Hop til indhold

Agilitytræning fælles - Vinter 2012


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ikke noget brokkeindlæg fra Petrine... var jeg mon for blid ved kursisterne i går? :hmm:

 

Har ikke fået vejret endnu :cool: og får mindreværd over den hund, jeg er på hold med (Lumi :shock: hun var suveræn i går!) - men synes det gik godt, trods Petrines beslutning om det ene spring, som hun bare ikke ville tage.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Spilop
Iso og jeg har også været til træning i aften, og det gik rigtig godt! Vi har jo ikke trænet siden før jeg tog på turné, men det kunne ikke rigtig mærkes. Iso stresser i det første gennemløb, og får revet en del pinde, det knokler vi videre med. Men ellers gik det faktisk rigtig godt. Jeg skal arbejde med en "stopkommando", så Iso ikke springer så voldsomt og langt, det er vi sådan set gået lidt i gang med, men det skal gøres færdigt.

 

Iso er jo blevet lidt delehund, og løber med både mig og min veninde/medinstruktør. Hun måtte desværre aflive sin yngste hund for lidt siden, og har nu kun sin ældre hund, der har problemer med en skulder og ikke rigtig kan så meget mere. Og det fungerer faktisk rigtig godt at deles om Iso. Det er jo også en fordel at så kan hun ta' Iso til de træninger og stævner hvor jeg selv ikke kan pga. det dumme arbejde. Når vi begge er til træning, så løber vi bare begge med hende, det kan Iso heldigvis sagtens klare. Vi løber måske et gennemløb mindre hver, men vi får sq rigeligt alligevel. Jeg tror også det er rigtig sundt for Iso at opdage at de samme regler gælder hele tiden, også hvis der er andre der løber med hende. Man MÅ ikke tyvstarte, stresse eller rive pinde, og man SKAL ta' alle slalompinde og alle felter alligevel! :lol:

 

Hvordan har I andre det egentlig med det, lader I jeres hunde løbe med andre? Alle mine hunde har kunnet løbe med andre, for sådan vil jeg gerne ha' det. Jeg har vænnet dem til det fra start af, og især Frostie og Iso var/er ligeglade med hvem der løb med dem. Tænk hvis jeg brækkede et ben eller noget, skulle min hund så ikke kunne løbe agility i laaaaaaang tid? Næ, det ville jeg synes var synd. Der er også en anden fordel ved det synes jeg, at éns træner kan vise noget med éns egen hund, eller kan prøve for at mærke hvordan hunden føles. Jeg tror som sagt også at det kan være sundt for hunden, som skrevet oven. Men jeg har indtryk af at mange slet ikke vil ha' at hunden løber med andre..? :vedikke:

 

Uha ingen rør ved Boss, han er lidt som et følsomt maskineri der skal fin tunes hele tiden og det dur ikke at have andre tit det. Hvis vi skal løbe optimalt sammen, så skal vi være 100 % in sync og ingen gør tingene præsist som jeg.

Barney har altid fået lov til at løbe med alle der manglede en hund, eller hvis hund gik kold på et kursus, han er helt anderledes, river ikke pinde hvis han ikke er orienteret i ordentligt tid. Jeg tror også Joey bliver en alle kan få lov at løbe med.

Så lån af mine hunde er lidt med forskel

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork folk må gerne løbe med Lumi. Hav en godbid og så er hun din ven...hehe.

Sonja har løbet med hende til stævner (eller var det kun 1?), men hun havde ikke fået trænet så meget med hende, så Sonja var vant til Tyson som ikke skal have så meget støtte.

Men ellers må folk gerne - tror nemlig Lumi ville være nået MEGET længere med andre end mig..hehe.

Men til stævnet hvor Sonja løb med hende, der kriblede det i mig for selv at være på banen med hende (Sonja prøvede springløbet, da det ofte er de baner, hvor jeg får probs med at være der med crosseren) Så når jeg er med til stævner, så løber jeg selv fremover..hehe...vil lege med jo :mrgreen: Der skal self også meget til jeg ikke kan deltage, når jeg er motoriseret :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke fået vejret endnu :cool: og får mindreværd over den hund, jeg er på hold med (Lumi :shock: hun var suveræn i går!) - men synes det gik godt, trods Petrines beslutning om det ene spring, som hun bare ikke ville tage.

