Hop til indhold

Min mynde er blevet evalueret...


Gæst Afganskmynde
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde

Idag af en ny traener:genert: hvordan har I det selv med disse evalueringer af jeres hunde - Er I mere nervose end jeres hunde, og hvordan reagerer jeres hund paa jeres nervositet?

 

Dertil kunne det vaere hyggeligt at horer om andres erfaring med hunde, der ikke er efter bogen!

 

Jeg er jo typisk mynde af sind desvaerre: Let paavirkelig, sensitiv, omskiftelig og neurotisk. Saa det kraever sit at skjule det for mine hunde.

 

Det er til et nyt hold med henblik paa Canine good citizin proven - A la Korekort til hund paa avanceret niveau. Og saa skal man selvfolgelig evalueres om man er god nok til at starte:oops:.

Afghanske mynder er jo lidt specielle...:pift:, og Chloe er ingen undtagelse. Hun er MEGET sod, det er ikke det, men tager nemt afstand til nye mennesker, isaer dem der vil kramse nusse hende paa golden retriever maner og har sine egne meninger om ting og sager hun lyster eller ej i tide og utide:engel:. I starten troede jeg hun var en vildt maerkelig hund, indtil en masse kendere og 7 boger om afghanere senere lagde to og to sammen for mig. Vi har arbejdet en del med at ligne en golden retriever en kniv spids mere og har oplevet store fremskidt, bl.a er Thunder wrap ikke laengere nodvendig. Men dertil og CGC er det lidt touch and go. Endte med at vaere helt nervos til denne evaluering.

 

Hun er ikke lige saa medgorlig som vores anden afghaner. Ham kan jeg lettere lure mig ind paa og faa til at goere som anbefalet. Chloe er ikke en hund, efter bogen. Hun er fantastisk og giver lige saa meget, som hun kraever. Hvilket er meget.

 

Men skon jomfruen, i al sin herlighed osv. blev altsaa godkendt til at starte. Hvilken overraskelse for hendes ejer:lol:. Jeg kan sagtens se for mig, vi muligvis skal igennem projektet 2 eller 3 gange inden den er der, og at vi bliver de daarligeste paa holdet er en umiddelbar forventning:mrgreen:, men det er jeg lige glad med. Selve det at Chloe fik lov at vaere med paa holdet er det vigtigeste for mig. Ogsaa selvom det muligvis er pga. traeneren vil fylde holdet hurtigst muligt.

 

Vil slutte af med lidt billeder af det, som Chloe MEGET HELLERE vil lave, end at starte til lydighed d.26!

DSC_0031.jpg

DSC_0032.jpg

M1120032.jpg

M1120025.jpg

M1120079.jpg

M1120078.jpg

M1120082.jpg

M1120085.jpg

S1770009.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

det er dejligt at læse om, hvordan du arbejder med chloe med respekt for hendes individuelle og racemæssige "særheder" - hun skal jo netop heller ikke være som en golden retriever.

 

vi har aldrig prøvet at blive evalueret, gudskelov. kan dog huske én gang, hvor min hvalpetræner (efter jeg havde undret mig højlydt over, at jeg baksede sådan med "en nem hund som halfdan") sagde, at hun bestemt ikke opfattede halfdan som en nem hund - aldrig før i mit liv er jeg blevet så lykkelig for en "negativ" vurdering, halleluja :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Idag af en ny traener:genert: hvordan har I det selv med disse evalueringer af jeres hunde - Er I mere nervose end jeres hunde, og hvordan reagerer jeres hund paa jeres nervositet?

Nææh med mindre man kan betragte kritikken fra en udstilling som evaluering, så har der ikke været nogen anledning.

Og dog, jeg har da fået et par hunde mentalbeskrevet, det nærmer sig måske mere?

Jeg ved nemlig ikke rigtig hvad din evaluering har bygget på, men måske kunne du uddybe lidt ;-)

 

Dertil kunne det vaere hyggeligt at horer om andres erfaring med hunde, der ikke er efter bogen!

Jeg har mindst een grande der ikke er efter bogen og ham er jeg selv ret begejstret for :mrgreen:

Han har "for meget" drive, "for meget" jeg hopper i armene på alle der kommer ind af døren, "for meget" retriver.... tjah alt i alt bare skide sjov!

Hans mor er mere i stil med din tæve lyder det som, hun er sød men altså temmelig sær.

 

Det er til et nyt hold med henblik paa Canine good citizin proven - A la Korekort til hund paa avanceret niveau. Og saa skal man selvfolgelig evalueres om man er god nok til at starte:oops:.

