Hop til indhold

Virus og smitte....!


Gæst Jazz
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

 

Jeg er ny herinde, men har et problem opstået idag.

 

Min lille englebasse også kaldet Jazz er blevet syg med en virus der giver diarré, vi har været ved dyrlæge og fået noget Pro-Kolin plus. Han er dvask og har feber men vi var ude på en meget lille tur her for lidt siden, og mødte hunden jeg tror har smittet ham, da pågældene hund ikke har fået sin vacc. de er begge lige gamle (4mdr).

 

Jeg har fået besked på at holde min hund langt væk fra andre hunde af hensyn til smitte og det gør jeg så selvom lille Jazz syntes det er uretfærdigt, mit spørgsmål bunder faktisk i om jeg kan være smitte bære og vidergive smitte til andre hunde og om min hund kan smitte mig?

 

Jeg er samtidig også blevet beskyldt for at Jazz har smittet ovennævnte hund, men eftersom den hund har været syg i 3 dage (uden ejeren har gjort noget) tvivler jeg stærkt på at det er Jazz der har givet smitten eftersom han fik de første symptomer igår aftes omkring kl 19, da vi var ude på aften tur, vi havde snakket med ovennævnte hund, om formiddagen, jeg tænker at Jazz umuligt kan have smittet den hund, også set fra det synspunkt at jeg altid samler op efter ham hvis det er mig muligt.

 

Men vil gerne indrømme at den beskyldning går mit lidt på selvom jeg tænker det er umuligt! Er der nogen der kan hjælpe med at kaste lys over denne sag?

 

Hilsen Kaja og Jazz

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen:-)

 

Hvad er det for en virus? Hvem der har smittet hvem, er vel underordnet. Eventuelt kan du google virus, og finde inkubationstidrn, og derfra regne bagud.

 

Sørg for at det lille pus får rigeligt væske, evt. afkølet kogt vand med en skefuld salt og sukker pr. liter.

 

Udkogte brune ris med kogt kylling eller kogt hvid fisk tillige med rå, revne gulerødder, kan hjælpe mavsen på højkant. Det gives i 6 små portioner om dagen.

 

God bedring til lille Jazz:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudsigt..:hmm: For ved mennesker kan man ikke engang behandle virus, der skal man "bare" lade det løbe.

 

Så jeg forstår ikke, hvordan man kan vaccinere imod det? Man kan jo ikke vaccinere mod alt.. :vedikke:

 

nogle vira muterer så hurtigt, at det er spild af tid at lade sig vaccinere, da man sjældent møder præcis den streng man har fået antistoffer imod... det gælder for menneskers influenza og for hundenes kennelhoste fx. Men når du vaccinerer, så propper du jo en lille smule af viraen ind i kroppen, for at tvinge kroppen til at bygge antistoffer imod det. Det er derfor der er nogle børn (og voksne) der bliver sådan lidt småsyge når de bliver vaccineret...

Link til indlæg
Del på andre sites

nogle vira muterer så hurtigt, at det er spild af tid at lade sig vaccinere, da man sjældent møder præcis den streng man har fået antistoffer imod... det gælder for menneskers influenza og for hundenes kennelhoste fx. Men når du vaccinerer, så propper du jo en lille smule af viraen ind i kroppen, for at tvinge kroppen til at bygge antistoffer imod det. Det er derfor der er nogle børn (og voksne) der bliver sådan lidt småsyge når de bliver vaccineret...

 

Ja jo, det kan jeg godt se, men som du også selv skriver, så kan man ikke vaccinere mod alt:genert: Så derfor troede jeg faktisk ikke, man overhovedet gjorde det:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jo, det kan jeg godt se, men som du også selv skriver, så kan man ikke vaccinere mod alt:genert: Så derfor troede jeg faktisk ikke, man overhovedet gjorde det:genert:

 

jojo, du kan da gå til lægen og blive vaccineret mod influenza og du kan også få din hund vaccineret mod kennelhoste... men selvom du gør dette - så kan du sagtens få influenza alligevel og hunden få kennelhoste - fordi disse vira muterer så hurtigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh, NOGLE vira muterer hurtigt, andre slet ikke. Tag fx "børnesugdommene" - skoldkopper, røde hunde, mæslinger mm. Disse muterer ikke, hvorfor vi mennesker er evigt immune efter enten at have været smittet eller være blevet vaccineret.

 

Men ville egentlig gerne hvis TS kunne oplyse nærmere om denne virus?! Er det parvo????

