Hop til indhold

Trænes til at nusse?


Shii
 Share

Recommended Posts

Jeg er gået i gang med en, hvad der føles som, tabt kamp...

 

Dexter er typen som hvis han endelig ligger i sofaen, så snart man kommer til at flytte på sig, så går han... Selvom man ikke rør ham, så flytter han sig...

 

Jeg synes det er super synd, for det er jo vildt hyggeligt (for mig!) at han ligger i sofaen sammen med os... Det samme sker hvis han ligger i sengen...

 

Er der overhovedet nogen måde man kan træne ham til at blive liggende selvom vi flytter på os?

 

Jeg ved godt det måske er en mærkelig tråd, det virker som om det modsatte oftere er problemet :lol: (At man ikke kan få hunden ned fra sofa/seng)

 

Igår må jeg indrømme at simpelthen lige tog fat i hans halsbånd da han ville hoppe ned :oops: Han hopper jo ikke ned fordi han ikke har lyst til at være der, men fordi han tror han er i vejen, og jeg bliver bare så trist når jeg tænker at "han tror han er i vejen" jah jaaah.. Jeg ved godt jeg er skør :lol::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den ældste på 8 år er ligesådan, hun har det bedst uden alt for meget nus, det har jeg accepteret, og nusser kun når hun selv kommer hen, hun er meget selvstændig, og sådan er hun bare. Heldigvis har jeg et par nusserøve i huset også, så mine behov bliver tilgodeset ;-), jeg tror altså ikke at man skal tvinge en hund til nus, men acceptere at den bare er sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Misja var ligesådan som yngre, med årerne har hun opdaget glæden ved at putte og hygge - til en vis grad altså og kun så længe HUN mener det skal vare :fornaermet:

 

Jeg havde det lige som du, ville så gerne, men hver gang jeg begyndte, så rejste hun sig op og lagde sig ude af min rækkevidde - møghund :fornaermet::megaked:

 

Nå, men jeg er da bare blevet ved med at forsøge mig, lave det til hyggestunder der måske mere lignede leg end nus og altid respektere (men bandet i det stille) når hun gik. Forsøgt mig med lidt forskellige manøvre at komme ind på hende på og med årerne og især efter jeg gik over til at fokusere på samarbejde og tillids øvelser ude på samtlige af de lange daglige ture, valgte hun mig til og blev liggende når jeg kom for at ae eller når vi begge sad i sofaen osv.

 

Hun kan stadig synes "det er for tæt på" når man kommer og sætter sig for at nusse og så rejser hun sig og går, det er også ok (nej det er ej :megaked: ) men det afholder mig ikke fra, at prøve igen en anden gang.

 

I dag hvor hun er 9,4 år elsker hun at ligge og putte i sengen, ligge under min dyne med snuden ind til mine knæhaser :lun:, ligge og nusse og hygge igennem på sofaen. Ja hun kommer selv hen og vil ha NUUUS NUUU!!! - mors dejlige krukke-skrubbe :hjerte:

 

Det vendte for alvor da hun blev omkring 6 år, hvorfor ved jeg ikke, det sidste år er hun kommet meget nær, ingen tvivl om at "vi er flok" og at hun elsker nærhed og tæthed....altså indtil hun ikke gider mere :fornaermet::lol:

 

 

Man ER ikke for ingenting, OGSÅ en husky :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han hopper jo ikke ned fordi han ikke har lyst til at være der, men fordi han tror han er i vejen, og jeg bliver bare så trist når jeg tænker at "han tror han er i vejen" jah jaaah.. Jeg ved godt jeg er skør :lol::mrgreen:

Er du sikker på, at det ikke er, fordi han ikke har lyst? Altså ikke "ikke lyst" på den måde at han vælger dig fra, fordi han ikke gider at være sammen med dig, men mere det at det bliver for varmt og dermed ubehageligt for ham. Jeg kender ingen af den race, men jeg har en forestilling om, at sådan én har en temmelig tæt pels.

