Hop til indhold

Crufts - uden pekingeser og bulldog


Recommended Posts

Man skal jo starte et sted med de udsatte racer, og for mig at se, kunne det jo være kritikken fra de dyrlæger, der ytrede sig sidste år, der foranledigede, at visse racevindere nu bliver efterset inden store ring.Så dette vil måske brede sig til mange racer.

Fraset dette er det surt at være udtaget og så rejse for at få denne besked. Dette burde være fremkommet ved udvælgelsen til Crufft.

Hvis en regulær dyrlægekontrol skulle foretages inden de overhovedet skulle i ringen 1 ste gang, ville det da tage oceaner af tid, hud, snævre øregange,bid, antal tænder, slimhindefarve i munden, testikler i pung, bevægelseskontrol.Og papirer på diverse sundheds ala HD, øjenlysning, dna -test og hjernetest, osv..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 113
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg står gerne ved, at jeg synes bulldog'en er en syg race, har endnu til gode at møde en, med ubesværet vejrtrækning, hudfolder, der ikke havde den mindste duft etc.

 

Dyrlægetjekket kunne jo være sådan helt før udstillingskarrieren, altså den stik modsatte vej af det DKK lige for tiden vælger, hvor alt tjek bliver frivilligt. Har været til marsvineudstillinger, med mange dyr og mange rigtigt smitsomme sygdomme, har endnu ikke hørt om smitteoverførsel, dem der tjekker har kittel på, bruger håndsprit, skifter håndklæde (som marsvinet har stået på), men kan godt se, det ville blive jævnt kaotisk til hundeudstillinger og jeg gad ikke bruge en ekstra dag på det :hmm:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Synes selv at det er en god idé og sådan noget der kunne holde mig fra at bruge penge på Crufts med Møffe. For hvem ved, måske det inkluderer flere racer til næste år, inkusiv berneren - og så ved jeg, at Møffe højst sandsynligt vil blive disket, hvis han nåede så langt, da han har løse øjenrande :lol: Kan ikke altid ses, ikke når han er oppe at køre i hvert fald. Men så snart han er lidt træt, så hænger de lidt. Og pludselig kan de faktisk hænge ok meget.

 

Det skulle dyrlægen jo nok opdage :lol: Og så kan man sige, at Cruft pludselig bliver noget "prestige" - for her tør mange ejere af mere eller mindre usunde hunde ikke komme.

 

Måske i hvert fald.

 

Så forresten en video fra KC for nyligt, hvor de fortalte, at de netop ville indføre en slags dyrlægetjek på alle udstillingerne, mindes jeg. Orker ikke lige at tjekke den igennem, men hvis det har interesse, så kan den ses her:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg står gerne ved, at jeg synes bulldog'en er en syg race, har endnu til gode at møde en, med ubesværet vejrtrækning, hudfolder, der ikke havde den mindste duft etc.

 

Dyrlægetjekket kunne jo være sådan helt før udstillingskarrieren, altså den stik modsatte vej af det DKK lige for tiden vælger, hvor alt tjek bliver frivilligt. Har været til marsvineudstillinger, med mange dyr og mange rigtigt smitsomme sygdomme, har endnu ikke hørt om smitteoverførsel, dem der tjekker har kittel på, bruger håndsprit, skifter håndklæde (som marsvinet har stået på), men kan godt se, det ville blive jævnt kaotisk til hundeudstillinger og jeg gad ikke bruge en ekstra dag på det :hmm:

 

Jeg har udstillet marsvin i over 5 år, og aldrig fået hevet smitte hjem via udstilling... Jeg har heller aldrig oplevet at blive afvist, hvilket ellers en af de ting man sådan i klubben sagde at alle opdrætter oplever minimum en gang...

 

Men her tjekkes dyrene som sådan ikke for fejl som er raceafhængige.. F.eks. havde den race jeg opdrættede en tendens til fatty eye (Det lyserøde i øjet popper ud forneden), hvilket faktisk er en stor fejl (Det kan være farligt /generende for dyrene).. Alligevel var der linier som havde en større tendens end andre, og ærligt opdrættede jeg på disse linier, fordi det var dem der havde den bedste øjnform, samt øreform... Så måtte man ligesom tjekke hvilken dommer det var, og hvis man vidste det var en af dem som ikke gad tendensen, så lod man dyret få en friweekend... Det er jo dårlig moral at gøre sådan, men når det er sådan man får det bedste resultat...

