Hop til indhold

Giftige planter i haven


Hailey
 Share

Recommended Posts

Undgå at gå til ekstremer.

 

Langt størstedelen af de giftige planter der kan gro i Danmark, forudsætter enddog store mængder indtaget før der opstår en reel fare, andet end et par dage med tyndskid.

 

Iøvrigt smager næsten alle giftige ting i naturen så bittert, at intet dyr af egen kraft ville æde det. Selv menneskebørn er genetisk kodet til ikke at kunne lide bitre, og dermed potentielt giftige ting.

 

Den forsvarsmekanisme er noget voksne mennesker piller af dyrene og børnene, hvis overhovedet.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kunne se at rabarber står på listen, jeg har en enkelt rabarberplante i haven... Karla viser den ikke nogen særlig interesse, men er da henne ved den engang imellem.... er der nogen der ved om jeg burde fjerne den?

 

Tror jeg ikke der er nogen grund til. prøv at tage en selv, de smager altså ikke godt når de er rå :badr: noget bittert møg....

 

Min hund gider at bruge dem som pind meget kort, når der er bidt hul syntes hun også de er :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kunne se at rabarber står på listen, jeg har en enkelt rabarberplante i haven... Karla viser den ikke nogen særlig interesse, men er da henne ved den engang imellem.... er der nogen der ved om jeg burde fjerne den?

 

Rabarber har kun ÉT kryds ud af tre mulige... Så den er ikke særlig giftig..

 

Rabarber er jo heller ikke sund for mennesker i større mængder på grund af indholdet af oxalsyre. Det er derfor man tilsætter "Nonoxal" når man laver rabarberkompot eller grød..

 

 

Denneher liste er osse meget god, --der er billeder af de fleste planter..

 

Det er vist godtnok fra en katteside, men den kan sikkert osse bruges på hunde..

 

http://www.killingelisten.dk/planter/visgift.php?farlig=3

 

--Jeg tror altså, at man skal være mere opmærksom på en helt almindelig og "uskadelig" plante som kartoffel. En hund tager ikke skade af at gnave en rå kartoffel i sig, så det kan være skægt for en unghund selv at grave kartofler op... Men blade, stængler og grønne kartofler er giftige. Så når hunden kommer tilbage efter et par dage og finder en af de kartofler den gravede op og hyggede sig med forleden, --så er kartoflen måske blevet grøn ---og giftig.

Kartoflen tilhører natskyggefamilien, som er en af de rigtig giftige planter...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...