Hop til indhold

Hvalp - alene hjemme.


Gæst Cami
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

 

Min familie og jeg skal til at have vores første hund. Det bliver en lille Shih Tzu, og vi glæder os så meget.

Vi regner med at få hvalpen en fredag så den lige kan falde til i løbet af weekenden, men vi skal jo allesammen i skole og på arbejde om mandagen. Hvad skal vi gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle!

 

Min familie og jeg skal til at have vores første hund. Det bliver en lille Shih Tzu, og vi glæder os så meget.

Vi regner med at få hvalpen en fredag så den lige kan falde til i løbet af weekenden, men vi skal jo allesammen i skole og på arbejde om mandagen. Hvad skal vi gøre?

 

Vente med at få hvalpen til I kan holde et par ugers ferie:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men det er så langt tid :D Hvad hvis nu der kommer en og besøger den og lufter? Er det heller ikke nok?

 

Nej.

 

Der er mange ting:genert:. For det første skal du tænke på, at I hiver en lille hvalp væk fra ALT hvad den kender og er tryg ved:genert:. Så først skal I bruge tid på at lære hinanden at kende, at hvalpen bliver tryg ved jer og hjemmet:-D Og først herefter kan I begynde at træne alene hjemme, og der går man frem med minut intervaller. Derudover skal I træne renlighed (Ud ca hver 2. time - jeg var ude 6-7 gange hver time i dagtimerne de første mange dage).

 

Jeg havde 3½ uges ferie, da jeg fik Luna hjem og mindre ville jeg ikke gøre selv næste gang jeg får hvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

Vent til i har minimum 3 ugers ferie. En weekend kan slet, slet ikke gøre det!

Det er en lille hvalp som lige er blevet taget fra sin mor, sine søskende og vante omgivelser - den bliver placeret et helt fremmed sted blandt fremmede mennesker - ALT er nyt og fremmed for den lille hvalp. Den har brug for meget mere end en weekend til at falde til OG lære at være alene hjemme. Én som kommer og lufter den er heller ikke bare ok. I er nødt til at tage det helt fra bunden af - gå ind og ud af en dør rigtig mange gange, når den ikke reagere på det så prøv at øge tiden LANGSOMT. Nogle hvalpe skal altså have det helt fra bunden af, så det hedder sig 2, 5, 10 sekunder osv. i starten og rigtig mange gange. Andre kan man gå hurtigere fremad - men det afhænger fuldstændig af hvalpen. Vores hvalp skulle have det helt fra bunden af og meget langsomt - det tog os 2,5 måned at lære hende at være alene.

 

Selvom det kan virke som en lang proces, så er det kun ris til egen røv at lade være - og ikke mindst hvalpens. For ellers kan i risikere at ende med en bundulykkelig hund som bare hyler og splitter ting ad når den er alene - det er skide synd for hunden, i bliver irriteret over ødelagte ting - og har i naboer, så er de nok heller ikke voldsomt begejstret. Vores ødelagde dog aldrig noget, men jeg har altid optaget hende på video, og hun pev, pev og pev og begyndte også at hyle - hun kunne slet ikke finde ro.

 

Jeg håber inderligt at i både for jeres egen, men allermest for hvalpens skyld, venter til i har minimum 3 ugers ferie. Og en evt. back up plan med hundlufter/passer hvis den ikke lære det indenfor de 3 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg syntes jo så at ikke engang 3 uger er nok - hvalpe tager så meget tid både på den ene og anden måde. Alene renligheds træningen betyder at du skal være på hele tiden også om natten. Hvalpen skal falde til - det tager tid - den skal lære at være alene hjemme - så alt det kan ikke foregå på en weekend.

Vent til I har en lang ferie - håber heller ikke at opdrætter sælger jer en hvalp under de forhold!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes jo så at ikke engang 3 uger er nok - hvalpe tager så meget tid både på den ene og anden måde. Alene renligheds træningen betyder at du skal være på hele tiden også om natten. Hvalpen skal falde til - det tager tid - den skal lære at være alene hjemme - så alt det kan ikke foregå på en weekend.

Vent til I har en lang ferie - håber heller ikke at opdrætter sælger jer en hvalp under de forhold!

