Hop til indhold

Må man klippe en hund med dobbelt-pels?


Gæst Helle1985
 Share

Recommended Posts

Gæst Helle1985

Jeg hørte forleden i et program (jeg så det ikke, for begge hunde mente jeg skulle have vasket ansigt, hihi), at har man en hund med dobbeltpels må man aldrig klippe dem?

Jeg klipper Ina's bukser, så der ikke kommer skidt og afføring i og om sommeren klipper jeg hende helt ned, da pelsen ikke er god til at regulere varmen.

Men gør jeg nu min lille hund en bjørnetjeneste?

Link til indlæg
Del på andre sites

Austin0809.jpgDet er vel både rigtigt og ikke rigtigt, alt efter race.F.eks min race cocker, klippes kort udenpå og ved øregang, kort på bryst og under anus.Men aldrig på ryggen. Men en amerikanercocker klippes da kort på ryggen.Hvis du maskinklipper en cocker på ryggen , kan det ske at den aldrig får en pæn udstillingspels efterfølgende.De døde hår skal håndplukkes af , også på ydersiden af bagbenene.

Her vises 2 championhanner i udstillingstrim.

travis vital spark.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men en amerikanercocker klippes da kort på ryggen.

 

Nej, en amerikaner klippes ikke på ryggen. Du må aldrig sætte en saks eller maskine på ryggen af en hund med dobbeltpels. Amerikanerne plukkes på ryggen som vi gør med alle andre spanielracer.

 

Generelt siges, at man kan sætte en saks i alt andet end på kroppen. Groft sagt. Spaniels klippes på ører (inder og yderside), poter, længde af faner og bukser og helt kort på bagdelen (en lille trekant fra undersiden af halen og ned). Men spørgsmålet er hvilken af de to typer pelse din hund har arvet. Har den det korte DSG pels, så er der ikke behov for at klippe og har den spanielpelsen, så ja - så gør du den en bjørnetjeneste i mine øjne. Det der sker når du klipper pelsen på kroppen ned er, at hunden begynder at danne mere underuld - og selvom pelsen er kort, er den nu pludselig tættere. Hvilket gør der kommer mindre luft til huden.

 

Okay;) jeg var bange for hunden kunne tage skade af set;) hvis det kun er aht udstilling gør der intet

 

Det har ikke noget med udstilling at gøre - kun. Men det er endnu vigtigere hvis man vil på udstilling med sin hund. Ellers handler det om, at man ødelægger pelsstrukturen og dermed kan give hunden nogle gener, som man egentlig ønsker at afhjælpe den med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Ellers handler det om, at man ødelægger pelsstrukturen og dermed kan give hunden nogle gener, som man egentlig ønsker at afhjælpe den med.

 

Det var dét jeg mente og det vil jeg jo bestemt ikke have :S

Hun ser dog slet ikke ud til at være generet af det efter det er vokset ud igen, men det er bare om det kan skade på længere sigt?

Hun er blevet klippet helt ned 3 gange nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

nu ved jeg ikke hvilken type hund (og dermed pels) du har, men man kan ødelægge pelsen på hunden ved at klippe den. For trimmeracer (som f.eks. cairn der nævnes længere oppe) kan det give en blød pels der ikke længere kan trimmes. Mange ruhårsracer kan ikke selv fælde døde hår (det er derfor man trimmer og ikke klipper) og derfor KAN det give hudproblemer hvis man klipper istedet for at trimme. Min første tæve havde hudbetændelse og voldsom kløe, som langsomt forsvandt da hun begyndte at blive trimmet regelmæssigt -hun var hverken blevet klippet eller trimmet ved første ejer.

 

De to jeg har nu, er jo langhårede med kraftig underuld. Klipper man sådan en pels, er den i reglen ikke ødelagt "for evigt", men den vil være ødelagt i en del tid efterfølgende.