Kan du ikke lige forklare hvad det går ud på, for jeg forstår nemlig ikke man skal godkendes eller være kvalificeret til lydighed eller kørekort, så det er sikkert ikke det samme som jeg forestiller mig :-)

 

Hun er ikke lige saa medgorlig som vores anden afghaner. Ham kan jeg lettere lure mig ind paa og faa til at goere som anbefalet. Chloe er ikke en hund, efter bogen. Hun er fantastisk og giver lige saa meget, som hun kraever. Hvilket er meget.

Er det en han/tæve ting?

Jeg oplever ihvertfald mine tæver have et lidt andet adfærdsmønster end mine hanhunde.

 

Men skon jomfruen, i al sin herlighed osv. blev altsaa godkendt til at starte.

Tillykke!! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet evaluering én gang - ellere rettere to gange med samme hund. Det var efter jeg havde måtte holde op med i træning i et par år, grundet "det virkelige liv". Jeg skulle så vise min 5-årige hund frem for en DcH-træner, som skulle afgøre hvilket hold han skulle på. Der var en tæve i løbetid på pladsen (apropos den anden tråd), så vurderingen af min hanhund blev at han var dybt understimuleret, udenfor pædagogisk rækkevidde og ikke egnet til træning.

Jeg tog derefter til naboklubben, hvor vurderingen blev at han var en intelligent hund, men utrænet, og skulle starte på C-holdet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet evaluering én gang - ellere rettere to gange med samme hund. Det var efter jeg havde måtte holde op med i træning i et par år, grundet "det virkelige liv". Jeg skulle så vise min 5-årige hund frem for en DcH-træner, som skulle afgøre hvilket hold han skulle på. Der var en tæve i løbetid på pladsen (apropos den anden tråd), så vurderingen af min hanhund blev at han var dybt understimuleret, udenfor pædagogisk rækkevidde og ikke egnet til træning.

Jeg tog derefter til naboklubben, hvor vurderingen blev at han var en intelligent hund, men utrænet, og skulle starte på C-holdet

 

Det er almindelig kendt at det ene to hundetrænere kan blive enige om er at den tredie træner tager fuldstændig fejl. Mine oplevelser med DcH "trænere" går nok snarere på om de i det hele taget burde have lov til at kalde sig trænere. Dem kunne jeg godt tænke mig at vurdere..

 

Der er ingen der har vurderet mine hunde. Da jeg startede med træning af mynderne mødte jeg de sædvanlige fordomme, og gik mod trænerens anbefalinger mht hold.

Om jeg ville være nervøs ved en officiel vurdering af mine hunde - jeg går ud fra at vi her ser bort fra eksteriør, og at vægten ifht første indlæg ligger på adfærd og omgængelighed?

Lille P vil kune bestå uden problemer, forudsat han er vågen den dag. Min ulvehund; Happy, ville have kunnet bestå inden han fik den skide hormonchip. Den er ganske vist udløbet officielt for et års tid siden, men adfærdsændringerne er seje at træne ud.

Så er der mine russere. Adfærdsvrag. Dem ville jeg virkelig gerne have vurderet af Liselotte Christensen herself. Deres opdrætter er jo ekskluderet pga en papirkalamitet, men forventes at blive lukket ind i varmen igen senere på året. Hun er blevet inviteret til at se vragene, men har aldrig meldt sig, og har tilsyneladende slet ikke lyst til at snakke med mig...

Der står i læssevis af hunde hos den opdrætter, hunde der aldrig kan placeres i noget hjem fordi de er ødelagte. Jeg ville jo gerne forhindre at der bliver avlet flere til opmagasinering, hvilket vil ske når DKK lukker ham ind igen.

Jeg synes bare at DKK burde vide hvad det er de lægger navn til, ved at udstede stambøger til de hunde. Men hvad man ikkee ved/vil vide kan man jo ikke få skrupler over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er almindelig kendt at det ene to hundetrænere kan blive enige om er at den tredie træner tager fuldstændig fejl. Mine oplevelser med DcH "trænere" går nok snarere på om de i det hele taget burde have lov til at kalde sig trænere. Dem kunne jeg godt tænke mig at vurdere..

 

jeg hader bare den slags generaliseren, du har mødt nogle trænere i DcH som DU ikke brød dig om, men det betyder ikke nødvendigvis at alle DcH trænere er uduelige og heller ikke at de trænere DU har mødt er uduelige, det betyder bare at DU har mødt nogle du ikke syntes var gode nok!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er almindelig kendt at det ene to hundetrænere kan blive enige om er at den tredie træner tager fuldstændig fejl. Mine oplevelser med DcH "trænere" går nok snarere på om de i det hele taget burde have lov til at kalde sig trænere. Dem kunne jeg godt tænke mig at vurdere..