 

Bonnie, min gamle schæfer, som blev aflivet i sommers, var langhåret. Hun døjede enormt med varme. Hun ville godt ligge i sofaen ved siden af os, men præcis som din hund gør, daffede hun af, hvis vi kom for tæt på.

Hulda, min 8 mdr. gamle schæferhvalp har kort pels og døjer ikke så meget med varme, som Bonnie gjorde. Hun elsker at putte i sofaen. Allerhelst vil hun ligge helt oppe på skødet af os hvis det er muligt.

Det er bestemt dejligt, men nok allermest fordi hun selv har valgt det til. Derfor ved jeg at hun også nyder det. :lun:

 

Min umiddelbare holdning til "problemet" er, at vi, hvor svært det end er, er nødt til at respektere, hvis hundene ikke "gider" ligge i sofaen sammen med os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 8 hunde med forskellige personligheder, nogle vil nusse, andre gider ikke, forhen syntes jeg det var en personlig fornærmelse når mine hunde ikke gad ligge i sofaen med med, og trænede og trænede, og fik som oftest det modsatte resultat.

Nu acceptere jeg dem bare som de er og mine "katte" hunde (kæl med mig når det passer mig) får lov at være til de selv vælger mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle Frostie var noget af en kælepot, og Iso er slet ikke. Man må godt nusse hende på hovedet, men aer man hende på kroppen så knurrer hun og går sin vej... Jeg har altid kunnet håndtere/pille/undersøge/røre ved hende overalt, men nusse - nej! Problemet har ikke været der fra starten, det er noget hun bare pludselig fandt på. Det er dog blevet bedre på det seneste. Det sjove er at hun tit kommer og selv be'r om at bli' nusset - på hovedet og halsen! - så hun søger jo nærhed alligevel. Man må også gerne kysse hende rigtig meget, på hele hovedet.

 

Jeg prøver lidt at "udvide området", uden at overskride hendes grænser ret meget, og i dag kan hun faktisk indimellem lægge sig på ryg og be' om at bli' kløet på brystet. Sjovt nok har hun altid lavet en pudsig ting, med at komme og sætte sit hoved op til mit, med snuden i vejret og helt blottet strube. Så tror ikke det er fordi hun er utryg eller noget, hun kan bare ikke li' at man rører ved hende. Mistænker faktisk næsten at hun er voldsomt kilden eller noget i den dur... :hmm:

 

Jeg savner rigtig meget at ha' en kælepot som Frostie, men må jo bare acceptere at Iso ikke er sådan. Vi tilpasser os vel lidt begge to, jeg prøver at styre mit nussebehov, og stakkels Iso finder sig i at indimellem bli' nusset også på kroppen... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er huskier ikke kendt for ikke at gide at nusse/kæle så meget? Så det ligger vel til racen? :vedikke:

 

Nej det er ikke en specielt nusse-hygge-race.. Men det er som sådan heller ikke nusningen jeg synes er problemet, det er mere det at han f.eks. kan ligge i sofaen, og hvis jeg sætter mig i den anden ende i sofaen, så rejser han sig og går... Uanset om jeg nærmer mig eller ej... Og jeg synes det er synd at han ikke "bare" kan blive liggende...

 

Og det er jo ikke fordi han er bange, eller vant til at vi kaster os over ham med nusning... (Lige PT er det faktisk i mine øjne alt for sjældent jeg tvinger ham til nusning :lol: )

 

Men det er nok en af de største grunde til at jeg ikke synes vores næste hund skal være en husky... Netop fordi for mig er det hyggeligt at hunden ligger i sofaen.. det behøves ikke være "nusning" men bare det at være tæt på hunden... Og det er netop meget atypisk for huskies, som gerne ligger hulter til bulter...

 

Men en del af det at han f.eks. ikke vil sove i sengen er varmen... Men det som er min store "øv" er at det virker som om han flytter sig fordi han tror han er i vejen... Og det er jeg ked af... For det er han jo ikke...

