Hop til indhold

"Selv-aflivning"


Gæst Iben B
 Share

Recommended Posts

Jeg er vokset op på landet, og har nok derfor en lidt mere afslappet holdning til aflivning...

 

Jeg synes dog stadig ikke at man selv bør gøre det... Men vi havde en billion katte og min mors mand ville reducere hvert kuld killinger så det passede til hvad der var behov for... Vi skulle jo have katte til at fange mus osv... Da vi flyttede tog vi alle kattene med, og da vi nu boede i hus blev de alle sterealiseret (min mor har stadig et super billede af 13 hun katte der sidder med hver deres krave på)... De ung hun katte der var fik p-piller til de var gamle nok til at kunne få killinger, hankattene blev kastreret så snart de var gamle nok... (De havde ingen fertile hankatte selv, så alle killinger var lavet "af fremmede hankatte" (eller den samme, hvem ved!))...

 

Det pudsige er at i dag, 25 år senere lever der stadig efterkommere efter de katte... Og der avles stadig på dem, omend mere arrangeret (De var blandinger imellem trefarvet og røde huskatte, samt norsk skovkat oprindeligt)...

 

Nå men i hvertfald reducerede min stedfar jo de kuld selv, og som jeg husker det fik hver hunkat lov at beholde i gennemsnit 4-5 killinger, og jeg TROR at han gav killingerne der skulle aflives et gok i hovedet...

 

Jeg husker tydeligt min søster og jeg kæmpe en brav kamp for en lille sort han-killing, som jo i min fars hovede var totalt "ubrugelig", og det var svært at komme af med en sort killing... Men vi kæmpede for han lignede en lille muldvarp, og han var såååårh dejlig... Heldigvis fik vi vores vilje, og Møffe, som vi døbte ham, flyttede over til vores onkel.. Møffe voksede op og vejede 11 kg, havde en lang smuk smuk pels, og alle var bare vilde med hvor lækker han var... Siden da stoppede han med at fravælge de sorte killinger "bare fordi de var sværrest at afsætte"..

 

Nå men det er jo en barsk holdning, og det er absolut ikke en holdning jeg selv deler, men den findes, og ja.. så kan man jo kalde det uansvarligt at de ikke valgte at få færre kuld killinger, fremfor at reducere kuld... (Det er i hvertfald min holdning)... Det var altså, skal det lige tilføjes, heller ikke alle kuld der blev reduceret...

 

Nå... ja..

 

Jeg mener at der er to okay måder af få aflivet sin hund på (idéelt set), den ene er hos dyrlægen, og den anden er af en jæger, som kan gøre det på en ansvarlig måde... Men nu er jeg jo så heldig at min hund aldrig dør, så jeg behøves sleeeet ikke tage stilling til sådan noget :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er jeg er meget uenig i at jæger har ret til at skyde deres hunde.

For det første kan det misbruges, hvilket jeg har et skræmmende eksempel på, for det andet kan jeg slet ikke forstille mig at det er rart for hunden at gå og snuse og så bang død. Det ene øje blik render den rundt og er glad, det andet øjeblik ligger den død. Nej tak. I øvrigt hvis den er syg og skal aflives eller meget gammel, render den jo nok hellere ikke glad rundt efter en pind som nogen skriver herinde, det kunne ellers være en romantisk forstilling, men sådan er det jo sjælden. De fleste jæger binder deres hunde op og skyder den.

 

Grunden til at jeg ikke ønsker at det bare skal være bang-død, er at jeg er af den overbevisning at hunde gerne ville tage afsked, ligesom jeg selv har behov for at tage afsked. Jeg tror godt at hunde ved når tiden er inde. Jeg ville til en hver tid fortrække at det sker hos mig selv i rolige og vante omgivelser, hvor jeg snakker med min hund inden, fortæller ham at han skal op i himlen, at jeg også kommer derop engang og at han ikke har ondt ( eller hvad grunden nu er til hunden skal afsted ) deroppe og at jeg ville takke ham for et godt liv osv osv. Sådan har jeg taget afsked med 2 heste før og det var rigtig rart og smukt og jeg følte virkelig de forstod hvad jeg sagde og der faldt en ro over dem. Sådan blev min mors gamle hund også aflivet. At man får fortalt dyret alt det man har brug for og at dyret også får mulighed for at sige tak, slikke ens kind, sidde hos en osv, det synes jeg alle hunde og deres ejer fortjener inden man skilles ad. Det er sådan jeg ønsker at sende Teitur afsted når den tid kommer, forhåbenligt først om mange år. Uha får helt tåre i øjene bare tanken.

 

 

Jeg har et skræk eksempel på det med jægeren. En i min familie er jæger og ham og hans familie har et total forskuret syn på dyr og særlig hunde, som de anser for værende en genstand man kan slå og sparke og kaste med. For nogle år siden købte de en lille hvalp. Når den tissede inden for blev den kastet hen af gårdpladsen. Jeg kan stadig se det for mig, var der en dag, da de gjorde det. Sjovt nok blev den her hund rædselsslagen og kunne ikke holde sig renlig. De blev trætte af svineriet, og skød hvalpen. Hvis dette havde været ulovligt, kunne det evt have været undgået, for det er sikkert de færreste dyrlæger der afliver en hvalp der ikke er renlig. Jeg ville være så naiv og tro på at en dyrlægen ville råde og vejlede og komme med alternative forslag i stedet for at aflive. Det er selvfølgelig ikke sikkert.