 

Jeg lader så flusk være med at kalde mig selv træner:drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Er nu enig med Kleo om at man ikke kan skære alle DCH-trænere over en kam, blot fordi man har mødt nogen der ikke var gode. Jeg kender både fremragende og frygtelige DCh-trænere (og DCH-klubber).

 

Men for lige at svare på trådens emne osse, så ja, jeg har været til "evaluering" med hunden. Da jeg fik Gaia ville jeg gerne på konkurrencehold, men da hun jo ikke var trænet i klubben tidligere, skulle vi lige vise at vi var klar til det hold, ellers havde vi skullet starte på begynderholdet.

 

Jeg bliver ikke nervøs til den slags (men er tilgengæld nervevrag til konkurrence -sært nok, for har jo redet konkurrencer i mange år, uden problemer med nerverne overhovedet), og det gik osse helt fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Dertil kunne det vaere hyggeligt at horer om andres erfaring med hunde, der ikke er efter bogen!

 

Det er nu altså sjovt det der med at hunden ligner sin ejer. Jeg har altid troet at det var lidt en joke, men efter at jeg begyndte at interessere mig for hunde er det jo åbenlyst at det stort set altid passer på en prik. Men tillykke med at hund fik lov at starte, det skal nok blive spændende :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tjaaa.... Har jo haft adfærdsbehandler på Bamse 2 gange og har været til to hjemmebedømmelser, hvor den ene gik meget på samarbejde og forståelse for hunden og den anden lidt mere på selve konkurrence momenterne og forståelsen for indlæringsprincipper.

Hov ja, og så var der afslutningsbedømmelsen på hvalpeholdet med Kaia, som gik ud på lidt det samme som hjemmebedømmelserne

 

Ingen tvivl om, at Bamse aldrig ville kunne begå sig i en CGC prøve - Han er hverken trænet til det eller mentalt klar til den slag.

Det samme gælder nok egentlig Kaia.

 

Men nu er det jo så også lidt en anden vej vi går ifht. træningen hvor vi arbejder hen mod konkurrencer.

 

Fik meget af det samme at vide fra begge adfærdsbehandlere, jeg havde bare mere forståelse og ballast til at kunne tage nogle andre ting med mig fra nr. 2.

Hos den første handlede det jo meget om helt, helt basale ting, da vi ikke havde ret store forudsætninger for at kunne arbejde med den hund der nu engang havde valgt os :mrgreen:

 

Til hjemmebedømmelserne blev vi nr. 1 begge gange og denne gang blev vi altså sparket videre på konkurrenceholdet.

Dommeren prøvede også sidste år meeeen.... Mine nerver, altså :oops: Synes ikke selv vi var klar og dygtige nok.

 

Er nemlig også røvnervøs og glemmer tit hjernen undervejs.... Fuldstændig ligesom min hund til træning.

Han er jo netop også alt andet end efter bogen, for der er ikke skrevet nogle beskrivende bøger om hunde som ham - så skal det i hvertfald være nogle om blandingshunde med adfærdsproblemer og som har været omplaceret nogle gange. ;-)

Men han er sjovt nok en stjerne i de situationer hvor min hjerne slår fra - Hold da kæft han overraskede mig sidst, hvor han gjorde som jeg mente og ikke som jeg sagde:klap:

Ret imponerende at han alligevel er så stabil i øvelserne at han fatter hvad han skal, selvom jeg opføre mig mærkeligt.

Han ignorere også alle de ting vi har trænet han skal ignorere.... Nogle gange er det svært at fatte, at jeg rent faktisk for 2 år siden gik flere 100 meter fra andre hunde og ikke kunne komme i nærheden af en mand, fordi han var bange for dem. :vedikke: Han kunne ingen øvelser og vi startede virkelig fra under det niveau en hvalp starter på.

 

Han køre rigtig højt og det er en konstant udfordring at tilrettelægge en hverdag og en træning, som passer til ham.

Men det lykkes nu ret godt, efter vi har fået nogle vanvittig dygtige (DcH ;-)) trænere og har fået hjælp af adfærdsbehandlere til at kunne forstå og tackle en hund som Bamse.

Det er dog ikke nemt og jeg har stadig meget jeg skal arbejde på og med - Både personligt og med Bamse.

Men når man har respekt for den hund man nu engang har og det sind der følger med, så kan det da ikke gå helt galt.

