Hop til indhold

Hvor tit går din hund, og går den overhovedet?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Forleden da Bo og jeg var ude at gå tur med Luna, nævnte Bo at det var lidt pudsigt at Luna næsten aldrig "gik", og først her tænkte jeg over det, og ja, han havde søreme ret....

 

Luna har 4 gear når vi er ude og gå tur:

  1. skridtgang
  2. trav
  3. løb
  4. spæn alt hvad du kan

Og det meste af vores tur foregår altså i enten trav eller løb, og jeg tror aldrig rigtig jeg har set hende gå stille og roligt på sådan en gåtur :hmm: Hun kan godt "gå", men så foregår det hjemme i vores egen have eller inden for, aldrig på en gåtur

 

Nu er det ikke sådan at hun så trækker rundt med os på hele gåturen (kun noget af den (:blink:), derimod zig-zagger (med en bredde der er så stor som snoren tillader) hun sig igennem turen, og det er ret tydeligt at hun næsten altid er på "jagt" når vi går tur, det vil sige at hun rundere terræn for at finde en færd, og dette gør hun under hele turen.

 

Løb foregår så når hun endelig fanger en færd, og spæn kommer hvis hun rent faktisk får øje på "byttet".

 

Hvordan går jeres når I går tur i områder hvor den kan have lang line, eller gå løs? Bruger den alle 4 gear, eller har den ligesom Luna nogle fortrukne?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 50
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Chino har et meget fast mønster når han er løs: spurte væk til omkring en 5 meters afstand foran os, vende sig om og kigge på os, smide sin bold på jorden og gå i legebuk mens han venter på at vi når hen til ham og der så forhåbentlig er nogen der kaster med den :-D

 

Alternativt kan han rende lidt ude i siden og snuse hvis der er en spændende grøft eller han leder efter et godt skidested. Men det første er klart det hyppigste ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med løb mener du vel galop, hehe

 

For både når hunden traver og galoperer løber den jo teknisk set..

 

Sorry hvis jeg er lidt pernittengryn, men en hestetøs som mig ved jo at gangarterne har navne, alle sammen:)

 

Tilbage til dit spørgsmål, så ja, begge mine går i skridt gang det meste af turen. Eller det vil sige, Sheila skridter stort set en hel tur hvis det er kort snor, afbrudt af nogle enkelte travtrin hvis hun kommer lidt bagefter, hvor mysla kortere ben fordrer mere trav hele turen igennem.

 

Løs eller i flex, galoperer de også, langsomt eller hurtigt. I tillæg går mysla nogle gange i pasgang hvis hun er træt.

 

Jeg synes mange ivrigere terriers bevæger sig meget i galop eller hurtig trav, jo meget naturligt for hunden, når den gerne vil hurtigt fremad:)

 

I kunne prøve at gå et langt stykke meget langsommere end normalt, som om i kiggede på vinduer med lidt kort line og se om hun så ikke sætter farten ned til skridtgang:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Chino har et meget fast mønster når han er løs: spurte væk til omkring en 5 meters afstand foran os, vende sig om og kigge på os, smide sin bold på jorden og gå i legebuk mens han venter på at vi når hen til ham og der så forhåbentlig er nogen der kaster med den :-D

 

Alternativt kan han rende lidt ude i siden og snuse hvis der er en spændende grøft eller han leder efter et godt skidested. Men det første er klart det hyppigste ;-)

 

 

Vi har aldrig bold med på vores gåture, men Luna har udviklet en stor begejstring for bolde inden for det sidste halve år, så måske kunne hun også være sådan hvis vi havde en bold med :hmm:

Men for bare et halvt år siden, der kunne vi søreme selv hente bolden hvis vi var så dumme at smide den væk, så derfor har vi aldrig rigtig tænkt på at bringe en bold med :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med løb mener du vel galop, hehe

 

For både når hunden traver og galoperer løber den jo teknisk set..