 

Nogle år senere, købte de igen en hvalp, og gentog scenariet. Da hvalpen var 7 måneder gammel, sked og tissede den bag sofaen, så de kom den i en transportkasse i 5 dage, hvor den stod i lort og tis til halsen, for så " kunne den jo lærer det ". De blev meldt af nogle naboer, men der skete intet. Men åbenbart var de blevet lidt nervøse, for da de besluttede at hunden var en møghund skød de den ikke, men tilkaldte dyrlægen og fik en kæmpe skideballe og en opsang fra dyrlægen, som valgte at hunden var bedre tjent med en aflivning, den var allerede så psykisk ødelagt at den ville være svær at omplacere. Siden den dag med dyrlægen har de ikke købt hund.

 

 

I øvrigt kunne jeg forstille mig at det blev misbrugt andre steder, det med lige at få en jæger til at skyde ens hund eller kat, når man er træt af den, i stedet for at ofre penge på en dyrlæge til aflivning og stå og forklare sig til dyrlægen.

 

Min mors kærste har en hønse og duefarm og der bliver selvsagt ikke ofret dyrlæge på aflivning. Han rykker ganske enkelt hovedet af dem. Det synes jeg er virkelig klamt, men det går hurtig og er smertefrit. Og man kan jo ikke have en dyrlæge rendende derude i tide og utide, der er tit en dårlig hane eller dueunger der er syge og må aflives.

 

Kaniner og marsvine hos dem, bliver aflivet hos dyrlægen.

 

 

 

Jeg og min far måtte engang aflive 2 kaninunger på 5 uger. De var meget syge og det var en lørdag aften de blev dårlige, dyrlægen ville have 1600 kr for at aflive dem og vi kunne først komme om 2 timer, da han var ude ved en hest der skulle sys i sit ben. Da de ikke var ældre, turde min far godt dreje halsen om på dem, så de brækkede nakken. Jeg kunne ikke gøre det, min ellers benhårde far var ved at græde da han skulle gøre det. Og han kun også kun fordi de var så små. Større kaniner spræller jo og man kan ikke være sikker på at gøre det i første hug.

 

 

 

At drukne katte og andre dyr er under al kritik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt lovtekst

Bekendtgørelse om slagtning og aflivning

 

Kapitel 1

Bekendtgørelsens område m.v.

§ 1. Reglerne i denne bekendtgørelse finder anvendelse på flytning, opstaldning, fastholdelse, bedøvelse, slagtning og aflivning af dyr, der opdrættes og holdes med henblik på fremstilling af kød, skind, pelsværk eller andre produkter. Reglerne finder endvidere anvendelse på aflivning af heste, hunde og katte. Ved aflivning i forbindelse med offentlig sygdomsbekæmpelse finder § 3 anvendelse.

Stk. 2. Reglerne finder dog ikke anvendelse på:

1) Tekniske og videnskabelige undersøgelser, der vedrører forhold efter stk. 1, udført under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet.

2) Vildtlevende vildt, der aflives på et jagtområde med de jagtredskaber, der er tilladt i lov om jagt og vildtforvaltning.

 

 

dvs. vores kæledyr er som udgangspunkt også inkluderet i denne bekendtgørelse. Jeg ved der er lidt "halløj" hvad angår nyfødte i kapitel 4 paragraf 13 som kommer lidt senere.

 

Kapitel 3

§ 10. Flytning, opstaldning, fastholdelse, bedøvelse, slagtning eller aflivning af dyr må kun foretages af personer, der har det fornødne kendskab og de fornødne færdigheder til at udføre arbejdet humant og effektivt i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse.

Der er tilføjelser hertil i kapitel 4 paragraf 13.:

 

kapitel 4

§ 13. Slagtning eller aflivning af enhovede dyr, kvæg og strudsefugle må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning.

Stk. 2. Aflivning af hunde og katte må kun foretages af de i stk. 1 nævnte personer.

Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, der sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter fødslen. Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

 

 

 

 

Kapitel 4

§ 12. Aflivning af pelsdyr må kun foretages af en person, som har det fornødne kendskab og de fornødne færdigheder til at udføre aflivningen humant og effektivt i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse. Aflivningen skal ske med mindst mulig forstyrrelse for de øvrige dyr.

 

Stk. 2. Ved aflivning af pelsdyr finder reglerne i kapitel 11 anvendelse.

 

 

 

kapitel 4 § 16. Reglerne i §§ 11, 12, 13, stk. 1 og 2, § 14, og § 15, stk. 2, kan fraviges i fornødent omfang, når det drejer sig om dyr, der på grund af sygdom eller tilskadekomst straks skal aflives.

Hér var den med i princippet må man ikke aflive dyr, selv i en akut situation, uden uddannelse heri.... men i praksis (se paragraffen ovenfor) er der lovhjemmel for at det kan være i orden. Det er den der med: "i fornødent omfang" der går ind og driller lidt når man snakker om det. For i praksis er der reelt ikke et problem med det. Jeg har da til dato endnu ikke hørt om en sag der har kørt fordi man har aflivet et dyr i en akut situation.