 

Fattyeye001.jpg

(Dette er dog absolut ikke generende for marsvinet, når det er så lidt som det billede der, når det er "rigtig" fatty eye, så poser slimhinden ud fra øjet, dette var der også folk der avlede og udstillede, og det tog jeg stor afstand fra.. Igen dobbelt moralsk, men oh well!)..

 

 

safran.jpg

 

Ham her havde ligesom marsvinet ovenfor, og blev Danmarsk først Safran champion :lun: Hans navn var DKCH FINCH Astros Hip To Be Square, også kaldet Saffie :lun: I princippet burde han altså ikke have kunne blive champion, fordi han kom igennem alle disse tjek, på trods af at han faktisk havde fatty eyes (Tror indenfor hunde kalder man det droopy eyes? (Hænge øjne))...

 

(FYI kan jeg informere at marsvinets størrelse havde en indflydelse på det også, jo federe dyret var jo mere kunne man se fatty eye)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra jeg mistænker det er et medie-trick, så er ideen jo fin nok...men dyrlæge tjekket burde være foretaget FØR de kom ind i ringen overhovedet, kunne jo være næstbedste i racen var sundere :hmm:

Jeg er lige glad om det er pressen der indirekte ligger til grund for tiltaget, for mig at se er det glimrende at der efterhånden breder sig et fokus på overtypning generelt. Jeg mener osse det er helt i orden at det kun er vinderhundene der skal gennem dyrlægetjek (alternativt skulle det være BIK hundene og disse skulle så fratages præmiering/placering/CC ved et negativt gennemsyn), det ville være ganske urimeligt at alle hunde på en udstilling skulle gennemgå et grundigt dyrlægetjek, det er der hverken tid eller ressourcer til.

 

Det er totalt meget et mediestunt... og du har helt ret, det tjek skulle være foretaget inden de overhovedet kom i ringen. Som det er nu, underminerer man jo bare de dommere man selv har inviteret :roll:

Så må dommerene se at få læst op på deres standarder, de må gennemgå de tilføjelser der er på de forskellige racer, som kræver ekstra opmærksomhed på forskellige punkter. Det må være rigtig ubehageligt at stå som dommer og have vendt det "blinde øje" til noget der senere bliver påtalt, men det er måske sådan man får dem til at tage situationen seriøst.

 

Ydrk! Men sindsygt surt, hele vejen til England, hel dag i ringen, bliver BIR og så.....dømt ude. Virker ikke proffesionelt eller gennemtænkt.

Lissom med dommeren, så er dette måske måden at få øjnene op på os hundeejere. Vi går og vænner os til at se en race på en bestemt måde, vi accepterer med tiden større og større overtypning. Det er jo ikke et tilfælde at ejere og opdrættere af engelsk bulldog, mastino, en del andre mastiffer og en del overpelsede racer, ikke selv ser de skavanker deres hunde lever med, for de ser det til dagligt og har i øvrigt fået forklaret af de gamle opdrættere, at det er resten af verden der ikke fatter en fis.

Hvis du VED at du risikerer at ryge ud på røv og albuer hvis du havner i toppen, så blir du altså nødt til at tage stilling hvad det er du går i ringen med. Det tvinger os til at være mere objektive når vi kigger på vores hund og race generelt, og jeg vil da meget håbe at det med tiden vil gøre en positiv forskel. Det sker ikke i år, for det skaber jo altid drama og modstand når der strammes op eller ændres på tingene, men måske det over tid vil begynde at synke lidt ind.

 

Man har vet-check i ridesporten til alle internationale stævner, hvor pas, vaccinationer og hestens sundhedstilstand (er den rengående, sund og rask osv) tjekkes før der gives grønt lys for stævnestart. Dette foregår dagen før konkurrencen starter, og vet-check'et er alt efter hvilken type (kategori) stævne opdelt i fx nationer, disciplin osv. Her får man så et bestemt tidspunkt for hvornår man kan få sin hest(e) igennem dyrlæge. Ved denne fremgangsmetode undgår man, at der opstår totalt kaos. Det er et spørgsmål om tilvænning og planlægning, og jeg har kun enkelte steder oplevet at det gik i hårdknude - men det var ikke pga konceptet, men snarere dårlig planlægning.