 

Og hvor er det bare flot at i blev godkendt - TILLYKKE :klap::banan:

Er sikker på i nok skal klare jer rigtig fint :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg hader bare den slags generaliseren, du har mødt nogle trænere i DcH som DU ikke brød dig om, men det betyder ikke nødvendigvis at alle DcH trænere er uduelige og heller ikke at de trænere DU har mødt er uduelige, det betyder bare at DU har mødt nogle du ikke syntes var gode nok!!

 

For mig at se er det et problem at en organisation lader nogle personer fungere som trænere, når deres viden og metoder ikke er mere værd en feks Cesar Millan. Det er diskussionen om igen om DKK der vil udvande kravene til stambogsføring. Hvis stambogen eller trænerbetegnelsen kan "trækkes i en automat" mener jeg ikke den er noget værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Nææh med mindre man kan betragte kritikken fra en udstilling som evaluering, så har der ikke været nogen anledning.

Og dog, jeg har da fået et par hunde mentalbeskrevet, det nærmer sig måske mere?

Jeg ved nemlig ikke rigtig hvad din evaluering har bygget på, men måske kunne du uddybe lidt ;-)

 

 

Jeg har mindst een grande der ikke er efter bogen og ham er jeg selv ret begejstret for :mrgreen:

Han har "for meget" drive, "for meget" jeg hopper i armene på alle der kommer ind af døren, "for meget" retriver.... tjah alt i alt bare skide sjov!

Hans mor er mere i stil med din tæve lyder det som, hun er sød men altså temmelig sær.

 

 

Kan du ikke lige forklare hvad det går ud på, for jeg forstår nemlig ikke man skal godkendes eller være kvalificeret til lydighed eller kørekort, så det er sikkert ikke det samme som jeg forestiller mig :-)

 

 

Er det en han/tæve ting?

Jeg oplever ihvertfald mine tæver have et lidt andet adfærdsmønster end mine hanhunde.

 

 

Tillykke!! :klap:

 

Ihh tak Hopsa - Det er dejligt med folk som har sporgesind af interesse, saa jeg haaber jeg kan svare paa alt:-D.

 

Ja, jeg vil mene CGC naermer sig en slags mental social og ogsaa lydighedsbedommelse. Saadan ser jeg paa det.

 

Chloe er langt klogere end min anden mynde - hun er ofte for klog (maerkeligt, men det ville vaere langt nemmere at have med at goere hvis hun havde vaeret mindre skarp for os normalt begavede ejere ) dvs. hun har enormt let ved at laere ting, men ogsaa det man ikke laere hende, og some oftest ikke er til fordel for os, men langt oftere for sig selv og sine egne lyster.

 

Det er altsaa ikke noget problem at laere hende at gaa ved fod, sitte og daekke og blive osv. osv. Det har hun laert, men det handler mere om, at ville goere det under pres, nye situationer og naar humoret ikke er til det.

 

Hun er en meget taenkende hund. Og som vores forrige traener beskrev det, meget taenkende hunde, kraever ofte avancerede hundeejere. Det er saa det jeg selv prover paa at laere at blive.

 

Hendes psyke vil jeg beskrive som folsom, men ikke daarlig. Jeg stoler paa hende mere med mit lille barn end nogen anden hund jeg har kendt - Hun er utrolig omsorgsfuld, kaerlig og har megen taalmodighed med de smaa.

 

Den eneste grund til evalueringen er, at Chloe kommer fra et andet traeningssted, og nye steder kraever enten man har taget de forberedende traeninghold hos dem, for at starte paa deres CGC hold, ellers skal man igennem en evaluering for at vurdere om hun kan basis kravene, de stiller. Det er ikke fordi det er nogen saerlig stor evaluering (kun for mig og Chloe:-D).

 

Hun er nemlig en Pige, med stort P. Nu er jeg jo selv af hun konnet og vil nodigt sige noget kontroversielt om mit kon, men pige hunde forkommer mig personligt (ved godt der findes nemme piger helt sikkert! men for mig) lidt mere... vanskelige:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihh tak Hopsa - Det er dejligt med folk som har sporgesind af interesse, saa jeg haaber jeg kan svare paa alt:-D.

 

Ja, jeg vil mene CGC naermer sig en slags mental social og ogsaa lydighedsbedommelse. Saadan ser jeg paa det.

 

Chloe er langt klogere end min anden mynde - hun er ofte for klog (maerkeligt, men det ville vaere langt nemmere at have med at goere hvis hun havde vaeret mindre skarp for os normalt begavede ejere ) dvs. hun har enormt let ved at laere ting, men ogsaa det man ikke laere hende, og some oftest ikke er til fordel for os, men langt oftere for sig selv og sine egne lyster.

