Hop til indhold

Hvide flager på brystvorte


Siiigne88
 Share

Recommended Posts

Hej.. Nova er 9 mdr og gik i løbetid (begyndte at bløde) i uge 6. Har i dag opdaget, at der sidder sådan nogle hvide flager på hendes brystvorter.. Kunne pille lidt af, men ville ikke røre for meget.. Så kom jeg til at tænke på forskellige sygdomme i forbindelse med løbetider, og synes at have læst/hørt om noget betændelse(?) i brystvorterne. Men kan ikke lige finde noget på nettet. Ved i noget om det eller har oplevet det?

Link til indlæg
Del på andre sites

...men TO skriver intet om hævede bryster eller spændt yver.. Der sidder KUN lidt tørre flager på brystvorterne...

Det kan lige så godt være lidt tør hud, helt uafhængigt af løbetiden.

 

Siiigne, har din hund hævede bryster?

 

Du kunne evt. prøve at smøre lidt creme på hendes brystvorter. Det skader ikke, men det tager selvfølgelig heller ikke en brystbetændelse..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er det min Første hund og har derfor ikke set bryster før.. Men de er vel på størrelse med det yderste af min lillefinger.. Så hendes mors, og de var større.. Hendes bryster er sådan hårde i det..

Er det normalt at brysterne bliver større i forbindelse med løbetid og forbliver sådan (hæve) eller sku de efter løbetid blive som før?

Link til indlæg
Del på andre sites

Duffy var lidt hævet/hård i brysterne/brystvævet i hendes første løbetid og i perioden efter... Går udfra at det var en hormonel forandring/ændring som kom af at hun nu var blevet kønsmoden. Det gik i sig selv igen efter et stykke tid.

 

Når du skriver HVIDE flager... Mener du så hvid hvid, eller kunne det bare være tørre, lyse hudflager ala samme farve som din hunds hud? Er hun lys eller mørk i huden omkring brystet?

 

Hvis det blot er tør hud, så kan jeg anbefale Elizabeth Arden 8hr cream... Bruger den både til hestene og til Duffy ved små hudirritationer, sår osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er det min Første hund og har derfor ikke set bryster før.. Men de er vel på størrelse med det yderste af min lillefinger.. Så hendes mors, og de var større.. Hendes bryster er sådan hårde i det..

Er det normalt at brysterne bliver større i forbindelse med løbetid og forbliver sådan (hæve) eller sku de efter løbetid blive som før?

 

---Taler du nu om hendes "bryster" eller om hendes brystVORTER?????

 

---Jeg går ud fra, at du selv har bryster i et eller andet omfang. Hunde, der har været i løbetid kan nogle gange få bryster, der ligner små menneskebryster. Brystvorterne er jo noget andet. DE er små og hårde...

 

Mange tæver får aldrig bryster. Så det kan måske være lidt svært at genkende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay... Brystvorterne vokser lidt, når tæven bliver voksen. Det er som det skal være.

Hvis der var brystbetændelse eller falsk løbetid, så ville selve vævet rundt om vorterne hæve op. Og når der ikke er hævelse rundt om vorterne, så er det ikke sandsynligt, at der er tale om tørret mælk på vorterne. Det er nok snarere noget lidt tør hud. En mild uparfumeret creme kan hjælpe på det. Eller lidt olie.

 

Du skal jo liiige lære, hvordan en helt normal hund ser ud.. Så ved du til en anden gang om der er noget galt.. :-D

 

---Din hund har sikkert slet ikke egentlige bryster. Og får det nok heller ikke, hvis hun bliver holdt slank og i god kondition. Ligesom hos mennesker, så kan en tyk hund godt få mere barm end en helt slank en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er at selv om selve brystet ikke er specielt hævet op, kan der sagtens efter løbetid komme mælk ud af dievorterne , især når de ligger og hviler.De plejer at være en del klistret pga det høje fedtindhold. Og kan sagtens være gulligt.

Og min ene af mange tæver fik faktisk efter 1 ste løbetid så store dievorter, at de fleste hundekenderer ville mene, at hun have haft kuld.

Du kan da også prøve at malke lidt ud , for så får du vished.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke du skal gøre noget. Der er ikke noget galt, når brystet ikke er hævet. Det er helt normalt og naturligt, at brystvorterne vokser. Og det er også naturligt at der nogle gange dannes lidt mælk efter løbetiden. Men hvis man rører for meget ved bryster og vorter, så tror kroppen jo, at der ER kommet hvalpe til. Og så kan der komme mere mælkeproduktion. Og for meget mælkeproduktion når der ingen hvalpe er, -det kan give brystbetændelse.

 

Men hvis du alligevel gerne vil "malke ud", så øv dig på dig selv først. Brystvorten er hårdest ude i spidsen og mere blød i det inde ved brystets hud. Tag brystvorten mellem pegefinger og tommeltot HELT inde ved kroppen -eller brystet, hvis det er på dig selv. Og klem så det inderste af brystvorten flad. Hvis du samtidig kikker helt tæt på den ru overflade i spidsen af vorten, så vil du nogle gange kunne se en eller flere bittesmå hvide dråber, der vokser sig større mens du klemmer. -Det er så mælk. Og det betyder ingenting.

---På mennesker kommer der som regel kun mælk ud, hvis man har været gravid. Men så kan der også tit malkes lidt mælk ud flere år efter at man har holdt op med at amme.

 

Hvis de hvide flager er mælk, så vil det jo være nemt nok at fjerne med lidt vand..... Hvis det er tør hud, så skal der lidt olie eller creme til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mente jo også lige se om de værste brystvorter med belægning gav mælk ved udmalkning, ikke at skulle tømme dem for mælk. Jeg har set dette flere gange på mange tæver.

 

Ja... jeg forstår godt hvad du mener. Men Signe er jo helt uerfaren. Så for at hun ikke skal gøre noget værre, så ville jeg lige udspecificere for hende...

 

Jeg kritiserer ikke det du skriver. Jeg tydeliggør det bare. Signe var jo i tvivl om, hvad det overhovedet ville sige at "malke ud". Og netop hvis man som uøvet malker for meget ud, så kan det jo være galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta. jeg tog det ikke som kritik, og giver dig ret i , at jeg skrev detlidt for kort. Har lidt stress over, min hotmail ikke virker, pga mig selv, den vil have adgangskode, som jeg ikke husker??? Jeg er sku blevet gammel.

 

 

Åååh.. hvor jeg kender det... Der skal så mange adgangskoder til alt mellem himmel og jord, så det er umuligt at holde styr på... Har lige sat ny router på... ny adgangskode. Og koden her til HF kan jeg selvfølgelig ikke huske. Men bliver heller ikke bedt om den. Det samme med andre sider, jeg bruger... Kan ikke komme ind på min mailkonto på nettet. Og har selvfølgelig aldrig kunnet få TDC's gratis musik til at virke. Kan ikke komme ind, selv om jeg har fået nye kodeord utallige gange.. :vedikke:

 

Næ... Det må de klåge hoveder altså snart gøre noget ved...

 

Løsningen ER måske den besværlige "NemId" til alle steder... Så er der da kun ét kodeord, der skal huskes.. På nogle debatsider KAN man faktisk bruge NemId..:lun:

 

Vi gamle skal jo også kunne begås os i cyberspace...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...