Hop til indhold

Kupering af hale??


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men er ikke helt så meget inde i jagt og jagthunde :-)

 

Here it goes:

Hvordan kan det være at man godt må kupere halerne på netop disse 5 hunderacer? (Vizsla, Weimaraner, Breton, Ruhåret- og Korthåret Hønsehund)

 

Af hvad jeg har kunnet læse mig frem til er de jo alle stående jagthunde, men det er der jo også andre racer der er? Gordon Setter, Irsk Setter, Pointer osv..

 

Er bare nysgerrig :-) Og håber nogen kan svare ;-)

 

God søndag til alle :-D

 

 

/Claudia

Link til indlæg
Del på andre sites

årsagen til at det netop er dé fem racer, er fordi de andre raceklubber for hvilke kuperingsforbuddet har en reel betydning ganske enkelt ikke har været gode nok i lobbyarbejdet.

 

 

At nævne setterne og pointerne i dén forbindelse er iøvrigt meningsløst. Forskelligt arbejdsområde og dermed terræn og anvendelse. At kupere disse racer vil ikke give nogen mening.

 

Iøvrigt er der efterhånden en del tråde om emnet alene hér i forum. Brug søgefunktionen, og lær ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW er for kupering, jeg er mod, deraf er min forklaring modsat, dem der stadig må kuperes har lykkedes med deres lokkearbejde og lokket lovgiverne på afveje. Samme racer må ikke kuperes i Sverige, men naturen i Danmark er også meget vildere og farligere end i Sverige...eller noget.

 

Har gået på jagt med en svensker, en fornøjelse at se halerne og der var ingen skader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Sputnik, vores FT springer, har været på jagt er hans hale ofte revet til blods. Ligeså er hans ben og ikke mindst ansigt, så han ligner en der har gået 5 runder med Mike Tyson :roll: Springeren arbejder jo ved at støde i skrub og krat, siv og torne og hvad ved jeg. Skrammer og sår er nærmest uundgåelige, og halen er af og til lidt mere udsat fordi dens radius så at sige er større, når den logrer sig igennem såten :slem:

 

Han er i øvrigt ikke kuperet og man må vist ikke kupere stødende jagthunde. Men det er nu heller ikke værre end at det heler efter et par dage, og vi betragter det som naturlige 'arbejdsknubs' :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaah, okay :D Så er mysteriet løst. Tænkte nok det var noget med at halen var "i vejen" når hunden arbejdede :-) Men ja, det giver ikke rigtig mening for mig at man stadig må gøre det på de 5 hunderacer, men det er jo så noget helt andet.

Ville bare vide HVORFOR man overhovedet gjorde det. Jeg ved jo at på fx. Dobermann's og andre racer kuperede man ører (og haler), så ørene ikke var i vejen når hundene var i "kamp", og nu er det kun pga. udseendet at nogle vælger at importere dem med kuperede ører og hale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aaah, okay :D Så er mysteriet løst. Tænkte nok det var noget med at halen var "i vejen" når hunden arbejdede :-) Men ja, det giver ikke rigtig mening for mig at man stadig må gøre det på de 5 hunderacer, men det er jo så noget helt andet.

 

Jeg har egentlig også svært ved at se logikken i lige netop de 5, men jeg tror at DKW og Petrine har helt ret; det handler garanteret om hvor ferme raceklubberne har været i lobbyarbejdet.

 

Jeg vil dog sige at Sputniks ansigt tager værre fra, det er jo det der 'rammer' først, så at sige ;-) Så måske skulle vi kupere hovedet istedet - han bruger det alligevel ikke så tit :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at dette lobbyarbejde er gjordt på grund af, at for store sår på halen kan være meget vanskelige at hele op, dvs at de inden de læger, springer op igen, og bløder.

At de langhårede kan sidde fast i krat er da korrekt, men så kan deres faner jo bare studses ned.

Bretonen fødes stadig oftes med stumphale.

Vizhla og Weimeraner har sikkert temmelig tynde haler, ved ikke med de tyske.