 

Sorry hvis jeg er lidt pernittengryn, men en hestetøs som mig ved jo at gangarterne har navne, alle sammen:)

 

Tilbage til dit spørgsmål, så ja, begge mine går i skridt gang det meste af turen. Eller det vil sige, Sheila skridter stort set en hel tur hvis det er kort snor, afbrudt af nogle enkelte travtrin hvis hun kommer lidt bagefter, hvor mysla kortere ben fordrer mere trav hele turen igennem.

 

Løs eller i flex, galoperer de også, langsomt eller hurtigt. I tillæg går mysla nogle gange i pasgang hvis hun er træt.

 

Jeg synes mange ivrigere terriers bevæger sig meget i galop eller hurtig trav, jo meget naturligt for hunden, når den gerne vil hurtigt fremad:)

 

I kunne prøve at gå et langt stykke meget langsommere end normalt, som om i kiggede på vinduer med lidt kort line og se om hun så ikke sætter farten ned til skridtgang:)

 

Selvfølgelig, det var jo gallop det hed :5up:

 

Jeg har prøvet det der med at gå langsommere, og til at starte med så bliver hun voldsomt frustreret, men efter kort tid, så sætter hun også selv farten ned, og så har hun pludselig tid til at snuse og gøre andre ting som "normale" hunde gør :-D Men det kræver så også at jeg går i totalt slowmotion, og så keder jeg mig helt vildt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo går sådan cirka aldrig - hun ville jo aldrig komme nogen steder hvis de små ben bare skulle gå :lol:

Om hun så bare tuller rundt herhjemme, fx skal fra sofaen og ud til sin madskål i køkkenet, så løber/traver hun også. Det gør hun også altid på gåture, med mindre hun står stille for at snuse, og hvis hun er kommet lidt bagud så spæner hun. Hun har næsten altid fart på og har også fået tildelt navnet Turbo-tøsen af min svigermor. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har aldrig bold med på vores gåture, men Luna har udviklet en stor begejstring for bolde inden for det sidste halve år, så måske kunne hun også være sådan hvis vi havde en bold med :hmm:

Men for bare et halvt år siden, der kunne vi søreme selv hente bolden hvis vi var så dumme at smide den væk, så derfor har vi aldrig rigtig tænkt på at bringe en bold med :lol:

 

Næ, hvis i selv skulle rende og samle den op kan det jo også være pænt ligemeget ;-)

Min er voldsomt begejstret for bolde (eller pinde, eller alt hvad man kan kaste med) så derfor har jeg altid lige noget i lommen som vi kan lege eller træne med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo går sådan cirka aldrig - hun ville jo aldrig komme nogen steder hvis de små ben bare skulle gå :lol:

Om hun så bare tuller rundt herhjemme, fx skal fra sofaen og ud til sin madskål i køkkenet, så løber/traver hun også. Det gør hun også altid på gåture, med mindre hun står stille for at snuse, og hvis hun er kommet lidt bagud så spæner hun. Hun har næsten altid fart på og har også fået tildelt navnet Turbo-tøsen af min svigermor. :mrgreen:

 

Det bliver da lidt sjovt at se om tråden her viser, at hunde med lange ben går, og hunde med korte ben løber :hmm:

 

Næ, hvis i selv skulle rende og samle den op kan det jo også være pænt ligemeget ;-)

Min er voldsomt begejstret for bolde (eller pinde, eller alt hvad man kan kaste med) så derfor har jeg altid lige noget i lommen som vi kan lege eller træne med :mrgreen:

 

 

Vi har forsøgt at medbringe en bold et par gange, og en enkelt gang har vi haft sådan en kastearm med, men når man så har kastet bolden rigtig langt væk, og ser at Luna ganske vist spæner i samme retning som bolden, men bare ikke stopper og samler den op, men derimod forsætter derud af, og man derefter selv kan trave jeg ved ikke hvor langt for at samle bolden op igen, så holder man lige så stille op med at medbringe en bold :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ricko småtraver nærmest når vi går tur, han er altid i snor, da han ellers ville stikke af, og det går jo ikke :hmm:

 