Jeg synes tre ugers ferie bør være nok at holde - de færreste har mulighed for mere end dét. Men så skal man også bare have en back up plan i form af pasning af hvalpen efterfølgende, hvis ikke den når det indenfor de 3 uger :-) vi havde selv en måneds ferie, og den efterfølgende 1,5 måned passede mine svigerforældre så Ayo, når hun havde været alene den tid hun kunne - så øgede vi tiden på den måde. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg var så privilligeret at have 1½ MÅNED fri til Taiki, inden han skulle begynde at være alene og selv nu, er han kun alene max 2 timer af gangen.

 

Jeg ved godt, det er meget lang tid som de fleste ikke bare sådan lige, kan hive ud af kalenderen. Men det gjorde bare alting nemmere - renlighedstræning, alene-hjemme træning, tillidsopbygning til os osv.

 

Jeg er sikker på, at fordi vi fik lagt det gode fundament, har det haft stor betydning for at han ingen problemer har med at være alene hjemme (heller ikke i mere end 2 timer af gangen), han blev renlig på rekordtid trods blærebetændelse, han var hurtig nem at have med at gøre, fordi han hurtigt accepterede os som sin familie, at vi passede på ham, så han turde flere ting bare vi var med...

 

 

Jeg vil sige, at 3 uger er minimum. Der er sikkert nogen, for hvem det er gået fint at køre hvalpen ind på en weekend, men lige så mange oplever problemer med at få hunden renlig og får problemer med, at den splitter alting ad i hjemmet, fordi den er bange og frustreret.

 

 

Man kan også tænke lidt over, at i mange vuggestuer anbefaler man at forældrene sætter minimum en uge af til indkøring af barnet og det er endda ikke et døgntilbud barnet skal benytte, men bare nogle timer i hverdagen.

Selvf. er der forskel på dyr og mennesker, men nu har jeg mange års erfaring fra vuggestue og kan fortælle, at der ikke er særlig stor forskel på de behov en 1 årig har, og de behov en lille hvalp på 8-10 uger har...

 

 

Og tryghed er det allerstørste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg synes tre ugers ferie bør være nok at holde - de færreste har mulighed for mere end dét. Men så skal man også bare have en back up plan i form af pasning af hvalpen efterfølgende, hvis ikke den når det indenfor de 3 uger :-) vi havde selv en måneds ferie, og den efterfølgende 1,5 måned passede mine svigerforældre så Ayo, når hun havde været alene den tid hun kunne - så øgede vi tiden på den måde. :5up:

 

Det er også fint nok - men nu har jeg så en anden mening -

Heldigvis er jeg så priviligeret at jeg slet ikke er på arbejdsmarkedet - og derfor behøver mine hunde slet ikke at være alene. Jeg er dog vokset op med en anden holdning til hundes alene tid - mine forældre arbejdede på skift, derfor var vores hunde heller ikke alene dengang - men det er en anden historie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej nej, det er slet ikke i orden kun at give den en weekend!

 

Hvad vil i gøre med renlighed? De første par uger skal sådan en lille størrelse ud rigtig meget. Og hvis den ikke bliver renlighedstrænet, bliver den jo aldrig renlig. Hvis den bare får lov at gå i sine egne efterladenskaber, kan den sagtens komme til at træde i det og lave et farligt svineri. Og tit spiser hvalpe deres afførring, og det er ikke ønskværdigt at den har en hel dag til det.

 

I må vente til i har et par ugers ferie og derefter have en der kan komme og være hos hvalpen et par timer eller nogle der kan passe den i eget hus. Husk at den også skal introduceres langsomt til et sted hvor den skal passes.

 

Det lyder til at du har børn, TS?! En hvalp har nogenlunde samme behov som et spædbarn. Tænk over hvad du ville byde dine børn....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med jer - en weekend er slet ikke nok. Skal hele familien være hjemme eller kan f.eks. en mormor komme og passe den i de uger, eller er det meget vigtigt at det er en af de fastboende der bliver i de uger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mormor er fin - hvis hvalpen kender hende og er tryg ved hende:-)

 

Men mormor må tøjle sin forkælelseslyst lidt den første tid så vapsen ikke får ondt i maven:-) Sørg for masser af legetøj.

 

Og SÅ fedt hvis hun vil komme og passe hvalpen. Så får de et fantastisk forhold, og du vil altid have et godt sted at få den passet. Ville ønske jeg havde samme mulighed!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med jer - en weekend er slet ikke nok. Skal hele familien være hjemme eller kan f.eks. en mormor komme og passe den i de uger, eller er det meget vigtigt at det er en af de fastboende der bliver i de uger?