Link til indlæg
Del på andre sites

For en gang skyld går jeg mod DKW og siger... Jeg er for kuperingsforbuddet.... There I said it.. will you still marry me?

 

 

Jeg har også spaniels, og jeg ved det forekommer at de kan rive dem til blods, jeg har bare til dato til gode at opleve det på mine egne. -og jeg skulle mene at de har prøvet at komme med på jagt. Jeg accepterer det forekommer hos andre, og jeg synes det er hul i hovedet hundens prøvemæssige/udstillingsmæssige karriere smadres ved at blive "efterkuperet" pga skader.

 

Eftersom jeg ikke har oplevet det på nogen af mine, og faktisk ret sjældent ser det hos cockerne, så kunne jeg da godt være nysgerrig på om det kunne have noget med konstruktion af halen at gøre.

 

 

(og som det dejlige dobbeltmoralske menneske jeg er, så kan jeg lige så godt springe ud af skabet... -jeg er for kuperingsforbud, men synes bestemt både dobermann og rottweiler var langt smukkere uden hale end med)

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes også stadig at Dobermann's uden kuperede ører og haler ser "sære ud", det ligner nærmest en tynd rottweiler (eller noget :hmm:) men rottweilere synes jeg skal have haler, min svigermor har 3, og kunne SLET ikke forestille mig at de ikke havde deres skønne haler som vælter alting :lol:

 

Men selvom det ser sært ud, når Dobermann's har haler og ører intakt, så er jeg også for kuperingsforbud, og synes det burde gælde ALLE racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved jo at på fx. Dobermann's og andre racer kuperede man ører (og haler), så ørene ikke var i vejen når hundene var i "kamp", og nu er det kun pga. udseendet at nogle vælger at importere dem med kuperede ører og hale.

 

Aaarh... Nu har dobermann jo ikke ligefrem været brugt til kamp. Den har altid været kuperet grundet udseendet. I tidernes morgen blev det gjort for at den skulle se mere frygtindgydende ud, Dobermann der fremavlede racen skulle bruge en hund han kunne have med når han var ude og opkræve gæld. Og ja, det gøres stadigt som kosmetisk indgreb. Dem der ikke kender racen så godt synes stadig de ser mere farlige ud med stritører, vi andre synes det er smukkere.

 

Men det er rigtigt at der findes racer som får fjernet ørerne når de er helt små (de store vogtere f.eks) så ikke de blir flænset. Overordnet kan man sige at de racer hvor øret stort set fjernes helt, der har det en praktisk årsag, eller har haft. Ved de racer hvor kuperingen foregår efter skabelon når hvalpen er ca. 8 uger gammel, der handler det om udseende.

 

Ift. haleskader, så blir jeg lige nødt til at sige at en lang hale på en korthårsrace kan blive smadret rigtig godt og grundigt ved slag og det er ikke skader der bare lige heler op igen, mange gange ender det med en amputering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ift. haleskader, så blir jeg lige nødt til at sige at en lang hale på en korthårsrace kan blive smadret rigtig godt og grundigt ved slag og det er ikke skader der bare lige heler op igen, mange gange ender det med en amputering.

 

Ja, jeg har også altid tænkt at hvis nogle skulle kuperes hjemme hos os skulle det være boxeren og ikke springeren ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu må I så ikke glemme at halekupering + øreklipning ofte kun var for udseendes skyld, for alle de små terrier og selv cavalieren blev kuperet i England op til vor tid.Og også pincherer, der skulle have opretstående ører. Og GD også med ørerne.

I de middelhavslandene kuperes stadig ofte ører på hyrde/vogterhundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt, hvad angår den overordnede diskussion: jeg er også imod kosmetisk kupering. For mig er det ligeså latterligt som den der nye trend med at give sine hunde huller i ørerne og øreringe. Jeg har grundlæggende svært ved at acceptere at skære eller lave huller i hunde for vores æstetiske sans' skyld. Jeg får det i øvrigt ligesådan når jeg ser en puddel der er farvet lyserød, eller går rundt midt om vinteren og pisfryser, fordi den har det der latterlige 'løve'-klip og absolut ingen pels på bagdelen.

 

Kupering af medicinske årsager er en ganske anden sag for mig. Hvor meget de 5 jagthunderacer reelt har brug for det, har jeg ingen anelse om.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt, hvad angår den overordnede diskussion: jeg er også imod kosmetisk kupering. For mig er det ligeså latterligt som den der nye trend med at give sine hunde huller i ørerne og øreringe. Jeg har grundlæggende svært ved at acceptere at skære eller lave huller i hunde for vores æstetiske sans' skyld. Jeg får det i øvrigt ligesådan når jeg ser en puddel der er farvet lyserød, eller går rundt midt om vinteren og pisfryser, fordi den har det der latterlige 'løve'-klip og absolut ingen pels på bagdelen.

 

Kupering af medicinske årsager er en ganske anden sag for mig. Hvor meget de 5 jagthunderacer reelt har brug for det, har jeg ingen anelse om.

 

Er meget enig med dig, lige som jeg hellere ikke går ind for sterilisation og kastration fordi det er belejliget

 

Jeg har haft standard spaniels i 15 år og aldrig haft problemer med deres haler selv om de har været med på jagt. Nu har jeg ft. spaniels og har brugt en hel sommer på at reparere en hale, men sindrige konstruktions s.s køkkenrullerør tapet fast til halen etc. Det er desværre ikke fordi der er konstruktionsforskelle på ft. og standard spaniels, forskellen er arbejdsivreren. Når jeg er på jagt er det typisk med 5-6 ft spaniel og formel lab til apportering, og sjældent har nogle hele hale sidst på dagen. Deres hoveder ser hellere ikke så pæne ud, men det hele da igen. Når man har prøvet at bo i det stokholmsblodbad i 5-6 mdr og hunden har måtte på pencillin gentagende gange, så ved man at kuperingsforbuddet får konsekvenser. Eftersom hunden var syg sidste år og vi kun har været afsted ca. 10 gange i år, så er halen hel, men sker dette igen, så må dyrlægen ud med saksen og så er vores prøver ovre, men what the hell, vi er alligevel ringe til det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har grundlæggende svært ved at acceptere at skære eller lave huller i hunde for vores æstetiske sans' skyld. Jeg får det i øvrigt ligesådan når jeg ser en puddel der er farvet lyserød, eller går rundt midt om vinteren og pisfryser, fordi den har det der latterlige 'løve'-klip og absolut ingen pels på bagdelen.

 

Hvordan har du det så med når man skærer tæven op og flår livmoder og æggestokke ud, fordi at ejeren ikke kan overskue at få hvalpe? Hunden er jo ligeglad. Og indgrebet forekommer mig umiddelbart noget mere voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan har du det så med når man skærer tæven op og flår livmoder og æggestokke ud, fordi at ejeren ikke kan overskue at få hvalpe? Hunden er jo ligeglad. Og indgrebet forekommer mig umiddelbart noget mere voldsomt.

 

Det har jeg det fint med, fordi tæver uden motor ofte er langt mere afbalancerede end de der tager ture i 'hormon-rutchebanen'. F.eks. er det ikke mit indtryk at falsk drægtighed er specielt morsomt. Min gamle tæve havde store udsving i humøret der fulgte løbetiderne og jeg er ikke i tvivl om at det hjalp med steriliseringen.

 

Desuden er det ret almindeligt at tæver over en vis alder får livmoderbetændelse og det er stort set altid en skrækhistorie at høre om. Hvis de kan blive sparet for det er jeg all in.

 

Hvis man har flere hunde kan der i øvrigt være den grund at man mindsker hanhundens (og formentlig også tævens) frustration over ikke at måtte parre.

 

Til gengæld er jeg tilhænger af at lade et par løbetider gå inden indgrebet, så tæven når at modnes mentalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...