 

Jaaaa hun var så dygtig mit lille pus!! :hjerte:

 

Petrine var altså også god!! Og da vi nåede til springet, der havde hun løbet meget jo og gjort det så fint :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Aina, nu siger du at Lumi nok ville løbe bedre med de fleste andre end dig, men prøv så ige at forestille os nogen af os andre styre vores rundt, siddende på din crosser! Det er sgu vist en færdighed ingen af os ville kunne præstere! :lol:

 

 

Sally var chokerende ukoncentreret i tirsdags, rev 3 pinde i rap! :shock: og ville konsekvent hoppe i slalom fra den forkerte side? Jeg har nok ødelagt hende :rolleyes: Men tænker at jeg vil stille et par pinde op i haven, og øve lidt indgang inden næste uge. Der er jo ikke lang tid til vores første konkurrence nu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Aina, nu siger du at Lumi nok ville løbe bedre med de fleste andre end dig, men prøv så ige at forestille os nogen af os andre styre vores rundt, siddende på din crosser! Det er sgu vist en færdighed ingen af os ville kunne præstere! :lol:

 

 

Sally var chokerende ukoncentreret i tirsdags, rev 3 pinde i rap! :shock: og ville konsekvent hoppe i slalom fra den forkerte side? Jeg har nok ødelagt hende :rolleyes: Men tænker at jeg vil stille et par pinde op i haven, og øve lidt indgang inden næste uge. Der er jo ikke lang tid til vores første konkurrence nu!

 

Narh - I ville sikkert gøre det mindst lige så godt. Sålænge I var vant til at køre crosseren i forvejen altså..hehe.

Men skal nogle gange lige minde mig om at Lumi jo er ligeglad om hun bliver disket - hun har det bare sjovt....så det gør ikke så meget at jeg holder hende lidt tilbage...hehe...

 

God ide med et par pinde i haven. tror jeg bare ville stille 4 slalompinde op, så hun stadig kan se at det er en slalom :-D

God ide m

Link til indlæg
Del på andre sites

Narh - I ville sikkert gøre det mindst lige så godt. Sålænge I var vant til at køre crosseren i forvejen altså..hehe.

Men skal nogle gange lige minde mig om at Lumi jo er ligeglad om hun bliver disket - hun har det bare sjovt....så det gør ikke så meget at jeg holder hende lidt tilbage...hehe...

 

God ide med et par pinde i haven. tror jeg bare ville stille 4 slalompinde op, så hun stadig kan se at det er en slalom :-D

God ide m

 

 

Det er nemlig rigtigt vigtigt at huske, at vores hunde ikke ved, at de bliver disket, så det er vigtigt at løbe videre og have det ligeså sjovt som altid :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har I andre det egentlig med det, lader I jeres hunde løbe med andre? Alle mine hunde har kunnet løbe med andre, for sådan vil jeg gerne ha' det. Jeg har vænnet dem til det fra start af, og især Frostie og Iso var/er ligeglade med hvem der løb med dem. Tænk hvis jeg brækkede et ben eller noget, skulle min hund så ikke kunne løbe agility i laaaaaaang tid? Næ, det ville jeg synes var synd. Der er også en anden fordel ved det synes jeg, at éns træner kan vise noget med éns egen hund, eller kan prøve for at mærke hvordan hunden føles. Jeg tror som sagt også at det kan være sundt for hunden, som skrevet oven. Men jeg har indtryk af at mange slet ikke vil ha' at hunden løber med andre..? :vedikke:

Jeg har jo kun været til agility med Nala 5 gange, så jeg har ikke så meget erfaring, men som udgangspunkt må andre gerne løbe med Nala. Hun er meget intuitiv og skal ikke have ret meget støtte, andet end på de forhindringer hun ikke helt forstår endnu - dvs. slalom og vippen.

4. gang til træning var jeg blevet opereret i foden et par dage i forvejen og kunne ikke selv løbe, så det gjorde min veninde. Det kriplede i hele kroppen - jeg ville jo så gerne selv, ihhh! Men det var en fin oplevelse. Jeg gav min veninde nogle instrukser da vi gik banen og hun gjorde det så fint. Nala synes det var lidt mærkeligt men var super koncentreret som altid. Mens hun sad og ventede foran første spring på hendes kommando, kiggede hun dog lidt tilbage efter mig før hun løb .. Det var dejligt at se at hun gerne ville arbejde, men lige skulle se efter mig ;-)

 

I mandags til 5. træning løb min kæreste et par af løbende.

Træningen i mandags gik ikke så godt. Varmen havde helt ødelagt hendes koncentration. Faktisk var alle hundene helt døde - jeg tror også kun det blev til ca. 5 små løb til os hver. Hun var så færdig at hun mod enden af timen hoppede ovenpå tunellen i stedet for at løbe igennem den, fordi vi kom fra siden. Meget mystisk - jeg må have guidet forkert!

Tilgengæld tog hun posen selvstændigt for første gang og endda et par gange :-) Det var fedt! Og så var det første gang på den helt store vippe, og det gik også fint. Hun er ved at finde balancepunktet. Vi får dog stadig hjælp af træneren der holder igen på vippen så den ikke siger "klonk" - til midsommercup har jeg meldt mig til spring og tunnelkuller, for at slippe for vippen. Den er vi slet ikke langt nok med ... Slalom har vi langt fra styr på - nogle gange lykkedes det, men ofte bliver hun bare frustreret, så den skal vi helt sikkert træne på frem mod midsommercup'en. Hvis ikke vi får styr på den inden må vi løbe uden om den, og så tage de disks der følger med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi og jeg har haft den bedste dag til træning.