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jazz vil hverken spise eller drikke og har ringet til dyrlægen igen da jeg er noget bekymret for ham, det at han slet ikke vil spise er for ham en meget stor ting, da mad er noget af det bedste i verden. Dyrlægen sagde desværre intet om navnet på den virus han har. Han virker frisk nok, men han nægter bare at spise og drikke hvilket bekymre mig meget. Kogte ris og kylling er prøvet og han har kun været hende og snuse til det. Jeg venter svar fra dyrlægen nu

 

Hilsen Kaja og Jazz

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Arh, NOGLE vira muterer hurtigt, andre slet ikke. Tag fx "børnesugdommene" - skoldkopper, røde hunde, mæslinger mm. Disse muterer ikke, hvorfor vi mennesker er evigt immune efter enten at have været smittet eller være blevet vaccineret.

 

Men ville egentlig gerne hvis TS kunne oplyse nærmere om denne virus?! Er det parvo????

 

Det er så ikke helt korrekt. Skoldkopper har muteret. Jeg fik det som barn og har haft det 2 gange som voksen også. En gang da jeg var i vuggestue i Roskilde og én gang da jeg var i vuggestue på Østerbro.

Og jeg selv var barn på Frederiksberg.

 

De to gange jeg fik det som voksen, var meget voldsomme og da jeg fik det i Roskilde, blev jeg faktisk indlagt til observation. Begge gange har jeg fået taget blodprøver, så de kunne bruge den vira jeg havde i kroppen, til evt. at opdatere den skoldkoppe-vaccination, man tilbyder børn i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Hej

 

Jazz vil hverken spise eller drikke og har ringet til dyrlægen igen da jeg er noget bekymret for ham, det at han slet ikke vil spise er for ham en meget stor ting, da mad er noget af det bedste i verden. Dyrlægen sagde desværre intet om navnet på den virus han har. Han virker frisk nok, men han nægter bare at spise og drikke hvilket bekymre mig meget. Kogte ris og kylling er prøvet og han har kun været hende og snuse til det. Jeg venter svar fra dyrlægen nu

 

Hilsen Kaja og Jazz

 

Jeg ville i første omgang ikke være så bange for det med maden, da hvalpe jo gerne har lidt ekstra sul på kroppen netop for at have noget at tage af, ved sygdom - det samme gælder menneskebabyer.

 

Men at han ikke drikker, er meget kritisk og jeg håber, at hvis det bliver ved og dyrlægen stadig tøver, at du så lige trumfer igennem. Så skal han have drop. Det er rigtig farligt at han ikke drikker.

 

Prøv evt. at give ham afkølet, kogt vand da kogt vand ikke er så hårdt for maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også prøve kold oksekødsuppe, så han får lidt næring med væsken.

 

Jeg kommer lige fra dyrlægen af. Jazz har fået noget antibiotika og jeg skal nu give ham, kogt afkølet vand med okse eller kyllingesmag for at fremme at han skal drikke, og hvis han stadig ikke drikker imorgen skal jeg ringe til dyrlægen igen. Jazz og jeg skulle have været til hvalpetræning i aften men det er aflyst jeg vil helst ikke smitte andre hunde. Håber snart mit lille pus får det bedre, jeg takker for alle de råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Det er også bedst at aflyse når hunden er syg eller for træt. Træning bør altid være fedt, og det er det jo ikke når man er syg.

 

(Med træt tænker jeg på engang, overboen holdt fest til kl. 5 om morgenen, der var både Taiki og jeg for skvattede til at tage til træning... Suk)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også hvis hunden ikke er så stor, købe en lile 10 ml ingangssprøjte og give ham vand i munden.Bare langsomt så du kan registrerer at han synker. Kom evt lidt druesukker i .

En normal hund skal ca bruge 40 ml /kg i døgnet, altså en 10 kg´s hund = 400 ml.

Det er vigtigt at der indtages så meget vand at blæren holdes aktiv og skal tømmes ind i mellem, ellers er vovsen dehydreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jazz er ved at være i bedring, heldigvis, her til morgen drak han ca 100 ML vand og spiste sine 30g kylling med ris og fik sine piller og sin pro-kolin. Vi har været ude sådan ca 20 gange i nat fordi han mente han skulle ud så nu ligger han og sover. Når det er diarré tager jeg ingen chancer med at lade ham vente, det er hverken sjovt for ham eller for mig hvis der sker et sådan uheld inden for, igår morges måtte jeg rengøre hele køkkenet pga det. Skal ringe til dyrlægen omkring middag og fortælle hvordan det går men er meget glad for at jeg endelig kan se bedring hos min lille hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får lige nu mad 6 gange dagligt, af 30g det var det dyrlægen sagde han skulle have. Lige nu er der faktisk ro i maven, jeg tror lige den skal opdage at der kommer mad i den igen men han prutter en del hehe, han sover temmelig meget men det er jo klart når man ikke er helt på toppen, men det er rart at se at når han så er vågen af han så leger lidt med sit legetøj og henvender sig til mig for at lege, det er gode tegn

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...