Dette fordi dækhårene jo normalt er længere end underulden, og når man klipper er der ikke længere tilfældet. Underulden "tager over" -det kan give bøvl med at holde pelsen den filtrer mm.). Desuden er den ikke længere "vandtæt" hvis man klipper den

 

Mine bedsteforældres gamle tæve havde pels som de to jeg har nu. Den fik hudproblemer på sine gamle dage og blev klippet helt kort efter dyrlægens anbefaling. Men det krævede regelmæssig klipning (ca hver/hver 2. måned) da den var fuldstændig umulig at holde når den begyndte at vokse ud. Den filtrede ekstremt og underulden blev mere og mere tæt efterhånden som den blev klippet flere og flere gange.

 

Så har man ikke en klippe-race, og er der ikke medicinske grunde til at klippe, ville jeg holde klipperen langt væk. Mine får det da osse varmt om sommeren, men man kan gøre meget med grundig børstning (= ingen overflødig underuld) og adgang til vand... ikke kun til at drikke men osse til at soppe og køle sig af i.

 

Vi har et "kar" sat op til hundene om sommeren. Reiki er flittig bruger af det. Derudover har de adgang til skygge når vi er ude. Mere er ikke nødvendigt for mine, og de er osse aktive om sommeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Trille må have været heldig kan jeg se, for hendes pels blev som sagt noget blødere men underulden blev ikke længere end dækhårene og hun fik ikke hudproblemer. Trille blev klippet et par gange om året i sine sidste 7 - 8 leveår.

 

Trille var en lys cairn og jeg tænker om der kan være en forskel på pelsstrukturen hos sorte og hvedefarvede cairns. Jeg synes ofte at jo mørkere cairnpelsen er des mere strid er den også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Ina er en blanding af Mops, Cavalier King Charles, Jack Russel og Pekingeser. Hun har dog pels som en King Charles, men med meget tyk underuld. Dén kombination er åbenbart ikke god om sommeren:S Hun bliver selvsagt ikke udstillet, så hendes pels skal KUN være god for hende og ikke for syns skyld, så at sige (selvom jeg jo synes hun er smuk nok til at vinde ALLE priser :lun: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Ina er en blanding af Mops, Cavalier King Charles, Jack Russel og Pekingeser. Hun har dog pels som en King Charles, men med meget tyk underuld. Dén kombination er åbenbart ikke god om sommeren:S Hun bliver selvsagt ikke udstillet, så hendes pels skal KUN være god for hende og ikke for syns skyld, så at sige (selvom jeg jo synes hun er smuk nok til at vinde ALLE priser :lun: )

 

Kan jo kun tale for ig selv, men jeg ville ikke klippe, men sitedet børste ofte og grundigt, så der ikke er mere underuld end nødvendigt. Hunde får det varmt om sommeren -det gælder vidst uanset pelstype og mængde af underuld. Men en velplejet pels, er bedre til at varmeregulere (dermed ikke sagt at du ikke passer din hunds pels:-))

 

 

Trille må have været heldig kan jeg se, for hendes pels blev som sagt noget blødere men underulden blev ikke længere end dækhårene og hun fik ikke hudproblemer. Trille blev klippet et par gange om året i sine sidste 7 - 8 leveår.

 

Trille var en lys cairn og jeg tænker om der kan være en forskel på pelsstrukturen hos sorte og hvedefarvede cairns. Jeg synes ofte at jo mørkere cairnpelsen er des mere strid er den også.

 

Tror det er ret forskelligt -jeg har en veninde hvis mor avler cairn. Primært de ret lyse og hvedefarvede. Nogen af dem har bedre pels end andre. Den min mor havde derfra var hos 1. ejer blevet klippet, og hendes pels var meget blød, men med rette pleje, blev den faktisk trimme-egnet igen.

Har dog aldrig oplevet en ruhåret hund hvor underulden "tager over" af at de bliver klippet. Det har jeg kun oplevet ved hunde med pels ala mine egne (cocker-pels har jeg slet ingen erfaring med).

 

Og om klipning giver hudproblemer hos en ruhåret hund, tror jeg osse er meget forskelligt. Måske der er forskel på hunde med blødere pels og hunde med mere strid pels? I hvert fald var min tæve MEGET ruhåret, og hun fik jo som nævnt hudproblemer af ikke at blive trimmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ina er en blanding af Mops, Cavalier King Charles, Jack Russel og Pekingeser. Hun har dog pels som en King Charles, men med meget tyk underuld. Dén kombination er åbenbart ikke god om sommeren:S Hun bliver selvsagt ikke udstillet, så hendes pels skal KUN være god for hende og ikke for syns skyld, så at sige (selvom jeg jo synes hun er smuk nok til at vinde ALLE priser :lun: )

 

Det problem har vi nemlig også om sommeren (og faktisk også indenfor om vinteren). Smilla har det alt for varmt og mange cavalierer har svært ved at komme af med varmen. Og det giver jo øget belastning på hjertet - og cavalierer er disponerede for hjerteproblemer.. Måske ikke den bedste cocktail. Så Smilla er glad for at blive klippet lidt ned. Har dog kun brugt saks og gør det ''gelinde'' ved at fokuserer på faner og brystet. Så bliver hun også hurtigere tør, nårhun har været i vandet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Det problem har vi nemlig også om sommeren (og faktisk også indenfor om vinteren). Smilla har det alt for varmt og mange cavalierer har svært ved at komme af med varmen. Og det giver jo øget belastning på hjertet - og cavalierer er disponerede for hjerteproblemer.. Måske ikke den bedste cocktail. Så Smilla er glad for at blive klippet lidt ned. Har dog kun brugt saks og gør det ''gelinde'' ved at fokuserer på faner og brystet. Så bliver hun også hurtigere tør, nårhun har været i vandet.

 

Jeg er glad for at høre jeg ikke er den eneste, selvom det er rigtigt synd for hundene.

Jeg tænker også på det med hjertet, da der jo er Cavalier i Ina.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja - vi har så 4 særdeles ruhåret skægmonstre af ægte trimmerace.......som bliver maskinklippet 2x om året samt kørt lidt igennem med en furminator. De er alle blvet klippet - og ikke trimmet - igennem de sidste 4 år (for Lakridsen kun 1½ år ...da han kun er 1½ år :slem:) ....og ingen af dem har forandret pelskvalitet overhovedet eller haft nogen som helst pelsproblemer, hudproblemer ..eller noget andet. De ville sagtens kunne gøre det fint på udstilling da ingen kan se de er klippede efter 3 uger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Til PinPoynter.

Så er ingen af disse spaniel du kender på udstilling. Her i DK har jeg kun set een udstillings/avlhund, der var maskinklippet på ryggen. Men mange maskinklipper hoved, underkæbe,bryst , omkring øregang og under anus. Ryg og sider håndplukkes, eller med trimmekniv. Og faner og hale klippes til.

Som det ses på de 2 på billedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til PinPoynter.

Så er ingen af disse spaniel du kender på udstilling. Her i DK har jeg kun set een udstillings/avlhund, der var maskinklippet på ryggen. Men mange maskinklipper hoved, underkæbe,bryst , omkring øregang og under anus. Ryg og sider håndplukkes, eller med trimmekniv. Og faner og hale klippes til.

Som det ses på de 2 på billedet.

 

korrekt, de udstilles ikke. Men der blev sagt at det giver pelsproblemer, og det har jeg ikke set :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så i tvivl om, hvordan pelsproblemer skal opfattes. Tror , at hvis hunden jævnlig klippes ned , også på ryggen , så huden kan ånde, sker der nok intet mht sundhed.

Men pelsen vil nok blive kedelig at se på og bestemt ikke racetypisk,. Den mister glansen , og vil ofte krølle istedet for at ligge mere galt.

Så for mig ,er det nok mere at de så ser forkerte ud med matterer pels. Men jeg har da selv gjort det ved en gammel hund, der ikke gad stå på bordet i flere timer for at blive håndplukket. Og så synes jeg en maskinklippet ofte ser gammel ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...