 

Mormor kan sagtens passe (hun skal dog lige præsenteres og gøres tryg ved inden), og så at det foregår i jeres eget hjem. Fedt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Vi har haft en anderledes oplevelse end det I beskriver her, så for at skabe lidt balance i debatten, så kommer vores oplevelse her.

 

Vi fik vores dejlige kooikerhan for 1 uge siden. Allerede dagen efter, prøvede vi at vænne ham til at være alene - og mit klare indtryk er, at det er ligegyldigt om det er 10 min eller 4 timer. Når først vi er gået, slapper han af, leger måske lidt, men sover ellers det meste af tiden.

 

Derfor har vi nu også en hund, som kan være alene fra kl. 8-14 - og det er uden, at han piver og tisser på gulvet.

Og ja - de sidste par dage har vi arbejdet hjemme, så vi har kunnet høre, at han ikke har været ked af det eller urolig - han har været stille og slappet af hele dagen.

 

Så det er blot for at nuancere billedet lidt - det er ikke alle hunde, hvor man SKAL tage både 3 og 4 ugers ferie før de kan være alene hjemme.

 

Selvfølgelig skal man have muligheden for at lave en længere indkøring, hvis det viser sig, at ens hvalp har behovet. Jeg tror dog ikke, at vores dejlige hund er et unikum

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft en anderledes oplevelse end det I beskriver her, så for at skabe lidt balance i debatten, så kommer vores oplevelse her.

 

Vi fik vores dejlige kooikerhan for 1 uge siden. Allerede dagen efter, prøvede vi at vænne ham til at være alene - og mit klare indtryk er, at det er ligegyldigt om det er 10 min eller 4 timer. Når først vi er gået, slapper han af, leger måske lidt, men sover ellers det meste af tiden.

 

Derfor har vi nu også en hund, som kan være alene fra kl. 8-14 - og det er uden, at han piver og tisser på gulvet.

Og ja - de sidste par dage har vi arbejdet hjemme, så vi har kunnet høre, at han ikke har været ked af det eller urolig - han har været stille og slappet af hele dagen.

Så det er blot for at nuancere billedet lidt - det er ikke alle hunde, hvor man SKAL tage både 3 og 4 ugers ferie før de kan være alene hjemme.

 

Selvfølgelig skal man have muligheden for at lave en længere indkøring, hvis det viser sig, at ens hvalp har behovet. Jeg tror dog ikke, at vores dejlige hund er et unikum

 

Men hvis I er hjemme i huset, kan I jo ikke sammenligne det med at han er helt alene hjemme, der er forskel selvom hvalpen måske er alene i en del af huset og derfor isoleret fra jer kontra at hvalpen er helt alene hjemme...

 

Dejligt hvis det har fungeret hos jer, det er dog dumt at satse på, at hvalpen lærer at være alene i 8 timer på en uge, det tror jeg stadig er de færreste hvalpe, hvor det er tilfældet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft en anderledes oplevelse end det I beskriver her, så for at skabe lidt balance i debatten, så kommer vores oplevelse her.

 

Vi fik vores dejlige kooikerhan for 1 uge siden. Allerede dagen efter, prøvede vi at vænne ham til at være alene - og mit klare indtryk er, at det er ligegyldigt om det er 10 min eller 4 timer. Når først vi er gået, slapper han af, leger måske lidt, men sover ellers det meste af tiden.

 

Derfor har vi nu også en hund, som kan være alene fra kl. 8-14 - og det er uden, at han piver og tisser på gulvet.

Og ja - de sidste par dage har vi arbejdet hjemme, så vi har kunnet høre, at han ikke har været ked af det eller urolig - han har været stille og slappet af hele dagen.

 

Så det er blot for at nuancere billedet lidt - det er ikke alle hunde, hvor man SKAL tage både 3 og 4 ugers ferie før de kan være alene hjemme.

 

Selvfølgelig skal man have muligheden for at lave en længere indkøring, hvis det viser sig, at ens hvalp har behovet. Jeg tror dog ikke, at vores dejlige hund er et unikum

 

Og det hævner sig på grufuld vis når hvalpen er 7-8 mdr... Der sover den nemlig ikke nær så meget mere og har ild i røven i stedet. Så det kan ikke betale sig ikke at bruge de 3 uger det tager eller mere - taler af bitter erfaring...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Til den nye hundeejer.