 

Vi havde en lille bane: Hjul-spring-spring-flyv-tunnel-spring-balance

Her var Cassi altså lidt sej. Hun fløj kun af balancen en gang og det var fordi jeg løb for hurtigt, så bliver hun lidt vild. Hjulet er hun helt vild med og hun blev ved med at gå hen til det :lun:

Tilgengæld havde hun ind imellem så travlt med at komme ned til tunnellen at hun glemte alt om springene og bare smuttede afsted.

 

Posen kunne hun sørme også tage uden der blev løftet op i den.

 

Vi havde også mølle som selvtræning, og det kunne hun godt finde ud af.

 

Så havde vi slalomtræning(det sagde jeg nejtak til for hun var lidt brugt) og så var der stakit. Damm, hun er hurtig og det betyder at hun slet ikke når at reagere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Aina, nu siger du at Lumi nok ville løbe bedre med de fleste andre end dig, men prøv så ige at forestille os nogen af os andre styre vores rundt, siddende på din crosser! Det er sgu vist en færdighed ingen af os ville kunne præstere! :lol:

 

 

Her kan det ses hvordan det ser ud når man skal løbe med en sækkevogn og 1 min. og 30 sekunder inden i videoen slår folk sig løs med agiltiy og en havetraktor. Der er endda sat længere mellem forhindringerne og det er jammerligt. Tør ikke tænke på hvordan jeg ville se ud på en crosser mens hunden benede rundt

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Her kan det ses hvordan det ser ud når man skal løbe med en sækkevogn og 1 min. og 30 sekunder inden i videoen slår folk sig løs med agiltiy og en havetraktor. Der er endda sat længere mellem forhindringerne og det er jammerligt. Tør ikke tænke på hvordan jeg ville se ud på en crosser mens hunden benede rundt

 

 

Hehe grinern :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes min lille hundepige er rigtig dygtig:hjerte:

Vi går jo til pre-agility så vi jo stadig bare igang med nogle enkelte forhindringer eller "hvalpeforhindringer" men det fedt fordi hunden virkelig for tid til at blive tryg ved tingene og finde ud af det sjovt.

Vi var kun 2 idag så vi fik prøvet en masse ting men med få gentagelser.

 

vi har trænet vippe nedslag med den rigtig vippe-hun er SÅ dygtig og er overhoved ikke bange for den, så er hun desuden godt på vej til at fortsætte hen af vippen vis man ikke lige fortæller hende hun skal tilbage, vippe er hvertfald blevet meget populær:-D

 

så øvede vi med et enkelt spring hvor hunden selv skal tage intiativ til at springe, det var lidt svært når hun skal være på højre side og når bolden er fremme så kan man jo ikke tænke så klart ( og der hvor vi træner ligger lige ud til en park og noglegange står der børn ved hegnet og driller ved af sige vov vov, så det var også lidt distraherende men klarede hun flot) man ja hun fik da løbet og kom også over springet et par gange og hun hoppede ikke igennem springstøtterne denne her gang ;-)

 

så har vi noget af balancen liggende på to borde så hunden øver og være oppe i luften og gå

det hun også super god til.

 

så var der en lige tunnel hun blev klikket 3 gange for at kigge på den også strøg hun ellers selv bare igennem den :mrgreen:

 

Vi har fået det rigtige hjul frem, det var lidt mærkeligt fordi det larmede men så blev hun bare klikket for at få det til at larme også var der ikke noget mere

og hun sprang bare igennem det hvertfald for godbiderne med bolden var det sådan lidt 50/50

 

flyv gik også godt da hun fandt ud af det ikke var meningen man skal op og stå på det :rolleyes:

 

Zita har bare haft det super sjovt idag :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik forresten lektier for, det er ikke prøvet før :stupid: Har fået besked på at skulle træne vendinger over et enkelt spring. Så jeg vil igang med at se min Susan Garrett video en gang til. Så kan prinsessen jo se med og lære noget samtidigt.

 

Spørgsmålet er jo så om det er mig der skal lære at gøre tingene et splitsekund tidligere fordi jeg pludselig har en hund der løber noget hurtigere end Joy eller om hun lige skal lære at være mere opmærksom på hvad jeg gør selvom det er skide skægt at løbe hurtigt over springene. I sidste ende er det jo nok en kombination af de to ting vi skal have fat i.

 

Jeg har forresten sat mig et mål. Vi prøver at se om vi kan være klar til Vallensbæk i oktober. Ikke fordi vi skal have nogle pinde, men fordi hun skal have lov til at komme med og føle stemningen og så mærke på hende hvad hun siger til at arbejde under andre forhold.

