Hop til indhold

Teenager!


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Nu er Bella lige over et år, og hun er mildt sagt blevet teenager!

 

Hun var jo syg i december-januar, og fik samtidig konstateret lungeorm. Da hun blev frisk igen midt/slut januar, var det som om hun skulle have brændt al den energi af hun ikke havde haft mens hun var syg.

 

Nu, 2 mdr senere, er det stadig lige så slemt. Hun er bevidst ulydig - stikker fx af på træningsbanen for at bade. Vi har stort set ingen kontakt til træning, og hendes bevægelser og opførsel er meget hvalpet.

 

Jeg vil vel ikke andet end pive over at jeg synes det er hårdt at være hundemor til en teenager. Og hvis nogen kan forsikre mig om at det snart går over:pray::-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at hun er frisk igen! Jeg kan så til skræk og advarsel fortælle, at Goofy, som fylder 4 til juni stadig af og til har "teenage-perioder".. :slem: Men mon ikke en Schæfer hurtigere kommer over "lømmelalderen"? Når det er overstået er det jo meget sjovt og hyggeligt at tænke tilbage på alt det ballade de lavede som yngre. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Chinook er også lige over 1 år og "i guder" hvor er han teen lige nu.

Din beskrivelse lyder meget rigtig. :klap:

Når jeg så for en gang skyld har kontakt til kræet, så er det gerne ved at han bider i snoren, eller hopper afsted som en kænguru ved siden af mig, når han egentlig skal gå pænt på plads :stupid:

 

Men det er vist bare på med Ja-hatten og tålmodigheden, for det går vist over...... har jeg hørt...... og håber jeg :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

DET GÅR OVER :blink:

Fat mod... For der går nok lidt tid endnu..

Carlo er nu 2½ og han er blevet voksen inden i sit lille hoved..

I hvertfald 80% af tiden og han laver ikke grelle ulykker mere, nu er det bare sådan noget "UPS sagde du noget".

Han kan stadig have ild i røven, men der er da hul igennem til øverste etage :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså meget interessant, jeg har hørt andre snakke om det her "teenage" halløj, men mindes ikke jeg selv har oplevet det.

Lissom man (ihvertfald tidligere) i dobermann-kredse sagde at den havde bestemte perioder i dens liv hvor den ville teste/udfordre dens fører - igen noget jeg har til gode at opleve :vedikke:

 

 

Hvad er det præcist der gør at I tænker "så, nu er den i teenageperiode"?

Jeg hentede en hund den anden dag, han er opdrættet her men hans familie er kommet i en situation der gør at de ikke længere kan varetage hans behov. Han er 14 måneder og jeg tror at hvis jeg beskrev hans adfærd og spurgte hvad jeg dog skulle stille op, så kunne svaret godt være, at hunden er teenager og at jeg må ha' noget tålmodighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg forbinder med teenager er nærmest fuldstændig som du ser det i menneskeverdenen - et væsen som er distræt og render lidt rundt i sin egen verden, har selektiv hørelse og som føler sig SÅ forudrettet når de får et nej eller får at vide der er noget de ikke må og kan gå helt i koma over bittesmå ting....

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg forbinder med teenager er nærmest fuldstændig som du ser det i menneskeverdenen - et væsen som er distræt og render lidt rundt i sin egen verden, har selektiv hørelse og som føler sig SÅ forudrettet når de får et nej eller får at vide der er noget de ikke må og kan gå helt i koma over bittesmå ting....

 

:-D

 

Hep! :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med selektiv hørelse kender vi udemærket! Goofy kan nogle gange overhovedet ikke høre, når vi kalder ham ind fra haven, men hvis køleskabet bliver åbnet er han der sjovt nok i løbet af 0,5! Han ser virkelig ud som om han ikke hører noget, og vi har da også været bekymrede for hans hørelse, men så fandt vi ud af det med køleskabet eller ordet "deller", som på magisk vis genoprettet hans svækkede hørelse, så han løber nok bare om hjørner med os det store dyr!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa - teenager er som beskrevet af mini-me.

 

Bella flimrer helt vildt, er bevidst ulydig, har vat i ørerne og er generelt fuld af fis og ballade.

 

Jeg har netop bemærket, at vores sit-stå-dæk kommandoer er vendt på hovedet, så sit fx betyder dæk:stupid:

 

Jeg håber at hun snart kommer over den periode. Da hun var hvalp troede jeg jo lissom at det var dét. Jeg havde ikke lige set lømmelalderen komme - ihvertfald ikke så slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg forbinder med teenager er nærmest fuldstændig som du ser det i menneskeverdenen - et væsen som er distræt og render lidt rundt i sin egen verden, har selektiv hørelse og som føler sig SÅ forudrettet når de får et nej eller får at vide der er noget de ikke må og kan gå helt i koma over bittesmå ting....

 

:-D

Det kan være granderne er helt fritaget for at lande i den teenage-kasse dér, eller osse er det bare mine der ikke rigtig har fået forklaret at det er en proces man skal igennem :-)

 

Hopsa - teenager er som beskrevet af mini-me.

 

Bella flimrer helt vildt, er bevidst ulydig, har vat i ørerne og er generelt fuld af fis og ballade.

 

Jeg har netop bemærket, at vores sit-stå-dæk kommandoer er vendt på hovedet, så sit fx betyder dæk:stupid:

 

Jeg håber at hun snart kommer over den periode. Da hun var hvalp troede jeg jo lissom at det var dét. Jeg havde ikke lige set lømmelalderen komme - ihvertfald ikke så slemt.

Det lyder som om I hygger jer ;-)

Fuld af fis og "gode" ideer er mine nu osse, men det er de egentlig hele livet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi havde en micro lille periode hvor Dexter var lidt "provokerende", han skulle lige se hvor langt han kunne krydse et par grænser... Det varede ikke specielt mange dage dog...

 

Jeg ved ikke om han er teenager nu.. F.eks. den anden dag havde vinduespudserne været her og glemt at lukke lågen i haven, jeg åbner bare døren derud som jeg plejer om morgenen, og Dexter lunter ud og ligger sig.... Han er den første der opdager lågen er åben og løber hen for lige at tjekke hvad det går ud på, og går selvfølgelig ud af haven; Jeg kalder og han kommer tilbage... Jeg var sikker på at han var væk der.. For det første fordi han er teenager, for det andet fordi han er husky.. Men han har udover det haft to episoder hvor han har haft fri mulighed for at stikke af, og ikke gjort det..

 

Nå, men måske vi bare er heldige! Han er et år nu, så måske er han bare en "late bloomer" :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være granderne er helt fritaget for at lande i den teenage-kasse dér, eller osse er det bare mine der ikke rigtig har fået forklaret at det er en proces man skal igennem :-)

 

Det er ikke en periode jeg ville være foruden, jeg kan fortælle time-lange historier om de eventyr Carlo gennem tiderne har fundet på... Synes det skaber liv og uforudsigelighed og jeg elsker det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså meget interessant, jeg har hørt andre snakke om det her "teenage" halløj, men mindes ikke jeg selv har oplevet det.

Lissom man (ihvertfald tidligere) i dobermann-kredse sagde at den havde bestemte perioder i dens liv hvor den ville teste/udfordre dens fører - igen noget jeg har til gode at opleve :vedikke:

 

 

Hvad er det præcist der gør at I tænker "så, nu er den i teenageperiode"?

Jeg hentede en hund den anden dag, han er opdrættet her men hans familie er kommet i en situation der gør at de ikke længere kan varetage hans behov. Han er 14 måneder og jeg tror at hvis jeg beskrev hans adfærd og spurgte hvad jeg dog skulle stille op, så kunne svaret godt være, at hunden er teenager og at jeg må ha' noget tålmodighed.

 

Jeg opdagede langt flere teenage sjove ting da Motor var i den alder, end jeg gør med Voodoo og jeg er helt sikker på at det er fordi at han tager ved lære af Motor, og dermed ikke skal lære alting selv og ikke er nær så tydelig at tolke. Hvis det giver mening.

 

Synes det er en mega sjov periode, eller, det var det i hvert fald med Motor, ting han glemte, opdagede på ny, ting han blev bange for selvom de altid havde været der - ok ikke sådan panisk angst, men f.eks. pludselig knurre af en brandhane som man har tisset på dagligt det sidste halve år? Glemte kommandoer, legede vildere (testosteron er jeg sikker på), prøvede grænser af - på en sød måde. Ikke noget dominere eller sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber at jeg kan se tilbage på teenage-tiden med et smil når det engang er overstået:lol:

 

Nu har vi passet en gammel hund (10 år) i halvanden uge, og han har vist opdraget en del på hende.

 

Her til aften havde vi vores første "alene tur" i lang tid, og hun virkede mere obs på mig end hun plejer. Måske der er lys forude:pray:

 

Men ja, sikke mange fjollede ting de kan finde på, de banditter! Igår gik Bella helt i selvsving over en gyngehest på den legeplads vi går over hver eneste dag. Nu var den farlig:???:

 

Hun har i øvrigt fået kælenavnet Osama Bin Balladen her for tiden - og dét er der en grund til:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Happy blev teenager i løbet af en uge da han blev syv måneder. Jeg gik fra at have en rimelig lydig hund der var super at træne med til en teenagehund. Indkald blev fuldstændigt glemt (blev dårligere dag for dag) og han var mere eller mindre komplet uinteresseret i at træne. Øvelserne kunne foretages to gange derefter gad han ikke mere. Det er blevet meget bedre, men har er da stadig teenager/hvalp i hans leg og omgang med andre hunde. Han er nu 1,5 år. Det var lidt som at få en teenagedreng der, hjemme helst ville ligge og flade den i sofaen og ude ville lave ballade og løbe efter piger. Efter at jeg gik over til en mere overbærende omgang med ham og gik tilbage til et lavere niveau i forventninger og træning blev vi begge gladere. Jeg glæder mig til at han bliver voksen (hvis det sker) :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke en periode jeg ville være foruden, jeg kan fortælle time-lange historier om de eventyr Carlo gennem tiderne har fundet på... Synes det skaber liv og uforudsigelighed og jeg elsker det :-D

 

Ork, sådan er det hver dag her... det kan jo være der ikke er plads til en teenageperiode fordi de hele vejen igennem er fjollede :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov! Efter halvanden uge med bonushund der har opdraget på Bella, er der sket noget:???:

 

Vi var til Rally i formiddags, og vi skulle gå en begynderbane med bedømmelse=ingen godbidder. Vi har jo haft kende svært ved det med kontakten de sidste par mdr., så jeg forberedte mig på det værste.

 

Men hov! Vi havde kontakt:lol: Og hun gik de første 2/3 af banen perfekt! Så blev hun overivrig, hoppede op og kyssede mig og bed i ærmet. Samtidig kom et andet træningshold forbi, og så ville hun egentlig gerne hilse på nogle af hendes kammerater:-)

 

Men jeg var yderst tilfreds med indsatsen - som sagt gik det stort set perfekt 2/3 af vejen rundt.

 

Måske hun er ved at komme ud over hendes ballade-periode:pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså meget interessant, jeg har hørt andre snakke om det her "teenage" halløj, men mindes ikke jeg selv har oplevet det.

Lissom man (ihvertfald tidligere) i dobermann-kredse sagde at den havde bestemte perioder i dens liv hvor den ville teste/udfordre dens fører - igen noget jeg har til gode at opleve :vedikke:

 

 

Hvad er det præcist der gør at I tænker "så, nu er den i teenageperiode"?

Jeg hentede en hund den anden dag, han er opdrættet her men hans familie er kommet i en situation der gør at de ikke længere kan varetage hans behov. Han er 14 måneder og jeg tror at hvis jeg beskrev hans adfærd og spurgte hvad jeg dog skulle stille op, så kunne svaret godt være, at hunden er teenager og at jeg må ha' noget tålmodighed.

 

Jeg tænker også lidt, at det må være fordi små hvalpe er så forudsigelige, afhængige og lette at have med at gøre, at folk regner med at sådan kan man træne hunden igennem hele livet. Synes egentlig det er et dårligt råd folk får, når de får at vide: at det går nok over af sig selv. Nej det gør ej,... det sætter sig bare som en vane hvis man ikke gør noget ved det.

 

Mine hunde har ikke haft en teenage periode, men er selvfølgelig på et tidspunkt blevet kønsmodne (med de ændringer det medfører mht. selvstændighed osv.). For min tæves vedkommende betød det dog at hun blev stille, mut og skide morsyg og faktisk lettere at have med at gøre, end som hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...