 

Tænkte bare - at dette koncept kunne man da godt overføre til hundeudstillingerne?

 

Det vil rent praktisk ikke kunne lade sig gøre at overføre den fremgangsmåde. Det vil betyde at der kun kan afholdes udstilling på steder med mulighed for overnatning af rigtig mange mennesker med deres hunde. Ikke mange steder er der interesse for hunde på værelserne, for ikke at tale om økonomien for udstillerene. Ved ridestævner fungerer tingene noget anderledes mht. indkvartering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den her sag er simpelthen så grotesk og så dårligt arbejde af KC. For ikke at sige pinlig og et stort problem for raceavl!

 

Jeg har intet mod at der tages hånd om de sundhedsproblemer etc. der er på diverse racer. Tværtimod. Blot mener jeg det gribes helt forkert an, og lige nu er en fejlslået leflen fra KC's side overfor de kritiske røster der har været i forbindelse med "Pedigree Dogs Exposed".

 

Stik mod hvad de prøver at bilde sig selv ind, sidder KC lige nu og peger fingre af sig selv og egne formål. At de ikke alene har uddannet uduelige dommere - de har også inviteret dem til at dømme på verdens vel nok mest prestigefyldte udstilling. Og så har de en hel forsamling af opdrættere, der ikke ved hvad de laver. Og vogt jer, alle I der støtter op om raceavl, for det her bliver endnu fjer i hatten hos folk over hele verden, der påstår at raceavl er sygdomsbefængt og uetisk. Ikke kun i England.

 

Det bliver ikke dyrlægestanden, der kommer til at rydde op i de problemer der er med overtypning og usunde konstruktioner eller diverse fejl. Det er en dommers gebet. I tvivl? Så prøv da bare at se på dagens BIR schæfer, der gik problemfrit gennem vet check:

 

birmnat.jpg

 

Hvorfor bliver den dårlige ryglinje, de overvinklede bagben etc. ikke påpeget af dyrlægen, når nu det er noget af det, der er problemet hos racen? Er det ikke al overtypning man har fokus på - eller har man på Crufts 2012 valgt kun at fokusere ensidigt på øjne? Jeg fatter ikke systemet og mener ikke - baseret på den viden om schæferen der gik gennem tjek - at man opnår det, man påstår man vil opnå.

 

Man kan i øvrigt se hunden i bevægelse på denne video:

- hvor den vinder BIR på Crufts 2011.

 

Hvad angår clumberen forstår jeg ikke, hvorfor den falder for den påtale. Nu er det lang tid siden jeg har stirret den i øjnene, så hvor meget de hænger, det husker jeg ikke. Men nu er det tilladt - ifølge standarden som man har revideret et par gange over de seneste par år grundet KC's liste - at man ser blinkhinden hos racen. Så måske mangler KC at uddanne deres dommere korrekt, sådan at de får gjort dem opmærksom på HVOR meget de må vise. Præcis hvornår er der tale om ectropion og hvornår er der tale om racetypisk løst øje? Hvis man mener det skal helt væk fra racen, så må man jo samle op i sin standard.

 

Min gamle hund herhjemme, der i øvrigt har super øjne (nu er det heller ikke noget de andre spaniels som udgangspunkt døjer med), får også hængeøjne og røde rande når hun bliver træt. Så måske er der noget om det, når ejer fortæller, at det der påtales skyldes en træt hund, der har været i gang hele dagen. På i over en time i klassen og derefter ind lang tid igen i kampen om CC og BIR.

 

Men man kan jo selv se hunden (og nærbilleder af den) samt hører clumberopdrættere og ejeres reaktioner på sagen:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er totalt meget et mediestunt... og du har helt ret, det tjek skulle være foretaget inden de overhovedet kom i ringen. Som det er nu, underminerer man jo bare de dommere man selv har inviteret :roll:

 

tjaaa..... jeg er ikke uenig, og det må da alt andet lige være et mistillidsvotum at lave dyrlægekontrol efter de har været i ringen....

 

Men omvendt vil jeg (og sikkert også andre) påstå at meget af dét der sorteres fra eller kunne risikere at blive sorteret fra i den dyrlægekontrol, nok burde være blevet det allerede i ringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Clumberen var så vidt jeg husker også CC vinder i 2010.... Den har cirka været vist hver week-end de sidste 4 år i både Europa og USA... -og øjnene har aldrig fået anmærking før.....

 

jeg skal dog være ærlig at sige at hun heller ikke ligefrem er min yndlingstype.... Men hun er "den gamle type", de clumbere der laves nu efter den nye standard vi fik for...2 år siden (?) ser lidt anderledes ud.

 

Kan vi få billeder til sammenligning:pray: jeg ser mange hunde som ikke ser ud som da jeg var barn, men kommer ikke på udstillinger og kunne godt tænke mig, at se forskellen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige mht. clumberens øjne, når min welsh han er træt bliver hans øjne røde, og de kommer til at hænge, og hvis det er det samme, der er sket for clumberen, er det helt hen i vejret, at hive hende ud af konkurrencen.

 

Dyrlægen har hevet clumberen ud af konkurrencen pga. ektropion. Det får hunden ikke af at være træt og have hængende øjne.

Jeg vil tro at en dyrlæge kan vurdere forskellen.

 

At hunden er showet i hoved og røv i de sidste år og vundet alt den kan komme i nærheden af, ændrer ikke på at en dyrlæge har vurderet at dens øjne er af en sådan fatning at den ikke bør være repræsentant for racen. Det synes jeg såmænd er rigtig meget i orden!

 

(*Hov, sidste del af mit indlæg er ikke svar på det quotede, men en generel betragtning i forhold til at folk udtrykker sig kritisk i forhold til dyrlægens afgørelse)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen har hevet clumberen ud af konkurrencen pga. ektropion. Det får hunden ikke af at være træt og have hængende øjne.

Jeg vil tro at en dyrlæge kan vurdere forskellen.

 

At hunden er showet i hoved og røv i de sidste år og vundet alt den kan komme i nærheden af, ændrer ikke på at en dyrlæge har vurderet at dens øjne er af en sådan fatning at den ikke bør være repræsentant for racen. Det synes jeg såmænd er rigtig meget i orden!

 

Mon ikke, at den så havde fået en påtegning på øjenlysning på et tidligere tidspunkt i sit liv?

Det her synes jeg er meget mere skammeligt at der ikke bliver gjort noget ved

GSD Movement in slow motion - YouTube

 

Hunde skal avles sunde, det kan vi vel alle blive enige om, men den her måde, som det hele er forgået på er sgu for dårligt, dvs at alle de dommere, der i årenes løb, har bedømt lige den her clumber (eller de andre hunde der røg ud), egentlig burde have frataget deres bestalling, det har nu ikke noget lige, med den her hund at gøre, men hele den her måde det er gjort på, det kunne helt sikkert, have blevet gjort på en mere smidig måde, og de hunde det drejer sig om (uanset race), blevet stoppet før de når BIR, hvordan ved jeg ikke, men det er ikke ok at lade hundene nå BIR, før de bliver undersøgt.

Link til indlæg
Del på andre sites

@mieJ

 

Så kan jeg da godt undre mig over det er den første dyrlæge der finder ektropion på hunden eftersom hunden er øjenlyst flere gange. Kroatien bruger de samme øjenlysningsblanketter som DK, og der skal det noteres. Hunden er i øvrigt dansk født, dvs i et land hvor øjenlysnings har været et krav de sidste 20 år. Hvis ektropion lå til de linier, så havde vi nok opdaget det for længst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor gør det en forskel om hunden når at blive BIR eller ej?

Det ændrer da ikke på argumentet om at hunden har vundet verden over og derfor burde være en sund og rask hund?

 

Havde hunden ikke opnået en placering inden den røg i klørene på dyrlægen havde det næppe tiltrukket det samme fokus og givet den nødvendige debat som dette afstedkommer.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis man når BIR og så ryger ud på sundheden, så er det imo fanme på tide man parkerer kennelblindheden i døren inden man tager afsted.

 

......uanset mener jeg der er væsentligt værre ting man burde begynde at arbejde i, end at kritisere for dyrlægetjekket ved crufts. Omend man kunne diskutere hvorvidt det er muligt at vurdere en hund fra et lægeligt synspunkt på et øjebliksbillede som det nødvendigvis må være ved en udstilling eller en bedømmelse ifm. en udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke, at den så havde fået en påtegning på øjenlysning på et tidligere tidspunkt i sit liv?

Det her synes jeg er meget mere skammeligt at der ikke bliver gjort noget ved

GSD Movement in slow motion - YouTube

 

Jeg forholder mig ikke til hvad den evt. er eller ikke er undersøgt for tidligere, men blot at årsagen til at den race ikke blev repræsenteret i BIS er at en dyrlæge fandt et problem ved hundens øjne. Når racen nu HAR problemer med øjnene, mon ikke det her så burde føre til selvransagelse blandt opdrættere, istedet for at fare i flint over dyrlægens bedømmelse?

 

Vi bliver ikke uenige om at andre racer bestemt også har problemer, men jeg mener ikke at det ene problem overskygger det andet. Clumberen har stadig problemer med øjnene, uanset at Schæferen ikke kan bevæge sig pga. totalt forkrøblet ryglinje.

 

@mieJ

Så kan jeg da godt undre mig over det er den første dyrlæge der finder ektropion på hunden eftersom hunden er øjenlyst flere gange. Kroatien bruger de samme øjenlysningsblanketter som DK, og der skal det noteres. Hunden er i øvrigt dansk født, dvs i et land hvor øjenlysnings har været et krav de sidste 20 år. Hvis ektropion lå til de linier, så havde vi nok opdaget det for længst.

 

Igen, jeg forholder mig til årsagen til at hunden er dømt ude af Crufts, som var at dyrlægen fandt at hunden havde ektropion. Uanset hvor mange gange den så er øjenlyst (eller ikke er).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forholder mig ikke til hvad den evt. er eller ikke er undersøgt for tidligere, men blot at årsagen til at den race ikke blev repræsenteret i BIS er at en dyrlæge fandt et problem ved hundens øjne. Når racen nu HAR problemer med øjnene, mon ikke det her så burde føre til selvransagelse blandt opdrættere, istedet for at fare i flint over dyrlægens bedømmelse?

 

Vi bliver ikke uenige om at andre racer bestemt også har problemer, men jeg mener ikke at det ene problem overskygger det andet. Clumberen har stadig problemer med øjnene, uanset at Schæferen ikke kan bevæge sig pga. totalt forkrøblet ryglinje.

 

 

 

Igen, jeg forholder mig til årsagen til at hunden er dømt ude af Crufts, som var at dyrlægen fandt at hunden havde ektropion. Uanset hvor mange gange den så er øjenlyst (eller ikke er).

 

jeg synes da i høj grad man godt kan forholde sig til at hunden ER øjenlyst før. Og jeg synes da det er noget flot at sidde og sige det burde føre til selvransagelse hos opdrætterne uden egentlig at kende til det avlsarbejde der i forvejen lægges i den race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mig bekendt kræver ektropion ikke øjenlysning, da det er en deformitet i selve åjenlåget og ikke i øjet.

 

Om det er et krav om notifikation der hvor hunden kommer fra (det nævnte en eller anden vist?), skal jeg jo så ikke kunne sige - men har nogen set, hvad der er nedskrevet omkring hunden på det punkt?

 

Men om der er forskel på ektropion og løse øjenrande skal jeg ikke kunne sige, men konsekvenserne er vel i bund og grund de samme for hunden, hvorfor der i den ideelle verden ikke burde avles efter nogle af de karakteristika.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund har ektropion/entropion skal det noteres på øjenlysningsblanketten.

 

Oka.

 

Men hvad så hvis dyrlægen ikke har bemærket det?

 

Møffe har mild ektropion ifølge vores dyrlæge, men det er ikke noget man bare lige ser med det blotte øje, medmindre han er træt - tror jeg. Eller også er det bare de løse øjenrande. Må indrømme, jeg er lost om hvad forskellen er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oka.

 

Men hvad så hvis dyrlægen ikke har bemærket det?

 

Møffe har mild ektropion ifølge vores dyrlæge, men det er ikke noget man bare lige ser med det blotte øje, medmindre han er træt - tror jeg. Eller også er det bare de løse øjenrande. Må indrømme, jeg er lost om hvad forskellen er.

 

Nu er det jo ikke enhver dyrlæge der må øjenlyse... eller jo... det må de godt, men de må ikke udfylde EVCO-blanketten med mindre de har en specialuddannelse... Som jeg så vidt husker tager 2 år (ud over dyrlægestudiet). Jeg mener der findes et sted mellem 20-30 aktive øjenlysningsdyrlæger i DK.

 

Så at de ikke skulle have opdaget det finder jeg temmelig usandsynligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...