 

Under alle omstændigheder, så kommer vi nok over til Sanne i december. Formentlig for at gøre os selv helt til grin, og det er jo bedst at gøre det et sted hvor ingen kender os *gg*

 

Men i det hele taget så skal det første år bare bruges på at få rutine og styr på vildbassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det er en kombination af begge ting - altså at du skal udføre din vending rettidigt, men også at hun skal være opmærksom på, at når du stopper op, så skal hun vende tilbage til dig ASAP? Til hvalpeagility laver vi en ret sjov løbeøvelse, hvor vi har et låg med belønning i begge ender. Så står vi i midten og sender hunden fremad til først det ene låg og så det andet låg... Vi løber med i den retning vi sender fremad. Når det kører, så ligger vi guf på det ene låg og lader som om vi ligger guf på det andet. Starter igen i midten, sender hund frem mod den der er guf på, mens vi løber med. vender og løber frem mod det andet låg. Stopper op og og laver forkryds på stedet, vælger hunden os får den selvfølgelig en guf. Vælger hunden at løbe til låget er dette jo tomt, så der er ingen belønning... For at lære hunden, at når vi løber fremad, skal den fortsætte med at hjerne i den retning, når vi stopper op, skal den vende op og komme "ind til os"...

 

Håber du forstod forklaringen :blink:

Og der er der nogen der "kender dig" i december hos Sanne :mrgreen: mig fx.

Link til indlæg
Del på andre sites

Træningen gik også rigtigt fint for os igår:banan:

Pose og flyv fandt boris hurtigt ud af, selvom det var første gang han prøvede dem. Intet problem der!

 

Vi har lidt ballade med at kombinere flere spring. Han tager det første og så løber han med mig forbi det næste. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør, som får ham til det. Jeg tror simpelthen at jeg får vist ham noget forkert med min krop, uden jeg er klar over det. Kombineret med, at han søger mig så meget, at han 'ikke ser de næste forhindringer' men bare smutter med mig.

 

Balancen og tunnelen har han helt styr på. Han har endda styr på feltkommandoen til sidst på balancen.

Vippen er der snart styr på.

 

Vi har lidt problemer med A'et. Boris springer det sidste felt! Så det skal der arbejdes endnu mere på. Men jeg har endnu ikke knækket koden for hvordan jeg får ham til at lade være..

 

I det hele taget er han bare så let en hund at træne med! Det er mig der laver fejlene, som han så aflæser, så jeg skal godt nok bruge hovedet på banen.

I det hele taget er han bare så nuttet på banen, for når han er i fart, så løber han med sådan et kæmpe begejstret grin:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det udmærket. Det er dog ikke en øvelse jeg ønsker at bruge, da vi laver noget tilsvarende når vi træner udslag og der er der ingen bevægelse i den retning hunden skal løbe. Og det fungerer fint, så det skal ikke ødelægges.

 

Havde vi ikke arbejdet med de indledende øvelser til eftersøgningsarbejdet, så havde det helt klart været noget vi ville afprøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Lee Gibson - englænder, nogen der kender ham? Hans metoder? Værd at tage et weekendkursus hos?

Vippen - er der nogle regler for, hvor 'let' den skal vippe? Isak ender nok omkring 1500 gram (måske mindre), hvad gør man, hvis han ikke kan få vippen ned? Er det bare surt show?

 

Lee Gibson holder kursus herude før Jytlandia og på sjælland efter. Jeg mødte ham til Wao, han er lidt af en knægt :-) Han rejser verden rundt og underviser. Han løber meget som Greg Derret og derfor er han inviteret hertil. Han ser dog meget forvirret ud når han løber og har ikke den samme ro som Greg. Jeg ved ikke hvordan hans undervisning er, men nu prøver vi det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lee Gibson - englænder, nogen der kender ham? Hans metoder? Værd at tage et weekendkursus hos?

Vippen - er der nogle regler for, hvor 'let' den skal vippe? Isak ender nok omkring 1500 gram (måske mindre), hvad gør man, hvis han ikke kan få vippen ned? Er det bare surt show?

 

I DGI's agilityregler fra okt 2011 står der:

Vippen skal kunne aktiveres når 1 kg placeres på overgang til kontaktfeltet.

”Vippet” må max. vare 3-4 sek. fra top

til bund.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK's regler siger det samme:

Vippen skal være aktiveret, således at den er i jorden, indenfor 3 - 4 sekunder når et kg

lægges på overgangen til feltet.

 

Det var så fra regelsættet 2011

 

I 2012 står der:

Vippen skal være aktiveret, således at den er i jorden, indenfor 2-3 sekunder, når et kg

lægges på midten til feltet.

 

 

Nogen, der ved hvad der præcist mener med "på midten til feltet"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...