En mormor er helt fin og det har jeg da også benyttet mig af med flere hvalpe. Du skal så finde en model, mht at få den i haven , eller ud , hver gang den vågner eller har spist eller leger og det skal så gå stærkt,.Du skal læse noget vedr renlighed´stræning, så den ikke får den opfattelse at det skal foregå bag sofaen.

Alle fejl med renlighed er ejers skyld, for en hvalp ved ikke bedre.Den er så ,på det forkerte sted når den skal gøre sig ren.

Måske kommer den fra et sted , hvor den af sn mor har lært at det foregår i en have, måske kommer den så fra et sted , hvor den aldrig har set græs eller fliser. Men nu har den ikke sin mor at kigge over skulderen og så kommer det bare. Og husk - totalt renlighed i flere timer kommer som regel i 6 mdr¨s alderen, dog om natten ofte i 3 1/2 mdr´s alderen. Og som med børn vidt forskelligt.

En pzykisk megastærk hvalp er hurtige om at vænne sig til at være alene end en mere blød type, så gør ikke den fejl at forcerer noget mht alenehjemme, det kan frembringe angst. Og så er der kun en proffessionel hundekyndig, der i heldigste fald kan rette denne angst op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis I er hjemme i huset, kan I jo ikke sammenligne det med at han er helt alene hjemme, der er forskel selvom hvalpen måske er alene i en del af huset og derfor isoleret fra jer kontra at hvalpen er helt alene hjemme...

 

Dejligt hvis det har fungeret hos jer, det er dog dumt at satse på, at hvalpen lærer at være alene i 8 timer på en uge, det tror jeg stadig er de færreste hvalpe, hvor det er tilfældet...

 

Han er alene i køkkenet med sit bur, vores fatboy (som han har taget ejerskab på :-)) og en del legetøj af forskellig slags.

Vi har så begge arbejdet hjemme inde i stuen - altså fuldstændigt afskåret fra ham fra kl 8-12 den ene dag, 8-13 og til sidst 8-14

Ingen af dagene har han pivet, gøet eller andet.

Vi har begge kunnet høre, at han har sovet, men også leget og bevæget sig rundt derinde.

 

Når vi kom "hjem" - ankom vi gennem køkkendøren, som vi havde forladt ham igennem - og så ligger han typisk i fatboyen og hygger sig

Han var selvfølgelig rigtig glad for at se os - men ikke ked eller trist. Han kommer så uden for med det samme - og drøner selvfølgelig rundt i haven for fulde drøn efter et par mins kram og kærlighed :-)

 

Giver det bedre mening?

Redigeret af PeterS
Link til indlæg
Del på andre sites

Han er alene i køkkenet med sit bur, vores fatboy (som han har taget ejerskab på :-)) og en del legetøj af forskellig slags.

Vi har så begge arbejdet hjemme inde i stuen - altså fuldstændigt afskåret fra ham fra kl 8-12 den ene dag, 8-13 og til sidst 8-14

Ingen af dagene har han pivet, gøet eller andet.

Vi har begge kunnet høre, at han har sovet, men også leget og bevæget sig rundt derinde.

 

Når vi kom "hjem" - ankom vi gennem køkkendøren, som vi havde forladt ham igennem - og så ligger han typisk i fatboyen og hygger sig

Han var selvfølgelig rigtig glad for at se os - men ikke ked eller trist. Han kommer så uden for med det samme - og drøner selvfølgelig rundt i haven for fulde drøn efter et par mins kram og kærlighed :-)

 

Giver det bedre mening?

 

Men det kan altså ikke sammenlignes med at være HELT alene hjemme. En hund lugter MEGET bedre end os, så den ved godt om du er der eller du er gået. Mon ikke den også har kunne høre jer..

 

Kan slet ikke betale sig ikke at træne alene hjemme - jeg troede som sagt (ligesom du) at min hund var et unikum og bare kunne det shit - det kunne han også.. INDTIL han blev 7-8 mdr, der var hormoner og ild i røven all way through.. Det gik så ud over min dørkarm og vores skoreol...

 

Men det tog heldigvis kun 3 dages INTENSIV træning, helt ned fra 10 sekunder alene og så 5 sekunder bygget på hver gang det gik godt... Pænt lange dage kan jeg hilse og sige. Men nu er han kold som jordbæris :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...