 

 

metoderne der må anvendes:

Kapitel 9

Bedøvelses- og aflivningsmetoder, der skal anvendes ved slagtning af dyr

§ 41. Bedøvelse skal foretages ved anvendelse af:

1) boltpistol,

2) skydeapparat,

3) elektrisk strøm eller

4) kuldioxid.

 

§ 42. Aflivning skal foretages med:

1) pistol eller gevær med skarp ammunition,

2) elektrisk strøm eller

3) kuldioxid.

Stk. 2. Fjerkræ kan tillige aflives ved afhugning af hovedet.

 

§ 43. Dyrene må ikke bedøves, hvis der ikke er mulighed for afblødning umiddelbart herefter.

 

§ 44. Ved bedøvelse med boltpistol skal instrumenterne anbringes således, at bolten drives ind i hjernebarken. Hos hornkvæg er det forbudt at placere indskuddet i nakken.

Stk. 2. Hos får og geder må indskuddet placeres i nakken, hvis hornene forhindrer, at indskuddet placeres i panden. Indskuddet skal i så fald placeres lige bag hornene med retning mod munden, og afblødningen skal begynde senest 15 sekunder efter, at skuddet er affyret.

 

§ 46. Ved et begrænset antal kaniner kan der anvendes et ikke-mekanisk slag. Dette skal dog foretages således, at dyrene omgående kommer i en tilstand af bevidstløshed, der varer, indtil døden indtræder.

I praksis: Hold kaninen i bagbenene og giv den et kraftigt nedadgående håndkantslag i nakken = nakken knækker.

 

Kapitel 11

Metoder til aflivning af pelsdyr

§ 56. Aflivning af pelsdyr skal foretages med:

1) mekaniske instrumenter med penetrerende bolt, der drives ind i hjernen,

2) injektion af stoffer med dødelig virkning,

3) aflivning med elektrisk strøm med hjertestop til følge,

4) kulilte,

5) chloroform eller

6) kuldioxid.

Stk. 2. Medlemmer af mårfamilien må dog kun aflives ved anvendelse af metoderne nævnt i stk. 1, nr. 1), 2), 3), 4) eller 6).

Stk. 3. Ræve må kun aflives ved anvendelse af metoderne nævnt i stk. 1, nr. 1), 2) eller 3).

Stk. 4. Sumpbævere må kun aflives ved anvendelse af metoderne nævnt i stk. 1, nr. 1) eller 2).

 

§ 57. Ved anvendelse af mekaniske instrumenter med penetrerende bolt skal instrumenterne placeres således, at det sikres, at bolten drives ind i hjernebarken.

Stk. 2. Denne metode er kun tilladt, hvis den efterfølges af øjeblikkelig afblødning.

 

§ 58. Ved injektion af stoffer med dødelig virkning må der kun anvendes stoffer i sådanne doser og administreret på en sådan måde, at de forårsager øjeblikkelig bevidstløshed efterfulgt af døden.

Stk. 2. Det er ikke tilladt at anvende kloralhydrat til aflivning af pelsdyr. Muskelafslappende midler må først anvendes, når dyret er bedøvet.

 

§ 59. Ved anvendelse af elektrisk strøm med hjertestop til følge skal der anbringes elektroder på en sådan måde, at strømmen ledes gennem dyrets hjerte, idet der anvendes en så høj strømstyrke, at dyret straks mister bevidstheden og får hjertestop. Hvis der anbringes elektroder på mund og rectum, skal der for ræves vedkommende anvendes en effektivværdi på 0,3 ampere i mindst 3 sekunder.

Stk. 2. Ved aflivning af chinchillaer efter denne metode skal dyrene fastholdes i halen, hvorefter der anbringes elektroder på halen tæt ved roden og på det ene øre, og derefter tilsluttes strømmen. Der skal anvendes en effektivværdi på 0,57 ampere i mindst 60 sekunder.

Stk. 3. Udstyr til elektrisk aflivning skal forsynes med en anordning, der viser strømstyrken, når udstyret er i funktion. Anordningen skal være tydeligt synlig for den operatør, som betjener udstyret.

 

§ 60. Ved anvendelse af kulilte skal det kammer, hvor dyrene kommer i kontakt med gassen, udformes, konstrueres og vedligeholdes således, at dyrene ikke kommer til skade, og således, at de kan overvåges.

Stk. 2. Dyrene må først lukkes ind i kammeret, når det er blevet tilført ren kulilte til en kuliltekoncentration på mindst 1 volumenprocent.

Stk. 3. Der kan anvendes udstødningsgas fra en motor, der er beregnet til dette formål, til aflivning af medlemmer af mårfamilien og chinchillaer, hvis dyrene først lukkes ind i kammeret, når kuliltekoncentrationen er nået op på mindst 1 volumenprocent, og når den anvendte gas er:

1) tilstrækkelig afkølet,

2) tilstrækkelig filtreret eller

3) fri for alle irriterende stoffer eller gasser.

Stk. 4. Gassen skal, når den indåndes, først medføre totalbedøvelse og derefter med sikkerhed medføre døden.

Stk. 5. Dyrene skal forblive i kammeret, indtil de er døde.

Stk. 6. Ved anvendelse af udstødningsgas fra en motor, som nævnt i stk. 3, skal udstyret til aflivning afprøves, før aflivningen af hvert hold dyr påbegyndes.

 

§ 61. Chloroform må anvendes til aflivning af chinchillaer, hvis følgende betingelser er opfyldt:

1) det kammer, hvor dyrene kommer i kontakt med gassen, skal udformes, konstrueres og vedligeholdes således, at dyrene ikke kommer til skade, og således, at de kan overvåges,

2) dyrene må først lukkes ind i kammeret, når luften er mættet med chloroform,

3) gassen skal, når den indåndes, først medføre totalbedøvelse og til sidst med sikkerhed medføre døden og

4) dyrene forbliver i kammeret, indtil de er døde.

 

§ 62. Kuldioxid fra en beholder kan anvendes til aflivning af medlemmer af mårfamilien og chinchillaer, hvis:

1) det kammer, hvor dyrene kommer i kontakt med gassen, udformes, konstrueres og vedligeholdes således, at dyrene ikke kommer til skade, og således at de kan overvåges,

2) dyrene først lukkes ind i kammeret, når luften har nået den størst mulige koncentration af kuldioxid, der er tilført i ren form,

3) gassen, når den indåndes, først medfører totalbedøvelse og til sidst med sikkerhed døden og

4) dyrene forbliver i kammeret, indtil de er døde.

 

og det var det sidste af de metoder man må bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

tidligere havde jeg Ablid dyreklinik i Århus( de er gode) jeg flyttede så til Malling og skiftede pga afstanden til den lokale:(, nu har jeg Højbjerg dyreklinik, og er tilfreds igen .

 

Ham i malling, uf han giver mig myrekryb. Har to enorme dårlige opleveser med ham. Har også brugt højbjerg og Abild og dem var jeg også glade for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dyret skal dø, er det vel i princippet lidt ligegyldigt om der bliver lavet mos af det eller ej, er det ikke?

.

 

Både og, altså for syns skyld er det bedre dyret ikke ender som mos. Når ens gamle oldemor dør ville det også virke lidt øh bizart hvis hun er helt krøllet og fladmast. Nogle ville også synes at det handler om respekt for dyret, og at det ikke er respekt for liv at mase dyret til kartoffelmos.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vokset op på landet, og har nok derfor en lidt mere afslappet holdning til aflivning...

 

Jeg synes dog stadig ikke at man selv bør gøre det... Men vi havde en billion katte og min mors mand ville reducere hvert kuld killinger så det passede til hvad der var behov for... Vi skulle jo have katte til at fange mus osv... Da vi flyttede tog vi alle kattene med, og da vi nu boede i hus blev de alle sterealiseret (min mor har stadig et super billede af 13 hun katte der sidder med hver deres krave på)... De ung hun katte der var fik p-piller til de var gamle nok til at kunne få killinger, hankattene blev kastreret så snart de var gamle nok... (De havde ingen fertile hankatte selv, så alle killinger var lavet "af fremmede hankatte" (eller den samme, hvem ved!))...

 

Det pudsige er at i dag, 25 år senere lever der stadig efterkommere efter de katte... Og der avles stadig på dem, omend mere arrangeret (De var blandinger imellem trefarvet og røde huskatte, samt norsk skovkat oprindeligt)...

 

Nå men i hvertfald reducerede min stedfar jo de kuld selv, og som jeg husker det fik hver hunkat lov at beholde i gennemsnit 4-5 killinger, og jeg TROR at han gav killingerne der skulle aflives et gok i hovedet...

 

Jeg husker tydeligt min søster og jeg kæmpe en brav kamp for en lille sort han-killing, som jo i min fars hovede var totalt "ubrugelig", og det var svært at komme af med en sort killing... Men vi kæmpede for han lignede en lille muldvarp, og han var såååårh dejlig... Heldigvis fik vi vores vilje, og Møffe, som vi døbte ham, flyttede over til vores onkel.. Møffe voksede op og vejede 11 kg, havde en lang smuk smuk pels, og alle var bare vilde med hvor lækker han var... Siden da stoppede han med at fravælge de sorte killinger "bare fordi de var sværrest at afsætte"..

 

Nå men det er jo en barsk holdning, og det er absolut ikke en holdning jeg selv deler, men den findes, og ja.. så kan man jo kalde det uansvarligt at de ikke valgte at få færre kuld killinger, fremfor at reducere kuld... (Det er i hvertfald min holdning)... Det var altså, skal det lige tilføjes, heller ikke alle kuld der blev reduceret...

 

Nå... ja..

 

Jeg mener at der er to okay måder af få aflivet sin hund på (idéelt set), den ene er hos dyrlægen, og den anden er af en jæger, som kan gøre det på en ansvarlig måde... Men nu er jeg jo så heldig at min hund aldrig dør, så jeg behøves sleeeet ikke tage stilling til sådan noget :engel:

Jeg håber du er så heldig:lun:

Det var nok nærmest almindeligt, med de brutale aflivninger af killinger før hen, der stadig mange der ikke har samme respekt om katte liv, som de har for hunde:hmm:men mange har jo både kat og hund, og det de gjorde den gang, kalder vi i dag for dyremishandling. så hellere en kugle.

en af grundene til, at mine katte ikke løber frit, er at de ville løbe lige over i skoven hvor der er jagt, og den store MCO kan da tage en stor harekilling, og store fugle, ikke populært hos en jæger!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dyret skal dø, er det vel i princippet lidt ligegyldigt om der bliver lavet mos af det eller ej, er det ikke?

Desuden sker det nu ikke, hvis vi snakker aflivning med en kugle. Jeg har efterhånden taget en del smådyr med salonbøsse, og for den sags skyld også den store riffel hvis jeg ikke lige havde patroner til den lille.

Hvis man tog haglbøssen for at "ordne" naboens bette hamster, så ville jeg nok kigge noget undrende, for så var der da vist tale om overkill...... og hamstermos. Men død er død.

 

Udover dét er der et par særregler om nyfødte katte, hvalpe og den slags. Skal lige se om jeg kan hitte reglerne igen. Det er efterhånden længe siden jeg rodede med dét sidst.

 

Det jeg ville frem til var, at jeg næppe kan tro de fleste ville aflive smådyrene ved at lave et royalistisk svineri med dyremos ud af det ved at skyde dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Andre dyr end hunde har jeg slet ikke taget stilling til - de interesserer mig ikke så meget ;-) Ejheller taler jeg om hvalpe, men om hunde der skal herfra pga. alderdom eller sygdom.

 

 

Mindre dyr end hunde bliver også aflivet, ligesådan med nyfødte dyr. I princippet interesserer alle dyrs velfærd mig, så naturligvis har jeg andre dyr end hunde med :-D

 

Jeg vidste ikke bedre, men har, senere også fået at vide det kun var killinger, der blev aflivet på den måde, jeg er glad for at have skiftet dyrlæge, jeg har hørt så meget dårligt om ham jeg havde, han havde heller ikke meget tilovers får katte, han er mest til Heste Geder og får, han har så fået en ny yngere dyrlæge som nu tager smådyrene.

tidligere havde jeg Ablid dyreklinik i Århus( de er gode) jeg flyttede så til Malling og skiftede pga afstanden til den lokale:(, nu har jeg Højbjerg dyreklinik, og er tilfreds igen .

 

Dejlgt at være tilfreds med sin dyrlæge :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået 2 katte aflivet af en jæger. De kom ned i en kasse som passede til deres størrelse og derefter blev kassen skudt. 1 sek. og katten var død.

 

Det har jeg ingen problemer med overhovedet.

 

Kender flere der har aflivet deres gamle hund selv og så længe det foregår ved skydning med skydevåben eller boltpistol - altså dyret er dødt øjeblikkeligt og lider ikke - har jeg ingen problemer med det overhovedet.

 

Hellere det end at et dyr lider gennem længere tid - som min mors tidligere hund, der intet kunne, men hvor hendes mand nægtede at lade dyret aflive, for 'han logrer jo med halen, når jeg kommer hjem'

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået 2 katte aflivet af en jæger. De kom ned i en kasse som passede til deres størrelse og derefter blev kassen skudt. 1 sek. og katten var død.

 

Det har jeg ingen problemer med overhovedet.

 

Kender flere der har aflivet deres gamle hund selv og så længe det foregår ved skydning med skydevåben eller boltpistol - altså dyret er dødt øjeblikkeligt og lider ikke - har jeg ingen problemer med det overhovedet.

 

Hellere det end at et dyr lider gennem længere tid - som min mors tidligere hund, der intet kunne, men hvor hendes mand nægtede at lade dyret aflive, for 'han logrer jo med halen, når jeg kommer hjem'

 

Det er jo der det er godt med en dyrlæge, jeg går til kontrol med min kat med nyreproblemer 2 gange om året, får taget blodprøver og set ham efter, har en aftale med dyrlægen, at Birk ikke må lide, men han skal blive her så længe det er forsvarligt, man kan godt selv miste fokus:cry: Birk skal har fra før det bliver akut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har fået 2 katte aflivet af en jæger. De kom ned i en kasse som passede til deres størrelse og derefter blev kassen skudt. 1 sek. og katten var død.

 

Det har jeg ingen problemer med overhovedet.

 

Kender flere der har aflivet deres gamle hund selv og så længe det foregår ved skydning med skydevåben eller boltpistol - altså dyret er dødt øjeblikkeligt og lider ikke - har jeg ingen problemer med det overhovedet.

 

Hellere det end at et dyr lider gennem længere tid - som min mors tidligere hund, der intet kunne, men hvor hendes mand nægtede at lade dyret aflive, for 'han logrer jo med halen, når jeg kommer hjem'

 

Min far har også aflivet katte - og killinger fordi de var syge. Det er selvfølgelig ikke rart at vide, at far nu står omme bagved laden og når der lyder et bang, så er der ikke liv længere, men alligevel har jeg altid accepteret det, og gør det stadig.

Vi har altid haft udekatte, så det er ikke altid man liiige finder killingerne fra start af. En gang i mellem har vi haft katte, som ikke kunne/ville tage sig af sine killinger, så vi har kunnet høre killingerne kalde på deres mor fra høloftet, og når vi så har fundet dem, har de været svækkede og så er det egentlig rart nok at vide, at de ikke skal lide længere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Hvis det er ok selv at aflive sine dyr, nyfødte som gamle, så melder spørgsmålet "hvordan?" sig.

Hvad er acceptabelt?

 

Min tidligere genbo smadrede hundehvalpe, eller rettere han fik sine teenagesønner til det, op mod en staldmur, nogle drukner killinger og hvalpe.

Hvis hjemmeaflivning skal gøres af hunde/katteejeren hvordan skal det så foregå?

 

Jeg har ikke fantasi til at forestille mig en tilfredsstillende måde at gøre det på

 

Det er ikke tilfredsstillende nej -og ej heller lovligt. Det er nemlig kun folk der er uddannet til det, som må aflive dyr. Dvs f.eks. en slagter, dyrlæge, jæger o.l.

Så En tilfældig hundeejer kan ikke bare sådan aflive sin hund (lovligt).

 

Dertil kommer at dyreværnsloven jo osse siger at dyr skal aflives så humant og hurtigt som muligt -og derfor er 10 slag mod væggen e.l. jo ikke lovligt.

 

Jeg finder det helt ok at folk selv afliver deres hunde, såfremt loven på området overholdes. Og om det er en jagthund eller "sofahund" (som nævnt i et af de første indlæg) kan jeg ikke se har noget med sagen at gøre.

Sofa-hunden vil jo næppe ende sine dage på en jagt, men kunne f.eks. blive sendt ud efter en bold, og skudt i udløbet (som at man sender jagthunden afsted efter et stykke vildt, og skyder den når den er på vej).

 

For nogen hunden vil det ganske givet være mere humant at aflive på den måde, fremfor at slæbe hunden til dyrlægen. Min gamle hund var rædselsslagen for dyrlægen ( og generelt ikke glad ved fremmede). Da hun skulle aflives kom dyrlægen hjem til os. Hun fik en gang bedøvelse først, men hun kæmpede en brav kamp for at holde sig vågen, simpelthen fordi hun var så bange.

For hende havde det været langt mere humant at få en jæger til at skyde hende... jægeren havde jo kunnet sidde på en vis afstand, og Møffe og jeg kunne have sendt hende ud at hente en bold, og så havde det været slut, uden angst.

 

Reiki ææælsker alle mennesker inkl dyrlægen, så for ham ville det være lige så stressfrit at få dyrlægen til at komme. Gia ved jeg ikke helt. Hun er ikke angst eller noget, men bryder sig ikke rigtigt om fremmede (inkl dyrlæge) men tror et eller andet sted det for hende vil være et fedt om det sker på den ene eller anden måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke tilfredsstillende nej -og ej heller lovligt. Det er nemlig kun folk der er uddannet til det, som må aflive dyr. Dvs f.eks. en slagter, dyrlæge, jæger o.l.

Så En tilfældig hundeejer kan ikke bare sådan aflive sin hund (lovligt).

 

Dertil kommer at dyreværnsloven jo osse siger at dyr skal aflives så humant og hurtigt som muligt -og derfor er 10 slag mod væggen e.l. jo ikke lovligt.

 

Jeg finder det helt ok at folk selv afliver deres hunde, såfremt loven på området overholdes. Og om det er en jagthund eller "sofahund" (som nævnt i et af de første indlæg) kan jeg ikke se har noget med sagen at gøre.

Sofa-hunden vil jo næppe ende sine dage på en jagt, men kunne f.eks. blive sendt ud efter en bold, og skudt i udløbet (som at man sender jagthunden afsted efter et stykke vildt, og skyder den når den er på vej).

 

For nogen hunden vil det ganske givet være mere humant at aflive på den måde, fremfor at slæbe hunden til dyrlægen. Min gamle hund var rædselsslagen for dyrlægen ( og generelt ikke glad ved fremmede). Da hun skulle aflives kom dyrlægen hjem til os. Hun fik en gang bedøvelse først, men hun kæmpede en brav kamp for at holde sig vågen, simpelthen fordi hun var så bange.

For hende havde det været langt mere humant at få en jæger til at skyde hende... jægeren havde jo kunnet sidde på en vis afstand, og Møffe og jeg kunne have sendt hende ud at hente en bold, og så havde det været slut, uden angst.

 

Reiki ææælsker alle mennesker inkl dyrlægen, så for ham ville det være lige så stressfrit at få dyrlægen til at komme. Gia ved jeg ikke helt. Hun er ikke angst eller noget, men bryder sig ikke rigtigt om fremmede (inkl dyrlæge) men tror et eller andet sted det for hende vil være et fedt om det sker på den ene eller anden måde.

Det er lige præcis det jeg selv frygter, Misja ville "lugte noget fælt" og stritte i mod i samme øjeblik hun så dyrelægen uanset om det var her hjemme eller hos dem.

 

 

......Og som en lille kommentar til det en anden skrev, så har jeg mødt døden helt oppe tæt på utallige gange og har absolut ingen romantiske eller romantiseret forstillinger om noget der har med den at gøre. Alene ordet er en hån i mine øre, når vi taler om den virkelige død.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har flere gange måtte aflive. Både akut og af nødvendighed. Har brugt en luftpistol til større dyr (kaniner) og ingen dyr er blevet til mos.

De har intet opdaget. Er blevet sat i en kasse med foder og skudt bagfra så de intet har opdaget.

Har også måtte aflive kyllinger akut, hvilket er foregået med en rosensaks. Et "klip" og nakken er brækket og dyret er dødt uden at have opdaget noget.

Jeg slagter selv, både kaniner og høns så jeg ved hvad jeg gør ellers havde jeg ikke gjort det og bruger altid den mens humane måde jeg kan finde. Det være sig skud eller brække nakken.

Men ja. Vi der lever på landet har nok en anden indstilling til naturen og dens måde at være på, end mennesker som lever på 4. sal i en lejlighed i KBH. og kun ser den i den lokale park.

 

Jeg er selv vokset op på 4. sal i KBH og har helt sikkert ændret min indstilling til naturen og dens måde at være på. For 15 år siden havde du ikke fået mig til at aflive mine egne dyr. For 20 år siden var jeg akut afsted til dyrlægen med et hamster for at få det aflivet, i dag havde jeg gjort det selv.

 

Fik aflivet min hund i sommers hos dyrlægen og synes egentligt at det var ok, men havde jeg haft pengene til det var han blevet aflivet hjemme af dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var engang vidne til at et stor kuld hvalpe blev aflivet ved drukning. Jeg var kun et barn 8 år dengang - og vores nabos hund skulle have et hold UPS hvalpe - og da hun gik i fødsel blev den ene efter den anden hvalp druknet lige så snart den var ude. Mor hund fik lov at beholde en hvalp. Det var forfærdelig og den dag i dag kan jeg stadig se den scene for mig - ingen tvivl om af lige den episode gjorde et eller andet ved mig :shock:

 

Fy for pokker og opleve sådan noget som barn.

 

Jeg synes det er ok for f.eks. en jæger at aflive egen eller jægerkollegas hund, men der stopper det så også for mit vedkommende. Mener bestemt ikke, at hvis man har "sofa"hund og man lige vil spare den regning ved dyrlægen, at man så bare lige kan finde en jæger der vil gøre det for prisen på en patron. Når man har et dyr forpligter man sig også til at behandle dem ordentligt og bruge de penge der skal bruges ved dyrlæge.

 

Jeg kunne aldrig selv aflive et af mine dyr.

Min søns første hamster var syg og hvad gjorde jeg? Forberedte knægten på, at den skulle afsted til dyrlæge når han var hentet af taxaen, og at jeg nok ikke fik den med hjem igen.

Den fik en sprøjte og jeg fik den med hjem i en æske så vi kunne begrave den sammen.

Næste hamster døde af alderdom.

 

Kan dog godt slå en skadet fugl ihjel, men den bliver puttet i en pose så jeg ikke skal se på den når jeg rykker halsen af led på den.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Min far har også aflivet katte - og killinger fordi de var syge. Det er selvfølgelig ikke rart at vide, at far nu står omme bagved laden og når der lyder et bang, så er der ikke liv længere, men alligevel har jeg altid accepteret det, og gør det stadig.

Vi har altid haft udekatte, så det er ikke altid man liiige finder killingerne fra start af. En gang i mellem har vi haft katte, som ikke kunne/ville tage sig af sine killinger, så vi har kunnet høre killingerne kalde på deres mor fra høloftet, og når vi så har fundet dem, har de været svækkede og så er det egentlig rart nok at vide, at de ikke skal lide længere..

 

 

Hvorfår i alverden neutraliserer din far ikke sine katte?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fy for pokker og opleve sådan noget som barn.

 

Jeg synes det er ok for f.eks. en jæger at aflive egen eller jægerkollegas hund, men der stopper det så også for mit vedkommende. Mener bestemt ikke, at hvis man har "sofa"hund og man lige vil spare den regning ved dyrlægen, at man så bare lige kan finde en jæger der vil gøre det for prisen på en patron. Når man har et dyr forpligter man sig også til at behandle dem ordentligt og bruge de penge der skal bruges ved dyrlæge.

 

Jeg kunne aldrig selv aflive et af mine dyr.

Min søns første hamster var syg og hvad gjorde jeg? Forberedte knægten på, at den skulle afsted til dyrlæge når han var hentet af taxaen, og at jeg nok ikke fik den med hjem igen.

Den fik en sprøjte og jeg fik den med hjem i en æske så vi kunne begrave den sammen.

Næste hamster døde af alderdom.

 

Kan dog godt slå en skadet fugl ihjel, men den bliver puttet i en pose så jeg ikke skal se på den når jeg rykker halsen af led på den.

 

Gitte

Hvor pokker kom den lige fra, ihvertfald ikke fra debatøre i denne tråd!

 

Så hvem kender du dog der vil det, bare for at spare en dyrelæge regning på aflivning ???

 

Hvorfor er det ok at en jæger skyder en anden jægers hund i den situation, men ikke andre hunde ? - Hvad sørensen er sofahunde ? Er det min hund som har levet et aktivt liv, blevet brugt, trænet osv hele hendes liv ? Er det brugshunden ? Konkurrance hunden ? Sports hunden ? Den aktive hund ?

 

Jeg kender sørme en del jagthunde der snorker gladeligt i sofaen når de er hjemme, hvor høre de til i gruppen af sofahunde ?

 

Seriøst, hvorfor den ene men ikke den anden, hvis ejer kender sin hund som Kleo og jeg fx. beskriver vores ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg ikke.

 

Jeg synes du skal forsøge at få ham til at forstå, at han har pligt til at få neutralisere sine katte. Han har givetvis valgt at have katte for at holde skadedyrsbestanden nede og så har han også ansvar for dem og skylder at drage omsorg for dem. Man kan som dyreven og samvittighedsfuldt menneske simpelthen ikke være andet bekendt. Der er alt for mange uønskede katte der går for lud og koldt vand, internaterne bugner. Der er ikke hjem nok til dem allesammen. En enkelt ikke-sterilliseret kat kan få op til 30 killinger årligt! Det er langt fra sikkert din far finder alle killingerne. Desuden er det virkelig synd for mormis på den måde det forgår. Det er altså ikke at have respekt for dyr.

 

 

Måske er det uvidenhed? Desværre er enkelte stivstikkere (gammeldags) mennesker, der ikke synes at katte er ret meget værd. Men de mennesker bliver heldigvis færre og færre ved oplysning.

 

Udover den samvittighedsfulde del af det har det en række fordele at få kattene neutraliseret:

 

Antallet af sår og tilskadekomster som følge af slåskampe bringes ned (færre dyrlægeudgifter!)

 

Hankatte holder op med at afmærke/ strinte (lugter fælt).

 

Hunkatten undgår en række sygdomme som brystkræft, infektioner i underlivet. Og de holder op med at være urenlige.

 

Kattene fremstår mere pæne og velernærede.

 

Se evt link Neutralisering

 

Jeg synes virkelig du skal gøre alt, hvad du kan for at oplyse ham. Held og lykke med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes nu du overdriver. Du kender ikke min far og ved ikke hvordan forholdene er for kattene hos mine forældre. De har det godt og den kat vi har nu har vi reddet fra et dårligt hjem.

Min far har bestemt respekt for dyr! Og han afliver jo ikke hvis der ikke er en grund. Sidste gang vi havde en killing der ikke ville spise gjorde han et ihærdigt forsøg på at fodre den op med mælkeerstatning. Han brugte en hel del tid på at sidde med den lille killing, men den overlevede desværre ikke.

 

Men det her er en hel anden debat, som jeg slet ikke ville have gang i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes nu du overdriver. Du kender ikke min far og ved ikke hvordan forholdene er for kattene hos mine forældre. De har det godt og den kat vi har nu har vi reddet fra et dårligt hjem.

Min far har bestemt respekt for dyr! Og han afliver jo ikke hvis der ikke er en grund. Sidste gang vi havde en killing der ikke ville spise gjorde han et ihærdigt forsøg på at fodre den op med mælkeerstatning. Han brugte en hel del tid på at sidde med den lille killing, men den overlevede desværre ikke.

 

Men det her er en hel anden debat, som jeg slet ikke ville have gang i.

 

 

Det er dejligt at høre. Men så forstår jeg da slet ikke, hvorfor kattene ikke er neutraliserede? :vedikke: Jeg tror ikke helt du helt har forstået det vigtigste argument for at neutralisere: At nedsætte antallet af uønskede katte i DK. Hvis din far kun afliver de killinger, der er syge, hvor mange katte tror du så han har om 5 år? Og hans katte kan også parre sig med andre katte på nabogårde/ vildtlevende osv. Neutralisering er et simpelt indgreb én gang i kattens liv. Og katte kan blive 15-20 år. Det er uforsvarligt ikke at gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dejligt at høre. Men så forstår jeg da slet ikke, hvorfor kattene ikke er neutraliserede? :vedikke: Jeg tror ikke helt du helt har forstået det vigtigste argument for at neutralisere: At nedsætte antallet af uønskede katte i DK. Hvis din far kun afliver de killinger, der er syge, hvor mange katte tror du så han har om 5 år? Og hans katte kan også parre sig med andre katte på nabogårde/ vildtlevende osv. Neutralisering er et simpelt indgreb én gang i kattens liv. Og katte kan blive 15-20 år. Det er uforsvarligt ikke at gøre det.

 

Du kan ikke køre det du ser som faderens manglende tagen ansvar af på datteren, det er ikke rimeligt!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke køre det du ser som faderens manglende tagen ansvar af på datteren, det er ikke rimeligt!

 

Det har du ret i, men det kunne jo være, at Frk.Smilla tænkte, at datteren kunne gå videre til sin far med idéen. Det er jo lidt svært for Frk.Smilla at sige noget direkte til faren, når han ikke er herinde.. Desuden kan jeg ikke se af Frk.Smillas indlæg, at hun kører noget ansvar af på DitteTved, men blot, at hun forsøger at gøre opmærksom på det, som DitteTved og faren måske ikke lige selv har tænkt over..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...