 

Det er altsaa ikke noget problem at laere hende at gaa ved fod, sitte og daekke og blive osv. osv. Det har hun laert, men det handler mere om, at ville goere det under pres, nye situationer og naar humoret ikke er til det.

 

Hun er en meget taenkende hund. Og som vores forrige traener beskrev det, meget taenkende hunde, kraever ofte avancerede hundeejere. Det er saa det jeg selv prover paa at laere at blive.

 

Hendes psyke vil jeg beskrive som folsom, men ikke daarlig. Jeg stoler paa hende mere med mit lille barn end nogen anden hund jeg har kendt - Hun er utrolig omsorgsfuld, kaerlig og har megen taalmodighed med de smaa.

 

Den eneste grund til evalueringen er, at Chloe kommer fra et andet traeningssted, og nye steder kraever enten man har taget de forberedende traeninghold hos dem, for at starte paa deres CGC hold, ellers skal man igennem en evaluering for at vurdere om hun kan basis kravene, de stiller. Det er ikke fordi det er nogen saerlig stor evaluering (kun for mig og Chloe:-D).

 

Hun er nemlig en Pige, med stort P. Nu er jeg jo selv af hun konnet og vil nodigt sige noget kontroversielt om mit kon, men pige hunde forkommer mig personligt (ved godt der findes nemme piger helt sikkert! men for mig) lidt mere... vanskelige:genert:

 

Tak for svar :-)

 

Jeg er i øvrigt enig med din opfattelse af kønsforskellen, der må jo osse være en årsag til at folk ofte har det ene køn som favorit i deres valg af hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Kæft der knald på hende Chloe :klap:

En dame lige efter Charlies hjerte :vuf:

 

Og tillykke med plads på holdet :-D

 

Jeg er glad for at du kan se det:lol:. Skon jomfruen er virkelig paa fra morgen til aften og udmatter de andre hunde og os, for sig selv. Meen man kan jo ikke andet end at elske hende for hun er SAA SOD og blid , selv med de helt smaa chihuahuaer:hjerte:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise

Vi bliver ikke vurderet, men synes det er fedt, at du har valgt, at gå så langt med dine hunde, og at du gør det med respekt for og tager udgangspunkt i hvad det er for en hund(e) du har. Både mht det racemæssige og mht den enkeltes hund"personlighed" og temperament.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Vi bliver ikke vurderet, men synes det er fedt, at du har valgt, at gå så langt med dine hunde, og at du gør det med respekt for og tager udgangspunkt i hvad det er for en hund(e) du har. Både mht det racemæssige og mht den enkeltes hund"personlighed" og temperament.

 

Ja, det er svaert at laese sig til. Jeg sluger enhver bog om afghanske mynder raat, og jeg har efterhaanden 8 stk. af dem i hjemmet. Mest saadan vaeldigt overordnet omkring racen. Det var forst da en kender anbefalede mig en mere dybdegaaende bog af constance miller, som helt detaljeret beskrev Chloe's adfaerd - Det var altsaa et aha ojeblik, naar man kun har erfaring med andre racer, og dem at sammenligne med.

 

Gemalen var iovrigt ogsaa glad over denne nufundne viden : " I'm glad she is not insane".:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu altså sjovt det der med at hunden ligner sin ejer. Jeg har altid troet at det var lidt en joke, men efter at jeg begyndte at interessere mig for hunde er det jo åbenlyst at det stort set altid passer på en prik. Men tillykke med at hund fik lov at starte, det skal nok blive spændende :klap:

Jeg ville ønske det var sandt altid; jeg ville gerne være langbenet, sorthåret og lidt undervægtig:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Er det et krav hos jer, at I skal gå på et hold for at kunne tage CGC prøven?

 

Det skal vi ikke her, vi kan bare gå til prøven uden nogen form for forberedelse.

 

Men dejligt, at I er blevet optaget, det lyder som om Chloe er lidt af en udfordring - på den sjove måde. :-D

 

Ja, altsaa AKC er lige glad med hvor man har traenet eller om man har traenet hunden selv. det er for saa vidt lige gyldigt for AKC. Blot at den er traenet indenfor kriterierne, hvis man altsaa gerne vil bestaa:genert:.

 

Jeg vil bare helst ikke traene alene. Kan bedst lide at have andre menneskers og hundes input og indtryk og det at traene andre steder end vante omgivelser og indtryk giver meget, synes jeg.

 

Ja, hun er hyyylende underholdende!:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...