 

Nå.. tror løsningen er at vi SKAL have en hund mere NU :mrgreen: Eller noget!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kan trøste dig lidt, så har jeg 5 hunde. De to af dem flytter sig hvis de ligger i sofaen og jeg sætter mig i den.

Men de flytter sig altså osse hvis en af de mere sociale hunde lægger sig for tæt på dem.

 

Det har intet at gøre med at de ikke føler de må være der hvor de ligger, de gider bare ikke at have nogle inden for deres privatsfære.

 

Så du må nok bare acceptere at du har en hund som ikke har helt samme behov som du har, for ondt af ham skal du ihvertfald ikke ha'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kan trøste dig lidt, så har jeg 5 hunde. De to af dem flytter sig hvis de ligger i sofaen og jeg sætter mig i den.

Men de flytter sig altså osse hvis en af de mere sociale hunde lægger sig for tæt på dem.

 

Det har intet at gøre med at de ikke føler de må være der hvor de ligger, de gider bare ikke at have nogle inden for deres privatsfære.

 

Så du må nok bare acceptere at du har en hund som ikke har helt samme behov som du har, for ondt af ham skal du ihvertfald ikke ha'.

 

Tror også mest at jeg har ondt af migselv når det kommer til stykket :oops: Alle de huskies vi har mødt har ikke været så udpræget "asociale" som Dexter...

 

Men han ER altså også en mærkelig hund på det punkt.. Han har store lækre puder og hunde kurve, adgang til sofa og vores seng.. Alligevel vil han 99 ud af 100 gange vælge at ligge sig på gulvet...

 

Men jeg har sagt at næste hund bliver fra hvalp tvunget til at ligge i sofaen og nusse hele dagen lang :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine 5 hunde er også meget forskellige på det punkt.

Min 6-årige græker gider ikke alt det der nusseri. Hun gider faktisk ikke at man viser hende alt for meget opmærksomhed, så bliver hun bevidst om at hun er i fokus og det bryder hun sig ikke om. Indimellem kan hun godt komme op i sofaen og ligge ved siden af én, men på egne præmisser.

 

Granderne har forskellige grader af lyst til at være tæt.

Min første grande gad slet ikke. Hvis man satte sig i sofaen, hvor hun lå, så rejste hun sig og gik.

Mine nuværende vil alle gerne være tæt på, men i forskellig mængde, fra "nu skal jeg lige ligge oven på dig lidt" til min yngste stribe og yngste gule, der sover i arm hver nat og konkurrerer om at komme først i sofaen :lun:

 

Men vigtigst, så forsøger jeg ikke at indsmigre mig på mine hunde. De må komme til mig, hvis de vil have nærhed, jeg påtvinger dem ikke min nærkontakt, hvis de ikke har behov.

Det er jeg ihvertfald sikker på kan give den modsatte effekt og risikere at give en hund, der "brækker sig" af nærkontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jeg har lagt mærke til at jo ældre hunden bliver, jo mere kælen bliver den. Men måske er det bare mine to der har været sådan. :vedikke:

 

 

Nu har jeg kun oplevet Luna som ikke gad det der pilleri, og hun gjorde præcist som Misja, sendte en det mest fornærmede blik, hvorefter hun rykkede 10 cm uden for ens rækkevidde :fornaermet:

 

Men nu hvor hun er blevet 3 år, så vil hun hjertens gerne nusse, dog kun hvis hun ligger og slapper af, man skal absolut ikke forsøge at kæle hende når hund står op, det har hun vitterlig da ikke tid til :lol: Så jeg forventer at det med at nusse når hun står op, det kommer når den sidste rest af ungdomsvildskab forsvinder og hun ikke altid er opsat på at der skal ske noget vildt :-D

 

Så baseret på min ringe erfaring (kun Luna), så bliver hunden mere kælen med alderen, når først hormonerne er faldet helt til ro, og verden ikke længere er så usandsynligt meget mere spændende end ejeren :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men han ER altså også en mærkelig hund på det punkt.. Han har store lækre puder og hunde kurve, adgang til sofa og vores seng.. Alligevel vil han 99 ud af 100 gange vælge at ligge sig på gulvet...

