Hop til indhold

Epileptiske anfald hos GD'er. Jeres erfaring?


Gæst James
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

 

Vores dejlige James er ramt af "falske" epileptiske anfald. Han er undersøgt både for "sand" epilepsi og hjerte/lungeorm, og begge prøver er negative. Alligevel opstår krampeanfaldende 3 til 4 gange om måneden.

GD'er er ikke mere disponeret end andre hunde, men vi vil gerne høre om jeres erfaringer, hvis I kender til GD'er med lignende "sygdom".

 

Hilsner fra James' familie

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du med falske anfald.

Jeg har haft hunde med mener jeg ægte anfald og også med sådan meget små lidt mærkelige anfald af total fravær.

Den med ægte anfald fik det efter et overfald af sor schæferhanhund, der rystede ham voldsomt.

Dyrlægen tog blodprøver og udelukkede mangler af næringstoffer eller andet. Så diagnosen var så en udelukkelsesdiagnose baseret på beskrivelsen af anfaldenes udtryk fra mig.

Kan man nu TC scanne eller hvordan ??? har du fået denne med falske.

Mener at epilepsi kan virke på mange måder.???

Min hanhund fik dem oftest om natten og han krampede, der afgik afføring og urin og vejrtrækning stoppede . Så kom han langsomt til sig selv, tydelig blind og kunne ikke røres før han genkendte mig.

Den anden blev bare fraværende, stillede sig ofte samme sted i stuen og så underlig fraværende ud uden kontakt, dog med lidt halelogren , når jeg talte til hende.

Min hanhund var brugt til avl inden dette kom, og ingen af hans afkom har meddelt tegn på lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

Tak for god respons! :o)

Har snakket mange gange med opdrætter og de har ingen erfaring med krampeanfald.

De prøver der er taget på James viser, at det ikke er "den rigtige" epilepsi, men det man kalder for "idiopatisk epilepsi" - altså hvor man ikke har en forklaring for anfaldene. Udfra diverse oplysninger om epilepsi, så har han ikke ondt eller noget. Voldsomt er det dog når vi vågner ved, at han falder ud af sengen om natten. Lidt over 70 kilo i krampe larmer en del og det forstærker naturligvis oplevelsen for os i familien når vi ser på. Han er selvklart voldsom træt og urolig lige efter og har svært ved at lægge sig til ro igen.

Vi får se om det udvikler sig. Landbohøjskolen har et phd-projekt igang, som vi muligvis kan være med i.

Link til indlæg
Del på andre sites

I mange bøger står, at ca 1 % af danske hunde har en eller anden form for epilepsi. Jeg tror, det optræder sporatisk i alle racer og mixhunde. uden man kender årsag.

Vil lige sige , min havde anfald i starten ca. hver anden måned, men hvis en tæve var i løb , så oftere. Han var 6-7 år da det startede og som 8 blev han kastreret og så forsvandt det.De sidste år var der intet.

Tag endelig kontakt til denne PH D studerende, de får så mange erfaringer, man kan drage nytte af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...