhundeejer) idiotiske og uansvarlige tilgang til det at have dyr og ikke at jeg mener at det er/burde være min opgave at holde styr på andres kræ... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts