Hop til indhold

Maveproblemer ved brug af RC Urinary s/o ?


Tullemus
 Share

Recommended Posts

Begge mine polske hunde, har fået konstateret urinvejssten, struvitsten, begge gange.

For ca. 14 dage siden opdagede jeg, at Rex tissede blod. Han havde så en massiv infektion med coli - bakterier og urinvejssten, struvitter.

Han kom på antibiotika i 10 dage og Urinary s/o fra RC.

Antibiotika kuren blev han færdig med for et par dage siden og han spiser fodret med velbehag, så ingen problemer der.

Og så er der Obie. Han har i den korte tid han har været her ( 12 dage ) drukket rigtig meget vand.

For lidt over en uge siden opdagede jeg så, at Obie også tissede blod. Dog ikke så meget som Rex, men nok til at jeg syntes, at hans urin så lidt underlig ud. Men det var ikke hver gang han tissede og som regel, kun hvis blæren var ved, at være tømt, at man kunne se det.

Så afsted til dylle med en ny urinprøve.

Og der var struvitter i den også, men heldigvis ingen infektion.

Så Obie skulle også over på Urinary. Det har han så været i 9 dage nu.

Men i torsdags aften ved 23 tiden kastede han så op og det var hans foder der kom op, tiltrods for, at de bliver fodret mellem kl. 17 og 18.

fredagen gik meget godt..ingen opkast..men så igen sent lørdag aften, kaster han sit foder op og igen søndag morgen, halvanden time efter han har spist.

Jeg koger så noget havregrød, blander torskerogn i og giver ham dette. Det får han så hele søndagen, uden at han kaster op.

I dag vil jeg så give ham hans specialfoder igen, MEN han vil ikke spise det.

Ringer til dr. dyr. som siger: havregrød i 2-3 dage og så langsomt blande noget af foderet i og se hvordan det så går.

Men jeg har på fornemmelsen, at det er foderet, som giver ham maveproblemer, så jeg vil lige høre om der er nogen herinde, der måske har oplevet noget tilsvarende.

Skal lige siges, at han afføring er fin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Åh det er noget møg sådan nogle "sten" - Min første hund (dalmatiner) udviklede uratsten -

Jeg har efterfølgende læst en del om sådan noget - ikke at det er aktuelt med mine beagler - men alle hunde kan udvikle sten af forskellig art i urinen.

 

Det man skal passe på er protein, fosfor og calcium indholdet i foderet.

 

Jeg kender ikke RC urinary - men vil formode at din dyrlæge har check på det.

Jeg tænker at Obie måske reagerer på foderet fordi hans mave ikke kan tage det - det lyder det lidt til. Måske er der nogle stoffer i foderet han ikke kan klare. Omvendt kunne det være en maveinfektion - men det smitter jo meget så ville den anden vel også have det? - sådan er det i hvert fald her, at hvis en får det, så får de andre det også.

 

Hvis du ikke akn få ham til at spise det ville jeg oveje et purin (protein) fattig foder med reduceret calcium og fosfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh det er noget møg sådan nogle "sten" - Min første hund (dalmatiner) udviklede uratsten -

Jeg har efterfølgende læst en del om sådan noget - ikke at det er aktuelt med mine beagler - men alle hunde kan udvikle sten af forskellig art i urinen.

 

Det man skal passe på er protein, fosfor og calcium indholdet i foderet.

 

Jeg kender ikke RC urinary - men vil formode at din dyrlæge har check på det.

Jeg tænker at Obie måske reagerer på foderet fordi hans mave ikke kan tage det - det lyder det lidt til. Måske er der nogle stoffer i foderet han ikke kan klare. Omvendt kunne det være en maveinfektion - men det smitter jo meget så ville den anden vel også have det? - sådan er det i hvert fald her, at hvis en får det, så får de andre det også.

 

Hvis du ikke akn få ham til at spise det ville jeg oveje et purin (protein) fattig foder med reduceret calcium og fosfor.

 

Ja, det er noget møg, med de sten og endnu mere pudsigt, at begge de polske skulle blive/være ramt af det.

Rex`s infektion og struvitsten, tror jeg, at han har haft i langt tid, altså før han kom her til landet. At det er noget der er blevet grundlagt på internatet i Polen.

Og at Obie også har det med derfra, men Obies var ikke så "slemt" som Rex`s. Obie har også kun været på internatet i ca. et halvt år.

 

Tror heller ikke, at det er en maveinfektion, for ingen af de andre har det, men prøver nu et par dage med havregrød og så langsomt starte op med fodret igen. Skulle jo gerne have stenene opløst.

Og ellers et protein fattigt foder, hvis det andet ikke lader sig gøre.

Dyrlægen havde ikke hørt noget om, at det kunne give maveproblemer, men der er vel ingen regler uden undtagelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke kendskab til hunde med blæresten, men kunne forestille mig ,at de kun kunne dannes og udfældes , hvis urinens PH værdi er forkert. Som ved kattes urinvejssten.Udfældningen og dannelse af krystaller kan jo kemisk kun foregå ved en bestemt surhedsgrad.

Det gør mig ondt for begge hunde, for en del krystaldannelser er jo virkelig med skarpe kanter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke kendskab til hunde med blæresten, men kunne forestille mig ,at de kun kunne dannes og udfældes , hvis urinens PH værdi er forkert. Som ved kattes urinvejssten.Udfældningen og dannelse af krystaller kan jo kemisk kun foregå ved en bestemt surhedsgrad.

Det gør mig ondt for begge hunde, for en del krystaldannelser er jo virkelig med skarpe kanter.

 

Dyrlægen sagde, at det var foderbetinget. Struvitsten dannes ofte, når foderet er rigt på både fosfor og magnesium og problemet forværres, hvis urinen samtidig ikke er tilstrækkelig sur.

 

Ja, det må virkelig gøre ondt at have blæresten. jeg er så glad for, at jeg opdagede det med Rex, da der var sne, så jeg kunne se, at han tissede blod. Og det var ikke bare lidt blod i urinen, men rigtigt meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, Stakkels begge to. Jeg tror da sagtens at det kan være fordi han ikke kan tåle foderet. Det er ikke alle hunde der kan tåle alt foder. Måske er der et eller andet i det, som maven reagerer negativt på. Det kunne især tyde på det, nu når hans mave har det fint med havregrøden.

 

Ja, mit gæt er også foderet og især fordi, at han ikke vil spise mere af det. Han er ellers en lille madglad en og foderet lugter rigtigt godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Luna har også lige haft struvit krystaller. Hun tissede blod, urin prøven blev dyrket der var struvit krystaller i, men ikke nok bakterier til at dyrlægen ville give antibiotika. Jeg vil ikke give mine hunde tørfoder, så fik noget pasta til at blande i maden uro-pet. Jeg laver selv mad til mine hjemmelavet af kød, ris og grønt. Jeg fik at vide urinen skulle være mere sur, så jeg skulle give C- vitamin dagligt. Hendes urin ændrede farve til orange og ny urin prøve skulle tages, der var kun meget få struvitkrystaller i, men bakterier så hun er nu på antibiotika kur. Hun gider ikke spise pastaen mere, så giver hende lidt urinary dåsemad sammen med hednes hjemmelavet.

 

Det er meget vigtigt de får masser af væske, så krystallerne kan blive skyllet ud. Jeg koger kød og hælder noget kød vand over maden, så den bliver lidt suppe agtig. :-D Jeg gav også rent kødvand med en smule kød i nogle gange om dagen, så hun fik rigtig meget væske.

 

Luna skal have taget urin prøve igen om 3-4 uger. Hvis der stadig er spor af krystaller skal blæren scannes og røntgen fotograferes.

 

Dyrlægen sagde det var hønen eller ægget, enten er blærebetændelse kommet af krystaller eller også er krystallerne kommet af blærebetændelsen.

 

Jeg ville prøve det pasta, din dyrlæge kan sikkert bestille det hjem. Heldigvis det er struvitkrystaller de skulle kunne opløse sig ved diæt. Det skulle de andre sten typer ikke.

 

OBS Jeg talte med en dyrlæge idag som anbefalede tranebærkapsler, der var lavet forsøg på de kunne hjælpe både blære, ph på urin og opløse krystaller.

 

God bedring til dine hundebasser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Luna har også lige haft struvit krystaller. Hun tissede blod, urin prøven blev dyrket der var struvit krystaller i, men ikke nok bakterier til at dyrlægen ville give antibiotika. Jeg vil ikke give mine hunde tørfoder, så fik noget pasta til at blande i maden uro-pet. Jeg laver selv mad til mine hjemmelavet af kød, ris og grønt. Jeg fik at vide urinen skulle være mere sur, så jeg skulle give C- vitamin dagligt. Hendes urin ændrede farve til orange og ny urin prøve skulle tages, der var kun meget få struvitkrystaller i, men bakterier så hun er nu på antibiotika kur. Hun gider ikke spise pastaen mere, så giver hende lidt urinary dåsemad sammen med hednes hjemmelavet.

 

Det er meget vigtigt de får masser af væske, så krystallerne kan blive skyllet ud. Jeg koger kød og hælder noget kød vand over maden, så den bliver lidt suppe agtig. :-D Jeg gav også rent kødvand med en smule kød i nogle gange om dagen, så hun fik rigtig meget væske.

 

Luna skal have taget urin prøve igen om 3-4 uger. Hvis der stadig er spor af krystaller skal blæren scannes og røntgen fotograferes.

 

Dyrlægen sagde det var hønen eller ægget, enten er blærebetændelse kommet af krystaller eller også er krystallerne kommet af blærebetændelsen.

 

Jeg ville prøve det pasta, din dyrlæge kan sikkert bestille det hjem. Heldigvis det er struvitkrystaller de skulle kunne opløse sig ved diæt. Det skulle de andre sten typer ikke.

 

OBS Jeg talte med en dyrlæge idag som anbefalede tranebærkapsler, der var lavet forsøg på de kunne hjælpe både blære, ph på urin og opløse krystaller.

 

God bedring til dine hundebasser :-D

 

Tak skal du have :-D

Aj..altså, hvad er det for noget med alle de hunde, der får blæresten. Stakkels Luna :ae:

 

Jeg vil da helt klart spørge til pastaen, det lyder da som et godt alternativt til foderet, hvis det nu er det der volder problemer. Hvad koster sådan noget pasta ?

Tranebær har jeg hørt meget godt om i forbindelse med blærebetændelse hos mennesker, så det er da super, hvis det har samme gode effekt hos hunde.

Og C-vitamin vil jeg da helt sikkert også have med i mine overvejelser. Mange tak for rådene :5up:..og rigtig god bedring til Luna :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D

Jeg kan ikke huske prisen på pasta, men tror ikke det er dyrt, det ligner en tube tandpasta. Det skulle være ligeså super til at opløse krystaller som foderet. Har I prøvet dåsemaden ? Luna får lidt af den nu og har ikke noget med maven, men hun får også halvt dåse og halvt hjemmelavet. Jeg giver den bare lidt gas nu med diæten, så de krystaller kan blive helt opløst. Har hørt om flere hvis dyr får dårlig mave af Urinary tørfoderet.

 

Luna har fået C vitamin hver dag. Hendes PH på urinen er nu 7, dyrlægen vil gerne have den ned på 6,5, så den bliver lidt mere sur. Jeg vil også købe tranebær kapsler til Luna. Hun er helt frisk og slet ikke mærket af det, er dine dårlige af det ?

 

Af C vitamin har jeg fået anbefalet Ester C.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps. Godt nok med kat. Olivers mave gik helt i stykker af RC Urinary. Han havde fået det et par år. Så fik han Hills S/d og C/D i en periode og til sidst fik han Gastro Intestinal fordi hans mave var helt ødelagt.

 

Åh nej..stakkels kat.:cry:

Jeg er ihvertfald obs på det, så hvis det gentager sig, så må han have noget andet. Han var også meget rastløs lørdag aften, efter han havde kastet op, så han har helt sikkert været generet af et eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D

Jeg kan ikke huske prisen på pasta, men tror ikke det er dyrt, det ligner en tube tandpasta. Det skulle være ligeså super til at opløse krystaller som foderet. Har I prøvet dåsemaden ? Luna får lidt af den nu og har ikke noget med maven, men hun får også halvt dåse og halvt hjemmelavet. Jeg giver den bare lidt gas nu med diæten, så de krystaller kan blive helt opløst. Har hørt om flere hvis dyr får dårlig mave af Urinary tørfoderet.

 

Luna har fået C vitamin hver dag. Hendes PH på urinen er nu 7, dyrlægen vil gerne have den ned på 6,5, så den bliver lidt mere sur. Jeg vil også købe tranebær kapsler til Luna. Hun er helt frisk og slet ikke mærket af det, er dine dårlige af det ?

 

Af C vitamin har jeg fået anbefalet Ester C.

 

Undskyld, jeg havde ikke set dit indlæg før nu.

Nej, vi har ikke prøvet dåsemaden , men godt, at der er flere muligheder end tørfodret. Det var ellers dyrt nok, 360 kr. for 6 kg.

Rex var påvirket af det, er sikker på, at han har haft ondt, men nu er der ingenting, efter han har fået antibiotika.

Obie er heller ikke mærket af det, men han har nok heller ikke haft det så længe som Rex.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg er så uheldig at have en engelsk bulldog der døjer med urat-sten - så han får Royal Canin Urinary Low Purine - den anden udgave de har af Urinary-foderet.

 

Nu har vi efterhånden kørt på foderet i 10 mdr, og det tog en 10-dages periode med indkøring af foderet. Han døjede med tynd mave i starten, og vi købte en del yoghurt naturel til at få maven på højkant igen. Men helt generelt er hans afføring blevet blødere end da han kørte på RC racefoder, og indimellem får han da tynd mave - men ved ikke om han alligevel ville have det på alm. foder.

 

Vores dyrlæge mener at vi skal fortsætte på foderet altid, fordi han ellers kan risikere at evt. krystaller vil sætte sig fast med katastrofale følger. Vi har været så heldige at falde over RC's Educ-snacks som rent faktisk kan kombineres med det strenge foder - en RC-dyrlæge gav grønt lys. Heldigvis.

 

Tullemus

Du kan få foderet til meget fordelagtig pris hos medicalanimal.co.uk - vi sparer ca. 200 kr pr sæk ifh. prisen hos dyrlægen. Og vi køber et par sække således at vi får gratis fragt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så uheldig at have en engelsk bulldog der døjer med urat-sten - så han får Royal Canin Urinary Low Purine - den anden udgave de har af Urinary-foderet.

 

Nu har vi efterhånden kørt på foderet i 10 mdr, og det tog en 10-dages periode med indkøring af foderet. Han døjede med tynd mave i starten, og vi købte en del yoghurt naturel til at få maven på højkant igen. Men helt generelt er hans afføring blevet blødere end da han kørte på RC racefoder, og indimellem får han da tynd mave - men ved ikke om han alligevel ville have det på alm. foder.

 

Vores dyrlæge mener at vi skal fortsætte på foderet altid, fordi han ellers kan risikere at evt. krystaller vil sætte sig fast med katastrofale følger. Vi har været så heldige at falde over RC's Educ-snacks som rent faktisk kan kombineres med det strenge foder - en RC-dyrlæge gav grønt lys. Heldigvis.

 

Tullemus

Du kan få foderet til meget fordelagtig pris hos medicalanimal.co.uk - vi sparer ca. 200 kr pr sæk ifh. prisen hos dyrlægen. Og vi køber et par sække således at vi får gratis fragt.

 

Det gør mig ondt, at høre om jeres hund :ae:...og godt, at i fandt nogle godbidder, som han må få. Det synes jeg er det værste, når de er på streng diæt, for man vil jo gerne kunne give dem et eller andet lækkert engang imellem.

Mine fik ikke dårlig mave af foderet og det var kun den ene der kastede på i begyndelsen.

Til begge mine hunde, fik jeg 2 x 6,5 kg Urinary s/o, som de så skulle spise og derefter skulle jeg aflevere en urinprøve, for, at se om struvitstenene var blevet opløst. Derefter skal de så have et forebyggende foder.

Rex`s har ikke flere sten, men desværre stadigvæk infektion , så han er på antibiotika igen, bare dobbelt dosis.

Da han også efter al sandsynlighed har noget gigt, blev veterinærsygeplejesken og jeg enige om, at han skulle have det foder der hedder RC Mobility og det skal min anden hund også, når han er færdig med Urinary, om ikke så lang tid.

Min dyrlæge har tilbud på RC produkter i øjeblikket. Der er 25% rabat på alt foder fra RC og jeg giver 521.50 kr. for 15 kg, når rabatten er fratrukket. Men hvis jeg kan få det samme foder billigere i England, så vil jeg da helt klart gøre det, så tusinde tak for tippet.:5up:

 

Rigtig god bedring med den lille fyr :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...