Men han kan sagtens gå stille og roligt, men det er nu hvis der er et eller andet meget særligt der skal duftes til, så går han med næsen i jorden, eller op af alle husvægge vi kommer forbi :-D

 

Luna er også altid i snor, ikke fordi jeg tror hun vil stikke af, men fordi at det er ret tydeligt at se at hun betragter os som utroligt dårlige jagtkammerater der er alt for tunge i røven, og hvis bare vi ikke var der, så kunne hun sagtens have fanget den hare.... Hun skulle skam nok komme tilbage efter hun havde fanget haren, jeg er bare ikke interesseret i at hun fanger den :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver da lidt sjovt at se om tråden her viser, at hunde med lange ben går, og hunde med korte ben løber :hmm:

 

 

 

 

øh, jamen det vil den jo helt logisk vise... Hvis vi taler snor i tur, så går vi mennesker jo i et tempo svarende til 3- 5 km/t og har hunden ikke skridtlængde nok til at følge med i skridtgang i det tempo så må den jo som minimum trave:)

 

Prøv at tjekke en gravhunds løbemønster ud næste gang du ser den, hovedparten foregår i galop og lidt trav. Selv i almindelig menneske gå tempo er en gravbasse nødt til at galoppere for at følge med:)

 

Jack russels, dsg og lignende små hunde bevæger sig sjældent i skridt mange skridt af gangen udover måske indendørs. Heldigt nok at de store hunde ikke bevæger sig i samme gangart inde, man ville da blive sindsyg! Kunne I lige se for jer en GD´er, som hver gang den skulle bevæge sig længere end 5 meter inde i huset, satte i trav eller galop!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

øh, jamen det vil den jo helt logisk vise... Hvis vi taler snor i tur, så går vi mennesker jo i et tempo svarende til 3- 5 km/t og har hunden ikke skridtlængde nok til at følge med i skridtgang i det tempo så må den jo som minimum trave:)

 

Prøv at tjekke en gravhunds løbemønster ud næste gang du ser den, hovedparten foregår i galop og lidt trav. Selv i almindelig menneske gå tempo er en gravbasse nødt til at galoppere for at følge med:)

 

Jack russels, dsg og lignende små hunde bevæger sig sjældent i skridt mange skridt af gangen udover måske indendørs. Heldigt nok at de store hunde ikke bevæger sig i samme gangart inde, man ville da blive sindsyg! Kunne I lige se for jer en GD´er, som hver gang den skulle bevæge sig længere end 5 meter inde i huset, satte i trav eller galop!!!!

 

Jeg tror trav er det mest naturlige for alle hunde, men det kan bare ikke altid lade sig gøre, når de skal tilpasse sig vores hastighed eller pladsforhold. Ser man ulve eller vildhunde i naturfilm, bevæger de sig oftest i trav, da det er den mest energi-økonomiske gangart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Chivas er løs, forgår så godt som al bevægelse i galop eller spæn.. Joya, galoppere og traver, og stopper også gerne i få øjeblikke af gangen for at snuse, men hun spæner også gerne sammen med Chivas.

Flica har ofte Flexline på og hun traver meget, men er hun løs så veksler hun mest mellem trav og galop og en masse snusen.

 

Når de får almindelig kort snor på, så går Chivas (alm. gang) i strakt line -uden nødvendigvis at trække, og ser sur ud :lol: Han snuser ikke.

Joya har tendens til at gå lige som Chivas, når hun er i alm. kort snor, dog med den forskel at hun ofte trækker lidt :rolleyes: Og så snuser hun lidt en gang i mellem.

Flica tilgengæld, går som den eneste som en rigtig hund og snuser i rabatten, stopper op, makere lidt hist og her og må tage et par skridt i trav i ny og næ, når hun er kommet bagud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror trav er det mest naturlige for alle hunde, men det kan bare ikke altid lade sig gøre, når de skal tilpasse sig vores hastighed eller pladsforhold. Ser man ulve eller vildhunde i naturfilm, bevæger de sig oftest i trav, da det er den mest energi-økonomiske gangart.