 

Han er en polarhund, alt det puderi bliver garanteret alt for varmt. Jeg kender en malamut som ofte foretrækker at sove ude på den kolde jord ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er en polarhund, alt det puderi bliver garanteret alt for varmt. Jeg kender en malamut som ofte foretrækker at sove ude på den kolde jord ;-)

 

Ja lige på det punkt er han så ikke typisk husky... Hvis det er koldt vil prinsen skam ikke ud, og hvis det regner er det trist at gå tur :lol:

 

Men du har helt ret at det er pga. varmen som jeg har skrevet flere steder :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jeg har lagt mærke til at jo ældre hunden bliver, jo mere kælen bliver den. Men måske er det bare mine to der har været sådan. :vedikke:

 

 

helt enig min kiki har aldrig været sådan helt pusse nusse agtig hun ville gerne ligge tæt engang imellem og meget kort tid, med mindre hun var falsk drægtig så var hun klistrende. Nu hun sterrilliseret og et godt på vej mod de 9 år og fylder rigtig meget i sengen og kommer tit hen og vil kæles :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men han ER altså også en mærkelig hund på det punkt.. Han har store lækre puder og hunde kurve, adgang til sofa og vores seng.. Alligevel vil han 99 ud af 100 gange vælge at ligge sig på gulvet...

 

Der ville jeg så mere sige at han er helt normal ;-) Mine sover også mest på gulvet, dog kan Voodoo godt lide at falde i søvn i sofa eller i seng, men efter 15-20 min lægger han sig på gulvet. Og hvis de måtte, ville de helt klart gerne sove ude altid, jeg orker bare ikke blive vækket af alarmhunden og det ville måske også være lidt synd for naboerne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise

Det kunne have noget med varmen at gøre. Tror dog også at hunde har deres egen personlighed og nogle hunde er ikke så meget til nus og til at ligge i sofaer og senge. Gismo er halv husky og vil indimellem gerne ligge i sofa eller seng og blive nusset. Så smider han sig gladeligt på ryggen med stængerne op ad i forventning om at man vil nusse ham på maven en halv times tid:slem: Det meste af tiden vil han dog gerne ligge i sin egen sofa og putte, uden at blive forstyrret, eller på gulvet. Indimellem går han sin vej, hvis vi kommer hen hvor han ligger. Tror bare man skal acceptere sin hund som den er:-D

Du må vælge en race der er mere putte venlig, når i skal have en hund mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

huskyer og afghaner bl.a er selvstaendige racer. Mange andre racer har tildens til at "klistre" (kan ikke FORDRAGE klistre hunde selv:genert:. Jeg faar "knopper" af hunde der hele tiden vil ligge hos en, overslikker en og bliver ved naar man siger fra osv.).

 

Jeg tror ikke man kan goere saa meget for at aendre denne naturlige adfaerd. det er en lyst baseret tildens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke man kan goere saa meget for at aendre denne naturlige adfaerd. det er en lyst baseret tildens.

 

Og en af de fantastiske ting ved den målrettede avl er netop at der på den måde er hunde der opfylder enhver tobenets behov ;-)

 

Shii, du må ha' dig en mops næste gang, så burde dit behov blive dækket helt og aldeles :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og en af de fantastiske ting ved den målrettede avl er netop at der på den måde er hunde der opfylder enhver tobenets behov ;-)

 

Shii, du må ha' dig en mops næste gang, så burde dit behov blive dækket helt og aldeles :-)

 

Jeg tror jeg nupser en af hver race :lol: Så er jeg da sikker på en af de 400 og et eller andet passer til et eller andet! :lol:

 

Ej vi har besluttet os for den næste race vi skal have, eller.. ja.. i hvert fald næsten!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...