Gæst Anjavj Skrevet Januar 19, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 19, 2012 Hvor mange herinde har haft en labrador som førstegangshund? Er vokset op med dem. Kigger meget på forskellige racer for tiden, men vender altid tilbage til en labrador. Jeg synes bare de er så nemme på en eller anden måde. Og da jeg kender dem lidt af sind og temperament tror jeg bare det ville gøre det nemmere at indtroducere den til mine 2 katte og omvendt. Har også læst at en labrador skulle være god til at omgåes mindre dyr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Juelsgaard Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Jeg er også vokset op med labrador og har selv haft de sidste 12 år, så min første "egenhund" var også en labrador (og det bliver de også fremover). En labrador er jo som oftest god til at omgåes en hvilken som helst størrelse dyr, fordi den er god til at tilpasse sig og let at opdrage. Jeg mener bestemt at det er en god førstegangshund, så længe man husker på at det stadig er en hund som skal opdrages og aktiveres. Jeg bliver altid træt af når jeg ser folk med vilde og stressede labrador, fordi de har regnet med at den var så nem at den opdrager sig selv og ikke behøver aktivering. For en lab er jo nem, når blot den får opfyldt sit behov for aktivering og får en nogenlunde fornuftig opdragelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Jeg er også vokset op med labrador og har selv haft de sidste 12 år, så min første "egenhund" var også en labrador (og det bliver de også fremover). En labrador er jo som oftest god til at omgåes en hvilken som helst størrelse dyr, fordi den er god til at tilpasse sig og let at opdrage. Jeg mener bestemt at det er en god førstegangshund, så længe man husker på at det stadig er en hund som skal opdrages og aktiveres. Jeg bliver altid træt af når jeg ser folk med vilde og stressede labrador, fordi de har regnet med at den var så nem at den opdrager sig selv og ikke behøver aktivering. For en lab er jo nem, når blot den får opfyldt sit behov for aktivering og får en nogenlunde fornuftig opdragelse. og hvis man passer til den:) jeg ville fx under ingen omstændigheder passe til en:) så jo hvis det er en labrador du føler for så er det en god begynder og fortsætter hund, men er det en hyrdehund du føler for så er en labrador en elendig begynderhund:)) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Jeg er også vokset op med labrador og har selv haft de sidste 12 år, så min første "egenhund" var også en labrador (og det bliver de også fremover). En labrador er jo som oftest god til at omgåes en hvilken som helst størrelse dyr, fordi den er god til at tilpasse sig og let at opdrage. Jeg mener bestemt at det er en god førstegangshund, så længe man husker på at det stadig er en hund som skal opdrages og aktiveres. Jeg bliver altid træt af når jeg ser folk med vilde og stressede labrador, fordi de har regnet med at den var så nem at den opdrager sig selv og ikke behøver aktivering. For en lab er jo nem, når blot den får opfyldt sit behov for aktivering og får en nogenlunde fornuftig opdragelse. Amen to that! Kunne ikke være mere enig. Og jeg er også førstegangshundeejer (wow langt ord) med en labber. Og hun har snoet mig godt og grundigt rundt om sin pote:-D:engel: Derudover så sad jeg også med en laaaang liste over racer, og endte med labben, som jeg egentlig ikke ville have, fordi jeg var bange for at ville sammenligne med den lab, vi havde derhjemme:-D Og jeg skal have lab igen. No doubt about it:lun: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Det var dig der osse overvejede GD, ikke? Hvis det er et valg mellem de to racer, hvis det er din første hund og du kan se en masse godt ved labben, så vil jeg da bestemt osse anbefale dig at få sådan en. Granden vælger man hvis det er en race man ikke kan leve uden, en race man har fordi ingen anden måler sig med den. Ikke en race man får fordi det kunne være sjovt at prøve, for det er krævende specielt i dens opvækst. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det er meget lettere at have labrador som førstegangsejer, så er du lun på den race så "go for it"! Dog vil jeg rådgive dig i valget af den race som jeg gjorde med granden, se dig for og stil krav til det opdræt din kommende hund skal komme fra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anjavj Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Super gode svar allesammen, tusind tak for det tror det ender med labben, tænkte nemlig på en GD jo, men læste meget om den og tror ikke det er hunden for mig. Lige nu i hvert fald!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Min første hund er Liva, som er blanding mellem labrador og golden og nr. 2 er Maggie, som er ren labrador. Labradoren er en udemærket førstegangshund, men som Juelsgaard siger, skal man sætte sig ind i hvad det kræver at have en aktiv hund. Du behøver ikke nødvendigvis bruge den til jagt, men bruges - det skal den. Mine to går rally-lydighed og den lille skal starte til spor-træning til februar. Jeg kan ikke garantere, at alle mine fremtidige hunde bliver labber, men jeg bliver inden for retrieverne. De passer bare til mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Marianner Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Hej Anjavj. Som ejer af en retriever (Golden) må jeg lige komme med et par linjer til dig, som du måske kan bruge. Du ved der sikkert..... Labrador retrieveren avles både på udstillingslinjer og jagtlinjer (formel 1). Formel 1éren er efter sigende den mest velegnede til jagt. Så afhængig af hvad du vil med din hund er det godt at se på stamtavler og spørge opdrætteren lidt til linjerne der ligger bag. På hundeweb.dk kan du se sundhedsoplysninger på de hunde som ligger bag hvalpen. Hold øje med HD, AD og øjensygdomme. Held og lykke, Marianne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Labrador retrieveren avles både på udstillingslinjer og jagtlinjer (formel 1). Jagtlinjer er ikke nødvendigvis = formel1. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anjavj Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Jeg skal i hvert fald ikke bruge en jagthund, så meget kan jeg da sige Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Jeg skal i hvert fald ikke bruge en jagthund, så meget kan jeg da sige Så er det under alle omstændigheder ikke en lab du skal have dig Personligt ville jeg, uanset om jeg ønsker at bruge hunden til jagt eller ej, vælge en hund af jagt- og markprøvelinjer. Generelt set er de blødere af sind, mere pleasende, og meget let dresserbare, ligesom deres tænd og slukknap er noget lettere tilgængelig. Men det er smag og behag hvilket sind og hvilke egenskaber man er til. Tag ud og se på træningssteder, prøver og lignende, hvor hundene bliver brugt til noget, se hundene, tal med folkene, og drag dine egne konklusioner. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Så er det under alle omstændigheder ikke en lab du skal have dig Personligt ville jeg, uanset om jeg ønsker at bruge hunden til jagt eller ej, vælge en hund af jagt- og markprøvelinjer. Generelt set er de blødere af sind, mere pleasende, og meget let dresserbare, ligesom deres tænd og slukknap er noget lettere tilgængelig. Men det er smag og behag hvilket sind og hvilke egenskaber man er til. Tag ud og se på træningssteder, prøver og lignende, hvor hundene bliver brugt til noget, se hundene, tal med folkene, og drag dine egne konklusioner. Det forstår jeg ikke? Fordi man ikke vil gå til jagt så egner man sig ikke til at have en lab? Der er da massere herinde der har velfungerende labber, uden at de bliver brugt til jagt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Det forstår jeg ikke? Fordi man ikke vil gå til jagt så egner man sig ikke til at have en lab? Der er da massere herinde der har velfungerende labber, uden at de bliver brugt til jagt? Men det er jo stadig en jagthund;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Det forstår jeg ikke? Fordi man ikke vil gå til jagt så egner man sig ikke til at have en lab? Der er da massere herinde der har velfungerende labber, uden at de bliver brugt til jagt? Det er ikke det der bliver sagt -men TS skriver "jeg skal i hvert fald ikke bruge en jagthund" -og jagthund er labben jo uanset hvilken type man vælger:blink: Er i øvrigt enig med DKWiechert, både i til hver en tid at ville vælge jagtlinier (osse selvom jeg ikke er og næppe nogensinde bliver jæger), og i at det er en super god idé at tage ud at se de forskellige typer i brug, og derudfra finde ud af hvilken type der passer bedst ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Men det er jo stadig en jagthund;-) Jeg læser bare at hun mener at hun ikke skal bruge hunden som jagthund... Og det betyder jo ikke at man ikke kan anskaffe sig en "jagthund", og bruge dens egenskaber på en anden måde... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Det er ikke det der bliver sagt -men TS skriver "jeg skal i hvert fald ikke bruge en jagthund" -og jagthund er labben jo uanset hvilken type man vælger:blink: Er i øvrigt enig med DKWiechert, både i til hver en tid at ville vælge jagtlinier (osse selvom jeg ikke er og næppe nogensinde bliver jæger), og i at det er en super god idé at tage ud at se de forskellige typer i brug, og derudfra finde ud af hvilken type der passer bedst ind. Ja men nu læser jeg "bruge" en jagthund, så mener hun at hun ikke.. ja.. skal bruge en hund til at gå på jagt med... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anjavj Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Kan vel godt vælge en jagtlinie selvom jeg ikke ligefrem vil gå på jagt med den, så kan man vel så mange andre ting for at aktivere hunden tænker jeg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Michelle w Besvaret Januar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 19, 2012 Ja men nu læser jeg "bruge" en jagthund, så mener hun at hun ikke.. ja.. skal bruge en hund til at gå på jagt med... Sådan læser jeg det osse -men siden der er sat efter det DKW skriver, tror jeg såmænd ikke du skal opfatte indlægget som "hold da op hvor er labben bare ikke en race for dig" Kan vel godt vælge en jagtlinie selvom jeg ikke ligefrem vil gå på jagt med den, så kan man vel så mange andre ting for at aktivere hunden tænker jeg Sagtens. Det handler mest om hvilken type man er til. Der er forskelle både på udseende, sind og temperament, så det er bare med at komme ud at se nogen labber af forskellige typer, og finde ud af hvad man foretrækker:-) Så længe man kan tilbyde en eller anden form for fornuftig aktivering, er det ikke så vigtigt om det er jagt, lydighed eller hvad man nu er til. Og det gælder jo i øvrigt uanset om man vælger den ene eller anden type. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Januar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2012 Kan vel godt vælge en jagtlinie selvom jeg ikke ligefrem vil gå på jagt med den, så kan man vel så mange andre ting for at aktivere hunden tænker jeg Sådan læser jeg det osse -men siden der er sat efter det DKW skriver, tror jeg såmænd ikke du skal opfatte indlægget som "hold da op hvor er labben bare ikke en race for dig" Sagtens. Det handler mest om hvilken type man er til. Der er forskelle både på udseende, sind og temperament, så det er bare med at komme ud at se nogen labber af forskellige typer, og finde ud af hvad man foretrækker:-) Så længe man kan tilbyde en eller anden form for fornuftig aktivering, er det ikke så vigtigt om det er jagt, lydighed eller hvad man nu er til. Og det gælder jo i øvrigt uanset om man vælger den ene eller anden type. Jeg er enig med Michelle. Min Maggie er ikke af jagtlinier, men hun er en aktiv lille hund alligevel, som skal bruges. Hvor bor du henne i landet? Det kan være vi kan finde nogle arrangementer, hvor du kan se de forskellige typer og se dem arbejde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Januar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2012 Super gode svar allesammen, tusind tak for det tror det ender med labben, tænkte nemlig på en GD jo, men læste meget om den og tror ikke det er hunden for mig. Lige nu i hvert fald!! Prøv evt. at snakke med Marianne Bløndal: pimpernels.dk. Hun opdrætter labrador retrievere til bl.a. narkohunde og ved en pokkers masse. Jeg har for år tilbage kendt en hvalp fra hendes opdræt og det var den kvikkeste labrador, jeg nogensinde har mødt. Hun kan i hvert fald fortælle dig meget om racen. Hun er virkelig ski'dygtig til "det med hund". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Januar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2012 Hvis apportering er omfattet det man ikke gider træne, så skal man holde sig fra at anskaffe en retriever. Det er nogle meget alsidige hunde der kan bruges til mange ting, men en retriever der ikke får lov til at bære og hente, bliver ikke en lykkelig retriver, imo. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anjavj Besvaret Januar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2012 Jeg kommer fra Vejle af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Juelsgaard Besvaret Januar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2012 Hvis apportering er omfattet det man ikke gider træne, så skal man holde sig fra at anskaffe en retriever. Det er nogle meget alsidige hunde der kan bruges til mange ting, men en retriever der ikke får lov til at bære og hente, bliver ikke en lykkelig retriver, imo. En lab skal bestemt have lov til at apportere. Men apportering kan jo også være andet end at hente døde duer eller dummyer. Det kan jo også være at lære at hente avisen, hente hjemmeskoene, samle legetøjet sammen eller hvad som helst man kan finde på. Selvfølgelig elsker labberne apporteringstræning og det er noget jeg vil anbefale til enhver lab-ejer, men mindre kan også gøre det. Igen handler det i mine øjne IKKE om at man behøver være inkarneret jæger for at købe en labrador (eller anden jagthunderace), men blot at man er bevidst om at hunden skal aktiveres. Når jeg har haft hvalpe er ca. ½-delen solgt til jægere og ca. ½-delen til "almindelig" hundemennesker og jeg mener bestemt at de har fået lige gode hjem. Men jeg vil da anbefale at man tager ud og besøger opdrættere af forskellige typer labrador, så man kan danne sig et indtryk af temperamentet og finde ud af hvad man er mest til. Og de fleste opdrættere vil jo heldigvis gerne vise deres hunde frem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Januar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2012 En lab skal bestemt have lov til at apportere. Men apportering kan jo også være andet end at hente døde duer eller dummyer. Det kan jo også være at lære at hente avisen, hente hjemmeskoene, samle legetøjet sammen eller hvad som helst man kan finde på. Selvfølgelig elsker labberne apporteringstræning og det er noget jeg vil anbefale til enhver lab-ejer, men mindre kan også gøre det. Igen handler det i mine øjne IKKE om at man behøver være inkarneret jæger for at købe en labrador (eller anden jagthunderace), men blot at man er bevidst om at hunden skal aktiveres. Når jeg har haft hvalpe er ca. ½-delen solgt til jægere og ca. ½-delen til "almindelig" hundemennesker og jeg mener bestemt at de har fået lige gode hjem. Men jeg vil da anbefale at man tager ud og besøger opdrættere af forskellige typer labrador, så man kan danne sig et indtryk af temperamentet og finde ud af hvad man er mest til. Og de fleste opdrættere vil jo heldigvis gerne vise deres hunde frem. Jamen vi er da ikke uenige. Jeg skrev jo ikke at man skulle gå til markprøvetræning, men at en retriever bør bruges til at hente og bringe for at være lykkelig. Hvad det er, er somend ligegyldigt imo, bare man gider at aktivere hunden med apportering. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ricko2008 Besvaret Januar 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Januar 20, 2012 Jeg kommer fra Vejle af Hejsa Anjavj. Jeg bor også i Vejle Jeg og min kæreste, har også en Labrador, og han bliver ikke brugt til noget, andet end og være en elsket familievovse, og det fungerer ganske fint Jeg har kun haft Labbere, og har aldrig brugt dem til noget, og alle hunde har haft et godt liv sammen med mig, så det kan godt fungere synes jeg. Held og lykke med det Hilsen Tanja. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts