Hop til indhold

Hundebørn vs. menneskebørn


Potemis
 Share

Recommended Posts

Fordi at det koster os 8 milliarder om året at folk ikke kan lade være med at fylde i hovedet. Penge som vi i høj grad har brug for på andre og væsentligt mere udbytterige områder. Det er jo ikke ligefrem fordi at statskassen bugner.
Nuancerne, kære ven... Nuancerne..

 

Og desuden berettiger det vel ikke folk til at kommentere på hvad andre mennesker gør eller ikke gør. Det kommer da ikke dem ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er først og fremmest overrasket over at nogen tager sig tid til at glo på hvad folk har i kurven.. Mine fem minutter i Fakta skal helst være et hit and run. Jeg tror aldrig jeg har set efter hvad folk køber. Nogensinde. Ok, der var hende der købte 30 liter koldskål, der løb på dato ugen efter. Men ellers..

Os det. Jeg holder nok øjnene lidt nede i egen kurv, og nøjes med at irriteres over de gamle damer der insisterer på at parkere deres indkøbskurve der hvor jeg skal gå. Ligemeget hvor og hvornår jeg handler, er der mindst EN.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke fulgt med i den foregående debat, men jeg fik lige lyst til at kommentere denne :genert:

 

Hvis du havde spurgt mig for 10 år siden, så ville jeg have påstået at overvægtige bare burde tage sig sammen... Og jeg så gladeligt tv-programmer om overvægtige der forsøgte at tabe sig, alt imens jeg sad helt seriøst og undrede mig over at de kunne syntes det var så svært...

På dette tidspunkt vejede jeg selv 58 kilo og behøvede slet ikke at tage hensyn til hvad jeg spiste, jeg bibeholdt min vægt om jeg så levede af flødekager...

 

Så fik jeg PCO, og i løbet af et år tog jeg 15 kilo på :shock:

 

Det tog lægerne rigtig lang tid at finde ud af hvad jeg fejlede, men i dag ved de det og jeg får den rette medicin.

 

Da jeg startede på medicinen tabte jeg 10 kilo i løbet af det første halve år, og dette helt uden at tænke over det, men så begyndte jeg at glemme min medicin i ny og næ, og desuden havde jeg i løbet af min sygdomsperiode skabt mig nogle vaner som jeg aldrig havde haft før. Min kost så aldeles anderledes ud, og bestod hovedsageligt af sukker, fordi at når man har PCO så råber kroppen konstant på sukker, men selv om jeg nu var/er medicineret, så har jeg utroligt svært ved igen at vænne mig af med at spise alt det her sukker.

 

Og når man spiser så meget sukker, så bliver man træt fordi ens blodsukker fiser op og ned hele tiden, og når man er så træt, så orker man ikke at ændre vaner og spise noget andet....

 

Og under min sygdom har jeg jo slæbt slik og atter slik med hjem, så Bo som egentlig også var forholdsvis slank for 10 år siden, ja han er også blevet overvægtig med tiden.

 

Og i vores tilfælde er der ingen tvivl om at overvægten skyldes at vi spiser, ikke for meget, men helt klart det forkerte. Men at ændre dette mønster er slet ikke så let som jeg rent faktisk troede det ville være...

 

Så jeg tror bestemt at ens psyke, eller manglende overskud pga. forkert kost, kan bremse en kolosalt under en slankekur eller livsomlægning.

Ja, det kræver da rigtig meget overskud at ændre på noget i sit liv. Uanset om det er at stoppe med at ryge, at drikke, overspise eller spise forkert eller hvad det nu kunne være.

Men det er nok rigtigt, at det kan være svært at sætte sig ind i, hvis man ikke helt selv har prøvet det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og desuden berettiger det vel ikke folk til at kommentere på hvad andre mennesker gør eller ikke gør. Det kommer da ikke dem ved.

 

Det kommer jo netop dem ved. I kraft af at de er med til at dække regningen for alle de dårligdomme som vedkommende med overvejende sandsynlighed pådrager sig selv.

 

Dertil skal det siges at jeg aldrig selv kunne finde på at kommentere folks indkøb. Jeg interesserer mig ikke for den enkelte person, og tænker ikke negativt om overvægtige mennesker når jeg møder dem overhovedet. Jeg har haft mange gode venner der vejede 50 kg for meget. Jeg konstaterer bare at det på et samfundsmæssigt plan er at kæmpe problem. Og selvfølgelig også for den enkelte person, men det skal jeg ikke blande mig i, medmindre personen selv spørger om hjælp. Dog skal jeg ikke afvise at det muligvis ville hjælpe på udviklingen hvis folk begyndte at gå hinanden lidt mere på klingen. Så vidt jeg forstår er det den eneste grund til at så mange er stoppet med at ryge. Det er blevet tabu i samfundet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk har bare ufattelig travlt...

 

Da jeg var syg, tror jeg dog jeg fik sat skræk i livet på én af dem, som frimodigt kommenterede på hvad folk puttede i indkøbskurven.

Var stadig slemt anoretisk på det tidspunkt og vejede i nærheden af 30 kg.

Men var pakket helt vildt ind i 4-5 lagt overtræksbukser og jakker for at holde varmen, så jeg så pænt bred ud bagfra....

Så da en mand kommenterede at jeg da vist ikke burde putte mayonnaise i kurven, fik han et chok af en anden verden da jeg vendte mig om og spurgte om han stadig mente det, nu han rent faktisk kunne se mig?

Ikke pisse smart at kommentere på, at en fuldstændig udsultet pige putter fedt i indkøbskurven, bare fordi jeg så tyk ud bagfra. :roll:

 

Og det havde da ikke være mere i orden, hvis jeg nu rent faktisk havde været tyk - Man aner sgu' ikke hvad der ligger bag fedmen.

Kender en skøn knægt, som vejer ca. 150 kg. for meget... Det er da nemt at dømme ham som doven og sige han selv er skyld i det.

Men høre man hans livshistorie, så kan det godt være men måske burde revurdere den opfattelse og bør føle sig meget lille fordi man har tillagt ham de negative egenskaber.

 

Folk burde sgu' styre sig og kigge indad, hvis man virkelig har sådan et behov for at dømme - For så er det sgu' en selv der har et problem.

Hvis folk tror det gavner statkassen at kommentere på fremmede folks indkøb og madvaner, så tager de grueligt fejl, men kan være medvirkende til at gøre problemet endnu værre.

Det er simpelthen så dumt, at det går over min forstand at folk kan være så dumme.

 

Undskyld.... Lige et udbrud, da debatten røg ind i en af mine kæpheste :engel:

Præcis. Jeg sad og tænkte det samme - at det måtte bunde i et problem hos dem selv, når de sådan havde behov for at kommentere på hvad andre mennesker vælger at spise. Man har i mine øjne virkelig alt, alt for lidt at gå op i så. Og måske skulle man i nogle tilfælde kigge lidt på sit selvværd også i stedet for at prøve at hævde sig selv på bekostning af fremmede mennesker i supermarkedet. Det er virkelig sølle.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg vejer ca. 40-45 kg. for meget :oops:, for at være normalvægtig og have et normalt BMI.

 

7-9-13, så har jeg aldrig oplevet at få kommentarer omkring mine indkøb eller vægt, men jeg hører også ad helvedes til, så måske det er forklaringen :lol:

Jeg ved slet ikke hvordan jeg ville reagere, hvis jeg fik sådanne kommentarer, men jeg ville nok ikke lade det gå uhørt forbi. Nu skal det dog heller ikke lyde som om jeg ikke anerkender at det sker for andre eller at jeg propper mig med kage, slik og sodavand dagligt, men jeg kan da ikke afvise, at jeg indimellem bestiller en pizza eller køber en fastelavnsbolle.

 

Jeg har aldrig været decideret overvægtig/fed, før nu. Det der har kickstartet min vægtøgning skyldes noget medicin jeg får. Noget som jeg ikke kan undvære. Eller det kan jeg selvfølgelig godt, men alternativet, at være normalvægtig og have min sygdom i "udbrud", gør det bare ikke det værd. Så jeg har "valgt" at være fed og have det godt. For det har jeg. Jeg er glad, både for mit liv, min krop og mit udseende (bortset fra på billeder :mrgreen:).

Når det er sagt, så ved jeg selvfølgelig godt at medicinen ikke er den eneste synder. Men som der står i indlægssedlen, på det ene præparat, så er det "Vægtøgningsneutralt", men kan dog "Give øget appetit".. p69.gif

 

Nå, men uden at det skal blive en hel livshistorie, så ville jeg egentlig bare bekræfte, hvad flere allerede har været inde på, nemlig at der ikke kun er én årsag til at folk er overvægtige.

 

 

(Ps. Til de "nysgerrige", så gør jeg alt hvad jeg kan for at tabe mig, desværre er det bare ikke altid nok).

 

Lyder bekendt.

Kender flere der er på en eller anden slags medicin, som har gjort de har taget på, eller ikke så nemt kan tabe sig.

 

Når vi andre endda kan pylre over vi kan synes det er svært at smide de sidste par kg. så er der ikke noget at sige til, at nogen har det ekstremt svært.

 

Men dælme hellere overvægtig, velfungerende og glad, end tynd og ulykkelig.

Desværre så er det bare ikke altid nemt i det samfund vi lever i, som dømmer ekstremt meget på udseende og hvor folk åbenbart føler de har lov at komme med sårende bemærkninger om andres valg.

 

Sørgeligt... For, som jeg ser det, så er der en hel masse mennesker som har det skidt, for hvorfor i alverden har man ellers behov for at blive forarget og komme med spydige kommentarer om andres valg?

Der må være et eller andet galt i deres eget liv, siden de har behov for at lukke damp ud på den måde.

Så det er lidt dobbelt op på ærgerligt og sørgeligt....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo netop dem ved. I kraft af at de er med til at dække regningen for alle de dårligdomme som vedkommende med overvejende sandsynlighed pådrager sig selv.

 

Dertil skal det siges at jeg aldrig selv kunne finde på at kommentere folks indkøb. Jeg interesserer mig ikke for den enkelte person, og tænker ikke negativt om overvægtige mennesker når jeg møder dem overhovedet. Jeg har haft mange gode venner der vejede 50 kg for meget. Jeg konstaterer bare at det på et samfundsmæssigt plan er at kæmpe problem. Og selvfølgelig også for den enkelte person, men det skal jeg ikke blande mig i, medmindre personen selv spørger om hjælp. Dog skal jeg ikke afvise at det muligvis ville hjælpe på udviklingen hvis folk begyndte at gå hinanden lidt mere på klingen. Så vidt jeg forstår er det den eneste grund til at så mange er stoppet med at ryge. Det er blevet tabu i samfundet.

I mine øjne er det bare slet ikke okay at kommentere på folks indkøb, fordi man måske/måske ikke er med til at betale for en evt. behandling, som vedkommende er nødt til at gennemgå. Jeg ville fandeme godt nok blive sur, hvis nogen følte sig i deres gode ret til at kommentere på mine indkøb, fordi de lever i et samfund, hvor vi betaler skat.

Så måtte der indføres egenbetaling på velfærdssygdomme, som man selv er skyld i, hvis det absolut skal være så stort et problem. Så skulle jeg dælme nok selv betale for min behandling for min overvægt. Det andet er simpelthen for åndssvagt og småligt.

 

Og så synes jeg slet ikke, at man skal begynde at "gå hinanden mere på klingen." Jeg synes, det er for meget med den hetz, der er imod rygere nogle gange. Jeg synes absolut ikke vi behøver fortsætte den udvikling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, men der kan sgu da ikke være regler for alting. Det er da virkelig tilladt at tænke selv og have lidt respekt for andre mennesker. Almindelig pli findes vel stadig væk, selvom alternativet ikke er blevet gjort ulovligt.

 

Folk må sgu da lære at opføre sig ordentligt hjemmefra. Det kan da ikke passe, at alting skal gøres ulovligt, fordi folk ellers ikke selv kan finde ud af at begå sig i samfundet og tænke sig lidt om og selv sætte sig ind i tingene, inden de tager et valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis. Jeg sad og tænkte det samme - at det måtte bunde i et problem hos dem selv, når de sådan havde behov for at kommentere på hvad andre mennesker vælger at spise. Man har i mine øjne virkelig alt, alt for lidt at gå op i så. Og måske skulle man i nogle tilfælde kigge lidt på sit selvværd også i stedet for at prøve at hævde sig selv på bekostning af fremmede mennesker i supermarkedet. Det er virkelig sølle.

 

Grunden til at vi ser diverse programmer om folk der forsøger at opnå noget og ofte mislykkedes, som luksusfælden, diverse slankeprogrammer, børneopdragelsesprogrammer, og lignende, det er jo netop for at vi kan få det bedre med os selv når vi sidder og ser det, så kan vi rigtig sige til os selv "at så slem er jeg da i hvert fald ikke", og på en eller anden måde retfærdiggører det lidt ens egne fejl, og det er vel det samme der sker når folk vælger at kommentere i et supermarket. De har på en eller anden måde et behov for at sammenligne sig med nogen som får dem til at fremstå bedre end de lige umiddelbart føler de er :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hetzen mod rygerne synes jeg er lidt anderledes, da de jo gladeligt slår andre mennesker langsomt ihjel med deres vane, men mennesker der spiser for meget, jo da nøjes med at slå sig selv ihjel. Det synes jeg er en ret stor forskel.

Derudover synes jeg at der skulle bruges mange flere resourcer på at lære børn helt ned til børnehavealderen, som sund kost, og dette skulle holdes ved lige hele vejen gennem deres skolegang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at vi ser diverse programmer om folk der forsøger at opnå noget og ofte mislykkedes, som luksusfælden, diverse slankeprogrammer, børneopdragelsesprogrammer, og lignende, det er jo netop for at vi kan få det bedre med os selv når vi sidder og ser det, så kan vi rigtig sige til os selv "at så slem er jeg da i hvert fald ikke", og på en eller anden måde retfærdiggører det lidt ens egne fejl, og det er vel det samme der sker når folk vælger at kommentere i et supermarket. De har på en eller anden måde et behov for at sammenligne sig med nogen som får dem til at fremstå bedre end de lige umiddelbart føler de er :vedikke:
Men... Der er da forskel på om man sidder og ser et eller andet program derhjemme og peger fingre af folk der og så på at kommentere det højlydt ude i supermarkedet. Altså, jeg kan da også godt nogle gange tænke mit, når jeg ser sådanne programmer, så mere hellig er jeg bestemt heller ikke, men jeg kunne aldrig finde på at kommentere på det på den måde overfor vildt fremmede mennesker.
Link til indlæg
Del på andre sites

Så måtte der indføres egenbetaling på velfærdssygdomme, som man selv er skyld i, hvis det absolut skal være så stort et problem.

 

Det er ikke et spørgsmål om at det 'skal' være et stort problem. Faktum er at det ER et kæmpe problem. I 2012 forventes et statsligt underskud på 76 milliarder. Derfor er vi nødt til at gøre alt hvad vi kan for at spare. Fedmen koster som sagt omkring 8 milliarder kroner om året i øjeblikket, og forventes at stige til det dobbelte omkring 2030. Derfor ville det virkelig være et sted hvor der kunne hentes en god sjat penge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke et spørgsmål om at det 'skal' være et stort problem. Faktum er at det ER et kæmpe problem. I 2012 forventes et statsligt underskud på 76 milliarder. Derfor er vi nødt til at gøre alt hvad vi kan for at spare. Fedmen koster som sagt omkring 8 milliarder kroner om året i øjeblikket, og forventes at stige til det dobbelte omkring 2030. Derfor ville det virkelig være et sted hvor der kunne hentes en god sjat penge.
Der er stadig noget, der hedder almindelig god opførsel. Det er ikke min opgave som totalt fremmed at få folk til at tabe sig. Og slet ikke ved at dømme og kommentere.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke et spørgsmål om at det 'skal' være et stort problem. Faktum er at det ER et kæmpe problem. I 2012 forventes et statsligt underskud på 76 milliarder. Derfor er vi nødt til at gøre alt hvad vi kan for at spare. Fedmen koster som sagt omkring 8 milliarder kroner om året i øjeblikket, og forventes at stige til det dobbelte omkring 2030. Derfor ville det virkelig være et sted hvor der kunne hentes en god sjat penge.

 

Problemet er hvor det stopper. Folk der dyrker sport kommer også til skade i et væk og skal behandles, men dem vil man jo ikke slå ned på. Folk der arbejder for meget får stress, og må sygemeldes og skal også behandles og det koster også penge. Hvor sætter man grænsen for hvad folk 'selv er ude om'?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men... Der er da forskel på om man sidder og ser et eller andet program derhjemme og peger fingre af folk der og så på at kommentere det højlydt ude i supermarkedet. Altså, jeg kan da også godt nogle gange tænke mit, når jeg ser sådanne programmer, så mere hellig er jeg bestemt heller ikke, men jeg kunne aldrig finde på at kommentere på det på den måde overfor vildt fremmede mennesker.

 

 

Ja, der er den store forskel at den du kommenterer kan høre dig, og for nogen giver det måske et endnu større selvtillidsboost....., eller også er dem der kommenterer bare for at genere nogle store idioter der endnu ikke har lært at mobning ikke er ok :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er hvor det stopper. Folk der dyrker sport kommer også til skade i et væk og skal behandles, men dem vil man jo ikke slå ned på. Folk der arbejder for meget får stress, og må sygemeldes og skal også behandles og det koster også penge. Hvor sætter man grænsen for hvad folk 'selv er ude om'?

 

Én tåbelighed retfærdiggør som bekendt ikke en anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Én tåbelighed retfærdiggør som bekendt ikke en anden.

 

Det påstår jeg såmænd heller ikke. Jeg siger bare at hvis der skal indføres betaling på behandling for tilstande som folk selv er ude om, så bliver det svært at sætte grænsen og vælge hvem der selv er ude om hvad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det påstår jeg såmænd heller ikke. Jeg siger bare at hvis der skal indføres betaling på behandling for tilstande som folk selv er ude om, så bliver det svært at sætte grænsen og vælge hvem der selv er ude om hvad.

 

Ja jeg tror absolut også at det er en dårlig model. Af samme årsag har jeg aldrig argumenteret for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg tror absolut også at det er en dårlig model. Af samme årsag har jeg aldrig argumenteret for den.

 

Nej, det er rigtigt, det var en anden som nævnte det, jeg kunne bare ikke finde ud af at få det citat med. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er rigtigt, det var en anden som nævnte det, jeg kunne bare ikke finde ud af at få det citat med. :oops:
Det var nok mig :-D Det var nu heller ikke fordi jeg mener, at det er en knald god ide at indføre egenbetaling på sådan nogle ting. Jeg tror bare jeg protesterede imod, at man skal have lov til at blande sig i andres valg af madvarer eller lign., fordi man betaler for deres sygdomme, hvis det ender med det. Hvis nogen vitterligt mener, at det er okay at kommentere på baggrund af det, så bliver jeg nok lidt tvær og betaler så hellere selv, hvis det betyder, at jeg kan få lov til at købe lige præcis hvad der passer mig i fred.

 

Men det er ikke fordi, jeg gerne ser det indført. Jeg synes vores hospitalssystem er fint på den måde. Og det bliver netop også svært at sætte en grænse for hvem der så skal have hjælp. Desuden betaler overvægtige jo også skat, som så måske går til behandling for lungekræft hos en ryger. Så jeg synes, det er fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke et spørgsmål om at det 'skal' være et stort problem. Faktum er at det ER et kæmpe problem. I 2012 forventes et statsligt underskud på 76 milliarder. Derfor er vi nødt til at gøre alt hvad vi kan for at spare. Fedmen koster som sagt omkring 8 milliarder kroner om året i øjeblikket, og forventes at stige til det dobbelte omkring 2030. Derfor ville det virkelig være et sted hvor der kunne hentes en god sjat penge.

 

Du har virkelig styr på hvad fede koster.

Har du tal på hvad alkoholikere, rygere, narkomaner, anoretikere og sportsskader koster samfundet?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare jeg protesterede imod, at man skal have lov til at blande sig i andres valg af madvarer eller lign., fordi man betaler for deres sygdomme, hvis det ender med det.

 

Måske skulle man stille sig ned ved Kløvermarken lørdag formiddag og råve af fodboldtosserne: "ER I KLAR OVER HVOR MEGET I KOSTER MED JERES KNÆSKADER?!?" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Ja jeg tror absolut også at det er en dårlig model. Af samme årsag har jeg aldrig argumenteret for den.

 

Forstår egentlig ikke helt hvad du i det hele taget argumentere for og imod... :vedikke:

 

Det eneste jeg sådan nogenlunde klart har kunne læse mig til, er at du konstatere af fede koster samfundet penge og at det er derfor nogen råber af dem eller kommentere på deres indkøbsvaner.

Eller?

 

Kan ikke helt læse mig til dine holdninger om hvad der er OK og hvad der ikke er...

Kan du hjælpe mig til at gøre det liiidt mere klart for mig, hvad du egentlig mener? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...