 

 

lige præsis, men det fordrer jo at hunden er bygget til det, hvilket en gravhund feks ikke er... eller jo den traver fint, men vi går for hurtigt til at den kan følge med. Over lange afstande i og løs vælger de fleste hunde selv at trave:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne forskel i tempo mener jeg også er en af grundene til at det kan være en større udfordring at lære fesk en terrier at "gå pænt", det vil sige følge vores tempo.

 

For når den ikke kan følge med i skridt og trav eller galop er for hurtigt, så bliver det let sådan, " snuse og så løbe ud i strakt snor":)

 

Hun der selv har et naturligt roligt gang tempo, som fesk en berner sennen, har sjældent samme form for trække møsnter, med mindre den da er voldsomt understimlueret..

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso har de samme 4 gangarter som Luna - men går sjældent. Faktisk kun det stykke af vejen hvor hun går i snor, der går hun i heeeelt strakt line, i meget hurtig skridtgang, så vi hurtigst muligt kommer til det sted hvor jeg slipper hende løs. Lige da jeg slipper hende spæner hun af sted, ud på marken, herefter foregår det mest i trav og alm. galop. Med indlagte spæn-spurter indimellem. :lol: Og så går hun når hun synes at vi skal træne fri ved fod, så går hun på plads og piver, medens jeg går og siger "stop det!", "slut!", "nej, jeg vil ikke ha' det!"... :roll: Jeg har været nødt til at holde op med at træne det på gåture, ellers har jeg en hund der går på plads hele turen, og det var jo ikke lige meningen med gåturene. Det kan lyde fjollet, men det er et reelt problem, ikke mindst for stakkels Iso, der bli'r vildt frustreret, og ikke kan slappe af og bare gå tur. :cry: Derfor har jeg heller aldrig legetøj med (da det er trænings-belønnings-ting), derimod har jeg tit guffer med, hvor hun får en guf når hun kommer hen til mig, eller jeg laver indkald eller lie down. De ting kan jeg nemlig godt træne uden at hun går i hysterisk trænings-mode... :hmm: Underlig hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor foretrækker at trave indtil sidste 3-del af turen, der går han, meget langsomt og sørger for at få enhver duft med. Han elsker nu at løbe (galop), men det foregår selvklart ikke så meget på fortove, det ville nok ende rimelig kaotisk rimelig hurtigt.

 

Voodoo vil bare spæne, spæne, spæne. Så snart snoren er af ham, så løber han så hurtigt han kan indtil vi sætter snoren på igen, det er sjovt at se på. Han gør det også på fortove, hvor han tit har en lidt længere snor på end Motor, så snuser han til noget til snoren strammer, og så farer han forbi og så langt snoren nu lader ham. Skridt/trav er noget han er nødt til fordi vi sløve mennesker ikke kan følge med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu er det jo ikke for ingenting jeg kalder mine kræ for tornadoerne.

Kan faktisk ikke mindres jeg har set dem skridte på en gåtur der har varet mindre end 2 timer :hmm:

Selv i line så foregår det i trav og helst med så stor fremdrift bag som muligt :engel:

 

Ellers så foregår alt udendørs stort set i et godt trav eller i galop.... Kun når de snuser efter mus, så kan de gå lidt langsomt :mrgreen:

 

Det er kun indendørs tempoet bliver sat lidt ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe enten skridter, traver eller løber hurtigt (med løb mener jeg ikke spurt, men ej heller et rigtig gallop - det ville jeg i hvert fald ikke kalde det), en sjælden gang spurt. Én gang har jeg oplevet ham gallopere og det var i en udstillingsring (hvor hunden jo skal trave :lol: ).

 

Primært foregår det i skridt, men trav foregår nu også en rimelig del. Løb foregår når han har fået øje på en potentiel god snuseplet eller ved indkald (hvor både trav og skridt også foregår nu og da).

 

Spurt har jeg ikke set meget længe, men han har jo også været begrænset det meste af tiden grundet operationer... Men det sker, når han ser nogen, han MEGET gerne vil hen til, fx. min søster :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...